Gå til innhold

Brede hofter & chins/hangups


Stephanie F

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Heisann! Jeg lurer litt på dette; er det fysisk mulig for en jente med veldig brede hofter å klare chins/hangups uten å ha trent seg til en badass bodybuilderkropp? Jeg har aldri sett noen med brede hofter klare det før, blir veldig glad om noen kan motbevise meg. Det gir håp for framtiden liksom. :)

Hmm, blander du øvelser nå?:)

Det spiller ingen rolle om man har brede hofter eller ikke på chins\pull ups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tamadeus: Ganske enkelt fordi alle personer jeg har sett gjøre pullups (det var det jeg mente, Jane!) eller bilder av folk som gjør det, har alle av en eller annen grunn "normal" form/bredde. Eller innbiller jeg meg at jeg har bred/tung kroppssammensetning? Hmm. Men ja, jeg er tungvekter.

Sett bort fra at jeg gikk opp 3kg over helgen (vært i zombietilstand etter et dødsfall), så er dette en sammenligning:

post-25264-14440937475823_thumb.jpg

Jeg synes i hvertfall det ser umulig ut for meg å så lett som de bildene. Nr. 2 er litt bredere enn nr. 1, men se den forskjellen i overkroppen? Hvilket betyr at jeg må bygge enda mere enn det igjen? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men sånn fra offtopic til ontopic;jeg tror den største utfordringen her ikke har noe med hoftene eller ryggen din å gjøre; men heller at du ikke har klarhet i forskjellen på kausasjon og korrelasjon. Kausasjon betyr at det er et årsak-konsekvensforhold mellom to ting, Hendelse/ting 1 skjer, og konsekvensen er ting 2.

F;eks, Man faller i havet, og ender opp våt, kald, og antastet av sjøpølser.

Korrelasjon, er hvorvidt to ting skjer samtidig, eller hva slags påvirkningskraft to uavhengige ting har på hverandre, uten at det nødvendigvis automagisk er noen sammenheng mellom de.

Man har hendelse A og hendelse B; begge kan skje i relativt kort tid mellom hver andre/samtidig,uten at nødvendigvis ting B skyldes A eller A skyldes B. De kan f.eks skyldes utenforstående faktorer, f.eks C,D,E,F,G,H eller pølse.

F.eks, Om man bare ser damer med smale hofter ta chinups, og aldri ser noen med brede hofter ta chinups vil man gjøre en bommert om man tror at det er hoftebredden som avgjør om en person kan ta chinups eller ikke. Her er det ingen kausasjon inne i bildet. At to ting oppstår samtidig, betyr ikke alltid at den ene skyldes den andre.

(I ditt tilfelle vil det jo holde f.eks å observere EN dame med brede hofter ta chinups, så vil du jo bli nødt til å komme til den konklusjonen at jo, det ER mulig for hoftedamer å ta chinups.)

((Den skjulte faktor i dette tilfellet vil nok være styrke i overkropp og lats spesiellt)

Men du kan trøste deg med at det er svært vanlig å begå den slags logiske nybegynnerfeil:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt offtopic, men pytt.

Selv er jeg nødt til å innrømme at jeg mye heller ville hatt en dame med brede hofter som ikke tok pullups,enn firkantkvinner som løfter seg selv all day errday.

Forsåvidt en helt annen debatt, men hvorfor må alt jenter foreta seg handle om hvor sexy de er? Gudene skal vite at jeg gjør mye rart som direkte skader mine sjanser med det motsatte kjønn, og det kan jenter også få lov til, synes nå jeg da. Men sånn ellers er jeg enig. OP ser soleklart bedre ut enn hennes overkvinner ved pullupstanga.

Ang brede hofter og pullups så nekter jeg å tro at det er noen korrelasjon. Her er dog min teori:

Jenter har begrenset kapasitet for styrke, og den absolutt enkleste måten for ei jente å kunne klare chins/pullups på er å redusere kroppsvekten sin. Det gjøres selvsagt ved å kvitte seg med fett. Siden jenter samler mye fett på ræva/hoftene, utgjør det ganske stor forskjell på utseende når de kommer seg lavt nok ned i fettprosent til å klare en pullup. Ergo, de ville nok sett betydelig mer breihofta ut om de hadde hatt en mer normal fettprosent.

For å svare på spørsmålet ditt: Nei du må sikkert ikke bli så ekstrem som de. Ved å øve på pullups, spise nok mat over lang nok tid vil du fint klare å gjennomføre det - bare pass på at du ikke spiser så mye at vekta di outrunner din nye styrke, hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_

Jeg veier rundt 70kg på 177cm, er en drøy meter over rumpa og klarer chins :) riktignok bare et par stk, men det er uten noen form for hopp eller juks. Helt normal fettprosent, i alle fall over 20. Ganske likt som trådstarter. Ikke voldsom sterk ellers, arbeidsvekt i benk er rundt 40-45 og mark 75-90.

Å være så høy ser jeg på som en enda større ulempe, men jeg klarte da faktisk å dra meg opp til slutt ;) Har ikke gått ned i vekt for å nå det målet, heller motsatt. Tenk at høyden og kosefettet tilsvarer faktisk 15-20kg ekstravekt i forhold til standard små fitnessberter på 1,60 og 50-55kg :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenter har begrenset kapasitet for styrke, og den absolutt enkleste måten for ei jente å kunne klare chins/pullups på er å redusere kroppsvekten sin. Det gjøres selvsagt ved å kvitte seg med fett. Siden jenter samler mye fett på ræva/hoftene, utgjør det ganske stor forskjell på utseende når de kommer seg lavt nok ned i fettprosent til å klare en pullup. Ergo, de ville nok sett betydelig mer breihofta ut om de hadde hatt en mer normal fettprosent.

o_O

Du mener at jenter har en begrenset kapasitet for styrke? Det er vel individuelt hvor mye jenter klarer å løfte både med vekter og av egen vekt. Samme er det med gutter også. At jenter er svakere enn menn, er jo ingenting å krangle på. Men er jenter relativt sett svakere enn menn? Det er flere gutter som også må redusere kroppsvekten sin for å klare chins/pullups. Det er ikke sånn at gutter bare klarer det sånn uten videre liksom, sånn som du prøver å fremstille det. Jeg ser flere gutter/menn som tar mindre chins/pullups enn det jeg gjør, og jeg har ikke gått på diett for å klare det (er normalvektig).

Og det at jenter samler mye fett på ræva og hoftene, det er bare useriøst. Det er også individuelt hvor det samler seg. Men at de jentene på bildene som trådstarter viser til, har gått på diett for å se ut som de gjør, er absolutt ikke usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

o_O

Du mener at jenter har en begrenset kapasitet for styrke? Det er vel individuelt hvor mye jenter klarer å løfte både med vekter og av egen vekt. Samme er det med gutter også. At jenter er svakere enn menn, er jo ingenting å krangle på. Men er jenter relativt sett svakere enn menn? Det er flere gutter som også må redusere kroppsvekten sin for å klare chins/pullups. Det er ikke sånn at gutter bare klarer det sånn uten videre liksom, sånn som du prøver å fremstille det. Jeg ser flere gutter/menn som tar mindre chins/pullups enn det jeg gjør, og jeg har ikke gått på diett for å klare det (er normalvektig).

Og det at jenter samler mye fett på ræva og hoftene, det er bare useriøst. Det er også individuelt hvor det samler seg. Men at de jentene på bildene som trådstarter viser til, har gått på diett for å se ut som de gjør, er absolutt ikke usannsynlig.

Tja, jeg har til tross for min overvekt (105kg fordelt på 192cm) aldri møtt et eneste kvinnemenneske (om de trener eller ei) som klarer flere armhevinger enn meg. Faktisk, så klarer jeg 4 chins. Mange jenter som ikke klarer det. Og den dama som greier like mange pullups som en mann der begge veier 115kg... Det vil jeg se :p

Gutter klarer ting veldig uten videre ift jenter når det kommer til styrke, slik er det bare. Men seff finnes det menn som ikke klarer verken pullups eller pushups eller uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har til tross for min overvekt (105kg fordelt på 192cm) aldri møtt et eneste kvinnemenneske (om de trener eller ei) som klarer flere armhevinger enn meg. Faktisk, så klarer jeg 4 chins. Mange jenter som ikke klarer det.
mange av de jentene du har møtt ja. Tror ikke du har møtt så mange at du kan komme med en bastant mening om det.

Anyhow, stå på Stephanie F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har til tross for min overvekt (105kg fordelt på 192cm) aldri møtt et eneste kvinnemenneske (om de trener eller ei) som klarer flere armhevinger enn meg. Faktisk, så klarer jeg 4 chins. Mange jenter som ikke klarer det. Og den dama som greier like mange pullups som en mann der begge veier 115kg... Det vil jeg se :p

Gutter klarer ting veldig uten videre ift jenter når det kommer til styrke, slik er det bare. Men seff finnes det menn som ikke klarer verken pullups eller pushups eller uansett.

Javel. Hvor mange armhevinger klarer du?

4 chins er vel helt greit, men det er ikke mye. Poenget er vel at både kvinner og menn har nytte av å gå ned i vekt for å kunne bedre utføre kroppsvektøvelser.

Mange jenter som ikke klarer det - vet du hvorfor? Fordi de fleste jenter ikke trener spesifikt på den øvelsen (basert på min observasjon på trening). Når man ikke trener på en øvelse, så blir man heller ikke verdensmester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går helt over hodet mitt hva det er det kveruleres på her. At gutter er sterkere enn jenter er vi alle enige om. At jeg er sterkere enn de aller fleste jenter er vi også enige om.

Det du i utgangspunktet reagerte på var vel om jenter er svakere enn gutter i forhold til kroppsvekt, og der er jo også svaret et klart ja. Skjønner ikke helt hva vi krangler om her.

Artig at du føler for å kritisere antall chins jeg klarer, haha. Jeg er feit og svak. Klarer 30 armhevinger. Men det er mye mer enn den gjsnittlige kvinnen klarer. Uansett har jo jeg mye større potensial for relativ styrke enn kvinner har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...