Gå til innhold

VG: Flyselskap innfører kilopris - tykke personer må betale mer


Tor

Anbefalte innlegg

Sånnsett så blir endel passasjer grupper allerede skviset, ta feks en barnefamilie som har behov for å sitte samlet (upraktisk med en 3 åring alene på fremste rad.) Det vil du av enkelte selskap måtte betale ekstra for.

Betale ekstra for en ekstra tjeneste sier du? Hos norwegian kan du forhåndsbestille plasser, men det koster 50 kr ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi konkuransen er kraftig. Jeg tror faktisk at enkelte flyselskapene heller vil ta støyten med å skvise enkelte passasjer grupper i stedenfor å skvise alle.

Det tror ikke jeg. Hvis et flyselskap både har dyrere billetter jevnt over pluss at du må veies når du går ombord? Hvorfor i allverden skulle man valgt det selskapet? De ville jo også frastøtt seg de kundene som ville bragt inn mest penger - de tunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betale ekstra for en ekstra tjeneste sier du? Hos norwegian kan du forhåndsbestille plasser, men det koster 50 kr ekstra.

Mener vi betaler nærmere 1000 lappen her i fjor når vi var i Tyrkia for å få samlet flokken på 5. Dog var det charter, men likevell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror ikke jeg. Hvis et flyselskap både har dyrere billetter jevnt over pluss at du må veies når du går ombord? Hvorfor i allverden skulle man valgt det selskapet? De ville jo også frastøtt seg de kundene som ville bragt inn mest penger - de tunge.

Jeg ser for meg at fly billettene beholder samme pris for normal vektige, og at det blir et påslag for hver 5 eller 10 kg du overstiger snittvekten. Jeg ser heller ikke for meg at summen vil bli merkbar før du kommer opp i rundt 150 kg. Si en 50 lapp for hver 10 kg over snitt? Det hadde du knapt registrert, men det hadde utgjort endel for selskapene.

Selve veiingen står jeg hardnakket på at du ikke trenger merke noe til. Så om du da er normal vektig, hadde du egentlig brydd deg om weekend turen til milano gikk med et flyselskap som veier passasjerene sine?

Til tross for at Ryanair er kjent world wide for sin notorisk dårlig kundebehandling så fortsetter folk å fly med dem. Sjefen sjøl har jo flere ganger vært i media og kalt sine kunder for idioter og alt mulig rart.

Jeg er overbevist om at dersom det gjøres på riktig måte så er det fullt mulig å innføre veing av passasjerer, tjene penger på det, samt kommer greit ut av det mtp media omtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at fly billettene beholder samme pris for normal vektige, og at det blir et påslag for hver 5 eller 10 kg du overstiger snittvekten. Jeg ser heller ikke for meg at summen vil bli merkbar før du kommer opp i rundt 150 kg. Si en 50 lapp for hver 10 kg over snitt? Det hadde du knapt registrert, men det hadde utgjort endel for selskapene.

Selve veiingen står jeg hardnakket på at du ikke trenger merke noe til. Så om du da er normal vektig, hadde du egentlig brydd deg om weekend turen til milano gikk med et flyselskap som veier passasjerene sine?

Til tross for at Ryanair er kjent world wide for sin notorisk dårlig kundebehandling så fortsetter folk å fly med dem. Sjefen sjøl har jo flere ganger vært i media og kalt sine kunder for idioter og alt mulig rart.

Jeg er overbevist om at dersom det gjøres på riktig måte så er det fullt mulig å innføre veing av passasjerer, tjene penger på det, samt kommer greit ut av det mtp media omtale.

Ok. Jeg er uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke veiingen som trenger å ta tid. Det er prosessen med at folk gjerne vil betale flyturen på forhånd, og gjerne også vil vite hva de skal betale på forhånd.

Men uansett, prinsippet kan være fint nok. Det er ikke tvil om at det er for lett å være overvektig i dag, og alt skal legges til rette osv. Skal gi Kari Jaquesson et jævla godt poeng fra debatten i Bergen i går, og det er at det kanskje etterhvert burde få noen praktiske konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du like uforbeholdent at disse skal tjene mer penger også?

Har ikke helt oversikt over tråden her nå. Er litt opptatt. Men flyselskaper skal levere et produkt til en pris. Veier man mer krever det mer energi for å transportere deg. At du dermed må betale deretter virker en grei ordning. Ser ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men uansett, prinsippet kan være fint nok. Det er ikke tvil om at det er for lett å være overvektig i dag, og alt skal legges til rette osv. Skal gi Kari Jaquesson et jævla godt poeng fra debatten i Bergen i går, og det er at det kanskje etterhvert burde få noen praktiske konsekvenser.

Hva mente hun med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke helt oversikt over tråden her nå. Er litt opptatt. Men flyselskaper skal levere et produkt til en pris. Veier man mer krever det mer energi for å transportere deg. At du dermed må betale deretter virker en grei ordning. Ser ikke problemet.

Men du betaler også for vekten av selve flyet osv, ikke bare for egen vekt. Om du skal betale per kg så tas ikke dette hensyn til. I tillegg betaler du for service, lønnen til personalet osv. Uten å ta hensyn til høyde så kommer man ikke bort fra at dette blir diskriminerende.

Hva mente hun med det?

At det kanskje er et for stort fokus på å tilrettelegge for å leve med overvekten, noe som kanskje kan redusere incentivene til å ville gjøre noe med det. I denne sammenhengen så kunne det f.eks. være så enkelt at dersom du trenger større sete, så får du dette, men det koster mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er bra jeg haha!:p Jeg er så dritt lei av at jeg må betale overvekt fordi kofferten min veier 2 kg mer enn den skal. Når uansett jeg og kofferten min til sammen veier MINDRE enn personen alene foran meg i køen(som sikkert ikke har overvekt i kofferten og slipper og betale noe som helst). Uavhengig om det kommer av muskler eller fett.

Enten får de øke grensen for overvekt eller finne på noe annet. For det er jo tross alt på grunn av sikkerheten de liksom har disse grensene. Vel meg og min koffert som til sammen veier 80 kg skal ikke måtte betale noe når personen etter meg veier 150kg alene. Eller så kan de bare kjøpe 2 seter, noe jeg selv ville gjort haha. Hadde en gang en bodybuilder ved siden av meg når jeg var yngre, han sa han var glad han fikk en liten jente ved siden av seg, ellers hadde det blitt for trangt for han. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det kanskje er et for stort fokus på å tilrettelegge for å leve med overvekten, noe som kanskje kan redusere incentivene til å ville gjøre noe med det. I denne sammenhengen så kunne det f.eks. være så enkelt at dersom du trenger større sete, så får du dette, men det koster mer.

Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg, men på hvilken måte er samfunnet tilrettelagt for overvektige?

(sorry, off topic)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg, men på hvilken måte er samfunnet tilrettelagt for overvektige?

(sorry, off topic)

Det er vel ikke det, men f.eks. LFO jobber jo hardt for å få til dette fremfor å tenke løsninger på problemet. Lederen i LFO Hordaland sa for eksempel i går at energiunderskudd ikke fungerte for å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inb4 rage: Dette innlegget er på spissen!

Det er ikke mange 100 år du skal tilbake for å finne en darwinistisk tilnærming av problemet...

Før ble unger med opplagte sykdommer satt i skogen og etterlatt til ulvene. Ingen skikkelig overvektige kunne klare seg før i tiden, med mindre de var av en eller annen form for adel.

Du kunne rett og slett ikke utføre noen særlig form for jobb, og NAV fantes ikke, ei heller alle tekniske duppeditter som tillot noen å leve som virkelig overvektig, med mindre du hadde 10 tjenere døgnet rundt.

Sier ikke at ting var bedre før, det var de ikke, men i dag blir alle inkludert.

Dyreriket er stort sett likens. Er du så stor at du ikke kan jakte eller komme deg rundt, så tar naturen å fikser problemet.

Vi har kommet oss rundt det problemet, kommet oss rundt naturens styresett

Satt på spissen, leker vi gud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...