Gå til innhold

VG: Flyselskap innfører kilopris - tykke personer må betale mer


Tor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Husk at baggasjen også skal bæres og losses da. De feite personene frakter selv vekten sin inn og ut av flyet. :)

Hadde den i hodet når jeg skrev, men fikk det ikke ned på papiret.

Såklart det blir en liten ekstrajobb for de på bakken, men ikke så mye som satsene tilsier..

Ekstra Bagasje - SAS

525-750,- ekstra pr. vei.

Nå har ikke noen tall å referere til, men si at 350,- er ekstra utgifter knyttet til håndtering av bagasjen, da er det 175-400,- som er ekstra pga vekt på bagasjen.

De 175-400,- betaler da personen på 60 kilo ekstra, selv om han er "mindre" enn han på 110.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at drivstoffmengde og effektivitet er uinteressant? Er du klar over at drivstoff er en av hovedutgiftspostene til flyselskapene?

Les en gang til, for det var ikke det jeg skrev. Selvfølgelig er verken drivstoffmengde eller effektivitet uinteressant, og selvfølgelig er det en av hovedutgiftspostene. Det jeg sa var uinteressant var alt vaset om at overvektige veier mer enn de som ikke er overvektige, for det er jo slik per definisjon og det er heller ingen som har hevdet noe annet.

Angående trolling er det tydelig når jeg troller eller ikke. I ditt tilfelle er det mange som slikker deg opp etter ræven og tar til seg alt det du sier ukritisk, noe som igjen gjør at få mennesker svarer tilbake på det du kommer med, uansett hvor dumt det er.

Lol.

Det er tydelig at dette forumet og alle likesene har gått til hodet på deg, for det er lett å se at du ikke tåler at noen korrigerer på alt det lite gjennomtenkte du kommer med.

Ja, det er likes på internett som driver meg. Jeg tåler fint å bli korrigert, hvertfall om man korrigerer på det jeg faktisk har skrevet. Hvis du er avhengig av å angripe meg som person for å fortelle at du mener jeg tar feil, blir innleggene dine fort mindre interessante.

Men dette er ikke noe poeng å bruke mer tid på. Det må være fint å sitte anonymt og slenge drit på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser virkelig ikke problemet med dette sålenge man regulerer det på en grei måte. Det virker utrolig bakvendt i forhold til logistikken rundt det, men det at man betaler for de ekstra kiloene man bærer på synes jeg er helt greit. Jeg synes ikke det er så forferdelig dyrt å fly, så det gjør meg egentlig ingenting hvordan det blir. Er vel kanskje mer at jeg mener at en person med 50kg+ ikke har noen grunn til å reagere om de måtte ha betalt mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående trolling er det tydelig når jeg troller eller ikke. I ditt tilfelle er det mange som slikker deg opp etter ræven og tar til seg alt det du sier ukritisk, noe som igjen gjør at få mennesker svarer tilbake på det du kommer med, uansett hvor dumt det er.

Debatten handler om et tiltak et flyselskap vil innføre for å redusere utgifter og kostnader, og hva personer veier har en ekstremt stor rolle i denne sammenhengen.

Det er tydelig at dette forumet og alle likesene har gått til hodet på deg, for det er lett å se at du ikke tåler at noen korrigerer på alt det lite gjennomtenkte du kommer med.

Hvorfor er det mer tydelig når du troller, enn når andre gjør det? Det kommer helt ann på den som sitter på andre siden av dataskjermen din og faktisk tolker det du skriver og måten du skriver det på.

Det du skriver her er bare utrolig barnslig og ukonstruktivt. Det er ingen som tar deg seriøst når du holder på på den måten. Vegard har gjort seg fortjent til den respekten han har på dette forumet, blant annet på grunn av utdannelsen hans. Om noen andre her inne har faglige synspunkter som "strider" mot det Vegard sier, så kan de jo bare komme med de og diskutere seg frem til hvem som har rett/mindre rett. Det er ikke verre enn det. Det er godt at noen her på forumet faktisk har litt faglig bakgrunn, så slipper vi at det bare består av synsere og forum-aper.

Peace out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det mer tydelig når du troller, enn når andre gjør det? Det kommer helt ann på den som sitter på andre siden av dataskjermen din og faktisk tolker det du skriver og måten du skriver det på.

Det du skriver her er bare utrolig barnslig og ukonstruktivt. Det er ingen som tar deg seriøst når du holder på på den måten. Vegard har gjort seg fortjent til den respekten han har på dette forumet, blant annet på grunn av utdannelsen hans. Om noen andre her inne har faglige synspunkter som "strider" mot det Vegard sier, så kan de jo bare komme med de og diskutere seg frem til hvem som har rett/mindre rett. Det er ikke verre enn det. Det er godt at noen her på forumet faktisk har litt faglig bakgrunn, så slipper vi at det bare består av synsere og forum-aper.

Peace out.

Desverre er nok ernæring det eneste han kan, det er altfor mange tråder der han kommer med lite intelligente poster, men som desverre går rett hjem hos den lille kulten hans.

Respekt for utdanningen? Det er nok ganske mange på dette forumet her som sitter på en utdanning, i tillegg en utdanning som er langt mer krevende, eller en master. Du får det nesten til å høres ut som om utdanning er forbeholdt en elite på dette forumet.

Merk at det ikke er likesene jeg reagerer på, men at tilbakestående ting får mange likes og blir liggende der, noe som ikke kan regnes som annet enn ukultur. Synsing og forumaper finnes det nok av selv blant de som er utdannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det mer tydelig når du troller, enn når andre gjør det? Det kommer helt ann på den som sitter på andre siden av dataskjermen din og faktisk tolker det du skriver og måten du skriver det på.

Det du skriver her er bare utrolig barnslig og ukonstruktivt. Det er ingen som tar deg seriøst når du holder på på den måten. Vegard har gjort seg fortjent til den respekten han har på dette forumet, blant annet på grunn av utdannelsen hans. Om noen andre her inne har faglige synspunkter som "strider" mot det Vegard sier, så kan de jo bare komme med de og diskutere seg frem til hvem som har rett/mindre rett. Det er ikke verre enn det. Det er godt at noen her på forumet faktisk har litt faglig bakgrunn, så slipper vi at det bare består av synsere og forum-aper.

Peace out.

Så... Siden Vegard er utdannet innen ernæring, så burde hans meninger respekteres mer enn det økonomer og ingeniører har regnet seg frem til? Logisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles vil hovedmengden drivstoff gå med til å frakte selve flyet. Det du skriver er jo bare selvfølgeligheter, og totalt uinteressant. Det er ingen som har hevdet at overvektige ikke veier mer enn normalvektige. Diskusjonen omhandler forøvrig ikke overvekt heller, den omhandler vekt helt uavhengig av andre faktorer. Om du veier 100kg fordi du er 2m høy eller om du er 1.60 og feit spiller ingen rolle i denne sammenhengen.

For å være on-topic, og for å få klarhet i trollingen og den vanlige kveruleringen din. Nøyaktig hva er det du vil fram til?

Det er vekten av passasjerende og bagasjen deres er en av de store variable faktorene, det er ikke flyet, mannskapet, eller maten ombord som er interessant, de tallene er relativt faste.

Hvis diskusjonen handler om vekt, så er det selvsagt den store variabelen man ser på, altså PASSASJERENE+bagasje. Det hjelper lite å kverulere på at det er konstantene - den faste vekten man skal diskutere, flyets egenvekt kommer nok til å være det samme uansett.

I tillegg vil det å fly overvektige mennesker gi større belastning på flyet per flytime/per tur enn hvis de hadde hatt normalvektige mennesker på flyturene. Og for deg som ikke kan noe som helst om realfag, så finnes det noe som heter materialtretthet, som inntreffer tidligere når det førstnevnte skjer, som ikke er annet enn en ren kostnad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er nok ernæring det eneste han kan, det er altfor mange tråder der han kommer med lite intelligente poster, men som desverre går rett hjem hos den lille kulten hans.

Respekt for utdanningen? Det er nok ganske mange på dette forumet her som sitter på en utdanning, i tillegg en utdanning som er langt mer krevende, eller en master. Du får det nesten til å høres ut som om utdanning er forbeholdt en elite på dette forumet.

Merk at det ikke er likesene jeg reagerer på, men at tilbakestående ting får mange likes og blir liggende der, noe som ikke kan regnes som annet enn ukultur. Synsing og forumaper finnes det nok av selv blant de som er utdannet.

Hvilken bakgrunn har du for å si at ernæring er det eneste han kan? Det er vel mer synsing fra din side. Det du mener er mindre intelligent, er det ikke sikkert andre er enige med deg i. Folk har forskjellige meninger. Skjønner ikke hvorfor du har lagt Vegard for hat bare fordi han har meninger, og folk er enige i det han sier. Selv om jeg trykker "like" på en av innleggene i forumet her, betyr ikke nødvendigvis at jeg er direkte enig i det om blir sagt, men jeg syns det er godt bidrag til diskusjonen. Er du bare bitter fordi du selv sjeldent får likes, eller hva er greia?

Utdanning betyr ikke automatisk at man skal bli respektert og at alle skal svelge rått alt som blir sagt. Det er ikke akkurat det jeg prøver å få frem her. En bachelorutdanning inneholder flere forskjellige fag utenom det faktiske fagfeltet man får diplom for, blant annet etikk, vitenskapsteori osv osv. Dette er fagkunnskap som kan ha anvendelse i mange sammenhenger.

Jeg setter mer pris på faglige debatter, enn stråmenn-battles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bakgrunn har du for å si at ernæring er det eneste han kan? Det er vel mer synsing fra din side. Det du mener er mindre intelligent, er det ikke sikkert andre er enige med deg i. Folk har forskjellige meninger. Skjønner ikke hvorfor du har lagt Vegard for hat bare fordi han har meninger, og folk er enige i det han sier. Selv om jeg trykker "like" på en av innleggene i forumet her, betyr ikke nødvendigvis at jeg er direkte enig i det om blir sagt, men jeg syns det er godt bidrag til diskusjonen. Er du bare bitter fordi du selv sjeldent får likes, eller hva er greia?

Utdanning betyr ikke automatisk at man skal bli respektert og at alle skal svelge rått alt som blir sagt. Det er ikke akkurat det jeg prøver å få frem her. En bachelorutdanning inneholder flere forskjellige fag utenom det faktiske fagfeltet man får diplom for, blant annet etikk, vitenskapsteori osv osv. Dette er fagkunnskap som kan ha anvendelse i mange sammenhenger.

Jeg setter mer pris på faglige debatter, enn stråmenn-battles.

Når ble en post på første side med "LOL" og 5 likes sett på som et godt bidrag til debatten? Du er ikke noe annet enn en av de som blindt trykker like uansett hva som blir sagt av han. Jeg kan dra opp minst 50 meningsløse poster av samme kvalitet fra han.

Les posten min en gang til du, det er ikke likes jeg reagerer på, tydeligvis er du en som ikke er i stand til å ta til deg informasjon ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble en post på første side med "LOL" og 5 likes sett på som et godt bidrag til debatten? Du er ikke noe annet enn en av de som blindt trykker like uansett hva som blir sagt av han. Jeg kan dra opp minst 50 meningsløse poster av samme kvalitet fra han.

Les posten min en gang til du, det er ikke likes jeg reagerer på, tydeligvis er du en som ikke er i stand til å ta til deg informasjon ordentlig.

:huh: Hvorfor skal alt være så høytidelig? Det fins mange kommentarer der meninger er satt på spissen, eller der få enkle ord er det som skal til for å uttrykke hva man mener. Hvorfor du har lagt Vegard personlig for hat, det skjønner jeg ikke.

Har jeg trykt liker på alt av poster han har kommet med? :dry: Herregud.

Personangrep. Ja, fortsett sånn (y) Du setter deg selv i et godt lys sånn som du holder på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å være on-topic, og for å få klarhet i trollingen og den vanlige kveruleringen din. Nøyaktig hva er det du vil fram til?

Ok, nå skal jeg være seriøs, for det har jeg åpenbart ikke vært i mange av innleggene mine i denne tråden. Min umiddelbare reaksjon når jeg leste artikkelen var lol, men etterhvert så har jeg faktisk endret litt på synspunktene mine, også på grunn av noen av tingene du har skrevet.

Det er ingen tvil om at en tyngre person er dyrere å frakte, og en differensiering av pris på billetter kan være en naturlig konsekvens av dette. Det jeg derimot ser på som en selvfølge, er at "felleskostnadene", altså den delen av billetten som skal være med å betale for å frakte all den andre vekten, nødvendigvis må deles likt. Om man så differensierer prisene utover dette i vektklasser, så vil uansett ikke billettprisene bli så voldsomt forskjellige.

Hvis diskusjonen handler om vekt, så er det selvsagt den store variabelen man ser på, altså PASSASJERENE+bagasje. Det hjelper lite å kverulere på at det er konstantene - den faste vekten man skal diskutere, flyets egenvekt kommer nok til å være det samme uansett.

Nettopp, men vi er enige om at dette utgjør den største delen av totalkostnadene ved en flyvning, og at disse utgiftene også skal dekkes av billettene? I såfall, konge!

Så over til pissekonkurransen.

Og for deg som ikke kan noe som helst om realfag, så finnes det noe som heter materialtretthet, som inntreffer tidligere når det førstnevnte skjer, som ikke er annet enn en ren kostnad.

Det var da voldsomt til synsing om hva jeg kan og ikke kan. Jeg har forsåvidt realfaglig bakgrunn fra før jeg byttet studie, uten at jeg skal skryte på meg noen voldsom kompetanse av den grunn. Materialtretthet er jeg blant annet ikke kjent med, og har heller aldri hevdet å være det.

Desverre er nok ernæring det eneste han kan, det er altfor mange tråder der han kommer med lite intelligente poster, men som desverre går rett hjem hos den lille kulten hans.

Igjen, hva jeg kan og ikke kan har du meget lite grunnlag for å uttale deg om.

Respekt for utdanningen? Det er nok ganske mange på dette forumet her som sitter på en utdanning, i tillegg en utdanning som er langt mer krevende, eller en master.

Jeg har aldri krevd respekt for noe som helst. Jeg har heller aldri hevdet at jeg har spesiell kompetanse utover mitt eget fagfelt. Selvfølgelig har mange andre utdanning. Hvordan kan du sammenligne vanskelighetsgrad av ulike studier på totalt ulike fagfelt forresten, også fagfelt du ikke kan noe som helst om? Min pappa er sterkere enn din pappa osv.

Når ble en post på første side med "LOL" og 5 likes sett på som et godt bidrag til debatten? Du er ikke noe annet enn en av de som blindt trykker like uansett hva som blir sagt av han. Jeg kan dra opp minst 50 meningsløse poster av samme kvalitet fra han.

Det har jeg heller aldri hevdet at var et godt bidrag til debatten. Du skryter av at det er tydelig når du troller, men mener at trollingen i det innlegget ikke var tydelig nok? Holder du meg ansvarlig for at folk velger å like poster? Personlig driter jeg i om folk liker eller ikke.

Les posten min en gang til du, det er ikke likes jeg reagerer på, tydeligvis er du en som ikke er i stand til å ta til deg informasjon ordentlig.

Ettersom du selv viste ekstremt dårlig evne til å lese hva som ble skrevet og ta til deg informasjon ordentlig litt oppi her, så faller jo disse beskyldningene på sin egen urimelighet. Kanskje var det motivasjon for å sette opp stråmenn på min bekostning som drev deg, eller kanskje det var åpenbar trolling.

Du må bare fortsette å skrive hva du vil om meg. Hva en anonym kar på internett skriver om meg påvirker meg fint lite. Jeg har likevel problemer med å skjønne hvilken motivasjon som ligger bak, menmen, du skal få bruke tiden din på akkurat hva du vil for min del.

Har du lyst til å diskutere øverste delen av innlegget her saklig, uten personangrep, så gjør gjerne det. Du har garantert synspunkter som jeg ikke har tenkt over, det er fordelen med å diskutere med folk med ulik bakgrunn. Alt det andre gidder jeg ikke å bruke mer tid på, da det utelukkende er pisspreik fra ende til annen. Du må gjerne fortsette å fremstille deg selv som en komplett idiot for min del, det skal ikke jeg legge meg bort i.

Så... Siden Vegard er utdannet innen ernæring, så burde hans meninger respekteres mer enn det økonomer og ingeniører har regnet seg frem til? Logisk...

Selvfølgelig ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ser på billettprisen isolert vil det være rettferdig, ja selv økonomisk for alle verdens flyselskaper å innføre samme opplegg som Samoa Air. Men så enkelt er det dessverre ikke. Logistikken rundt en slik ordning ville blitt utrolig omfattende, og jeg tror ikke at et slikt opplegg ville blitt økonomisk bærekraftig for større flyselskaper som holder til på store flyplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til på den seriøse biten: Flyselskapene vil tjene mer dersom de klarer å fylle opp hver enkelt flyvning (eller kanskje overskuddet er høyest ved x belegg, det får noen med realfaglig kompetanse regne på), så man må også se på faktorer som påvirker hvor mange som velger å fly med dette selskapet. Tilbud og etterspørsel og sånn, litt samfunnsøkonomi (fra en som bare kan noe om ernæring). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til på den seriøse biten: Flyselskapene vil tjene mer dersom de klarer å fylle opp hver enkelt flyvning (eller kanskje overskuddet er høyest ved x belegg, det får noen med realfaglig kompetanse regne på), så man må også se på faktorer som påvirker hvor mange som velger å fly med dette selskapet. Tilbud og etterspørsel og sånn, litt samfunnsøkonomi (fra en som bare kan noe om ernæring). :)

:smug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo om det ville blitt videreført til T-bane, trikk og buss. Ville overvektige ende opp med å bli stigmatisert på samme linje som dagens røykere? Men igjen, færre og færre røyker, så det ser jo ut til å fungere.

Man trenger da ikke være overvektig for å veie mer enn andre? Skal jeg bli 30cm kortere for å slippe å betale ekstra da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo om det ville blitt videreført til T-bane, trikk og buss. Ville overvektige ende opp med å bli stigmatisert på samme linje som dagens røykere? Men igjen, færre og færre røyker, så det ser jo ut til å fungere.

Kan røykere og overvektige sammenlignes? Tenker du passiv røyking er det samme som å måtte sitte sammenklemt i setet sitt fordi man sitter ved siden av en feit person? Er det helseskadelig på samme måte som passiv røyking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...