Gå til innhold

VG: Flyselskap innfører kilopris - tykke personer må betale mer


Tor

Anbefalte innlegg

Det er jo rimelig opplagt at en del av prisen vil være fast. Eneste variabelen her er hvor mye folk veier. Og dermed betaler man etter det. Fatter ikke hvordan dette kan kompliseres med mindre man har en subjektiv greie her.

Det er jo rimelig opplagt, men det er ikke en del av det forslaget... Kroppsvekt ganger x er prisen du betaler, altså ingen fastpris slik at alle spleiser likt på de utgiftene som nødvendigvis er felles for alle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altfor mange kids som syter om diskriminering i denne tråden

1. Flyselskaper er ikke en veldedighetsorganisasjon. De skal helst gå i pluss for å være levedyktige og være istand til å lønne personalet.

2. Nordmenn/mennesker velger generelt den billigste flybilletten, noe som betyr at kostnader må kuttes ned til beinet. Så lenge vi ikke er villige til å betale ekstra er flyselskapene nødt til å gjøre tiltak for å redusere kostnadene.

3. Alt det pisspreiket om diskriminering er mest sannsynlig fordi mange av dere har vokst opp i et velferdssamfunn hvor staten pumper inn penger inn i prosjekter som ellers aldri ville overlevd. SAS har vært på konkursens rand x antall ganger, og den eneste grunnen til at de har overlevd er fordi de har fått tilført kapital fra staten(e). Selv med denne kapitalen vil SAS (om de ikke allerede er på vei) legge om til en Low-cost carrier profil i nær fremtid.

Et AS selskap er ikke velferdsstaten Norge, få det inn med teskje.

4. Et fly har en makskapasitet mtp vekt. Feite mennesker fyller denne kvoten raskere enn normalvektige mennesker.

Istedenfor ex.phil på universitetet burde man egentlig ha et emne der man lærer folk generell allmennkunnskap, for det er tydelig at det er mange idealister rundt omkring som ikke har beina plantet på bakken i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja lol, betale per kg er en god og bærekraftig løsning...

Så lenge du ikke er villig til å betale 200-300 kr ekstra i billetter er dette en god løsning for selskapene. Trenger jeg også å nevne at konsumprisindeksen øker hvert eneste år, i tillegg til at folk vil ha økt lønn, men syter så fort det er snakk om prisøkning?

Economics For Dummies (For Dummies (Business & Personal Finance)): Sean Masaki Flynn: Amazon.com: Books

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke er villig til å betale 200-300 kr ekstra i billetter er dette en god løsning for selskapene. Trenger jeg også å nevne at konsumprisindeksen øker hvert eneste år, i tillegg til at folk vil ha økt lønn, men syter så fort det er snakk om prisøkning?

Economics For Dummies (For Dummies (Business & Personal Finance)): Sean Masaki Flynn: Amazon.com: Books

Ja altså, så lenge det tas hensyn til fellesutgiftene først så er det jo greit. En ren kilopris vil jo medføre at jo tyngre du er jo mer av flyets egenvekt skal du betale for. Trenger ikke economics for dummies for å skjønne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar meg friheten til å sitere en post fra Martin Blystad:

Jeg er selv utdannet fly mekaniker og har meget stor forståelse for hvorfor dem gjør det på denne måten.

Men aller først vil jeg si at jeg setter mange spørsmålstegn.

Kan man kalle fedme for en livsstilssykdom? For vis ja, så kan dette bli diskrimering. Og hva med dem som er kraftig overvektige pga sykdom? Jeg kjenner selv personer som er overvektige pga medisiner, eller andre sykdommer. Sånn som personer med kols eller lungeemfysem. Som rett og slett ikke klarer å bevege seg. Og på grunn av dette legger på seg (Ja, dem kan spise mindre, men det er ikke lett)

Men tilbake til det med at jeg forstår dem. Å frakte ekstra vekt i et vanlig passasjer fly koster faktisk 1000 kr per år per 1g.

For letthets skyld så sier vi at snittet på alle passasjerer er 80 kg

La oss ta utganspunkt i at den letteste på flyet er ei lita jente på 40 og en stor mann på 120 kg. Og det er det på alle fly.

Det er da 80 kg i forskjell i vekt på disse personene. Noe som i løpet av 1 år da vil tilsvare at de stakkars små jentene må betale for 40 kg mere enn dem veier og de overvektige 40 kg mindre enn dem veier for at det skal ende opp på snittet. Dette vil si at de små jentene må betale 40 millioner kroner ekstra i året på billettene sine i forhold til hva de belaster flyselskapet med i kostnader, Og de overvektige sparer tilsvarende på hva dem belaster flyselskapet med.

Jeg sier ikke at jeg er enige med flyselskapet pga det jeg sa tidligere. Dette er både rettferdig og urettferdig i samme slengen. Men har har dere i vertfall litt konkret fakta på hvorfor dem ønsker å gjøre det på denne måten.

Regner med at jeg kommer til å få noen krasse svar på denne kommentaren. Vis jeg hadde eid et flyselskap så hadde jeg nok vært helt enig i måten dem ønsker å løse det på. Men det skulle vært en mulighet til å vise at man er overvektig pga sykdom, og dermed skulle man ha fått en snittpris på billetten sin som gjorde at man betalte utifra samme system som er i dag.

Å frakte ekstra vekt i et vanlig passasjer fly koster faktisk 1000 kr per år per 1g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar meg friheten til å sitere en post fra Martin Blystad:

Å frakte ekstra vekt i et vanlig passasjer fly koster faktisk 1000 kr per år per 1g.

Og derfor skal flybilletten utelukkende baseres per kg kroppsvekt? Du må kødde.

Tallene ser jo svært overbevisende ut, men tenk at denne jenten på 40 kg betaler for sin andel av flyets egenvekt, pluss sine 40kg. Mannen på 120 kg betaler for en tilsvarende del av egenvekten, pluss sin egen vekt på 120 kg. Hvor mange prosent mer utgjør disse 80 kg på den totale vekten disse to skal betale for? Er det riktig at han på 120 skal betale en totalpris som er 3 ganger så høy som hun på 40?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja altså, så lenge det tas hensyn til fellesutgiftene først så er det jo greit. En ren kilopris vil jo medføre at jo tyngre du er jo mer av flyets egenvekt skal du betale for. Trenger ikke economics for dummies for å skjønne det.

Det du absolutt ikke forstår er at det koster mye penger å opprettholde idealisme som ikke gir noen som helst form for profitt.

Hva som er nødvendig for å innføre idealisme som ikke er annet enn en minuspost i regnskapet:

1. Kapasitet/teknologi/gjennomføringsevne/riktig mentalitet

Og/eller, mest sannsynlig "og" hvis du virkelig er idealistisk:

2. Kapital, velferdsstat eller en rik idealist som kaster penger etter deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og derfor skal flybilletten utelukkende baseres per kg kroppsvekt? Du må kødde.

Har jeg noen gang sagt at det å basere pris på kroppsvekt er den eneste veien å gå? Det eneste jeg har lagt fram er at et selskap på gå i pluss for å overleve, og mange i denne tråden har ikke snøring på hva det faktisk koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du absolutt ikke forstår er at det koster mye penger å opprettholde idealisme som ikke gir noen som helst form for profitt.

Hva som er nødvendig for å innføre idealisme som ikke er annet enn en minuspost i regnskapet:

1. Kapasitet/teknologi/gjennomføringsevne/riktig mentalitet

Og/eller, mest sannsynlig "og" hvis du virkelig er idealistisk:

2. Kapital, velferdsstat eller en rik idealist som kaster penger etter deg.

Før du skal fortelle meg hva jeg absolutt ikke forstår, så kan du kanskje forklare hvorfor de som veier mer skal betale for en større del av flyets egenvekt. Hvis du ikke mener at de skal dette, så er vi enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg noen gang sagt at det å basere pris på kroppsvekt er den eneste veien å gå? Det eneste jeg har lagt fram er at et selskap på gå i pluss for å overleve, og mange i denne tråden har ikke snøring på hva det faktisk koster.

Nei det har du ikke, men det har jeg heller aldri sagt at du har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du skal fortelle meg hva jeg absolutt ikke forstår, så kan du kanskje forklare hvorfor de som veier mer skal betale for en større del av flyets egenvekt. Hvis du ikke mener at de skal dette, så er vi enige.

Mange av postene dine er som ren trolling å regne.

1. Flyselskaper er ikke en veldedighetsorganisasjon. De skal helst gå i pluss for å være levedyktige og være istand til å lønne personalet.

4. Et fly har en makskapasitet mtp vekt. Feite mennesker fyller denne kvoten raskere enn normalvektige mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av postene dine er som ren trolling å regne.

1. Flyselskaper er ikke en veldedighetsorganisasjon. De skal helst gå i pluss for å være levedyktige og være istand til å lønne personalet.

4. Et fly har en makskapasitet mtp vekt. Feite mennesker fyller denne kvoten raskere enn normalvektige mennesker.

Det du absolutt ikke forstår er at flyets egenvekt i alle tilfeller fyller en langt større andel av flyets totalvekt enn det passasjerene gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du absolutt ikke forstår er at flyets egenvekt i alle tilfeller fyller en langt større andel av flyets totalvekt enn det passasjerene gjør.

Fortsatt trolling fra deg? Det er tydelig at du ikke burde poste noe annet enn ernæring, for det er sjeldent jeg faktisk ser noe fornuftig som kommer ut av deg.

Drivstoff er en ekstremt stor utgift for flyselskaper. Hvis de skal ha 150 passasjerer, så sier det seg selv at det er mer drivstoffseffektivt å pakke inn 150 normalvektige mennesker enn 150 overvektige, og hvis disse overvektige tar mer enn 1 sete i bredden taper de enda mer profitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt trolling fra deg? Det er tydelig at du ikke burde poste noe annet enn ernæring, for det er sjeldent jeg faktisk ser noe fornuftig som kommer ut av deg.

Drivstoff er en ekstremt stor utgift for flyselskaper. Hvis de skal ha 150 passasjerer, så sier det seg selv at det er mer drivstoffseffektivt å pakke inn 150 normalvektige mennesker enn 150 overvektige, og hvis disse overvektige tar mer enn 1 sete i bredden taper de enda mer profitt.

Fremdeles vil hovedmengden drivstoff gå med til å frakte selve flyet. Det du skriver er jo bare selvfølgeligheter, og totalt uinteressant. Det er ingen som har hevdet at overvektige ikke veier mer enn normalvektige. Diskusjonen omhandler forøvrig ikke overvekt heller, den omhandler vekt helt uavhengig av andre faktorer. Om du veier 100kg fordi du er 2m høy eller om du er 1.60 og feit spiller ingen rolle i denne sammenhengen.

Angående trolling så smeller det jo fra riktig kjeft, ettersom majoriteten av innleggene dine er totalt meningsløse, noe de har vært siden begynnelsen av. Du klarer jo ikke å få fram et poeng uten å gå til personangrep heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles vil hovedmengden drivstoff gå med til å frakte selve flyet. Det du skriver er jo bare selvfølgeligheter, og totalt uinteressant. Det er ingen som har hevdet at overvektige ikke veier mer enn normalvektige. Diskusjonen omhandler forøvrig ikke overvekt heller, den omhandler vekt helt uavhengig av andre faktorer. Om du veier 100kg fordi du er 2m høy eller om du er 1.60 og feit spiller ingen rolle i denne sammenhengen.

Angående trolling så smeller det jo fra riktig kjeft, ettersom majoriteten av innleggene dine er totalt meningsløse, noe de har vært siden begynnelsen av. Du klarer jo ikke å få fram et poeng uten å gå til personangrep heller...

Du sier at drivstoffmengde og effektivitet er uinteressant? Er du klar over at drivstoff er en av hovedutgiftspostene til flyselskapene? Fluktuasjon i drivstoffprisen dikterer hvordan budsjettene til flyselskapene blir formet fremover.

Angående trolling er det tydelig når jeg troller eller ikke. I ditt tilfelle er det mange som slikker deg opp etter ræven og tar til seg alt det du sier ukritisk, noe som igjen gjør at få mennesker svarer tilbake på det du kommer med, uansett hvor dumt det er.

Debatten handler om et tiltak et flyselskap vil innføre for å redusere utgifter og kostnader, og hva personer veier har en ekstremt stor rolle i denne sammenhengen.

Det er tydelig at dette forumet og alle likesene har gått til hodet på deg, for det er lett å se at du ikke tåler at noen korrigerer på alt det lite gjennomtenkte du kommer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel med 787-8 Dreamliner.. (data fra Boeing 787 - Wikipedia )

Maks vekt på flyet ved take-off er 228.000 kg

Maks vekt uten drivstoff = 161.000 kg (67.000kg drivstoff altså.. o.O)

Vekt uten drivstoff eller passasjerer: 118.000 kg

Avhengig av hvordan flyet er delt opp i klasser, så kan det ta alt fra 242 passasjerer (3 klasser) til 375 passasjerer på charter.

Usikker på hva snittvekten på en person er beregnet til (inkl. baggasje), men vi kan se hva Boeing tenker..

Maks vekt uten drivstoff - tørrvekten på flyet = 43.000 kilo avsatt til vekt av passasjerer og baggasje/whatnot

43.000 / 375 passasjerer = 114 kg MAKS vekt i snitt pr passasjer inkl baggasje

Dette er UTEN å ta med ting som mat og drikke du kan kjøpe ombord! (40.0000 / 365 = 106.6kg)

Om jeg, på mine nå 88kg skulle ha reist på sydenferie, så har jeg klær på meg, en liten dæsj handbagasje og en koffert med klær, bøker, kamera etc etc. Blir fort 110kg når jeg er på flyet, altså like under maksvekten som er satt fra fabrikken som lager flyet.

En annen person på 110kg (LANGT fra uvanlig) kommer med samme mengde bagasje, og ender da opp på 132kg. En god slump over.

Selvfølgelig finnes det noen på 60kg som reiser også, og de ender da opp på 82kilo, langt under.

Tar da mr. 60kg med seg 50kilo bagasje, så blir han fremdeles ikke mer enn 110-113kg, under maksvekten, men fordi bagasjen hans veier så mye, så må han betale ekstra.

Er det fair at han som har et mindre avtrykk i drivstofforbruket betaler en god slump mer en mr. 132kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av postene dine er som ren trolling å regne.

1. Flyselskaper er ikke en veldedighetsorganisasjon. De skal helst gå i pluss for å være levedyktige og være istand til å lønne personalet.

4. Et fly har en makskapasitet mtp vekt. Feite mennesker fyller denne kvoten raskere enn normalvektige mennesker.

Sett helt bort ifra rettferdighet og veldedighet. Flyselskapene ønsker å fylle opp alle setene på flyet. Selv om noen kanskje betaler mindre for flyturen enn det det koster å frakte dem, så regner de med at dette vil gå opp i opp fordi kunden kjøper mat på flyet og forblir en kunde hos dem. Man vil opprettholde gode relasjoner med kundene. Det er viktig å ha dette i bakhodet også.

Et slikt tiltak ville uten tvil ført til negative reaksjoner i media og hos mange forbrukere. Dette kan føre til at folk velger et annet flyselskap.

Det finnes kanskje en mulighet for at dette tiltaket hadde ført til mer penger i kassa. Men tror du et Europeisk flyselskap er villig til å ta sjansen?

Uansett om forslaget er diskriminerende eller ikke; Det mange her på forumet som har gitt uttrykk for at de mener det er diskriminerende. Det er nok et stempel de aller fleste selskap vil unngå å få på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar da mr. 60kg med seg 50kilo bagasje, så blir han fremdeles ikke mer enn 110-113kg, under maksvekten, men fordi bagasjen hans veier så mye, så må han betale ekstra.

Husk at baggasjen også skal bæres og losses da. De feite personene frakter selv vekten sin inn og ut av flyet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...