Gå til innhold

Gir du blod?


FrkDings13

Anbefalte innlegg

jeg gir selv blod (AB-) og plasma, er organdonor, og ryggmargs donor. har fått beskjed om at jeg kan føle meg slapp, og var ikke anbefalt å drikke alkohol, trene O.L men at dette var individuelt.

jeg personlig merker ingenting overhode, men så har jeg litt mer blod i kroppen en det som er vanlig etter hva jeg har forstått:p

når det kommer til tattoveringer så må du vente 6mnd etter du tok den før du kan gi blod. dette har med infeksjoner og mulige reaksjoner du kan få av tattoveringen=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmål: Sett i det lange løp (uker) Ved å gi blod 1 gang i måneden, vil det påvirke #gains enten positivt eller negativt? Har det noen positive eller negative sider på sikt (Fremfor dagen du gir da du trolig er litt uggen) ?

Sånn på sikt så får de fleste blodgivere høyere Hb (blodprosent) etter å ha gitt blod en stund. DET er jo ikke dumt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Jeg skal gi blod på tirsdag for første gang, har allerede vært inne på kontroll og blitt godkjent blodgiver.

Noen flere som hiver seg på?

[ATTACH=full]146768[/ATTACH]

Vært på intervju på tirsdag og tatt noe blodprøver :) Venter på svar. Om alt går gjennom, så skal jeg gi blod for første gang 1.sept på Ullevål. Jeg er i tillegg allergisk, så jeg må vente til pollensesongen har gitt seg så jeg kan droppe Aerius 5 dager før jeg skal gi blod.

Hadde visstnok sjuktgod blodprosent på 14.8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 4 uker senere...

Over sommeren er det alltid færre givere, og på mitt sykehus er situasjonen nå sånn at de faktisk må prioritere hvilke pasienter som får blod, noe som er uvanlig (alle som har indikasjon på å få blod, de får blod). Jeg vil derfor oppfordre alle som er registrerte blodgivere til å melde seg, og de som ikke er registrerte til å registrere seg (såfremt man ikke har karantene eller er uaktuell som giver). Jeg er sikker på at det ikke bare er mitt sykehus som har blodmangel i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Over sommeren er det alltid færre givere, og på mitt sykehus er situasjonen nå sånn at de faktisk må prioritere hvilke pasienter som får blod, noe som er uvanlig (alle som har indikasjon på å få blod, de får blod). Jeg vil derfor oppfordre alle som er registrerte blodgivere til å melde seg, og de som ikke er registrerte til å registrere seg (såfremt man ikke har karantene eller er uaktuell som giver). Jeg er sikker på at det ikke bare er mitt sykehus som har blodmangel i disse dager.

Jeg skulle gjerne gitt mer blod om jeg kunne, men har fått 1 års karantene pga reise i sommerferien. Når et år er gått så er det jo tid for ny tur så det er jo en slags "ond sirkel". Ser at det lett blir blodmangel da :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein av mine dårlige samvittighetar. Har blodtype 0 rh-, så er potensiell universaldonor.

Meiner personar med penicilinallergi (som meg) ikkje er godkjent, eller er det endra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein av mine dårlige samvittighetar. Har blodtype 0 rh-, så er potensiell universaldonor.

Meiner personar med penicilinallergi (som meg) ikkje er godkjent, eller er det endra?

Ganske så sikker på at vi ikke får spørsmål om det lenger. Men ta en telefon til din nærmeste blodbank så finner du det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...