Gå til innhold

Mark Rippetoes Starting Strength


Ulvemannen

Anbefalte innlegg

Jah, ifølge den mannen skal jeg ha arbeidsset på rundt 130 til uka, så det er bare å stå på :)

I believe in you;)

Hvis du ikke har gjort det enda, så kan du etter hvert som det blir skikkelig tungt, alternere markløften med cleans. Altså markløft annenhver trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da var første økten med Power Cleans utført..

Jeg har sikkert tekniske feil i løftet, men følte at det gikk ganske greit.

Begynte med 50kg, rett og slett for å få stanga opp over bakken :p

Har ikke den samme eksplosiviteten som jeg ser en del har på youtube, der de nærmest kaster den opp i pannehøyde for så å ta den imot..

Jeg slenger den rett og slett opp på hake/skuldernivå og fanger den der, uten noe mer fiksfakseri.. amidoinitrite?

Føler iallefall at jeg får mer utav dette enn pendlay på 70kg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I believe in you;)

Hvis du ikke har gjort det enda, så kan du etter hvert som det blir skikkelig tungt, alternere markløften med cleans. Altså markløft annenhver trening.

Ja, kommer definitivt ikke å kjøre mark hver økt. Sitter her i kveld og kjenner det i hver bidige muskel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter litt med å holde spennet i og etter hoppet under frivendinger. Er det andre tips enn å fokusere mer på dette?

Frivendinger er en av de vanskeligste øvingene når det kommer til stabilisering (sammen med rykk). Du starter ganske stabilt, gjør noe og skal ende opp stabilt. Det du kan gjøre er og mestre pushpress. Den er hakket vanskeligere enn bøy, mark, o.l. og krever mer stabilisering. Mestrer du den vil du ha en god følelse på hvordan kroppen fungerer/skal fungere. Fallrykk er også en fin variant. Kickstøt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om fire dager er det en ny runde med tyngre vekter!<3

Grøss. Perset forresten på stående press idag. 50 kg på 3x5. Det er en dobbling på halvannen måned. Da var det stang pluss 2 stek 2.5 kg. Idag var det stang pluss 2 stk 15 kg. Det er første gang i mitt liv jeg har fått spørsmålet "hva er det du har gjort for å øke så kjapt"..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det står tidligere i tråden her, men; Skal jeg øke 1,25kg på alle øvelser for hver gang jeg tar de, eller 2,5/5kg? Det er vel best og kjøre dette programmet tre dager i uken (har bare blitt vant til å trene fire dager i uken nå)? :p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøss. Perset forresten på stående press idag. 50 kg på 3x5. Det er en dobbling på halvannen måned. Da var det stang pluss 2 stek 2.5 kg. Idag var det stang pluss 2 stk 15 kg. Det er første gang i mitt liv jeg har fått spørsmålet "hva er det du har gjort for å øke så kjapt"..?

Spise masse og SS er vel fasiten :p?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, det var den jeg tenkte på,jeg ligger på mellom 2 - 2 5oo kcal pr dag, iblant opp mot 3000. I følge Rippetoe burde jeg ligge på 3500 - 4500. Jeg KUNNE klart det, om jeg hadde giddet det og klart å være kvalm en stund, men, men. Får se til høsten om det blir noe av det da. Skal tross alt løpe Rock`n Roll halvmaraton 14 juni neste år også, og kan ikke veie 100 kg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en liten ting:) Nå har jeg selv trent en litt annen versjon av SS da men, stangnerer hele tiden å vil ikke opp i vekter. Er kroppen min kanskje gått litt lei av de samme øvelsen etter så lang tid. Kan jeg sette opp et program der jeg kjører litt andre øvelser enn basisøvelsene. Eller er basisøvelsene den "eneste" løsningen til å bli sterk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basisøvelser er ikke den eneste veien, men det er nok den mest effektive veien uten tvil.

Spiser du nok/har du små nok økninger når du når toppen?

Har du tatt av vekt noen ganger, slik som programmet sier?

Ja tenkte meg det:( Prøver å spise nok. Vekta viste et kilo mere så vet ikke om det bare var maten i magen eller. Kan kun øke med 2,5 kg hver gang jeg skal øke. Å viste ikke at jeg skulle ta av vekter. Har aldri lest noe om det:confused:

Men når har jeg ikke det samme programmet som skrevet her inne. Men kjenner jeg begynner å bli lei av det samme treningsprogrammet dag inn å dag ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JHP, hva mener du med at øvelsene har stagnert? Har du ikke klart å fullføre repsene eller har det "kjentes" veldig tungt ut?

Såvidt jeg husker fra en annen tråd, så er du ganske lett, da er det veldig viktig å øke mindre enn 2,5 kg. Hvis ikke det er mulig så kan det være lurt å variere repsene litt.

F.eks i bøy:

40kg x 3 sett x 5 reps

42,5kg x 3 sett x 4 reps

42,5kg x 3 sett x 5 reps

Det vil hjelpe oss å hjelpe deg hvis du skriver ut de siste 5-6 treningsøktene;).

Edit: Gjorde det litt klarere med reps og sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har stått litt fast på 40kg i knebøy. Kjenner det er kjempetungt og må ta en pause på ca 10-15 sekunder etter 3 rep på det andre å tredje settet, før jeg tar de siste to reppene. Slik var det ikke før, å nå vet jeg at jeg får i meg myye mere mat. Så derfor blir jeg nå litt umotivert. Har ikke noe annet tilgjengelig enn 1,25kg.

Kan prøve å ta mindre rep når jeg øker inntil jeg får tak i mindre vekter. Men vet ikke helt om jeg skjønte hva 5x3x4 betyr:p Har øktene i loggen. Orker ikke føre dem inn med ipod'n nå:p kan gjøre det etterpå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har stått litt fast på 40kg i knebøy. Kjenner det er kjempetungt og må ta en pause på ca 10-15 sekunder etter 3 rep på det andre å tredje settet, før jeg tar de siste to reppene. Slik var det ikke før, å nå vet jeg at jeg får i meg myye mere mat. Så derfor blir jeg nå litt umotivert. Har ikke noe annet tilgjengelig enn 1,25kg.

Kan prøve å ta mindre rep når jeg øker inntil jeg får tak i mindre vekter. Men vet ikke helt om jeg skjønte hva 5x3x4 betyr:p Har øktene i loggen. Orker ikke føre dem inn med ipod'n nå:p kan gjøre det etterpå:)

Sjekk om dette kan hjelpe.

E: preventiv edit tilfelle imperial mål er nytt, pund til kilo er faktor på ca 2.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...