Gå til innhold

VG: Flyselskap innfører kilopris - tykke personer må betale mer


Tor

Anbefalte innlegg

Tenker du helt klart nå? :p særiøst???Hvor skal de med små barn gjøre av seg om jeg for spørre?

Selvfølgelig gjør jeg det.

I grunn synes jeg småbarnsforeldre kunne benytte seg av privat transport, eller utsette kollektiv reising til barna er eldre ;)

Eventuelt kan de holde seg til danskeferja og slikt.

Tror ikke jeg er den eneste som er rimelig lei å av bli sittende ved siden av småbarnsforeldre med unger som skriker nesten konstant på 10-timers flyturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig gjør jeg det.

I grunn synes jeg småbarnsforeldre kunne benytte seg av privat transport, eller utsette kollektiv reising til barna er eldre ;)

Tror ikke jeg er den eneste som er rimelig lei å av bli sittende ved siden av småbarnsforeldre med unger som skriker nesten konstant på 10-timers flyturer.

Jf.

Kan ikke flyselskapet i samme slengen ta ekstra betalt fra foreldre som har med seg unger som konstant sitter og sparker i setet, griner, spyr, gulper, bæsjer, promper, roper, skriker, kjefter, syter, klager?

:yuck::whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overvektig og har ingenting imot å betale for meg dersom flyselskapet/bussen/båten har høyere kostnader med å frakte min kropp og bagasje enn de som er lettere enn meg. Sikkert rettferdig det (men himmel jeg er glad jeg ikke skal administrere en slik ordning...).

Gleder meg til dette blir innført i resten av samfunnet også. Da kan jeg betale kun for den strømmen og vannet JEG bruker, istedet for at jeg må betale mer (som nå) for å sponse de storforbrukende barnefamiliene. Mindre veiavgift på meg som kjører så lite bil, mer på dem som bruker veiene mye. Billigere hos frisøren med timepris, jeg har lettstelt sveis. Osv...

Masse penger tilovers for meg som jeg f.eks. kan bruke på - nettopp - å betale for overvekten min når jeg er ute og reiser... :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig gjør jeg det.

I grunn synes jeg småbarnsforeldre kunne benytte seg av privat transport, eller utsette kollektiv reising til barna er eldre ;)

Eventuelt kan de holde seg til danskeferja og slikt.

Tror ikke jeg er den eneste som er rimelig lei å av bli sittende ved siden av småbarnsforeldre med unger som skriker nesten konstant på 10-timers flyturer.

Bose quiet comfort! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg, men på hvilken måte er samfunnet tilrettelagt for overvektige?

(sorry, off topic)

Fortsette litt off topic... Se på hvilke matvarer som er typisk tilbudsvarer... Tjukkas maten er den du "tilsynelatende" får mest bang for the buck for. (Pølser, pizza brus og smågodt.)

Og det er blitt strengt forbudt å kalle en spade for en spade ... eller en tykksak for en tyksakk. Da mobber du, og det dreier seg egentlig om at vedkommende har stor benbyggning, gener for å legge på seg, blablablablabla...

Ambulansetjenesten har måttet bytte ut bårene sine fordi de gamle ble slitt ut, Sykepleien har måttet omstille seg til tyngre pasienter, Klesbutikkene selger (faktisk) klær i større størrelser en tidligere. Når jeg tenker på det, så går vi mot en snik feitifisering av samfunnet!o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke det, men f.eks. LFO jobber jo hardt for å få til dette fremfor å tenke løsninger på problemet. Lederen i LFO Hordaland sa for eksempel i går at energiunderskudd ikke fungerte for å gå ned i vekt.

Haha høres ut som en skarp type. Men ingen konkrete tiltak innført altså?

Fortsette litt off topic... Se på hvilke matvarer som er typisk tilbudsvarer... Tjukkas maten er den du "tilsynelatende" får mest bang for the buck for. (Pølser, pizza brus og smågodt.)

Kaaanskje dette har noe med at det er den maten folk flest synes er mest digg, den er billigst å produsere og enklest å selge? Jeg tviler sterkt på at butikken har innført tilbud på usunne varer for å tilrettelegge for tjukkasene.

Og det er blitt strengt forbudt å kalle en spade for en spade ... eller en tykksak for en tyksakk. Da mobber du, og det dreier seg egentlig om at vedkommende har stor benbyggning, gener for å legge på seg, blablablablabla...

Meninger du er uenig i = tilrettelegging for overvektige? Det der er jo retorikk, ikke praktisk tilrettelegging.

Ambulansetjenesten har måttet bytte ut bårene sine fordi de gamle ble slitt ut, Sykepleien har måttet omstille seg til tyngre pasienter,

Den der er helt grei synes jeg. Helsevesenet skal behandle alle likt og da må det nødvendigvis bli sånn.

Klesbutikkene selger (faktisk) klær i større størrelser en tidligere. Når jeg tenker på det, så går vi mot en snik feitifisering av samfunnet!o_O

Dette er jo et resultat av klassisk kapitalisme og tilbud/etterspørsel. Butikkene selger det folk vil ha. Dette er ikke et tiltak innført av staten for å tilrettelegge for overvektige.

Det virker som om folk griner mye over at "det er for lett å være overvektig". Jeg tror det er ganske kjipt å være overvektig jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den der er helt grei synes jeg. Helsevesenet skal behandle alle likt og da må det nødvendigvis bli sånn.

Nettopp derfor burde myndighetene også komme på banen med tiltak for å legge til rette for å forebygge overvekt, siden overvekt ikke bare rammer den overvektige, men også påvirker samfunnet rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha høres ut som en skarp type. Men ingen konkrete tiltak innført altså?

Kaaanskje dette har noe med at det er den maten folk flest synes er mest digg, den er billigst å produsere og enklest å selge? Jeg tviler sterkt på at butikken har innført tilbud på usunne varer for å tilrettelegge for tjukkasene.

Det virker som om folk griner mye over at "det er for lett å være overvektig". Jeg tror det er ganske kjipt å være overvektig jeg.

Butikkene har lang rutine i å by frem varene på en måte som appelerer usunne impulskjøp, hvis du kikker rundt i dagligvare butikkene så vil du se at ofte må du passere forbi hyllene med sjokolade og smågodt for å komme frem til kassen. Gjelder også for utvalget rundt selve kassen. Plasseringen er ikke tilfeldig.

Er forresten flere kjeder som vann og dann reklamerer med lav kg pris på smågodt.

Matvare produsentene på sin side bruker veldig mye tilsettninger som skal trigge "sulten" i deg. Hvis du sammenligner to måltid, feks et med kyllling, ris og grønnsaker kontra et med pølser, brus og pommesfri (Alt ferdig prod fra frysa på rema) så vil du oppleve at du spiser vannvittig mye mer en det som er nødvendig.

Nå sa jeg ikke at staten tilrettela... vi har noe vi kaller tradisjoner og sedvane. Når samfunnet generelt ikke opponerer men stiltiende samtykker, så er vi som deltakere i samfunnet med på å tilrettelegge. Vi er med på å si at det er greit, det er ok å være feit, vi veit egentlig at du er svak i viljen.. men la gå, vi skylder på den kraftige beinbyggningen din. Slik har vi på kort tid fått tradisjon for å bortforklare fedme med gener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikkene har lang rutine i å by frem varene på en måte som appelerer usunne impulskjøp, hvis du kikker rundt i dagligvare butikkene så vil du se at ofte må du passere forbi hyllene med sjokolade og smågodt for å komme frem til kassen. Gjelder også for utvalget rundt selve kassen. Plasseringen er ikke tilfeldig.

Er forresten flere kjeder som vann og dann reklamerer med lav kg pris på smågodt.

Matvare produsentene på sin side bruker veldig mye tilsettninger som skal trigge "sulten" i deg. Hvis du sammenligner to måltid, feks et med kyllling, ris og grønnsaker kontra et med pølser, brus og pommesfri (Alt ferdig prod fra frysa på rema) så vil du oppleve at du spiser vannvittig mye mer en det som er nødvendig.

Jeg er helt klar over dette, og anser det som et problem. Men dette er noe som bidrar til økt overvekt, ikke noe som tilrettelegger for overvektige. Det var det jeg etterspurte fordi jeg genuint var interessert i å høre om det var noen igangsatte tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at dette kanskje er vanskelig å håndheve synes jeg det er helt i orden. Prisen for en flyreise uttrykker kostnadene for blant annet flybensin, hvilket det går mer av om det som fraktes veier x kilo snarere enn x minus y kilo. Dette er noe vi aksepterer når andre gjenstander fraktes/sendes luftbårent og jeg er ikke enig i at det skal bli oppstuss hvis fokus i stedet rettes mot mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du betaler også for vekten av selve flyet osv, ikke bare for egen vekt. Om du skal betale per kg så tas ikke dette hensyn til. I tillegg betaler du for service, lønnen til personalet osv. Uten å ta hensyn til høyde så kommer man ikke bort fra at dette blir diskriminerende.

Mulig jeg ikke er helt a jour nå, men jeg forstår ikke litt hva du prøver å si engang. Hvordan flyselskapet vurderer sine utgifter er jo rimelig irrelevant. Det er ikke vanskelig å sette opp en ren vekt / slitasje / drivstoff - ligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg ikke er helt a jour nå, men jeg forstår ikke litt hva du prøver å si engang. Hvordan flyselskapet vurderer sine utgifter er jo rimelig irrelevant. Det er ikke vanskelig å sette opp en ren vekt / slitasje / drivstoff - ligning.

Klartekst: Alt det andre må i såfall utgjøre en standardpris, så får folk betale per kg egenvekt på topp av dette. Hvis flyet veier 100 tonn og de to passasjerene på hhv 50 og 100 kg skal dekke utgiften (for totalvekten som da blir 100 150 kg), mener du da det er greit at han på 100 kg skal betale det dobbelte av den på 50 kg? Eller er det mer rettferdig at de først deler utgiftene for 100 tonn på to, for så å betale for hhv 50 og 100 kg på toppen av grunnprisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klartekst: Alt det andre må i såfall utgjøre en standardpris, så får folk betale per kg egenvekt på topp av dette. Hvis flyet veier 100 tonn og de to passasjerene på hhv 50 og 100 kg skal dekke utgiften (for totalvekten som da blir 100 150 kg), mener du da det er greit at han på 100 kg skal betale det dobbelte av den på 50 kg? Eller er det mer rettferdig at de først deler utgiftene for 100 tonn på to, for så å betale for hhv 50 og 100 kg på toppen av grunnprisen?

Det er jo rimelig opplagt at en del av prisen vil være fast. Eneste variabelen her er hvor mye folk veier. Og dermed betaler man etter det. Fatter ikke hvordan dette kan kompliseres med mindre man har en subjektiv greie her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som i det hele tatt leste artikkelen?

"følge Samoa Airs hjemmesider vil systemet fungere på følgende måte: Du oppgir din vekt i det du booker reisen. Prisen vil da variere fra én dollar per kilo på de korteste reisene til over fire dollar per kilo på de lengste."

Det er ikke snakk om dobbel pris for dobbel vekt, det er ikke vanskelig å forhåndsbetale, og det vil ikke føre til lang og vanskelig innsjekking. Troll og kverulanter hele gjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som i det hele tatt leste artikkelen?

"følge Samoa Airs hjemmesider vil systemet fungere på følgende måte: Du oppgir din vekt i det du booker reisen. Prisen vil da variere fra én dollar per kilo på de korteste reisene til over fire dollar per kilo på de lengste."

Det er ikke snakk om dobbel pris for dobbel vekt, det er ikke vanskelig å forhåndsbetale, og det vil ikke føre til lang og vanskelig innsjekking. Troll og kverulanter hele gjengen.

Neivel? "Her hjelper det heller ikke å lyve, hverken for deg selv eller flyselskapet. Passasjerene vil nemlig bli bedt om å trå på vekten når de sjekker inn, opplyser selskapet." Du blir veid på flyplassen i tillegg. Så om noen har satt for høy eller for lav vekt under bestilling, blir de nødt til å betale ekstra eller få tilbake penger. Dette tar tid, og når 200 personer skal gjøre dette ved innsjekk må man møte opp fryktelig tidlig, og det vil bli fryktelig fullt på flyplassene, og det vil kreve enda flere ansatte for å ta hånd om alle sammen - både de som blir veid og de som venter. Vet ikke hvordan dette er trolling eller kverulering. Jeg nekter å tro at dette vil være økonomisk for noen større flyselskaper enn knøttlille Samoa Air, som i tillegg er et av verdens mest overvektige land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...