Gå til innhold

Brede hofter & chins/hangups


Stephanie F

Anbefalte innlegg

OT: Som svart på tidligere så har ikke korrelasjonen mellom brede hofter og hangups/pullups/chinups noe å si :)

Haha, OT som i off topic på noe som kommenterer det tråden faktisk er kalt? ;)

For å bidra til statistikkgrunnlaget - jeg er også ca 100 cm over rævva (ca 66/67 midje), og klarer nok rundt 5 chins nå uten å ha øvd spesifikt på det på en lang stund. Men jeg er ganske bred over ryggen/skuldrene også. Man må vel sikkert ha opparbeidet tilstrekkelig styrke der for å klare det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle gutter og jenter som er relativt normalvektige er i stand til å klare pullups etterhvert.

Så på den ene siden, så ja. Klarer du ikke pullups så er du ikke sterk nok. Ikke helt det samme som å være svak, og kommer egentlig ann på hvordan man ser på saken. Mens på den andre siden må man ikke elliminere teknikkfaktoren.

Personlig erfaring ser jeg også jenter som er sterke nok til å ta pullups, men som ikke har teknikken i det hele tatt. Det er en god del muskler som skal aktiveres fra et såkalt dødpunkt, aller helst skal de kobles inn i en "rekkefølge" som gjør det i stand til å dra kroppen opp mot hendene.

Min påstand blir der at

A) du er ikke sterk nok

Eller

B) du er ikke teknisk god nok

Svaret uansett på dem begge er å trene: Alt fra Rackchins til Negativer eller assisterte.

OT: Som svart på tidligere så har ikke korrelasjonen mellom brede hofter og hangups/pullups/chinups noe å si :)

En måte å finne ut det på er nedtrekk med bredt grep, eller er teknikken så forskjellig at det ikke blir det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, OT som i off topic på noe som kommenterer det tråden faktisk er kalt? ;)

er mere jeg som ikke klarer å skille på å forkorte On Topic og Off Topic ;) Var ment som On Topic. Nuvel. Internet :)

En måte å finne ut det på er nedtrekk med bredt grep, eller er teknikken så forskjellig at det ikke blir det samme?

Øvelsene jobber samme muskler, men det er en signifikant forskjell.

Nedtrekk jobber en såkalt åpen kjede, mens pullups jobber i en lukket kjede.

Missforstå meg rett. Nedtrekk og Pullups er ikke er nøyaktig samme bevegelse, på samme måte som at pushups og benkpress ikke er nøyaktig samme bevegelse. Selv om bevegelsen er tilnærmet den samme, har den forskjellig innvirkning på kroppen, pga forskjellen på åpen og lukket kjede.

Når det er sagt kan styrken til selve muskelen økes med nedtrekk, siden de stimulerer samme muskler :)

EDIT:

Forskjellen kan være enklere å forstå slik. Pushups er lukket kjede fordi hendene dine er låst til bakken, mens pushups i ringer eller tau er åpen kjede fordi hendene dine kan "bevege" seg flere veier :)

Det samme hjelder da Nedtrekk og Pullups

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske godt dokumentert at kvinner i gjennomsnitt både er svakere og har vanskelig for å trene seg til samme relativ styrke som menn i overkroppen. I underkropp er imidlertid kvinner ofte like sterke som menn når man justerer for kroppsvekt.

Javel, hvem sier det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se også f.eks. på landslagsutøver i styrkeløft for Norge, Marte Elverum. Mye sterkere i knebøy og markløft enn de fleste gutter på treningssentre rundt omkring i Norge, men svakere i benkpress.

Med hensyn til relativ styrke? Eller sammenlignet sort på hvitt på papiret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje lest alle svara, men tenkte å kome med mi erfaring. Driver å skal lære meg å ta hang ups (både chins og pull ups), er kome såpass langt at eg klarar 1stk på ein god dag;) Litt av problemet mitt er at eg har for dårleg kjærnemuskelatur(?), så får på ein måte ikkje med heile kroppen i øvelsen. Merkar same greia når eg skal ta armhevingar, å skulle ta skikkelege armhevingar (dvs utan å jukse på knea) er verkeleg utfordrande og ikkje serleg godt. Kvifor? Jo, har ikkje styrke nok til å halde meg strak(men planken er ikkje så vanskeleg, merkeleg nok). Det går framover, og etter som eg blir sterkare i stabiliseringsmuskelaturen klarar eg fleire armhevingar (og då også klarte min første chin). Så å få grunnleggande styrken betre kan hjelpe:)

Og eg er vel det ein kan kalle timeglasfasong på (med både hofter og skuldre vesentleg større enn midja).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hensyn til relativ styrke? Eller sammenlignet sort på hvitt på papiret?

Spesielt med tanke på relativ styrke. Men også i absolutt styrke. Hun konkurrerer med utstyr, så jeg har ikke full oversikt over hva hun løfter raw, men jeg vil tippe 175/90/200 omtrent (knebøy, benkpress, markløft). Hun skriver på forumet her en gang i blant. Kanskje hun ser dette og kan svare selv =). Mange menn på 72 kg trenger forholdsvis lite trening for å nå 90 kg i benkpress, men ganske mye for å nå 175 kg i bøy og 200 kg mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg veier 64 og er 170 høy, noe som vel sikkert kvalifiserer for å være lettere overvektig. Etter en del år med satsing på 200m har jeg dessuten en god del mer muskler på underkroppen enn overkroppen, i tillegg at jeg har en typisk kvinnelig kropp der fettet lagres på hofter (og tits). Klarer likevel å ta omtrent 15 pulls-ups, litt avhengig av dagsformen (trener som regel 5x8-10 reps).

Anbefaler å sette opp en stang hjemme, så kan du øve på det hver gang du går forbi den. Var i alle fall sånn jeg lærte meg det. Har aldri helt fått dreisen på negative repetisjoner da jeg er ganske elendig på å presse meg selv med mindre det er en konkurranse. Min løsningen var derfor å prøve helt til jeg fikk det til. Tror det tok omtrent 2-3 uker før jeg klarte én. Nå har jeg trent mye styrke gjennom hele livet, så er vel kanskje ikke helt representativt, men i vennegjengen min har vi som mål at alle skal klare minst 3 reps. Hittil har 5/6 klart det! Ingen av oss er supertynne, og alle har litt hofter - så det er håp for alle :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Nedtrekk og lignende gjorde virkelig ikke susen for meg. Markløft derimot tok meg fra 2-3 til 8 på kjempekort tid.

Øvelser jeg er nesten 100% vil fungere:

Markløft (nær maks) med få repetisjoner

Fremoverbøyd roing

Negative "pullups"

Samtidig skal det sies at da jeg tok av 3-4 kg ble ting plutselig mye lettere. Når du trener knallhard styrke og allikevel går ned 3-4 kg, da har man også muligens økt i muskelvekt samtidig. Noe som vil si at den egentlige fettnedgangen har vært noe mer enn 3-4kg. Vektnedgang øker umiddelbart sannsynligheten for å klare pullups med mindre man har "slanket" bort musklene sine.

Ta gjerne et tungt markløft, deretter en kort pause rett før du prøver deg på pullup. Hele nervesystemet ditt er da sannsynligvis så aktivert at du vil ta ut maks av det du klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedtrekk og lignende gjorde virkelig ikke susen for meg. Markløft derimot tok meg fra 2-3 til 8 på kjempekort tid.

Øvelser jeg er nesten 100% vil fungere:

Markløft (nær maks) med få repetisjoner

Fremoverbøyd roing

Negative "pullups"

Samtidig skal det sies at da jeg tok av 3-4 kg ble ting plutselig mye lettere. Når du trener knallhard styrke og allikevel går ned 3-4 kg, da har man også muligens økt i muskelvekt samtidig. Noe som vil si at den egentlige fettnedgangen har vært noe mer enn 3-4kg. Vektnedgang øker umiddelbart sannsynligheten for å klare pullups med mindre man har "slanket" bort musklene sine.

Ta gjerne et tungt markløft, deretter en kort pause rett før du prøver deg på pullup. Hele nervesystemet ditt er da sannsynligvis så aktivert at du vil ta ut maks av det du klarer.

Samme som jeg har gjort den siste tiden :) Må nok mer ned i vekt nå bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...