Gå til innhold

Brede hofter & chins/hangups


Stephanie F

Anbefalte innlegg

Gjest Hanne_

Men hvis de hadde lagt ned hard og riktig trening over lang tid, så hadde de ikke lenger hatt styrken til de fleste andre jenter.

Men jenter flest gjør jo ikke det, de fleste på vanlige gym trener ikke styrke i det hele tatt eller duller med Max 6kg. Og de som faktisk trener hardt, er de som er representert på forum som dette. Og de som er representert her er ikke landets gjennomsnitt. Jeg synes en jente som er sterkere enn de fleste jenter er "sterk", en trenger ikke være sterkere enn "eliten" av de styrketrenende for å anses som sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men jenter flest gjør jo ikke det, de fleste på vanlige gym trener ikke styrke i det hele tatt eller duller med Max 6kg. .

Hvilket gym trener du på? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis de hadde lagt ned hard og riktig trening over lang tid, så hadde de ikke lenger hatt styrken til de fleste andre jenter.

Men jenter flest gjør jo ikke det, de fleste på vanlige gym trener ikke styrke i det hele tatt eller duller med Max 6kg. Og de som faktisk trener hardt, er de som er representert på forum som dette. Og de som er representert her er ikke landets gjennomsnitt. Jeg synes en jente som er sterkere enn de fleste jenter er "sterk", en trenger ikke være sterkere enn "eliten" av de styrketrenende for å anses som sterk.

Nei, men nå er det snakk om jenter som trener. Ikke jenter generelt.

Og da mener jeg at det er mulig å oppnå samme resultat for den jenta som duller med 6 kgs hantler, om hun går inn for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_
Hvilket gym trener du på? :S

Gamle Oxigeno, en hel haug ulike Evo, flere ulike gym i USA, universitetsgymmet i jomfruøyene. År etter år har jeg vært alene som den eneste jenta som virkelig løfter :( (med ekstremt få unntak)

Og 24fitness da,men det var noe HELT annet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hanne_
Mitt poeng: Man blir ikke god på det man ikke øver på, men man blir god på det man øver på. Det gjelder for både gutter og jenter.

Selvfølgelig, men..

Mitt poeng: det å ta chins som jente er rett og slett drit vanskelig! Særlig hvis man har "utfordringer" som en sunn fettmengde på kroppen og/eller er høy. Det blir feil å fremstille det som noe de fleste jenter enkelt kan få til, og at man er svak hvis man ikke kan det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, men..

Mitt poeng: det å ta chins som jente er rett og slett drit vanskelig! Særlig hvis man har "utfordringer" som en sunn fettmengde på kroppen og/eller er høy. Det blir feil å fremstille det som noe de fleste jenter enkelt kan få til, og at man er svak hvis man ikke kan det.

TAKK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, men..

Mitt poeng: det å ta chins som jente er rett og slett drit vanskelig! Særlig hvis man har "utfordringer" som en sunn fettmengde på kroppen og/eller er høy. Det blir feil å fremstille det som noe de fleste jenter enkelt kan få til, og at man er svak hvis man ikke kan det.

:banghead: Det er din måte å vri på det jeg sier.

* Jeg har vel aldri sagt at man er svak hvis man ikke får det til?? Det kan jo være mange grunner til det...

* Jeg sier heller ikke at det er enkelt å få til? Jeg skjønner ikke hvor du har det fra at jeg har sagt at noe av dette er enkelt.

Jeg sier at det er oppnåelig. Det er to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:banghead: Det er din måte å vri på det jeg sier.

* Jeg har vel aldri sagt at man er svak hvis man ikke får det til?? Det kan jo være mange grunner til det...

* Jeg sier heller ikke at det er enkelt å få til? Jeg skjønner ikke hvor du har det fra at jeg har sagt at noe av dette er enkelt.

Jeg sier at det er oppnåelig. Det er to forskjellige ting.

Var vel en annen kar her som sa noe om at man er "relativt svak" om man ikke klarer å ta kroppsvekt i chins/pull ups!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel en annen kar her som sa noe om at man er "relativt svak" om man ikke klarer å ta kroppsvekt i chins/pull ups!

Ja, men da må Hanne ta dette med denne personen, og ikke referere til det i diskusjonen med meg. Da fremstår det som om jeg har sagt dette, noe jeg ikke har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anyway....ønsker du å bli god i chins må du trene chins, enkelt og greit.

1: Tren negativer

2: Tren med strikker

3: Prøv uten strikker

4: Gratulerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjent ordtak er vel, øvelse gjør mester :p enten du er gutt eller jente..

Men jeg vil anbefale dere å ha med en som holder hoftene deres, så du blir mer stabil (vingler litt) og for å få litt hjelp. Selv brukte jeg min mann, som jeg trener med, det første halve året før jeg klarte det alene, så selv om han "dyttet meg" til å begynne med, så tok han mindre og mindre i etterhvert.. Treningspartner er alltid kjekt å ha ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar 10 chins på en vanlig trening. Har ikke spesielt smale hofter, er omtrent 100 cm rundt hoftene/rumpa. Definerer meg heller ikke som veldig tynn, har en BMI på 21.

Har trent mye på det! Startet med -33 kg i hjelpevekt på assistant-maskin, for så å gå over til å gjøre negative. Øvelsen har alltid hatt en høy prioitet i treningen min:)

Er flere jenter på mitt senter som trener chins/pull ups. De fleste med strikk, men noen uten også, og et stadig økende antall som jobber med negative reps. Jeg har tro på at øvelse gjør mester! Så klart har man en lengre vei å gå om man veier mye, men man trenger i følge min erfaring ikke være supertynn eller hofteløs for å klare chins:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser svært sjelden jenter trene kroppshevinger på fXpress Bislett i alle fall. Det er litt enten eller: enten tar de ikke chins, eller så tar de mange, med ekstra vekt. :)

Vektnedgang hvis man har overflødig fett vil hjelpe. For egen del så bare løsnet det en dag. Gikk fra å klare 1 til å plutselig kunne ta 3-4-5. Deretter begynte jeg å ta så mange sett à 1 rep med 30-60s pause som mulig for å øke i absolutt volum i løpet av en trening. Negativer har jeg ikke leflet noe særlig med.

Veldig søt tråd forresten, men det er nok som flere har nevnt korrelasjonen mellom stor figur (brede hofter) og faktum at man i alle tilfeller svært sjelden ser jenter gjøre chins på vanlige sentre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser svært sjelden jenter trene kroppshevinger på fXpress Bislett i alle fall. Det er litt enten eller: enten tar de ikke chins, eller så tar de mange, med ekstra vekt. :)

Enten eller fordi det er dritflaut å ikke klare å det, det ser så dumt ut :) Men pytt, jeg skal klare det, om det så tar to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten eller fordi det er dritflaut å ikke klare å det, det ser så dumt ut :) Men pytt, jeg skal klare det, om det så tar to år.

Det er enda flauere å ikke klare det som mann skal jeg si deg. Sannsynligvis derfor de overvektige kipper med halv-reps som faen hvis de våger seg bort til stanga, da har man i alle fall klart noe..

I alle tilfeller er det å holde seg borte fra øvelsen fordi det potensielt er flaut et destruktivt tankemønster uten hold i virkeligheten. Det må folk slutte med. (y)

Lykke til Stephanie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle gutter og jenter som er relativt normalvektige er i stand til å klare pullups etterhvert.

Så på den ene siden, så ja. Klarer du ikke pullups så er du ikke sterk nok. Ikke helt det samme som å være svak, og kommer egentlig ann på hvordan man ser på saken. Mens på den andre siden må man ikke elliminere teknikkfaktoren.

Personlig erfaring ser jeg også jenter som er sterke nok til å ta pullups, men som ikke har teknikken i det hele tatt. Det er en god del muskler som skal aktiveres fra et såkalt dødpunkt, aller helst skal de kobles inn i en "rekkefølge" som gjør det i stand til å dra kroppen opp mot hendene.

Min påstand blir der at

A) du er ikke sterk nok

Eller

B) du er ikke teknisk god nok

Svaret uansett på dem begge er å trene: Alt fra Rackchins til Negativer eller assisterte.

OT: Som svart på tidligere så har ikke korrelasjonen mellom brede hofter og hangups/pullups/chinups noe å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det går over hodet på deg, men det er forskjell på debatten om gutter vs. jenter & relativ styrke (altså styrke tatt fysiologiske forskjeller i betraktning). Poenget mitt er at:

1) Jenter har ikke noe mer begrenset kapasitet for styrke enn det gutter har (relativt sett). Det er veldig individuelt.

2) Jenter trenger ikke nødvedigvis å redusere kroppsvekten sin, noe mer enn gutter, for å klare chins. Jenter trenger å faktisk trene spesifikt på øvelsen for å bli flinkere i chins, akkurat som gutter (som tror de fra naturens side er verdensmester i alt).

3) Poenget mitt med min uttalelse om dine chins, var å påpeke at du kanskje ikke er så god som du prøver å fremstille det. Du sier at du ikke har møtt noen jenter som klarer flere chins enn deg og at ingen jenter kan ta flere armhevinger enn deg. Om jeg blar gjennom noen loggbøker her inne på forumet, så tror jeg at jeg kan finne mange mange jenter som klarer mye mer enn fire chins og som er på nivå med 30 armhevinger.

Mitt poeng i denne sammenheng, og til trådstarter: Man blir god på det man trener på. Det gjelder for jenter og gutter. Man blir bedre på kroppsvektøvelser (naturligvis) dersom man går ned i vekt. Det gjelder for jenter og gutter. Begrensninger i styrke er individuelt. Dette gjelder for jenter og gutter.

Selv trente jeg ikke lenge før jeg klarte å ta flere repetisjoner av chins/pullups med nøytralt grep, med egen kroppsvekt.

Jeg tar mer enn min egen kroppsvekt i benkpress.

Jeg forbedret antall armhevinger etter at jeg spesifikt begynte å trene på den øvelsen.

Det er ganske godt dokumentert at kvinner i gjennomsnitt både er svakere og har vanskelig for å trene seg til samme relativ styrke som menn i overkroppen. I underkropp er imidlertid kvinner ofte like sterke som menn når man justerer for kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...