Gå til innhold

Brede hofter & chins/hangups


Stephanie F

Anbefalte innlegg

Jenter har begrenset kapasitet for styrke, og den absolutt enkleste måten for ei jente å kunne klare chins/pullups på er å redusere kroppsvekten sin. Siden jenter samler mye fett på ræva/hoftene, utgjør det ganske stor forskjell på utseende når de kommer seg lavt nok ned i fettprosent til å klare en pullup. Ergo, de ville nok sett betydelig mer breihofta ut om de hadde hatt en mer normal fettprosent.

Går helt over hodet mitt hva det er det kveruleres på her. At gutter er sterkere enn jenter er vi alle enige om. At jeg er sterkere enn de aller fleste jenter er vi også enige om.

Det du i utgangspunktet reagerte på var vel om jenter er svakere enn gutter i forhold til kroppsvekt, og der er jo også svaret et klart ja. Skjønner ikke helt hva vi krangler om her.

Artig at du føler for å kritisere antall chins jeg klarer, haha. Jeg er feit og svak. Klarer 30 armhevinger. Men det er mye mer enn den gjsnittlige kvinnen klarer. Uansett har jo jeg mye større potensial for relativ styrke enn kvinner har.

Mulig det går over hodet på deg, men det er forskjell på debatten om gutter vs. jenter & relativ styrke (altså styrke tatt fysiologiske forskjeller i betraktning). Poenget mitt er at:

1) Jenter har ikke noe mer begrenset kapasitet for styrke enn det gutter har (relativt sett). Det er veldig individuelt.

2) Jenter trenger ikke nødvedigvis å redusere kroppsvekten sin, noe mer enn gutter, for å klare chins. Jenter trenger å faktisk trene spesifikt på øvelsen for å bli flinkere i chins, akkurat som gutter (som tror de fra naturens side er verdensmester i alt).

3) Poenget mitt med min uttalelse om dine chins, var å påpeke at du kanskje ikke er så god som du prøver å fremstille det. Du sier at du ikke har møtt noen jenter som klarer flere chins enn deg og at ingen jenter kan ta flere armhevinger enn deg. Om jeg blar gjennom noen loggbøker her inne på forumet, så tror jeg at jeg kan finne mange mange jenter som klarer mye mer enn fire chins og som er på nivå med 30 armhevinger.

Mitt poeng i denne sammenheng, og til trådstarter: Man blir god på det man trener på. Det gjelder for jenter og gutter. Man blir bedre på kroppsvektøvelser (naturligvis) dersom man går ned i vekt. Det gjelder for jenter og gutter. Begrensninger i styrke er individuelt. Dette gjelder for jenter og gutter.

Selv trente jeg ikke lenge før jeg klarte å ta flere repetisjoner av chins/pullups med nøytralt grep, med egen kroppsvekt.

Jeg tar mer enn min egen kroppsvekt i benkpress.

Jeg forbedret antall armhevinger etter at jeg spesifikt begynte å trene på den øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper ikke jeg fremstiller meg selv som god i kroppsvektsøvelser, for jeg er helt elendig. Jeg sliter dog med å forstå hva som menes med relativ styrke - Altså, gutter er sterkere enn jenter. De har fra naturens side større muskler, og har et større potensial til muskler. Om man sier at relativt er ikke jenter svakere enn gutter (wut), så er den eneste konklusjonen jeg kan trekke at du sier at jenter vil bli sterkere av å redusere kroppsvekta og øve på øvelsen, akkurat som gutta. Og det er jeg selvsagt enig i.

At det eksisterer kvinner som absolutt hamrer meg i alle kroppsvekt-øvelser som finnes er jeg selvsagt klar over. Det finnes mange som knuser meg i styrkeløft, som liksom er det jeg prøver å bli flink på.. Så du trenger ikke bekymre deg for at jeg tror jeg er sterkere enn alle kvinner her i verden :p

Fikk et lite eureka-moment nå nettopp, orker ikke slette det jeg allerede har skrevet - men det du basically sier er at jenter ikke trenger å redusere kroppsvekten sin mer enn gutter for å klare pullups - de trenger å øve på pullups?

For ja, det er jeg enig i. Det jeg mente med kommentaren min var vel mer at der gutter kanskje kan gjennomføre noen pullups uten at de trenger å gå ned i vekt, vil noen jenter kanskje føle at ok, jeg klarer ikke en eneste pullup, så da blir de lettere. Er vel ganske vanlig at jenter prøver å være litt mer moderat på muskelmassen de vil anskaffe vs fettnivået, mens gutter går mer balls to the walls bulk.

Men jeg tror vi er enige, btw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er relativt sett veldig svak, hvis du ikke klarer én pullups på en normalish kroppsvekt.

Er jeg relativt svakt når jeg tar over kroppsvekt i både knebøy og markløft, og 40 kg i benken? Og sannsynligvis mye tyngre på 1RM? Da er vel de fleste jentene hvis logg jeg har sett på her på FB "relativt svake" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_

Nei nei nei, de aller fleste jenter har ikke sjans i havet til å klare pull ups. Det vil si at omtrent alle norske jenter er relativt svake? Til og med de som trener styrke (det er gråsoner mellom helt utrent og å klare en pull up og. ) i løpet av 5-6 år på ulike gym har jeg sett en jente ta chins. EN.

Svake i forhold til hvem? Gjennomsnittsjenta er IKKE gjennomsnittsfitnessbloggenjenta. Til og med jenter jeg ser på gymmet bruker så og si aldri tosifrede manualer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser meg selv for å være relativt sterk, kanskje ikke i forhold til superdamer som stiller i AF, BF og styrkeløftskonkurranser, men jeg er sterk på linje med andre jenter som liker å trene tungt. Kanskje jeg bare er "relativt litt for tung i kroppsvekta i forhold til styrken min" aka. feit? Ikke vet jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det at jenter generelt sett aldri kjører chins, betyr ikke at de kan bli gode hvis de faktisk begynner å trene på selve øvelsen.

Relativt litt for tung i forhold til kroppsvekt til å ta chins: Ja

Svak: nei

Feit: nei

Er vel ikke annet å gjøre enn å fortsette å torturere seg selv med negative chins og se om man en vakker dag kanskje klarer å dra haka over stanga helt alene! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_
Det at jenter generelt sett aldri kjører chins, betyr ikke at de kan bli gode hvis de faktisk begynner å trene på selve øvelsen.

Trener du på Haralds eller noe :p jenter flest tar type 20-35kg i nedtrekk, dvs 2-3 ganger mindre enn sin egen kv. De er LANGT unna chins. Selvfølgelig kunne de klart det hvis de adde trent på det, men det gjelder jo alle med en overkropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_
Er vel ikke annet å gjøre enn å fortsette å torturere seg selv med negative chins og se om man en vakker dag kanskje klarer å dra haka over stanga helt alene! :p

Kanskje i morgen for hva du vet ;) det virker i alle fall ikke langt unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trener du på Haralds eller noe :p jenter flest tar type 20-35kg i nedtrekk, dvs 2-3 ganger mindre enn sin egen kv. De er LANGT unna chins. Selvfølgelig kunne de klart det hvis de adde trent på det, men det gjelder jo alle med en overkropp.

HAHA!! Skal jeg ta det som et kompliment, eller noe sånt? :-P Jeg syns nedtrekk er hat... liker chins ti ganger bedre. Mer naturlig bruk av ryggmusklene. Føler at nedtrekken tar mer av armene når jeg kommer opp i mye vekt. (Kunne kjørt med sånne bånd som man trer rundt, men men... det er en annen sak). Da jeg begynte å trene chins, merket jeg det endel i underarmene, men det forsvant etter en uke... Merker som sagt at jeg klarer å aktivere mye mer av ryggmuskulaturen.

Jeg kjører med strikk, ikke negative chins/pullups. Fikk stort utbytte av det. Klarer vel 6-7 chins/nøytrale pullups med egen kroppsvekt. Har ikke testet meg ordentlig, men jeg klarer iallefall 3 x 5 repetisjoner KV. Jeg tror de fleste jenter hadde fått gode resulateter om det var en øvelse de tok inn i treningsprogrammet sitt. Problemet er jenters fokus på lange slanke muskler, saltimer og allergiske reaksjoner mot alt som har med frivekter og "gutteøvelser" å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_

Mener bare at de som tror de fleste gymjenter hadde klarte chins "ved å øve litt på selve øvelsen", neppe kan trene på gym der den vanlige jenta i gata trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener bare at de som tror de fleste gymjenter hadde klarte chins "ved å øve litt på selve øvelsen", neppe kan trene på gym der den vanlige jenta i gata trener.

Javel? Jeg har aldri sagt noe om hva jeg selv observerer at jenter gjør på gymmen der jeg trener...Jeg ser svært få jenter som kjører de øvelsene jeg kjører...

Jeg tror allikevel at de kunne blitt like gode som meg, om de øvelsene faktisk hadde vært en del av programmet deres. Når de aldri trener på det, hvordan i pokker skal de bli gode da?? Jeg sier ikke at de må øve litt på det og at magisk englestøv plutselig drysses over dem og gjør at de er supergode. Selvfølgelig må det ligge hardt arbeid bak det, som med all annen trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...