Gå til innhold

Mark Rippetoes Starting Strength


Ulvemannen

Anbefalte innlegg

Dagens økt ble for meg lit rar på slutten.. Tok i så mye på siste settet med benk at det reiv i nakken :p

Omtrent helt greit igjen nå, etter en time og litt tennisballmassasje i området.

Skal legges til at jeg sov omtrent 15 minutter i natt, så ikke helt opplagt :coffee:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for at dere hjelper meg. Virkelig. Føler det blir så mye forskjellig informasjon at jeg ikke vet hvem jeg skal høre på. Droppa treninga den siste uka pga manglende motivasjon. Snart går jeg tilbake til mølla:banghead:

Nei, du må plukke deg ut bare en du kan høre på om gangen. Men det er fint å få litt forskjellige råd, og så vidt jeg kan bedømme det var vel de meste rådene du har fått bra. Så kan du bare velge hva du synes høres fornuftig ut. Men nå skal jeg gå og se på loggen din, og se hva som er hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må plukke deg ut bare en du kan høre på om gangen. Men det er fint å få litt forskjellige råd, og så vidt jeg kan bedømme det var vel de meste rådene du har fått bra. Så kan du bare velge hva du synes høres fornuftig ut. Men nå skal jeg gå og se på loggen din, og se hva som er hva.

Hehe. Plukke meg ut en kan bli vanskelig. Vet ikke hvem av dere som sitter med mest kunnskap. Mener jo at de som selv har testet ut et program/øvelser/teknikker vet litt bedre. Skal jeg være ærlig så står jeg egentlig helt fast nå. For den ene sier det å det andre noe annet. Jeg tror egentlig bare at matinntaket må justeres opp så blir jeg sterk uansett hvordan/hva jeg løfter. Så lenge det er tungt:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg øker en gang i uka / annenhver treningsøkt, pga at jeg er på slankern, og dermed ikke har det samme inntaket som SS legger opp til. Men digger at SS konsentrerer seg om baseøvelser og progresjon.

Knebøyen kommer seg for å si det slik! :) (forøvrig en av mine svakere øvelser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe. Plukke meg ut en kan bli vanskelig. Vet ikke hvem av dere som sitter med mest kunnskap. Mener jo at de som selv har testet ut et program/øvelser/teknikker vet litt bedre. Skal jeg være ærlig så står jeg egentlig helt fast nå. For den ene sier det å det andre noe annet. Jeg tror egentlig bare at matinntaket må justeres opp så blir jeg sterk uansett hvordan/hva jeg løfter. Så lenge det er tungt:p

Hvis du har en ipad eller tilsvarende (så lenge det kindle app), så ville jeg (hvis jeg var deg som sangen går) kjøpt E-bok versjonen av Starting Strength 3rd edition. Den koster noe rundt $12, dvs. litt over 70 norske kroner (~4 liter melk).

Les den, det tar ikke lang tid, så sitter du med litt mer håndfast informasjon. Hvis du da bestemmer deg for ikke å gjøre SS, no worries, boka er kjempe fin å ha til å lære seg de forskjellige løftene riktig.

Edit: Noen som snakket om matinntak :woot: http://www.youtube.com/watch?v=Hss8UgSuDrY (fra Lift Big Eat Big).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi! Kjørte min første SS økt i dag, vet ikke om jeg er glad eller redd. Økta tok ca. en time, det forrige programmet mitt tok rundt to og trente det fire ganger i uken. Dette er jo bare tre ganger i uken, tar nok lenger tid når jeg legger på mer vekt, og trenger lengre pauser.. Deilig uansett :p.

Husker i starten, da brukte jeg relativt kort tid på de første øktene :) men tro meg... etterhvert trenger du virkelig pausene i mellom :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at fremgangen i knebøy begynner å stagnere, de siste øktene har jeg lagt på 1,25 kg per økt.

Lurer på hvilke erfaringer andre har, når begynte det å stagnere? Hvor mye tok dere i knebøy da dere måtte over fra SS til noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at fremgangen i knebøy begynner å stagnere, de siste øktene har jeg lagt på 1,25 kg per økt.

Lurer på hvilke erfaringer andre har, når begynte det å stagnere? Hvor mye tok dere i knebøy da dere måtte over fra SS til noe annet?

Jeg stagnerte første gang rundt 120-ish kg i knebøy, men brukte da muligheten til å kjøre en slags deload/resett samtidig som jeg gikk over til et annet program, fordi jeg kjører like mye knebøy uansett. Droppa ned til ca 85 kg (5RM) i knebøy, og satte inn dager med volum (80% av 5RM) og speed (75% av 80prosenten) og en tung dag. (sånn programmet mitt er :) )

Nå har jeg passert det forrige stagneringsnivået med glans, fikk faktisk sykt mye utbytte av deloaden jeg gjorde, selv om det er et hælvette å svelge egoet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Plukke meg ut en kan bli vanskelig. Vet ikke hvem av dere som sitter med mest kunnskap. Mener jo at de som selv har testet ut et program/øvelser/teknikker vet litt bedre. Skal jeg være ærlig så står jeg egentlig helt fast nå. For den ene sier det å det andre noe annet. Jeg tror egentlig bare at matinntaket må justeres opp så blir jeg sterk uansett hvordan/hva jeg løfter. Så lenge det er tungt:p

Det er mye riktig i det, så lenge teknikken sitter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stagnerte første gang rundt 120-ish kg i knebøy, men brukte da muligheten til å kjøre en slags deload/resett samtidig som jeg gikk over til et annet program, fordi jeg kjører like mye knebøy uansett. Droppa ned til ca 85 kg (5RM) i knebøy, og satte inn dager med volum (80% av 5RM) og speed (75% av 80prosenten) og en tung dag. (sånn programmet mitt er :) )

Nå har jeg passert det forrige stagneringsnivået med glans, fikk faktisk sykt mye utbytte av deloaden jeg gjorde, selv om det er et hælvette å svelge egoet...

Hvordan legger du på mer belastning i det nye programmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merker at fremgangen i knebøy begynner å stagnere, de siste øktene har jeg lagt på 1,25 kg per økt.

Lurer på hvilke erfaringer andre har, når begynte det å stagnere? Hvor mye tok dere i knebøy da dere måtte over fra SS til noe annet?

Jeg stagnerte vel første gang på rundt 115 kg, tok en deload og kom opp på 125, ny deload og opp til 135, ny deload og så opp til 140 ish, deretter straka vegen til 150 der jeg fikk 5-3-0 reps. Har nå gått over til wendler 531. Har testet maks løft og klarte 165 rimelig greit.

Når du stagnerer så ta av 10% og kjør derfra. Matinntak vil være viktigere og viktigere jo sterkere man blir. Og det samme med søvn.

Jeg "tror" at de fleste kan klare å løfte minst 1,5x kroppsvekt på SS og at man bør få en del kilo på stanga før man bytter program. Spis, sov og tren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk i denne tråden vil kanskje synes at denne videoen er interssant. Det er en sammenligning av bøyen min for et år siden og nå. I mellomtiden har jeg trent Texas Method og gått opp nesten 20kg:

'

Det er kanskje ikke helt relevant, siden jeg ikke har kjørt SS eller er nybegynner, men den viser litt hvordan mye ekstra kroppsvekt på kort tid ser ut. Jeg vil påstå at nybegynnere vil kunne legge på seg større andel muskelmasse enn jeg har gjort gjennom året;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan legger du på mer belastning i det nye programmet?

Først og fremst kjenner jeg litt på kroppen, ettersom jeg ikke går på så mye kalorioverskudd.. Men i utgangspunktet skal jeg øke hver (for eksempel) fredag, altså på tung dag med 5 RM. de andre dagene øker jeg litt etterhvert, eks om jeg har økt 2-4 ganger på fredag, går jeg opp i div øvelser på mandag og igjen onsdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk i denne tråden vil kanskje synes at denne videoen er interssant. Det er en sammenligning av bøyen min for et år siden og nå. I mellomtiden har jeg trent Texas Method og gått opp nesten 20kg:

'

Det er kanskje ikke helt relevant, siden jeg ikke har kjørt SS eller er nybegynner, men den viser litt hvordan mye ekstra kroppsvekt på kort tid ser ut. Jeg vil påstå at nybegynnere vil kunne legge på seg større andel muskelmasse enn jeg har gjort gjennom året;).

This is awesome bro. Du er SS' poster-child!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med uke en, (på ferdag som var, hehe) prøver og få ned 1L H-mjølk pr. dag. Skal prøve og øke til 1,5-2L. Bruker melk i havregryn og til proteinpulver, har dere noen andre forslag og? Har aldri likt bare melk :p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinen har i perioder spist 6000+ for dagen. 4 helmelk, 100-200 gram nøtter + omtrent normalt kosthold med mye kjøtt på ca. 3500 kcal. I den perioden gikk jeg opp nesten opp 1,5 kg i uken. Seinere har jeg spist litt mindre og gått opp ca. en halv kilo i uken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken høyde? :) spiser 3500 nå å føler meg som en ballong. Må mere mat til her skjønner jeg

Jeg er 180, men vil ikke anbefale så store mengder som jeg har spist periodevis, det har nok blitt litt mer flesk enn nødvendig. Jeg vil si 3500 sikkert er bra nok, 4000 er kanskje bedre og vil sikkert gi omtrent en halv kilo i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...