Gå til innhold

Gir du blod?


FrkDings13

Anbefalte innlegg

Fra Nettdoktor.no

"Du kan ikke gi blod hvis du er eller har vært sprøytenarkoman, prostituert eller homoseksuell. Heller ikke hvis du har hatt sex med personer fra Afrikanske land sør for Sahara, India, Sørøst-Asia eller Sør-Amerika."

Med andre ord...for å gi blod jeg holde meg unna de vakreste kvinnene i verden :(

jada....det skulle vise seg å ikke stemme.

..........og skifte yrke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har registrert meg som organdonor :)

Men blod tenker jeg ikke å gi med det første. Ikke fordi jeg er sinnsykt egoist, men fordi jeg har lite sammarbeidsvillige årer. Har opplevd (MANGE GANGER) å ha blitt stukket 5-6 ganger i hver arm, ofte av flere ulike sykepleiere, uten å få ut nok blod til å få gyldige blodprøver.. tenker dermed at jeg sparer både dem (for mye frustrasjon og tid) og meg selv ved å ikke tilby meg å gi blod.

Å gi blod er likevell en helt super ting å gjøre! Jeg var selv avhengig av å få tilført blod som spedbarn da jeg ble hjerteoperert. Så en skal virkelig ikke skimse av verdien av å la seg tappe litt =)

Da får du nok heller ikke lov til å gi blod :) En venninne av meg ble avvist rett å slett fordi hun hadde "vanskelige" blodårer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jobber på sykehus og føler kallet hver gang jeg går forbi blodbanken. Det er desverre ikke sjelden blodbanken ringer og spør om det er noen på vakt som kan gi blod, da de mangler blod til støtt og stadighet ... Forutsetter selvsagt at de på vakt har gitt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jobber på sykehus og føler kallet hver gang jeg går forbi blodbanken. Det er desverre ikke sjelden blodbanken ringer og spør om det er noen på vakt som kan gi blod, da de mangler blod til støtt og stadighet ... Forutsetter selvsagt at de på vakt har gitt før.

Oi, det er ikke bra.. Vi får rett og slett bare fortsette å gi og prøve å verve flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, det er ikke bra.. Vi får rett og slett bare fortsette å gi og prøve å verve flere.

Jepp. Jeg studerer sykepleie og er tillitsvalgt, og pleier å ha med en "husk å gi blod folkens", etter hver klassens time. :p

IdaMto: Gå til blodbanken og fyll ut registreringsskjema, der skriver du hvilke medisiner du bruker, og du får svar. Evt. kan du skrive her, så kan jeg høre med blodbanken når jeg skal dit på mandag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga blod en gang, men hver gang jeg har kommer etter dette har jeg hatt for lav hb! Den gangen jeg gav hadde jeg egentlig også for lavt, men sykepleieren hadde glemt å sjekke det :p Nå skal jeg ikke dit før om et år, så vi får håpe hb går opp til da :) Jeg tåler ikke jernpillene jeg får der, etter første gangen fikk jeg noen kjempestore som jeg tok 5 ganger om dagen og det var så krise for magen at jeg sliter med magevondt fortsatt.. Men jeg gir meg ikke! Får så god følelse av å gi blod :D

Har O- så de vil jo gjerne ha blodet mitt! :p Godt å være verdsatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: Sett . det lange løp (uker) Ved å gi blod 1 gang i måneden, vil det påvirke #gains enten positivt eller negativt? Har det noen positive eller negative sider på sikt (Fremfor dagen du gir da du trolig er litt uggen) ?

Man gir blod maks hver tredje måned, altså maks fire ganger i året. Og nei til resten. Mulig jernlagermangel, men det fikses med jerntabletter om det blir et problem. Man får tilbud om jerntabletter hver gang man gir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lyst, men går på antidepressiva og fått høre at jeg derfor ikke kan. Prøvd å finne ut av det, men ble ikke noe klokere da det ikke var noe som direkte sa det.

Noen som kan avkrefte/bekrefte?

Det kommer an på hvilken type medikament du bruker. Noen medikamenter vil kunne overføres med blodet og ha stort bivirkningspotensiale for mottakeren, mens andre ikke har det. Noen medikamenter er også doseavhengige; lave doser kan være greit, mens høye ikke er det. Ring den lokale blodbanken din, så kan de sjekke det ut! :)

Jeg jobber som ferievikar i blodbank, og har erfart at når noen bruker antidepressiva blir det også ofte en vurderingssak om personen burde gi blod. Ofte er det sentralt å vite hvorfor man bruker det og hvor lenge man har brukt det. Generelt er det sånn at man ikke skal gi blod dersom man har en spesielt vanskelig livssituasjon der og da, fordi blodgivning kan være en fysisk påkjenning, og dersom man allerede har det tøft pyskisk vil det kunne bli en ekstra stor påkjenning. Dersom man er i en stabil livssituasjon og har gått på samme dose en stund, blir man gjerne godkjent, gitt at medikamentet også er godkjent selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvilken type medikament du bruker. Noen medikamenter vil kunne overføres med blodet og ha stort bivirkningspotensiale for mottakeren, mens andre ikke har det. Noen medikamenter er også doseavhengige; lave doser kan være greit, mens høye ikke er det. Ring den lokale blodbanken din, så kan de sjekke det ut! :)

Jeg jobber som ferievikar i blodbank, og har erfart at når noen bruker antidepressiva blir det også ofte en vurderingssak om personen burde gi blod. Ofte er det sentralt å vite hvorfor man bruker det og hvor lenge man har brukt det. Generelt er det sånn at man ikke skal gi blod dersom man har en spesielt vanskelig livssituasjon der og da, fordi blodgivning kan være en fysisk påkjenning, og dersom man allerede har det tøft pyskisk vil det kunne bli en ekstra stor påkjenning. Dersom man er i en stabil livssituasjon og har gått på samme dose en stund, blir man gjerne godkjent, gitt at medikamentet også er godkjent selvfølgelig.

Takk for svar! Skal høre med dem. Er nok sistnevnte som gjelder meg (stabil livssituasjon etc.), så får håpe det lar seg gjøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har registrert meg som organdonor :)

Men blod tenker jeg ikke å gi med det første. Ikke fordi jeg er sinnsykt egoist, men fordi jeg har lite sammarbeidsvillige årer. Har opplevd (MANGE GANGER) å ha blitt stukket 5-6 ganger i hver arm, ofte av flere ulike sykepleiere, uten å få ut nok blod til å få gyldige blodprøver.. tenker dermed at jeg sparer både dem (for mye frustrasjon og tid) og meg selv ved å ikke tilby meg å gi blod.

Har samme problemet, 'glidende årer'/sliding veins kalte hu ene sykepleieren det og spøte med at jeg ihvertfall ikke kan bli sprøytenarkoman haha :roflmao: det er litt trasig, har blitt sendt fra legekontoret med beskjed om å komme tilbake neste uke da de gav opp etter 4 stikk i hver arm... skulle gjerne gitt blod, kunne kanskje gitt via 'butterfly' stikk, men har bodd i UK og i Kina om hverandre siste 10 åra så får ikke lov pga det, får ikke gitt blod i Kina pga UK opphold heller så det går egentlig alle veier. Har AB+ og føler at jeg har en plikt siden jeg kan motta fra alle, ego-gener. Organdonor i det minste, det er da noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...