Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som blir sinte på hva og hvordan andre trener?


000

Anbefalte innlegg

At de blir sint/irritert kan jeg ikke forstå, men om du gjør en øvelse feil, noe som kan være skadelig, så hadde jeg ihvertfall likt å få beskjed om at jeg gjør det feil og gjerne vist hva jeg må gjøre...

De prøver sikkert bare å hjelpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så de som filmer overvektige og folk som trener litt annerledels enn dem og legger det ut på nett og ler av dem vil bare hjelpe? De bryr seg ihvertfall jævlig mye om hva andre gjør.

Der jeg er oppvokst får du juling om du bryr deg om hva andre og spesielt om du gjør narr av dem, du viser heller respekt til alle rundt deg og oppfører deg som en mann og ikke klovn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forskjell på og barbere seg og skjære av seg nesen.

Jukser ofte litt på støtteøvelser (går ikke helt ned til parallelt på skikkelig tunge dips for skuldrene sin del, kan finne på og jukse med ekstra moment på siste reps chins/pullups/curls/nedtrekk/pulldowns osv)

Men på Mark/benk/bøy/militærpress er jeg ganske nazi, pga jeg personlig får mye bedre framgang i de øvelsene av og gjøre de med så bra teknikk jeg fysisk kan men setter jeg en RM så blir de siste 2-3 reppene aldri perfekte uansett. (og om de var hadde det ikke vært en ekte RM)

Legger ikke spesielt merke til hva andre gjør på gym1, bortsett fra når jeg ser helt spinnville ting, som to sekstenåringer på 60kg+- som samarbeider 50/50 på og løfte 110 kg for 4 reps i benken, som holder på til både spotteren og benkeren nærmer seg failure. Hva faen skal det være godt for?, spare tid ved at han ene får trent roing samtidig som han andre trener benk?

I sånne tilfeller hadde jeg gått bort til de om jeg hadde jobbet eller eid gym1 og vært programforpliktet til og prøve å fremme skadefri/ikkemongolid trening men hadde nok bare skapt dårlig stemning så gadd ikke si noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bortsett fra når jeg ser helt spinnville ting, som to sekstenåringer på 60kg+- som samarbeider 50/50 på og løfte 110 kg for 4 reps i benken, som holder på til både spotteren og benkeren nærmer seg failure. Hva faen skal det være godt for?, spare tid ved at han ene får trent roing samtidig som han andre trener benk?

Sist observert i går (y)

I tillegg til curls med stang der de hjalp hverandre opp på hver rep.

Og skråbenk med manualer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg for ikke lenge siden 2 16åringer som tok sittende skulderpress med 42,5kg manualer, bevegelsesbanen var ca 10-12cm og bådde løftern og spottern hadde pusteproblemer etter endt sett.. Det de holdt på med var jo mot all sunn treningsfornuft, men for min del blir det omtrent bare underholdning:) ei uke seinere var det en som spurte hvorfor de ikke brukte litt mindre vekter og en mer riktig utførelse, hvorpå han forklarte og viste dette med 20kg manualer.. Uka etter økte de til 45kg manualene, da måtte eg flire! Men gidder ikke å bruke tid på å påpeke feil og mangler ut av det blå, men viss personer uten noe erfaring spør om hjelp eller rettledning syns eg det er utruli gøy å hjelp og riktig utførelse av øvelser!

Husker veldi godt hvor behjelpelige forskjellige personer var når eg var fersk og spurte etter hjelp, og hvor lite behjelpelig de som bare sa at "du gjør det feil" var...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må gå inn i en transe og psyke meg opp for å kunne løfte vektene så og så mange ganger for å komme 1 skritt videre hver eneste trening, for meg kreves det så mye innsats og konsentrasjon at jeg ikke får med meg hva andre gjør og jeg håper jeg aldri får med meg hva gjør på trening.

Det er ikke min sak, jeg har ingenting med det og jeg er der for å dytte meg selv videre i jakten på den kroppen, formen og styrken jeg vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan reagerer dere dersom noen spørr dere om teknikkhjelp/tips i f.eks bøy elr mark?! Hjelper du til eller ber du dem spørre senterts veileder? (Som skremmende ofte ikke kan baseløft godt nok..!)

Tja, det kommer nå litt an på personen/hvor ille tilfellet er. Om personer som tar AIDSløft på måten som ble linket til litt tidligere, med skuldrene bak knærne og rumpa nedpå gulvet, eller knebøyer med innoverknær, pussypad og krumrygg,eller f.eks benker uten tomlene rundt stanga,kommer og ber om tips, har jeg helt andre muligheter til å gi råd enn om personen har nogenlunde korrekt teknikk og bare ber om finpuss/ting jeg ikke er god på selv. Da henviser jeg heller til nærmeste styrkeløfterklubb. Der VET jeg de kan å løfte tungt.

Om jeg ikke kan hjelpe de som spør, så forsøker jeg å vise de videre til andre med bedre kvalifikasjoner. Det er forskjell på skit og pannjkak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompis som er latterlig begavet, rent genetisk sett. Veier ca. 100 kilo, løftet 125kg i stående militærpress etter 3 måneder med trening. Hadde da rekord i markløft på 280kg, og mener han var god for over 300 på dette tidspunktet. Her snakker vi forøvrig om en person som drakk aaalt for mye alkohol og aldri klarte å trene seriøst over lengre perioder (3-4 mnd i slengen, toppen).

For denne karen var styrketrening det han bygget livet sitt rundt. - Og i dag, som direkte konsekvens av helt vanvittige kreative teknikker i løftene sine, har han svært liten sjanse for å noen gang løfte tungt igjen. Ryggen hans er helt ødelagt etter markløft hvor han f.eks rullet stanga mot seg (han mente det ble lettere om stanga var i bevegelse). Bicepsen slet han av for et års tid siden, venter fortsatt på operasjon for det.

Personlig føler jeg til en viss grad at man har plikt til å si i fra om noen løfter veldig tungt med åpenbare feil i teknikk. - Men den reaksjonen man gjerne får av folk når man, på hyggelig vis prøver å si i fra, gjør det ikke akkurat til noe som frister til gjentakelse. Må for all del ikke fortelle noen noe som helst, alle vet jo alt fra før av. :p

Det er faktisk lettere når stangen er i bevegelse, men hvor smart det er kan diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Det er faktisk lettere når stangen er i bevegelse, men hvor smart det er kan diskuteres.

Her må du gjerne forklare litt mer. Jeg var ikke klar over at det å rulle stanga i horisontal rettning oversetter til at den blir lettere å dra i vertikal rettning.

Med mindre han har bygd en rampe da, men jeg tviler på at det er lov i styrkeløft konkuranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever stadig at feite styrkeløftere hater på oss som driver med crossfit. Det skyldes sjalusi, rett og slett. Men sånn er det bare, haters gonna hate, og fatties gonna fat... jeg bryr meg ikke om dem.

Tror du fortjener en premie for å bruke 'haters gonna hate'-uttrykket flest ganger på én dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du gjerne forklare litt mer. Jeg var ikke klar over at det å rulle stanga i horisontal rettning oversetter til at den blir lettere å dra i vertikal rettning.

Med mindre han har bygd en rampe da, men jeg tviler på at det er lov i styrkeløft konkuranser.

Luvstruck

pls respond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luvstruck

pls respond

Inertia - Wikipedia, the free encyclopedia

Som sagt, hvor stor effekt dette har må man hardregne på, men fordelen er ihvertfall mer enn 0. Man vet jo fra flere tilfeller at man kan flytte fjell med en god dose placebo, rulling + placebo = bedre resultat enn vanlig.

Man må også regne med hva slags muskler som aktiveres ved rulling vs ikke-rulling.

Jeg holder en god knapp på effekt bedre enn 0 (som i realiteten kan være ganske ubetydelig), og en god dose placebo. Altså at det er bedre å rulle enn ikke å gjøre det.

EDIT: man kan også spørre seg om markløft er en 100% vertikal bevegelse. Jeg holder en knapp på at rulling er en fordel fra et fysikkmessig perspektiv.

Generelt i dagliglivet merker man godt at det hjelper mye å ha en gjenstand i bevegelse før du løfter den opp eller gjør noe annet med den. Som å dra lastebiler eller en pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Generelt i dagliglivet merker man godt at det hjelper mye å ha en gjenstand i bevegelse før du løfter den opp eller gjør noe annet med den. Som å dra lastebiler eller en pulk.

Når du snakker om å dra lastebiler og pulker er jo det noe helt annet. I de tilfellene drar man dingsen i samme retning som den er i bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bryr folk seg i det hele tatt om hva andre gjør? Ærlig talt?:p Dette kan vi vel gruble på i en evighet...for det første tror jeg det erfordi det er menneskelig natur å være nyskjerrig og deretter snushane og bedrevitere:D Så er det de som brenner for sin hobby/livsstil som ikke klarer å se at noen gjør ting på den måten de mener er feil....at noen mener noe er feil ja...jeg forstår jo hvorfor du ikke skjønner det for i teorien er vel ikke noe feili den forstand så lenge man får resultater av den måten man gjør det på..? men slik vil det alltid være...man vil alltid synes sin måte og den måten man selv har lært seg hvordan man gjør ting er dn rette måten;)

Tror alle mennesker synes at noe andre gjør som ikke er som en selv gjør er feil jeg:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luvstruck

pls respond

Systemet går inn under kategorien mekanikk, det er veldig mange år siden jeg har hatt dette, og jeg har ikke satt meg inn i det igjen. En som går 2-3 året innenfor fysikk eller noe lignende kan svare mer nøyaktig på spørsmålet.

Du "ukjente" faktorene er fortsatt hvilke muskler som blir brukt, og om det er 100% vertikal bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...