Gå til innhold

Gir du blod?


FrkDings13

Anbefalte innlegg

kan ikke gi blod pga tatoveringer tatt utenfor Vest-Europa (Malta og Sør-Afrika). ellers ville jeg seff gitt.

Som tidligere ansatt ved blodbanken i Oslo så kan jeg informere om at denne reglene er veldig gammel! Uansett hvor du har tatt tatoveringen så gjelder det en karantene på 6 mnd. Så hvis dine tatoveringer er mer en 6 mnd gamle så er du hjertelig velkommen!

FrkDings13 utrolig bra at du har meldt deg som blodgiver og samtidig oppfordrer venner og kjente til det samme! Det er den helt klart den beste rekruteringsmetoden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stemmer, kan aldri gi blod i Norge pga av dette. det er vel faren for heppatitt tror jeg. skal sies at dette skjedde etter Malta, så da tenkte jeg helvete heller da jeg var i Sør-Afrika for andre gang. ble sjokkert da de fortalte at Malta ikke regnes til vest-europa i denne sammenhengen.

begge ble utført på veldig reine studioer og begge tatovørene er med i british tattoo assoc. så ikke noe jalla sydentattiser.

Så dumt. :( Får passe på hvilke land jeg tar tattoveringene mine når den tid kommer ser jeg! Thanks for the heads up! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere ansatt ved blodbanken i Oslo så kan jeg informere om at denne reglene er veldig gammel! Uansett hvor du har tatt tatoveringen så gjelder det en karantene på 6 mnd. Så hvis dine tatoveringer er mer en 6 mnd gamle så er du hjertelig velkommen!

FrkDings13 utrolig bra at du har meldt deg som blodgiver og samtidig oppfordrer venner og kjente til det samme! Det er den helt klart den beste rekruteringsmetoden!

aha! kanskje jeg skulle ta en tur igjen da. hun jeg var inne hos var veldig klar på dette, men det er jo ti år siden. har O- også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlebyen Da blir de veldig glad:)

Mye av det gamle regelverket som er gjort om på så hvis det er lenge siden du meldte deg som giver og fikk avslag så kan det være verdt å sjekke nettsiden eller ringe de for å høre!

det er nettopp det jeg har tenkt til! ser også at bussen er på oslo s fredager, og jeg jobber i sentrum, så det passer jo perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lyst til å gi blod, og har lenge tenkt på det..

Og et idiotisk spørsmål kanskje, men hvordan fungerer selve blodtappingen? Er det fra underarmen? Bedøvelse?

http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/bloddonor.php

Du får nok ikke bedøvelse med mindre du virkelig forlanger det, i det tilfelle så kan du få en type krem som virker som en type lokalbedøvelse på huden, slik at du ikke kjenner stikket, men that's it.

Men om de praktiserer dette ved en blodbank, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/bloddonor.php

Du får nok ikke bedøvelse med mindre du virkelig forlanger det, i det tilfelle så kan du få en type krem som virker som en type lokalbedøvelse på huden, slik at du ikke kjenner stikket, men that's it.

Men om de praktiserer dette ved en blodbank, vet jeg ikke.

Takk, men jeg lurte mer på om noen kunne forklare det som skjer, som hvor lang tid selve tappingen tar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. Du kommer inn døra
  2. fyller ut et egenerklæringsskjema (tar noen minutter maks)
  3. intervju /levering av skjema (par minutter)
  4. setter deg i stolen, ting blir gjort klart og du får et stikk (noen minutter her også)
  5. selve blodtappingen (tar alt fra 5-15 minutter, alt etter hvor heftig trykk du har i årene :p)
  6. saftdrikking og avislesing (10-15 minutter)
  7. plukking av gave og skriving på skjema (1 min?)
  8. ut døra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. Du kommer inn døra
  2. fyller ut et egenerklæringsskjema (tar noen minutter maks)
  3. intervju /levering av skjema (par minutter)
  4. setter deg i stolen, ting blir gjort klart og du får et stikk (noen minutter her også)
  5. selve blodtappingen (tar alt fra 5-15 minutter, alt etter hvor heftig trykk du har i årene :p)
  6. saftdrikking og avislesing (10-15 minutter)
  7. plukking av gave og skriving på skjema (1 min?)
  8. ut døra

Liker å ha det inn med tesje, takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra at du gir blod, selv gjør jeg ikke det ENNÅ! men jeg kunne tenkt meg å gjøre det, men jeg liker generelt å hjelpe til i samfunnet på en bra måte, slik som dere :)

Men angående at du følte deg slapp dagen etter og at du skjelver, det skyldes blodtrykket, og at blodet du ga, tar tid for kroppen og produsere igjen. Men visste du at når man er blodgiver, så ved 450 ml blod så forbrenner du opp til 650 kcal skal vi tro studier fra statene :p Så skjelvenheten og det kan skyldes i stor grad at du lå i kcal underskudd.

Å hallo! Det var jo supert :-)

Men da er det bare til å komme i gang! GiBlod.no :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja :) (Både blod og organer hvis noe skulle skje..)

Synes det er så supert når folk registrerer seg som organdonor også! Oppfordrer alle til å gjøre dette :)

Er så utrolig forferdelig og meningsløst når friske mennesker blir tatt fra oss, og dette med organdonasjon er det kanskje ikke så mange som tenker på da "dette selvfølgelig ikke skjer med meg". Men sannheten er at det kan skje hvem som helst, og er det ikke da fint om en i det minste kan redde liv, i en slik håpløs situasjon?

Opplevde for bare noen uker siden at en bekjent av meg ble erklært hjernedød etter å ha fått blodpropp i hjernen (etter et keisersnitt...). Helt forferdelig og tenke på at en ung mor på bare 26 år fikk denne skjebnen. Men familien har gått ut og sagt at de fant trøst i at hun var organdonor og dermed faktisk reddet flere liv den dagen.

Det er ikke noe gøy og tenke over det, men dette er noe som kan skje hvem som helst, og det er jo så utrolig lett og registrere seg! :) Så registrer deg idag, og gi beskjed til alle dine pårørende om valget du har tatt.:love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er så supert når folk registrerer seg som organdonor også! Oppfordrer alle til å gjøre dette :)

Er så utrolig forferdelig og meningsløst når friske mennesker blir tatt fra oss, og dette med organdonasjon er det kanskje ikke så mange som tenker på da "dette selvfølgelig ikke skjer med meg". Men sannheten er at det kan skje hvem som helst, og er det ikke da fint om en i det minste kan redde liv, i en slik håpløs situasjon?

Opplevde for bare noen uker siden at en bekjent av meg ble erklært hjernedød etter å ha fått blodpropp i hjernen (etter et keisersnitt...). Helt forferdelig og tenke på at en ung mor på bare 26 år fikk denne skjebnen. Men familien har gått ut og sagt at de fant trøst i at hun var organdonor og dermed faktisk reddet flere liv den dagen.

Det er ikke noe gøy og tenke over det, men dette er noe som kan skje hvem som helst, og det er jo så utrolig lett og registrere seg! :) Så registrer deg idag, og gi beskjed til alle dine pårørende om valget du har tatt.:love:

Ja, det har jeg vært lenge! Det er faktisk utrolig fint å kunne gi for å redde liv, spesielt hvis man ikke får brukt organene selv uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har registrert meg som organdonor :)

Men blod tenker jeg ikke å gi med det første. Ikke fordi jeg er sinnsykt egoist, men fordi jeg har lite sammarbeidsvillige årer. Har opplevd (MANGE GANGER) å ha blitt stukket 5-6 ganger i hver arm, ofte av flere ulike sykepleiere, uten å få ut nok blod til å få gyldige blodprøver.. tenker dermed at jeg sparer både dem (for mye frustrasjon og tid) og meg selv ved å ikke tilby meg å gi blod.

Å gi blod er likevell en helt super ting å gjøre! Jeg var selv avhengig av å få tilført blod som spedbarn da jeg ble hjerteoperert. Så en skal virkelig ikke skimse av verdien av å la seg tappe litt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...