Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som blir sinte på hva og hvordan andre trener?


000

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Digger også at "feil teknikk" bildet hans er mye mer riktig enn "riktig teknikk":

916baaf4792002067dd5569ad362c4c3.png?1363209899

Sikkert et dumt spørsmål, men for en som har en skiveutbukning nederst i ryggen med press på nerver og denslags kos.. vil ikke en litt mindre knedominant variant av AIDS-versjonen være mer skånsom for ryggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et dumt spørsmål, men for en som har en skiveutbukning nederst i ryggen med press på nerver og denslags kos.. vil ikke en litt mindre knedominant variant av AIDS-versjonen være mer skånsom for ryggen?

Hvis du har en skade som ikke tillater deg å ta markløft riktig, så er det like greit å ikke ta markløft. Det er umulig å løfte en tung vekt på den måten han gjør det i AIDS-bildet fordi skulderen MÅ være forran stanga for at den i det hele tatt skal begynne å bevege seg oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en skade som ikke tillater deg å ta markløft riktig, så er det like greit å ikke ta markløft. Det er umulig å løfte en tung vekt på den måten han gjør det i AIDS-bildet fordi skulderen MÅ være forran stanga for at den i det hele tatt skal begynne å bevege seg oppover.

Skade og skade.. det er en skiveutbukning som enten blir der den er og irriterer nervene til høyrebeinet, eller sprekker og blir en skikkelig proaps som jeg kaaanskje får operert om jeg ligger sykemeldt og smerteinvalid i noen måneder. Ref legen min. Yeah :p

Hum.. jeg løfter altså ikke som på AIDS-bildet, men forsøker å starte med rumpa relativt langt nede så jeg føler jeg har korsryggen rett og nøytral. Ræva og skuldrene skal bevege seg oppover i omtrentlig samme tempo, og stanga skal følge beina. Prøver og emulere teknikken i et par videoer av Rippentoe, men må kanskje legge ut en teknikkvideo her. :p Ryggen er i allefall det ryggen er, og jeg får ikke gjort en dritt med den annet enn å gjøre den sterkere og håpe på det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel jeg har ganske brede og sterke lats som kan trekke mye ned og jeg har aldri blitt vist hvordan en gjør nedtrekk, jeg satt meg ned...lente meg litt bakover for å ikke få stangen i haken og trekker stangen ned...really? gjøre det feil?

Du får ikke varige skader av å gjøre curls feil, men markløft derimot.

Jeg selv blir frustrert når noen lærer bort teknikk i mark, og de sier "ja, det der ser bra ut", når ryggen ser ut som en opp ned U. Årsaken til at jeg blir irritert da, er at noen indirekt "gir bort" en livsvarende potensielt begrensende ryggskade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en bygge film av en i mr olympia, han sa at siste ukene/mndene, før de stiller kjører de ikke strict form på alt. Det var for og forhindre skader, og for og beholde så mye styrke/muskelmasse som mulig før de stiller.. Husker ikke hvem det var, men tror faktisk det var Jay cutler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"IT IS STILL. YOUR. MOTHER. FUCKING. SET."

Enjoy ;)

Digga videoen! men han sier i videoen "to defend the 225 pound strict curl record", må da være MYE mer enn 102kg han gigantiske fyrn der løfter i biceps curl? jeg veier 75kg og tar 50kg i sittende bicepscurl.

Var litt off topic sorry! (har forresten aldri drivi med no annen baseløft enn benkpress stort sett og får bra resultater av treninga mi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digga videoen! men han sier i videoen "to defend the 225 pound strict curl record", må da være MYE mer enn 102kg han gigantiske fyrn der løfter i biceps curl? jeg veier 75kg og tar 50kg i sittende bicepscurl.

Var litt off topic sorry! (har forresten aldri drivi med no annen baseløft enn benkpress stort sett og får bra resultater av treninga mi)

Anbefaler å sjekke hva strickt curl faktisk er, tviler sterkt på du tar over 100kg. ;) Om jeg ikke tar feil skal ryggtavla, hodet, skuldrene og albuene (bortsett fra toppen av løftet) være inntil en vegg, så det er null rom for "juksing".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar absolutt IKKE 100kg hehe :D jeg mente at jeg løfta med 50kg totalt med EZ stang i sittende biceps curl stol (syns det isolerer bedre når jeg sitter), helt ned, ikkeno halvveis curl :) og skal bli sterkere :D er vel ingen bragd men litt okei er det nå :D har aldri testa å stå inntil veggen sånn og curle, skal testes for moro skyld! de får ikke "juksa" med å bruke kroppen til å "kaste stanga opp" med kroppen når dem står sånn så det ser jæskla tungt ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvorfor ikke kjøre det i sånn biceps isloasjon benk sak? da får man virkelig isolert faenskapet:D

jeg som er ny på detta med styrke, og jeg jobber greit hardt med 2x15 16kg og 1x12 21 kg i isolasjons benken:D:D så om du tar 50 som trening så erre mad respekt fra meg for det er lenge te jeg klarer noe sånt(har jo bare trena i snart 3 uker:p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompis som er latterlig begavet, rent genetisk sett. Veier ca. 100 kilo, løftet 125kg i stående militærpress etter 3 måneder med trening. Hadde da rekord i markløft på 280kg, og mener han var god for over 300 på dette tidspunktet. Her snakker vi forøvrig om en person som drakk aaalt for mye alkohol og aldri klarte å trene seriøst over lengre perioder (3-4 mnd i slengen, toppen).

For denne karen var styrketrening det han bygget livet sitt rundt. - Og i dag, som direkte konsekvens av helt vanvittige kreative teknikker i løftene sine, har han svært liten sjanse for å noen gang løfte tungt igjen. Ryggen hans er helt ødelagt etter markløft hvor han f.eks rullet stanga mot seg (han mente det ble lettere om stanga var i bevegelse). Bicepsen slet han av for et års tid siden, venter fortsatt på operasjon for det.

Personlig føler jeg til en viss grad at man har plikt til å si i fra om noen løfter veldig tungt med åpenbare feil i teknikk. - Men den reaksjonen man gjerne får av folk når man, på hyggelig vis prøver å si i fra, gjør det ikke akkurat til noe som frister til gjentakelse. Må for all del ikke fortelle noen noe som helst, alle vet jo alt fra før av. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ikke kjøre det i sånn biceps isloasjon benk sak? da får man virkelig isolert faenskapet:D

jeg som er ny på detta med styrke, og jeg jobber greit hardt med 2x15 16kg og 1x12 21 kg i isolasjons benken:D:D så om du tar 50 som trening så erre mad respekt fra meg for det er lenge te jeg klarer noe sånt(har jo bare trena i snart 3 uker:p)

Yo :) jeg sikter til en "biceps curl stol" som dette

På den videoen gjør dem også øvelsen korrekt uten å stoppe halvveis som mange gjør, jeg disser ingen som tar den halvveis, men da er det jo mye enklere å gjøre øvelsen. Jeg syns også folk skal få trene som dem vil som denne tråden handler om, men om man ser folk trene så feil at dem kommer til å pådra seg skader mener jeg man burde si fra! selv blir jeg bare glad om folk påpeker om jeg gjør en øvelse veldig feil. Det du løfter er på ingen måte dårlig om du ikke har så veldig mye treningsbakgrunn fra før! det vanskeligste for folk er stort sett å komme seg ut av døra og trene, så du har kommet veldig langt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt poenget ditt, men det finnes bare ingen unnskyldning for å kjøre halv-kvarte knebøy. Dumskap med ønske om å ikke få fremgang kanskje. Paralell som du sier du kjører derimot :D Markløft-teknikk kan diskuteres, men jeg tror deg ikke når du sier du løfter tungt og jævlig med bøyd og skjev rygg i flere år uten å få vondt i korsrygg. Med mindre du har 60 kg på stanga, og det ser ikke slik ut ;) Evt er et genetisk unikum. Det er en grunn til at skader ved feil trening oppstår OFTE, særlig for de som ikke har en trent kropp som tåler juling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt som å si at man ikke kan spise feil.

Alle kan vel putte mat i munne og tygge?

Akkurat som man spise feil, eller jukse, i matveien ved å:

- Spis mye prosessert mat

- Spis for mye/lite i form av energiinntak

- Spise for lite variert

- Ikke spise nok essensielle næringsemner

Kan man fint jukse i bicepscurl ved å:

  • La skuldrene gli opp og ut
  • Overdreven, og skadelig, lordose
  • Ikke holde kontraksjonen på topp
  • Fleksjon i skulderen
  • Spenne fra med kroppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vel jeg håper oppriktig og det mener jeg oppriktig at den dagen jeg bryr meg 1 eneste sekund om hva noen gjør rundt meg på treningen, hvordan de ser ut eller om de er undervektig eller ovektig...1 eneste sekund, så ber jeg til gudene at noen kommer og avliver meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...