Gå til innhold

Gir du blod?


FrkDings13

Anbefalte innlegg

Ein av mine dårlige samvittighetar. Har blodtype 0 rh-, så er potensiell universaldonor.

Meiner personar med penicilinallergi (som meg) ikkje er godkjent, eller er det endra?

Det kommer an på hvor sterk reaksjon du hadde. Har man hatt en livstruende allergisk reaksjon på noe (inkludert pencillin) får man ikke bli blodgiver, men ellers er det godkjent. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gitt blod én gang. Etter en knapp time begynte jeg å spy, og timen etter elget jeg minst fire ganger. Så var jeg redusert i tre uker. Andre som har opplevd noe liknende? Tør ikke prøve igjen om jeg skal bli så satt ut, men det kan selvsagt være et engangstilfelle. Har jo lyst til å gi blod!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor sterk reaksjon du hadde. Har man hatt en livstruende allergisk reaksjon på noe (inkludert pencillin) får man ikke bli blodgiver, men ellers er det godkjent. :)

Eg var så liten at eg husker ingenting sjølv, men det mamma har sagt er at eg fekk utslett over heile kroppen. Så det høyrest jo ut som eg kan bli godkjent. (Ops, der rauk den "gode" unnskyldningen min...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var så liten at eg husker ingenting sjølv, men det mamma har sagt er at eg fekk utslett over heile kroppen. Så det høyrest jo ut som eg kan bli godkjent. (Ops, der rauk den "gode" unnskyldningen min...)

Før godtok vi ikke de som hadde hatt såkalt uttalt elveblest (som det høres ut som du hadde), men det kom nye retningslinjer nå i år, og der var det omformulert til "livstruende reaksjon" istedenfor så da skal du komme gjennom nåløyet med tanke på dét hvertfall. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt blod én gang. Etter en knapp time begynte jeg å spy, og timen etter elget jeg minst fire ganger. Så var jeg redusert i tre uker. Andre som har opplevd noe liknende? Tør ikke prøve igjen om jeg skal bli så satt ut, men det kan selvsagt være et engangstilfelle. Har jo lyst til å gi blod!

Var du i god form da du gav blod ? Jeg bruker å bli ekstra sliten/kvalm om jeg har spist/sovet lite den dagen jeg skal gi blod. Spesielt om jeg har trent rett før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du i god form da du gav blod ? Jeg bruker å bli ekstra sliten/kvalm om jeg har spist/sovet lite den dagen jeg skal gi blod. Spesielt om jeg har trent rett før.

Jeg mener jeg var i ganske grei form, ja. Da jeg fikk neste innkalling fortalte jeg hvor lenge jeg hadde vært dårlig, og da synes de jeg skulle vente med å gi blod igjen. Så jeg venter :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...