Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som blir sinte på hva og hvordan andre trener?


000

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vel jeg sliter bare å forstå hvordan noen overhodet kan være interessert i hva andre gjør feil, mennesker hjelper deg sjeldent eller aldri om de ikke selv får noen form selvrunkelse ut av det.

jeg tror at de fleste treningsglade/ flinke folk, som sier i fra til en som gjør en øvelse feil, gjør det for å være hyggeig, og kanskje med et ønske om at personen ikke skal skade seg. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

wow flashback, herskerteknikk hele veien fra 90tallet! ikke ofte vi får så celebert besøk!

Forresten finnes det studier som forteller hvordan en blir skadet ved å gjøre øvelser "feil"? Jeg har løftet tung markløft med relativt buet og bøyd rydd i mange mange år uten å noen gang kjenne noe som helst ubehag i ryggen, jeg har sittet skjevt, feil og dårlig i mange mange år uten å noen gang kjenne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Episode på senteret for et par mnd siden.

Jeg trente en kunde på senteret, og la merke til et annet medlem som kom inn i frivektsavdelingen. Fyren er i slutten av 40 åra, og jeg har sett han ofte og det er helt tydelig at han har skikkelig peiling på trening. Han veier sikkert 110 kg, og har mye større armer enn meg, og som alle vet er det en lineær sammenheng mellom størrelsen på biceps og treningskunnskap. Han begynte å trene på noe som så ut som knebøy, men jeg er ikke helt sikker. Han var kjempesterk, løftet sikkert 170 kg, så det var ytterligere et tegn på at han kunne sakene sine. Jeg fortsatte å trene kunden min, og var bare glad over at vi hadde en så kunnskapsrik fyr på senteret. Litt senere ser jeg i speilet at han ligger på gulvet, og antar at han driver å tøyer ut eller gjør noe annet smart. Imidlertid virker det som han har litt vondt for å reise seg, og når han endelig klarer det så halter han skikkelig. Når han halter forbi oss, tar jeg mot til meg og spør treningsguruen om alt er i orden? ”Jada”, svarer han kjekt, og legger til; ”ryggen min slår seg vrang med jevne mellomrom under knebøy, men det er ikke noe problem, fordi det pleier å gå over i løpet av en uke eller to. ”Det var bra”, svarer jeg, og puster lettet ut. Det var skikkelig bra jeg ikke ble kjempesint når jeg så han trene, og løp bort for å foreslå å endre litt på teknikken. Fyren hadde jo full kontroll J

True Story, faktisk helt sant. Man kan jo diskutere om jeg gjorde jobben min siden jeg ikke snakket med ham, men på den andre siden hadde kunden jeg trente med betalt i dyre dommer for meg, så I don`t know?

EDIT: Bare så det er sagt så inneholder denne historien utstrakt bruk av ironi.

Alright Rock.

Det er synd du så ofte møter sinte, slemme og irriterte mennesker på mange av livets arenaer. Først vil jeg si at jeg tror du tar feil når du sier at mennesker sjelden eller aldri hjelper deg uten å få noen ”selvrunknelse” ut av det. Med mindre du definerer det som "selvrunkelse" å oppleve glede ved å hjelpe noen?

Cheat og lignende. metoder kan ha sin plass i treningen, og mange har sine egne varianter av ting, så langt er vi enige, men har noen andre spørsmål og kommentarer til innleggene dine.

Det lurer jeg på.

Jeg har vært rundt omkring på treningsforum, treningssentre og diverse siden jeg var 16år - Jeg har alltid "cheated" i alle øvelser og teknikker siden jeg startet og trener sjeldent spesielt riktig eller strict, dette fordi jeg trener for at muskulaturen skal bli større og det er det jeg trives med. Skal jeg ta et maksløft blir det selvfølgelig noe annet.

Greit nok at litt cheating kan være effektivt I forhold til styrketrening, men du mener vel ikke på blodig alvor at å cheate I alle øvelser og alle sett, og alltid, er den optimale fremgangsmåten for muskelvekst?

Det jeg lurer på er hvorfor så mange blir irriterte? Hvorfor kan noen rasende komme bort til meg og si at jeg gjør en øvelse feil?

Det er et veldig godt spørsmål, men er det virkelig slik at folk blir rasende på deg? I så tilfelle er jeg enig i at det kan være å overdrive en smule. For øvrig lurer jeg på hvor du trener. Bare så jeg kan unngå å treffe disse menneskene.

Men om jeg kan få lårmuskulaturen til å vokse mer effektivt om jeg kjører parallelt og ikke lavere, jeg trener ikke rompe og kan ikke fatte hvorfor noen tror jeg trener rompe når jeg trener knebøy, for meg er det to helt forskjellige verdner -

Mulig du synes jeg er kranglete nå, men hva slags knebøy er det egentlig du kjører? Den eneste jeg kommer på i farta, som ikke involveres setet er sissy squat, men det er vel ikke det du mener? Kunne vært artig å se en serie med knebøy utelukkende med kneekstensjon.

Forresten finnes det studier som forteller hvordan en blir skadet ved å gjøre øvelser "feil"? Jeg har løftet tung markløft med relativt buet og bøyd rydd i mange mange år uten å noen gang kjenne noe som helst ubehag i ryggen, jeg har sittet skjevt, feil og dårlig i mange mange år uten å noen gang kjenne noe.

Det er jo kjempebra at du har unngått skader J Jeg tipper du løfter ganske tungt, og siden du har ”cheatet” fra du var 16 er du nok bedre rustet til å tåle det nå enn de fleste andre. Men selv om noe ikke har skjedd, så er det langt ifra noen garanti for at det ikke kan komme til å skje. Har man litt kunnskaper om biomekanikk er det ganske åpenlyst at belastingen på mellomvirvelskivene øker ganske dramatisk når man krummer ryggen.

Mvh PTpro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke ofte jeg møter slike mennesker og de ser ut til å omtrent hakke hverandre ihjel på internettforum som dette og som oftest overse meg, jeg tror ikke på den dårlig skjulte kamufleringen at de liksom vil hjelpe til...det handler dominans og etablere dominans, mennesker er flokkdyr og det er ikke spesielt mer avansert enn som så. There is no such a thing as a free lunch.

Jo jeg mener det på blodig alvor, franskpress er et veldig godt eksempel på hvordan du kan cheate deg til større og sterkere triceps, eller kjøre øvelsen så strict som mulig og gå rundt med gjennomsnittlig triceps resten av livet.

Ja jeg tror ikke det er mulig å trene spesielt feil om du er en helt normal mer eller mindre oppegående person, jeg nekter å tro at det er mulig å ha så liten forståelse for en øvelse og hva den gjør. Da kan jeg like godt stille spørsmålet tilbake til deg, hvor trener du? osv osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all hovedsak er det jo ikke mitt problem om noen andre gjør en øvelse feil. Det eneste er at det er vondt å se på og at jeg mest av alt har lyst til å skrike ut og løpe bort og fortelle at de kommer til å få en skade hvis de fortsetter på den måten.

Ellers bryr jeg meg fælt lite om at andre kommer bort til meg å retter på meg. Som regel er dette gutter som babler i vei om et eller annet, og jeg har jo skjønt fra første ordet at poenget alt annet enn å snakke om riktig teknikk...

Men har enda til gode at folk har blitt sinte over hvordan jeg trener... Da ville jeg nok skriki tilbake regner jeg med :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke ofte jeg møter slike mennesker og de ser ut til å omtrent hakke hverandre ihjel på internettforum som dette og som oftest overse meg, jeg tror ikke på den dårlig skjulte kamufleringen at de liksom vil hjelpe til...det handler dominans og etablere dominans, mennesker er flokkdyr og det er ikke spesielt mer avansert enn som så. There is no such a thing as a free lunch.

Så alle de (relativt få) gangene jeg har hjulpet folk med knebøy/markløft/vending så prøvde jeg egentlig bare å etablere dominans?

Got it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nobro
Nei det er ikke ofte jeg møter slike mennesker og de ser ut til å omtrent hakke hverandre ihjel på internettforum som dette og som oftest overse meg, jeg tror ikke på den dårlig skjulte kamufleringen at de liksom vil hjelpe til...det handler dominans og etablere dominans, mennesker er flokkdyr og det er ikke spesielt mer avansert enn som så.

Bellum omnium contra omnes!!! (hakket med adekvat referanse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg cheater eller ikke er vel ingen andres problem enn mitt eget, men om jeg gjør en øvelse feil på en sånn måte at jeg (ubevisst) utsetter meg selv for skaderisiko håper jeg da virkelig noen (pt'ene?) sier i fra og korrigerer meg.

Jeg kan mye om trening og har trent mye gjennom årene, men jeg er absolutt ydmyk for at jeg ikke gjør alt riktig av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at hadde det ikke vært for alle som har kommentert eller hjulpet meg med teknikk på diverse øvelser, så hadde jeg ikke vært så flink som jeg er nå. Opplever alltid at de som kommer bort til meg oppriktig ønsker at jeg skal klare det, og det gjør meg så glad at noen er så greie at de gidder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lol @ folk med små biceps som henger seg opp i strikt curl-teknikk.

Her viser WSM-vinner Magnus Samuelsson hvordan man får verdens sterkeste armer.

Teknikk er viktig for å unngå skader, men PT-damer som lærer bort knebøymarkløft og har 1 RM på 35-40 % av det jeg har kan være stille.

http://www.youtube.com/watch?v=nbB1vRbJbQo

Husk på at vi nå er i ferd med å bestemme at det ikke finnes noen rett eller galt teknikk, så knebøymarkløft er nå helt innenenfor.

Jo jeg mener det på blodig alvor, franskpress er et veldig godt eksempel på hvordan du kan cheate deg til større og sterkere triceps, eller kjøre øvelsen så strict som mulig og gå rundt med gjennomsnittlig triceps resten av livet.

Ja jeg tror ikke det er mulig å trene spesielt feil om du er en helt normal mer eller mindre oppegående person, jeg nekter å tro at det er mulig å ha så liten forståelse for en øvelse og hva den gjør. Da kan jeg like godt stille spørsmålet tilbake til deg, hvor trener du? osv osv osv.

At det kan være hensiktsmessig å cheate er jeg som sagt enig i, men det jeg stiller meg kristisk til er at det å cheate på alle øvelser, alle sett, alltid er den optimale løsningen på makismal muskelvekst.

At manglende cheating er grunnen til at de fleste ikke har store triceps synes jeg blir en temmelig enkel forklaring. Jeg har mer tro på følgende forklaringer: for lite trening, for sjelden trening, manglende regelmsessighet, mangelfullt kosthold osv.eller sagt på en annen måte, det er ikke viktig nok for dem.

Hvordan kan du egentlig vite at du har bedre resultater med å ikke kjøre strikt, når du har trent siden du var 16 og aldri prøvd?

Blant de stedene jeg har trent regelmessig er Toppidrettsenteret, Norges Idrettshøgskole, Elixia Ringnes park, Elixia Colosseum, family sport club, nautilus.

Mest sansynlig er grunnen til at jeg aldri har opplevd at noen blir sinte eller irriterte, at jeg er såpass liten og svak at ingen har følt noe behov for å dominere meg på treningen, verken seksuelt eller på annen måte.

At en del individer velger å ta kontakt og komme med tips, hvis de er bekymret synes jeg viser at ikke alle mennesker er udelt egoistiske. Selvfølgelig sier man fra på en alright, måte. Uten å bli verken rasende eller irritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...