Gå til innhold

Brede hofter & chins/hangups


Stephanie F

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 5 uker senere...
Men sånn fra offtopic til ontopic;jeg tror den største utfordringen her ikke har noe med hoftene eller ryggen din å gjøre; men heller at du ikke har klarhet i forskjellen på kausasjon og korrelasjon. Kausasjon betyr at det er et årsak-konsekvensforhold mellom to ting, Hendelse/ting 1 skjer, og konsekvensen er ting 2.

F;eks, Man faller i havet, og ender opp våt, kald, og antastet av sjøpølser.

Korrelasjon, er hvorvidt to ting skjer samtidig, eller hva slags påvirkningskraft to uavhengige ting har på hverandre, uten at det nødvendigvis automagisk er noen sammenheng mellom de.

Man har hendelse A og hendelse B; begge kan skje i relativt kort tid mellom hver andre/samtidig,uten at nødvendigvis ting B skyldes A eller A skyldes B. De kan f.eks skyldes utenforstående faktorer, f.eks C,D,E,F,G,H eller pølse.

F.eks, Om man bare ser damer med smale hofter ta chinups, og aldri ser noen med brede hofter ta chinups vil man gjøre en bommert om man tror at det er hoftebredden som avgjør om en person kan ta chinups eller ikke. Her er det ingen kausasjon inne i bildet. At to ting oppstår samtidig, betyr ikke alltid at den ene skyldes den andre.

(I ditt tilfelle vil det jo holde f.eks å observere EN dame med brede hofter ta chinups, så vil du jo bli nødt til å komme til den konklusjonen at jo, det ER mulig for hoftedamer å ta chinups.)

((Den skjulte faktor i dette tilfellet vil nok være styrke i overkropp og lats spesiellt)

Men du kan trøste deg med at det er svært vanlig å begå den slags logiske nybegynnerfeil:)

Dude, lese dine innlegg er jo nesten som å lese til statistikk eksamen :);) Bra svar (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så mange intellektuelle svar...

Såklart kan jenter klare kroppshevninger. Men ettersom vi har mindre potensiale for å bygge muskler i overkroppen vil det såklart være en større utfordinger for oss en gutta.

I forhold til de bildene du legger ut av jenter med smale hofter er dette jenter med lav fett% all over.. noe som gjør at de mest sannsynlig er lette.

OG, til sist, jeg har alltid sagt at jeg ikke får til pullups.. fordi jeg er har mye junk in the trunk.. jeg er forholdsvis sterk med 77,5 i benk, 135 i mark og 110 i bøy..... Typen lo og sa *men.. du trener jo aldri regelmessig på det...*

Han utfordret med til å trene pullups HVER dag, og såklart øke reps antall hele veien.

2 uker senere, og jeg er gått fra 0 til 4-5 pullups uten hjelp :) Man blir visst god på det man trener på :) jeg måtte hvertfall pakke vekk unnskyldningen min :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er "relativt" sterk, ligger på 40 kg i benk, 70 kg i knebøy og 70 kg i markløft. Har trent negative chins over de siste månedene for å klare å ta en alene, men jeg klarer det fortsatt ikke, og det virker ikke som at jeg kommer noe nærmere målet. Jeg er vel så sterk som de damene på gymmet som tar pull-ups og chins alene, men; jeg har høyere fettprosent enn de. Da på underkroppen, jeg er en av de med brede hofter (105 cm over ræva). Så jeg vet ikke om jeg må slanke av med 10 kg for å klare å dra denne kroppen med meg?? (Det kommer nok ikke til å skje)

Samme her, jeg tar omtrent det samme som deg i benk og markløft, litt mindre i knebøy. Trener og trener på negative chins, men har ikke sjans til å løfte meg selv opp ennå... MEN - jeg veier fremdeles for mye, jeg veier nesten 80 kg (brede hofter, men også "stor" overkropp). Og klart det er tyngre å løfte 80 kg enn 65 kg. Iallfall om man er jente. Men jeg trener og trener og skal ikke gi meg, i takt med at jeg blir sterkere og fettprosenten blir lavere så får jeg det nok til en dag...(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, jeg tar omtrent det samme som deg i benk og markløft, litt mindre i knebøy. Trener og trener på negative chins, men har ikke sjans til å løfte meg selv opp ennå... MEN - jeg veier fremdeles for mye, jeg veier nesten 80 kg (brede hofter, men også "stor" overkropp). Og klart det er tyngre å løfte 80 kg enn 65 kg. Iallfall om man er jente. Men jeg trener og trener og skal ikke gi meg, i takt med at jeg blir sterkere og fettprosenten blir lavere så får jeg det nok til en dag...(y)

Du klarer det nok, i løpet av de 6 mnd som er gått siden jeg skrev dette har jeg oppnådd mer: 60 i benken, 85 i bøyen, 90 i marken og klarer nå 3 pullups/chins alene, så det går sakte men sikkert fremover! (y) Fortsett med negative/i strikk, så går det seg nok til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...