Gå til innhold

Mark Rippetoes Starting Strength


Ulvemannen

Anbefalte innlegg

Nå har jeg kjørt starting strength siden jul og har følgende stats:

Vekt cirka 85 kg til 98 kg

knebøy 150 kg 5RM

Press 70 KG 1RM(dårlig utvikling)

Benk 115 kg 3 RM

Markløft 165 4 RM

Mine noobgains ser ut til å være oppbrukt og jeg starter med 531 1 Juli.Trenger litt forandring.

Når det gjelder min grunnløse påstand om frontbøy mener jeg at argumentasjonen kom i den youtube videoen som jeg linket til rett under kommentar. Det er noe med at lowbar squat er praktisk sett mer hensiktsmessig og at den benytter seg av flere muskler. Mener jeg.

Power cleans er knallbra greier. Bare fordi det er vanskelig i begynnelsen er det ikke grunn til å la vær å læra seg det. Det er utfeiging og lite produktivt. Sakte progresjon, teknikkkritikk på nett og øving gjør susen.

For dere som teller kalorier og spiser reint: SS handler ikke om å få sixpack og store biceps. Det handler om å blir stor og sterk. Da må man ha mat.

Hvis det er utseendet man trener for finnes det nok av fjaseprogram der man kan bruke søte fingerhansker, ligge i underskudd og fortsette å være svak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For dere som teller kalorier og spiser reint: SS handler ikke om å få sixpack og store biceps. Det handler om å blir stor og sterk. Da må man ha mat.

Hvis det er utseendet man trener for finnes det nok av fjaseprogram der man kan bruke søte fingerhansker, ligge i underskudd og fortsette å være svak.

Amen, swolebro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder min grunnløse påstand om frontbøy mener jeg at argumentasjonen kom i den youtube videoen som jeg linket til rett under kommentar. Det er noe med at lowbar squat er praktisk sett mer hensiktsmessig og at den benytter seg av flere muskler. Mener jeg.

Power cleans er knallbra greier. Bare fordi det er vanskelig i begynnelsen er det ikke grunn til å la vær å læra seg det. Det er utfeiging og lite produktivt. Sakte progresjon, teknikkkritikk på nett og øving gjør susen.

For dere som teller kalorier og spiser reint: SS handler ikke om å få sixpack og store biceps. Det handler om å blir stor og sterk. Da må man ha mat.

Hvis det er utseendet man trener for finnes det nok av fjaseprogram der man kan bruke søte fingerhansker, ligge i underskudd og fortsette å være svak.

Aha. Jeg så ikke videoen, kan du oppsummere det i korte trekk? Det vil jo være ca et likt antall muskler man benytter seg av, men forskjellen er arbeidsfordelingen på disse. I så fall må det argumenteres hvorfor fordelingen med low-bar er MER hensiktsmessig enn den i frontbøy (for å gjøre dette må man selvfølgelig definere hva målet med øvelsen skal være! Her er det fort å gå inn i subjektive vurderinger og påstanden blir igjen meningsløs uten videre utredning).

Pressvendinger er supert. Skulle jeg komme i den absurde situasjonen at jeg måtte velge en øvelse å gjøre resten av livet hadde det vært vanskelig å velge mellom pressvendinger og bøy. Så tilhenger er jeg!

Selv lærte jeg det under veiledning av en PT som kunne det sånn halvveis. Følte jeg gjorde det ganske bra, startet i vektløfterklubb og renoverte derfor teknikken ganske radikalt. Ja, du kan lære deg noe som ligner pressvending selv; Nei, det vil ikke være like bra som en skikkelig innlært pressvending (krever litt mer enn en bok). Men ellers, å få noen (kyndige) til å sjekke teknikken over youtube kan være mye hjelp!

Ellers, finn et program som passer dine mål. Er målet å se bra ut vil man sannsynligvis aldri trives med SS uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Jeg så ikke videoen, kan du oppsummere det i korte trekk? Det vil jo være ca et likt antall muskler man benytter seg av, men forskjellen er arbeidsfordelingen på disse. I så fall må det argumenteres hvorfor fordelingen med low-bar er MER hensiktsmessig enn den i frontbøy (for å gjøre dette må man selvfølgelig definere hva målet med øvelsen skal være! Her er det fort å gå inn i subjektive vurderinger og påstanden blir igjen meningsløs uten videre utredning).

Argumentet for å bruke lowbar er at den involverer mer muskelmasse, at den gir mer vekt løftet og at den trener ryggen i større grad. Målet med øvelsen er generell styrke i hele kroppen.

Frontbøy blir i Starting Strength-modellen sett på som en støtteøvelse til lowbarbøyen siden den ekskluderer en del muskelmasse og kan benyttes med mindre vekt. Den introduseres gjerne som en "lett" bøy mot slutten av programmet på onsdager.

Det største argumentet for å benytte frontbøy er vel hvis man er vektløfter eller har veldig rare proporsjoner.

SS er ikke ment for vektløftere, selv om nybegynnere i vektløfting kanskje også kan få gode resultater pga. økt generell styrke.

Ellers, finn et program som passer dine mål. Er målet å se bra ut vil man sannsynligvis aldri trives med SS uansett.

SS kan også kjøres for å forbedre utseende, da er det bare å ikke spise seg så "feit" ;). De fleste har vel godt av et godt styrkegrunnlag før de finpusser på kroppen.

Hvem har egentlig sagt at menn som veier 95kg+ og har ~20% kroppfett ikke er flotte? Det synes jeg i alle fall;).

Hvis det er utseende som er prioriteten så tipper jeg det fort blir noe curl-, pec deck-, og flyesabstinenser på SS ja;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje et fjollete spm, men jeg må spørre likevel :p Med så få øvelser, blir det ikke kjedelig i lengden? Jeg har tenkt på det mange ganger, og jeg tviler ikke på at det er et supert program når det er så annerkjent og jeg vet om mange som har hatt utrolig framgang på det. Mulig jeg er sær, men hvis jeg skulle gjort dette programmet i 3-9 mnd tror jeg jeg hadde gått på veggen :p Jeg vet ikke, men jeg tipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje et fjollete spm, men jeg må spørre likevel :p Med så få øvelser, blir det ikke kjedelig i lengden? Jeg har tenkt på det mange ganger, og jeg tviler ikke på at det er et supert program når det er så annerkjent og jeg vet om mange som har hatt utrolig framgang på det. Mulig jeg er sær, men hvis jeg skulle gjort dette programmet i 3-9 mnd tror jeg jeg hadde gått på veggen :p Jeg vet ikke, men jeg tipper.

Det hjelper på "kjedsomheten" at bøyen øker med 50-100kg i den perioden;).

Uansett, poenget er ikke at det er gøy, det er at det er det som fungerer.

PS: Det er ingen som kommer til å kjefte på deg hvis du gjør noen CURLZ etter Skwatsene er ferdig, bare ikke si det til noen;).

Edit: Mindre enn 50-100 kg for jenter og folk som ikke er nybegynnere selvfølgelig;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Argumentet for å bruke lowbar er at den involverer mer muskelmasse, at den gir mer vekt løftet og at den trener ryggen i større grad. Målet med øvelsen er generell styrke i hele kroppen.

Frontbøy blir i Starting Strength-modellen sett på som en støtteøvelse til lowbarbøyen siden den ekskluderer en del muskelmasse og kan benyttes med mindre vekt. Den introduseres gjerne som en "lett" bøy mot slutten av programmet på onsdager.

Det største argumentet for å benytte frontbøy er vel hvis man er vektløfter eller har veldig rare proporsjoner.

SS er ikke ment for vektløftere, selv om nybegynnere i vektløfting kanskje også kan få gode resultater pga. økt generell styrke.

SS kan også kjøres for å forbedre utseende, da er det bare å ikke spise seg så "feit" ;). De fleste har vel godt av et godt styrkegrunnlag før de finpusser på kroppen.

Hvem har egentlig sagt at menn som veier 95kg+ og har ~20% kroppfett ikke er flotte? Det synes jeg i alle fall;).

Hvis det er utseende som er prioriteten så tipper jeg det fort blir noe curl-, pec deck-, og flyesabstinenser på SS ja;).

Vi er ikke uenige om bøyingen. Frontbøy har vært, er og blir først og fremst en vektløftergreie. Det er bare den generelle påstanden "øvelse X er bedre enn øvelse Y" uten å videre spesifisere hvilke begrunnelser en legger til bunns for en slik vurdering jeg reagerer på. En kan nok fint argumentere begge veier for at frontbøy er bedre/dårlige enn low-bar uten store problemer, så det blir liksom litt opp til en selv. :)

Jeg er helt enig i hva du skriver på slutten! For min del liker jeg å si at form følger funksjon. Tren som en sjef, så vil du se ut som en sjef! :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper på "kjedsomheten" at bøyen øker med 50-100kg i den perioden;).

Uansett, poenget er ikke at det er gøy, det er at det er det som fungerer.

PS: Det er ingen som kommer til å kjefte på deg hvis du gjør noen CURLZ etter Skwatsene er ferdig, bare ikke si det til noen;).

Hehe, det skjønner jeg også ;) Det var igrunn det jeg tenkte, men har bare sett for meg at jeg hadde kjedet meg ihjel. Men om det funker så skal jeg da give it a go :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det skjønner jeg også ;) Det var igrunn det jeg tenkte, men har bare sett for meg at jeg hadde kjedet meg ihjel. Men om det funker så skal jeg da give it a go :)

Selv er jeg så sliten etter 3x5xtungbøy at jeg ikke orker å kjede meg, alle kreftene går med på å grue seg til markløften etterpå^^ (men så har jeg aldri kjørt en splitt i mitt liv heller da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kloke ord her i tråden gitt. Tren for å vere en sterk jævel, så vil ingen klage over at du ikke har six-pack eller at blodårene på skuldrene ikke viser. Ingen bryr seg om slikt når man perser i bøy, mark og press for sjette uken på rad mens magnesiumen henger som et tykt skoddelag rundt deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide rundt 65 kilo (180cm) når jeg startet å trene styrke. Begynte med SS og fikk gode gainz rimelig raskt. Etter 3-4 måneder med GOMAD og knebøy veide jeg 84-85 kilo. En god del var selvfølgelig fett og vann, vel og merke.

Har aldri trent mer enn 4 måneder i strekk. Har dessverre hatt flere avbrekk hvor styrken nesten har falt til 0 igjen. Men på ca. 6-7 måneder så det slik ut... (P.S - Vektene på studioet var lbs tidligere, så rekordene mine er ca. 3-10kg høyere, sånn helt egentlig).

Knebøy: 40kg -> 110kg (5RM)

Markløft: 70kg -> 140kg (2RM)

Benkpress 40kg -> 85kg (2RM)

Militærpress 25kg -> 55kg (5RM)

Powercleans 30kg - 72,5kg (2RM) - Teknikken var et helvette å opprettholde, og jeg har god kroppskontroll. Tror coach som følger med er en nødvendighet for 99,9% av mennesker som prøver seg på denne øvelsen.

Chinups 5-6 rep. -> 16 rep. Eller 5x5 med +22kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje et fjollete spm, men jeg må spørre likevel :p Med så få øvelser, blir det ikke kjedelig i lengden? Jeg har tenkt på det mange ganger, og jeg tviler ikke på at det er et supert program når det er så annerkjent og jeg vet om mange som har hatt utrolig framgang på det. Mulig jeg er sær, men hvis jeg skulle gjort dette programmet i 3-9 mnd tror jeg jeg hadde gått på veggen :p Jeg vet ikke, men jeg tipper.

Vil du bli underholdt vil jeg anbefale netflix. Hvis du vil bli sterk vil jeg anbefale mat og SS. Dette handler slik jeg ser det om resultater. Du kan velge mellom å få sick bra resultater eller ikke. For nybegynnere, cirka alle som løfter mindre en 175% av kroppsvekt i knebøy, vil tung trening med de fire hovedøvelsene være raskeste vei til ethvert styrke og muskelstørrelse mål. Alt annet er bare tidsfordriv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok litt glorifiserende av 70s big-folka å bruke dette bildet:

300gz15.jpg

for å illustrere hvordan man blir seende ut av å trene bare baseøvelser.

Men styrke og størrelse på muskler er to sider av samme sak. Ingen av idolene til forfengelige ungdommer (f.eks. Zyzz) løfter mindre enn 125 kg i benkpress og mindre enn 200 kg i markløft.

Jeg støtter Dan Johns utsagn: "most young trainees are woefully too weak to meet their body composition goals".

Bli sterk først. Så kan folk gjøre som de vil, f.eks. trene som en kroppsbygger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det skjønner jeg også ;) Det var igrunn det jeg tenkte, men har bare sett for meg at jeg hadde kjedet meg ihjel. Men om det funker så skal jeg da give it a go :)

Det er helt motsatt. Det vil du finne ut om du starter. Det er rett og slett antikjedelig å øke i vekt så ofte som man gjør på dette programmet.

I går dro jeg opp 105kg i markløft, og det var i grenseland av hva jeg klarer. Fredag i forrige uke dro jeg opp 100kg, da var det bare akkurat at jeg var sterk nok. 5 dager før det igjen dro jeg 95kg, og det var nesten umulig.

Neste gang prøver jeg 110kg - og jeg gruer meg allerede. For jeg vet det blir vondt. Men jeg vet jeg kommer til å klare det, selv om jeg i går ikke hadde hatt nubbsjans.

De konstante økningene av vekt har en effekt på det mentale:

- selv om man instinktivt tror at man aldri klarer å øke mer fra forrige uke, så har erfaringen overbevist om at det går

- og man kan ikke tillate seg selv å droppe en økt, eller ikke være konsentrert på en økt, for da faller man ut av den gode progresjonen

Jeg er én av de som har prøvd mange treningsprogrammer opp igjennom årene. Endelig har jeg funnet noe som er dritgøy. Jeg er ødelagt etter hver økt, og 3 minutter senere gleder jeg meg til neste. For å se om det går å øke igjen. For å presse kroppen min til å løfte mer enn den noen gang har gjort før, hver eneste treningsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nylig begynt med 5x5 Advanced programmet. Var noe usikker om jeg burde startet på advanced, men har trent en del år nå, og løfter litt mer enn hvermannsen. Kombinerer det med et moderat kcalunderskudd. Blir artig å se hvordan progresjonen blir fremover! Er i uke 3 nå, og trives godt så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nylig begynt med 5x5 Advanced programmet. Var noe usikker om jeg burde startet på advanced, men har trent en del år nå, og løfter litt mer enn hvermannsen. Kombinerer det med et moderat kcalunderskudd. Blir artig å se hvordan progresjonen blir fremover! Er i uke 3 nå, og trives godt så langt!

Mener du Texas Method? SS har ingen 5x5 i d hele tatt. Det som er SS advanced er bare å bytte ut en dag med vanlig knebøy med en dag med 80% knebøy.

TM er volum dag med 5x5, en lett dag og så en hard fag med PR setting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte en variant av SS i ca 6 måneders tid, hvor jeg lå på ca 2300 +/- kcal.. jeg har boken til Rippetoe og har lest den, men gjorde et par endringer sammen med PT for å kunne tilpasse treningen mine mål. Brukte lang tid på å få inn teknikk, og har også hatt enorm fremgang med programmet, selv om jeg antakeligvis ville hatt enda bedre fremgang dersom jeg spiste mye mer. Var ganske overvektig og ville komme meg et godt stykke ned i fett% :) Nå har jeg gått over til et annet program og en variant av The Texas Method.

Noen av økningene mine på 5-6 mnd (som helt newbie til baseøvelser)

Bøy 5x 40kg -> 5x 130 kg

benk 5x 30kg -> 5x 85 kg

press 5x 20kg -> 5x 57.5 kg

mark 5x50kg -> 5x 150 kg

Gikk i denne perioden ned litt over 15 kg og hatt en stor kroppsforandring..

Stikk og kjøp deg en gullmedalje. Det fortjener du...fytte katta (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet for å bruke lowbar er at den involverer mer muskelmasse, at den gir mer vekt løftet og at den trener ryggen i større grad. Målet med øvelsen er generell styrke i hele kroppen.

Frontbøy blir i Starting Strength-modellen sett på som en støtteøvelse til lowbarbøyen siden den ekskluderer en del muskelmasse og kan benyttes med mindre vekt. Den introduseres gjerne som en "lett" bøy mot slutten av programmet på onsdager.

Det største argumentet for å benytte frontbøy er vel hvis man er vektløfter eller har veldig rare proporsjoner.

SS er ikke ment for vektløftere, selv om nybegynnere i vektløfting kanskje også kan få gode resultater pga. økt generell styrke.

SS kan også kjøres for å forbedre utseende, da er det bare å ikke spise seg så "feit" ;). De fleste har vel godt av et godt styrkegrunnlag før de finpusser på kroppen.

Hvem har egentlig sagt at menn som veier 95kg+ og har ~20% kroppfett ikke er flotte? Det synes jeg i alle fall;).

Hvis det er utseende som er prioriteten så tipper jeg det fort blir noe curl-, pec deck-, og flyesabstinenser på SS ja;).

Vel, det siste der....kjerringa mi sier det :) Hun vil ha en gubbe på 95 + og kroppsfett på under 10....så jeg har bedt henne snakke med julenissen, for det blir søren ta meg ikke meg - jeg driter en lang marsj i sixpack...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selv SS, men ligger godt i underskudd. Merker fremgang selv, men har en veldig forsiktig progresjon pga underskuddet (får jo ikke bygd muskler i samme grad da, satser mest på å bevare)

Veldig bra program, og jeg gleder meg til å komme meg ned de kiloene jeg tenker, for så å legge meg på vedlikehold og kanskje over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...