Groenhaug Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Erfaring =/= Kunnskap Ja, erfaring da. Du forsto poenget mitt, gjorde du ikke? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20258-til-dere-gutta-om-jenter/page/16/#findComment-749801 Del på andre sider Flere delingsvalg…
000 Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Groenhaug - Jeg har aldri sagt jeg har det forferdelig på byen, jeg har sagt at jeg opplever oppførsel fra norske jenter ala sånne som går bredbeint cowboy stil med snus og bælmer ølen som jeg synes er veldig spesiell og jeg mener at de gjør slik fordi der oppdratt på mange måter å se ned på menn. Det er litt forskjell fra å bli helt øl på, disset og gjort narr av på en bar i Norge fra å bli klemt og kysset på en bar i Frankrike, det er en grunn til mange tusen norske menn sier de føler de kan senke skuldrene mer i andre land fordi de opplever ikke det ekstreme negativet synet på menn. Og det er hovedsaklig det jeg snudde diskusjonen til. Jeg kan fremdeles kose meg på byen med venner og de jentene som ikke er anti-menn. Tallene fra SBB er jeg uenig med og det er vanskelig for meg å se på dem som spesielt nøytrale, men jeg skal finne linken som viser Hertz sin studie, den er dog ganske lang og foretatt over mange år. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20258-til-dere-gutta-om-jenter/page/16/#findComment-749802 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kirill W. Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Jeg gjør det veldig enkelt, den dagen kvinner demonstrerer i gatene for fedre som ikke får se sine barn og som taper omsorgsrett etter omsorgsrett slik mange menn har demonstrert i gatene for urett gjort mot kvinner, da slutter jeg å skjære alle over en kam. Har du sett menn ute i gatene som demonstrerer "for fedre som ikke får se sine barn og som taper omsorgsrett etter omsorgsrett"? Burde ikke det starte der? Kakuna, FatUnicorn, focuseme og 1 annen 4 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20258-til-dere-gutta-om-jenter/page/16/#findComment-749804 Del på andre sider Flere delingsvalg…
TEW Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 En liten tanke som slår meg når jeg leser denne tråden..... Rent personlig så syntes jeg det er flott at kvinner ikke er som menn, fordi jeg liker kvinner, og vil ikke at de skal være som menn. Men hvis man har så mye antipatier imot kvinner, så kan det jo hende at man egentlig uten selv å være klar over det har "heiet på feil lag" hele tiden, og vil bli mer lykkelig hvis man "bytter banehalvdel"? Sexen blir antageligvis ikke helt den samme, men tenk på de fantastisk lange og meningfulle samtalene etter på da! malenesofie, Sky, T-bone og 11 andre 14 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20258-til-dere-gutta-om-jenter/page/16/#findComment-749815 Del på andre sider Flere delingsvalg…
focuseme Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 1. Det er vanskelig å kombinere barn og jobb om begge er i høyt lønnet arbeid, det betyr ikke alltid overtid, men det betyr heller ikke like stor mulighet for fritid. Og da til familieprioritering. Alle må ikke ha barn, men har man ønske om barn så er det jo kjedelig at man ikke kan ha en høyt lønnet jobb fordi det faktisk er for krevende når man har barn. Dette er veldig individuelt fra hver enkelt om en klarer det. Så joda kvinnen kan prioritere drømmer og ambisjoner, det er bare ikke like lett å kunne kombinere det med barn. Og det er nok derfor mange kvinner prioritere/har prioritert lavtlønnet arbeid. Dette er forsåvidt i endring, noe som jeg har påpekt under hele diskusjonen. Flere og flere kvinner velger lengre utdannelse. Det de derimot sliter med er å kunne kjempe likt med mannen når det gjelder lederstillinger. Det er fortsatt flere menn som får de. I tillegg skal det påpekes at en annen grunn til at kvinner velger lavtlønnede yrker har med interesser å gjøre. Kvinner har interesser for yrker med lav lønn, menn med høy lønn. Det er mange faktorer som gjør at kvinnen velger lavt lønnet arbeid og menn høyt lønnet. 2. Ja, det er det diskusjonen har handlet om. At kvinner faktisk gjør mer husarbeid enn menn. Grunnen til at de gjør det er jo fordi de velger delttidsstillinger og noe fordi det faktisk sitter igjen fra gammelt av (Selv om dette er mer og mer utgående. Det er bare å ta en titt på unge mødre på fem så får du det begrunnet. Eller bare se på hvor mange menn her i diskusjonen som har et slikt syn). Ser ikke så mange andre grunner til det. Noen liker det sikkert også. Men diskusjonen gikk hovedsaklig ut på hvem som gjorde husarbeid. Ikke hvorfor 1. Hvis man ikke jobber overtid - så har man vel fritid til å ta seg av unger og alt annet i hjemmet? Jeg skjønner ikke denne tidsklemma som så mange snakker om. Jeg har både studert, jobbet heltid og jobbet turnus. Hvis jeg er ærlig meg selv og kutter ut den tida jeg blant annet bruker foran data og tv-skjerm, så har jeg ganske mye tid i løpet av døgnet til å både lage mat, ordne i hjemmet, trene osv. Men, det er jo bare min egen erfaring med mitt eget liv. 2. Hvis man skal snakke om hvem som gjør mest husarbeid, er det veldig relevant å snakke om hvorfor noen gjør noe mer enn den andre parten, i forhold til hva som er akseptabelt å kreve av den enkelte part i forholdet. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20258-til-dere-gutta-om-jenter/page/16/#findComment-749820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
4321yawaworht Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 En liten tanke som slår meg når jeg leser denne tråden..... Eventuelt dele opp konseptet "forhold" i to, for maksimal gevinst: venner for samtaler, ONS/fuckbuddies for kjødelige behov. Kirill W. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20258-til-dere-gutta-om-jenter/page/16/#findComment-749821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
olveh Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Ja, erfaring da. Du forsto poenget mitt, gjorde du ikke? Poenget ditt holder ikke, da man fint kan ha kunnskap uten å ha erfaring. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20258-til-dere-gutta-om-jenter/page/16/#findComment-749825 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Groenhaug Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 1. Hvis man ikke jobber overtid - så har man vel fritid til å ta seg av unger og alt annet i hjemmet? Jeg skjønner ikke denne tidsklemma som så mange snakker om. Jeg har både studert, jobbet heltid og jobbet turnus. Hvis jeg er ærlig meg selv og kutter ut den tida jeg blant annet bruker foran data og tv-skjerm, så har jeg ganske mye tid i løpet av døgnet til å både lage mat, ordne i hjemmet, trene osv. Men, det er jo bare min egen erfaring med mitt eget liv. 2. Hvis man skal snakke om hvem som gjør mest husarbeid, er det veldig relevant å snakke om hvorfor noen gjør noe mer enn den andre parten, i forhold til hva som er akseptabelt å kreve av den enkelte part i forholdet. 1. Ja, men så er alle forskjellige. Du klarer kanskje alt det her, men du kan ikke snakke for alle kvinner. Jeg personlig føler også at jeg har tid til mye og tror jeg kan klare både barn og høytlønnet jobb. Det er det ikke alle kvinner som føler de klarer. Noen har også lengre arbeidstid, andre har lang reisevei, noen har barn som er med på masse aktiviter. Det er så mye så mye som spiller inn. Og du er nok heller unntaket blant kvinner som har både overskudd og tid til å rekke alt du vil. 2. Ja, selvfølgelig er det det. Og vi har vel diskutert og vært så og si enig om hvorfor? Her er en artikkel som kan si mer om hvorfor kvinner gjør mer husarbeid i dagens samfunn: Norske kvinner fornøyd med å gjøre mest husarbeid - Norge - NRK Nyheter Det er nok flere faktorer som spiller inn og mye er veldig individuelt. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20258-til-dere-gutta-om-jenter/page/16/#findComment-749829 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Groenhaug Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Poenget ditt holder ikke, da man fint kan ha kunnskap uten å ha erfaring. Ja, men du forstår fortsatt hva jeg mener? Dårlig ordvalg kalles det bare. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20258-til-dere-gutta-om-jenter/page/16/#findComment-749831 Del på andre sider Flere delingsvalg…
focuseme Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 1. Ja, men så er alle forskjellige. Du klarer kanskje alt det her, men du kan ikke snakke for alle kvinner. Jeg personlig føler også at jeg har tid til mye og tror jeg kan klare både barn og høytlønnet jobb. Det er det ikke alle kvinner som føler de klarer. Noen har også lengre arbeidstid, andre har lang reisevei, noen har barn som er med på masse aktiviter. Det er så mye så mye som spiller inn. Og du er nok heller unntaket blant kvinner som har både overskudd og tid til å rekke alt du vil. 2. Ja, selvfølgelig er det det. Og vi har vel diskutert og vært så og si enig om hvorfor? Her er en artikkel som kan si mer om hvorfor kvinner gjør mer husarbeid i dagens samfunn: Norske kvinner fornøyd med å gjøre mest husarbeid - Norge - NRK Nyheter Det er nok flere faktorer som spiller inn og mye er veldig individuelt. Jeg snakker ikke for alle kvinner, det var heller ikke meningen. Poenget var å nyansere debatten om kvinners rolle på samfunnsnivå og individnivå, fordi jeg er lei av fremstillingen av kvinner som tafatte, lavtlønnede og tapere på arbeidsplassen. Om man gjør et bevisst valg om å prioritere familielivet foran yrkeslivet, så må man også akseptere de konsekvensene dette fører til, uten å hyle ut om samfunnets diskriminering av kvinner. Vi lever i et samfunn hvor kvinner har stor valgfrihet. Når du nevner reisevei og alt det der, så er du inne på spesifikke faktorer. Det du nevner gjelder vel like gjerne kvinner og menn, ikke kun kvinner. Vi må alle prioritere i livet vårt. At jeg føler jeg har tid til mye nå, betyr ikke nødvendigvis at jeg vil føle at jeg har like god tid med to unger, fulltidsjobb, venner og trening. Men jeg forventer at min bedre halvdel ofrer like mye som meg dersom vi begge har fulltidsjobb. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20258-til-dere-gutta-om-jenter/page/16/#findComment-749840 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Groenhaug Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Groenhaug - Jeg har aldri sagt jeg har det forferdelig på byen, jeg har sagt at jeg opplever oppførsel fra norske jenter ala sånne som går bredbeint cowboy stil med snus og bælmer ølen som jeg synes er veldig spesiell og jeg mener at de gjør slik fordi der oppdratt på mange måter å se ned på menn. Det er litt forskjell fra å bli helt øl på, disset og gjort narr av på en bar i Norge fra å bli klemt og kysset på en bar i Frankrike, det er en grunn til mange tusen norske menn sier de føler de kan senke skuldrene mer i andre land fordi de opplever ikke det ekstreme negativet synet på menn. Og det er hovedsaklig det jeg snudde diskusjonen til. Jeg kan fremdeles kose meg på byen med venner og de jentene som ikke er anti-menn. Tallene fra SBB er jeg uenig med og det er vanskelig for meg å se på dem som spesielt nøytrale, men jeg skal finne linken som viser Hertz sin studie, den er dog ganske lang og foretatt over mange år. Nei, men du legger din personlig erfaring til grunn for alle gutter. Og du påstår at så og si alle jenter er slik. Jeg kjenner ingen jenter som oppfører seg slik (eller er anti-menn). Noen gjør sikkert det, men det avhenger vel hvor man drar ut. Jeg drar ikke ut på utesteder hvor det er en haug med gutter som leker jukkende kaniner. Og av og til når man drar ut på byen så oppfører man seg ikke bra, spiller ingen rolle om man er mann eller kvinne. I Norge og skandinavia har vi en helt annen drikkekultur enn i resten av verden. Har man ikke den norske drikkekulturen så er det kanskje ikke rart at man føler seg bedre når man kommer til andre land. For ja, nordmenn er spesielle når de drikker. Du kan være så mye uenig med tallene fra SSB, men undersøkelsen til NOVA bygger under på dem. Er ikke noe vits i å benekte fakta. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20258-til-dere-gutta-om-jenter/page/16/#findComment-749844 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginaaa Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Groenhaug - Jeg har aldri sagt jeg har det forferdelig på byen, jeg har sagt at jeg opplever oppførsel fra norske jenter ala sånne som går bredbeint cowboy stil med snus og bælmer ølen som jeg synes er veldig spesiell og jeg mener at de gjør slik fordi der oppdratt på mange måter å se ned på menn. Det er litt forskjell fra å bli helt øl på, disset og gjort narr av på en bar i Norge fra å bli klemt og kysset på en bar i Frankrike, det er en grunn til mange tusen norske menn sier de føler de kan senke skuldrene mer i andre land fordi de opplever ikke det ekstreme negativet synet på menn. Og det er hovedsaklig det jeg snudde diskusjonen til. Jeg kan fremdeles kose meg på byen med venner og de jentene som ikke er anti-menn. Tallene fra SBB er jeg uenig med og det er vanskelig for meg å se på dem som spesielt nøytrale, men jeg skal finne linken som viser Hertz sin studie, den er dog ganske lang og foretatt over mange år. Jeg har kun lest dine innlegg siden du entret diskusjonen. Og jeg er en absolutt fan. Du har poeng og som kvinne kjenner det svir i hjerterota. Men du virker litt bitter også. Noe jeg helt klart kan skjønne, om du har opplevd det du gir som eksempler. Men du må også huske "Som regel er det ikke noe galt med alle andre, men deg selv". Den gjelder noen også. Også må jeg spørre. Du skrev: "Politikvinner hisser også opp situasjoner mye oftere enn Politimenn og jeg har selv blitt slått som det synger i hodet med en pisk av en Politikvinne fordi jeg stod foran hesten hennes og dekket hennes sving til høyre og det likte hun ikke". Var du en av de som skulle kverrulere på hvorfor ho ikke kunne gå med hesten 2m den andre veien og rundt deg? Hehe Også vil jeg bare si det sånn at jeg kan være litt av den kvinnen du beskriver til tider. Men jeg er også den kvinnen som kan dempe situasjoner og holde mer ro enn hva menn ofte kan gjøre Negativ og arnoldja 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20258-til-dere-gutta-om-jenter/page/16/#findComment-749846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linjemannen Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 He he... Artig. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20258-til-dere-gutta-om-jenter/page/16/#findComment-749855 Del på andre sider Flere delingsvalg…
olveh Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Ja, men du forstår fortsatt hva jeg mener? Dårlig ordvalg kalles det bare. Jeg forstår hva du mener, men argumentet ditt har en logisk brist. Rock kan fint ha kunnskap om hvordan det er å være jente på byen selv om han ikke har erfart det selv, og han har dermed like mye "rett" til å uttale seg om det som deg(om han har den kunnskapeneller ikke er en annen sak). Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20258-til-dere-gutta-om-jenter/page/16/#findComment-749866 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Groenhaug Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Jeg snakker ikke for alle kvinner, det var heller ikke meningen. Poenget var å nyansere debatten om kvinners rolle på samfunnsnivå og individnivå, fordi jeg er lei av fremstillingen av kvinner som tafatte, lavtlønnede og tapere på arbeidsplassen. Om man gjør et bevisst valg om å prioritere familielivet foran yrkeslivet, så må man også akseptere de konsekvensene dette fører til, uten å hyle ut om samfunnets diskriminering av kvinner. Vi lever i et samfunn hvor kvinner har stor valgfrihet. Når du nevner reisevei og alt det der, så er du inne på spesifikke faktorer. Det du nevner gjelder vel like gjerne kvinner og menn, ikke kun kvinner. Vi må alle prioritere i livet vårt. At jeg føler jeg har tid til mye nå, betyr ikke nødvendigvis at jeg vil føle at jeg har like god tid med to unger, fulltidsjobb, venner og trening. Men jeg forventer at min bedre halvdel ofrer like mye som meg dersom vi begge har fulltidsjobb. Jeg ser poenget ditt! Og jeg er ikke uenig. Har sagt gjennom hele diskusjonen at det kommer aldri til å bli 100% likstilt og det er ok. Noen må jobbe i lavtlønnet arbeid, andre jobber i høytlønnet. Og det selvfølelig forskjeller mellom mann og kvinne som gjør at noen får bedre jobber osv. Det er ting man aldri kommer unna. Jeg synes bare at det er viktig at vi ser hele saken fra begges synspunkter. Ha en forståelse for hvorfor kvinner velger som de gjør, hvorfor menn velger som de gjør. Den klagingen er jeg også lei av. Men føler at det har roet seg betraktelig. Det vil alltid være kvinnedominerte yrker og mannsdominerte yrker. Og de kvinnedominerte som mange kvinner velger pga interesser er ofte lavt lønnet. Kan ikke gjøre så mye med det! Slik du tenker tenker nok mange kvinner nå. Samfunnet er i endring, slik at det å gå fra at den ene parten gjør mye, til at begge gjør mer likt er jo utviklingen. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20258-til-dere-gutta-om-jenter/page/16/#findComment-749872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Groenhaug Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Jeg forstår hva du mener, men argumentet ditt har en logisk brist. Rock kan fint ha kunnskap om hvordan det er å være jente på byen selv om han ikke har erfart det selv, og han har dermed like mye "rett" til å uttale seg om det som deg(om han har den kunnskapeneller ikke er en annen sak). Da skal jeg endre på det for din skyld ettersom du skal kverulere så meget på det. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20258-til-dere-gutta-om-jenter/page/16/#findComment-749873 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linjemannen Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Tror den var myntet på Rock... Ginaaa 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20258-til-dere-gutta-om-jenter/page/16/#findComment-749887 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginaaa Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Haha, bitter er jeg nok ikke. Synes bare det kommer mange dumme argumenter som handler mer om egen erfaring. Jeg prøver å se saken fra begge perspektiver og når vedkommende kverulerer på ting man verken har erfaring eller kunnskap om, da klarer man ikke å bli klokere. Haha, nei. Men jeg kunne sikkert bedt deg om refere til kilder på at du mener hvorfor politikvinner hisser seg mer opp ikke til deg. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20258-til-dere-gutta-om-jenter/page/16/#findComment-749890 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Groenhaug Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 ikke til deg. haha, nå skjønte jeg det (forsto aldri det der politikvinne greiene nemlig..). Så bare navnelinken min øverst i innlegget...... Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20258-til-dere-gutta-om-jenter/page/16/#findComment-749896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
olveh Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Da skal jeg endre på det for din skyld ettersom du skal kverulere så meget på det. Det er ikke kverulering, du kommer med et argumentet som er basert på et premiss som(etter min mening) ikke stemmer. Man kan fint ha mye å bidra med i en diskusjon selv om man ikke har erfart situasjonen fra en spesiell vinkel selv. Etter din logikk er de eneste som bør uttale seg om voldtektssaker voldtektsofre, da de er de eneste som har opplevd det selv. Jeg antar du ikke er uenig i at mange andre kan ha gode innspill her, som f.eks. politiet? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20258-til-dere-gutta-om-jenter/page/16/#findComment-749911 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.