Gå til innhold

Hva synes dere om Crossfit?


Alex86

Anbefalte innlegg

Så en video på burpee pull-up, og det så ut til å være jumping pull-up? Samma det, egentlig. ;)

Jumping pull-ups gir vel ikke særlig med mindre man kjører det eksentrisk? Hoppe opp og ned på en stang er ikke så spennende.

Ja en burpee pull-up kan vel tas egentlig sånn en selv vil.. strict, jump eller med kipp

Jumping pull-ups skal ikke være så lette at du kan hoppe opp til stanga, så en må faktisk dra seg opp endel for å få haka over stangen. Det kan vel sammenlignes med strikk for en får mye hjelp fra bunnen, men blir tyngre på vei opp.

Personlig liker jeg stricte best for treningseffekten på styrke. Pullup med kip, strikk eller hopp blir mer en utholdene pullup variant for "kondis" trening i større grad enn å bli sterkere i pullups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er også verdt å merke at dette var CF HQ sin programmering. Det er mange forskjellige trenere som programmerer for sitt senter. Virker som enkelte tror at CF kun er ett treningsprogram på samme måte som RYP er et treningsprogram osv.

Se f.eks. Crossfit football sin programmering. Jeg kan ikke huske sist det var kipping pullups der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som en veldig bra treningsgren for å bygge opp arbeidskapasitet og utholdenhet, mindre bra for maksstyrke. Ekstremt over-hyped for å være "den ultimate" treningsformen, når klassisk styrketrening pisser på det hvis målet er å bli sterk og å bygge muskler. En annen positiv ting er vel at mange synes det er kjekkere å trene i sosiale settinger, som crossfit er kongen på. Negativt igjen er vel at mange av øvelsene er teknisk krevende (som olympiske løft) og litt idiotisk å kjøre til utmattelsespunkt. Litt positive og litt negative sider, men alt i alt er treningsformen oppskrytt av blant annet markedsføring.

I tillegg driver faktisk flere av eliteutøverne som plasserer høyt i Crossfit Games IKKE med crossfit trening i offseason, men flere idrettsgrener hver for seg (styrkeløft for seg, olympisk for seg, sprint og løpstrening og utholdenhetstrening for seg) som sammen gjør dem til eliteutøvere i crossfit. Ironien der er høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ATTACH=full]142382[/ATTACH]

Man kan sikkert si mye om Dave Castro, men "HAHA, SE HAN KAN DET IKKE!"-argumentasjonen som går på enkeltindivider er strengt tatt ikke det fnugg relevant for om det fungerer for folk generelt. Du finner PT'er med pondus, fotballtrenere som aldri har spilt fotball, og leger som røyker, det er vel omtrent like intressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan sikkert si mye om Dave Castro, men "HAHA, SE HAN KAN DET IKKE!"-argumentasjonen som går på enkeltindivider er strengt tatt ikke det fnugg relevant for om det fungerer for folk generelt. Du finner PT'er med pondus, fotballtrenere som aldri har spilt fotball, og leger som røyker, det er vel omtrent like intressant.

Men han er jo selve definisjonen på post-29406-1444098008498_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Paoli gir en utmerket grunn til at kipping pullups finnes. Og hvorfor de finnes i crossfit.

Denne burde du se Tor!

Fin video. Men han forklarer ikke hvorfor crossfittere kipper. Skjønner ikke hva "the bigger purpose" bak kipping er. Kan noen forklare meg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han gjør det. 3:05 og utover.

er det noe jeg misser da?

Han forklarer at kipping er kontroversielt og at det er poteniselt skadelig og at man må stille spørsmål til hvorfor man gjør hva man gjør osv...men han snakker ikke om hvorfor man kipper. Om han gjør det og jeg misser det, kan ikke du forklare meg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan du sikkert godt si, men det er ikke relevant som innvending mot CF som treningsform. Det er nok ikke mange i Norge som har noe særlig forhold til Dave Castro.

Er ikke han noe slikt som director of programming?

Så iforhold til crossfit er det relativt relevant, i tillegg nevne jeg aldri noe om at det var mange som hadde noe forhold til han i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Crossfit etter min mening er skamkjekt. Mange har aldri prøvd det og kommer med bare negative sider uten noen som helst erfaring. Jeg har begynt på crossfit for ikke lenge siden, og det er god trening. 1 WOD er ikke bare AMRAP (as many rounds as possible) slik som mange tror. Som noen sa så er det også å finne sin 80% av 1 RM eller bare vanlig styrketrening.

På crossfitcentrum hvor jeg går er teknikk noe av det viktigste. Her bryr de deg ikke om hvor mange runder du klarer på 12 minutters AMRAP, men de ser heller at du løfter riktig og med god holdning og teknikk, samt jobbe assen av deg :p

Flere WODer er å bare øve på 1 til 2 øvelser og ikke gjør stort mer. Skaderisiko er det i all slags form for trening. På crossfit er det kanskje litt høyere (eller ikke) etter hvordan du tar ut en økt der. Hvis du ikke bryr deg om å løfte riktig og bare bryr deg om tiden og å få flest runder, så ja, da vil du rask få 1 eller annen form for skade. Da er det din egen feil.

Crossfit er tungt og kjekt. Noe fare er det, men du passer på deg selv hvor rask og slurvete du vil gjøre med teknikken. Jeg har flere ganger gjort ting treigere bare for å ha riktig teknikk. Jeg liker å kalle crossfit for morroland i helvette :D Du for trent mye kjekt å rart der. og det er mer sosialt enn i forhold til vanlig styrketrening.

Si hva dere vil om denne form for treningen. Men iche sleng dritt ut om noe du iche har prøvd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke han noe slikt som director of programming?

Så iforhold til crossfit er det relativt relevant, i tillegg nevne jeg aldri noe om at det var mange som hadde noe forhold til han i Norge.

Stemmer det, men hva han klarer er strengt tatt revnende likegyldig. At han legger opp de offisielle programmene sier vel ikke stort om hva han trener og spiser selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sikkert si mye om Dave Castro, men "HAHA, SE HAN KAN DET IKKE!"-argumentasjonen som går på enkeltindivider er strengt tatt ikke det fnugg relevant for om det fungerer for folk generelt. Du finner PT'er med pondus, fotballtrenere som aldri har spilt fotball, og leger som røyker, det er vel omtrent like intressant.

Om du sånn helt seriøst forsvarer denne sitaten?

02adf9e1b7b0147b39caa0a9ce4ddf91.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noe jeg misser da?

Han forklarer at kipping er kontroversielt og at det er poteniselt skadelig og at man må stille spørsmål til hvorfor man gjør hva man gjør osv...men han snakker ikke om hvorfor man kipper. Om han gjør det og jeg misser det, kan ikke du forklare meg det?

Man kipper for å gjøre kondisjonstrening utav det. Logikken er litt av den samme som push press vs. skulderpress. Viss målet er overkroppstyrke kjører man strict, viss man vil gjøre sirkeltrening for bedre arbeidskapasitet kan kipping pull ups være et verktøy.

Å kombinere en press-øvelse med en dra-øvelse kan være en effektiv måte å få gjort mye arbeid på kort tid. "Fran" som er en kombinasjon av thrusters og kipping pull ups er et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noe jeg misser da?

Han forklarer at kipping er kontroversielt og at det er poteniselt skadelig og at man må stille spørsmål til hvorfor man gjør hva man gjør osv...men han snakker ikke om hvorfor man kipper. Om han gjør det og jeg misser det, kan ikke du forklare meg det?

Ja for han forteller at alle bevegelser finnes i forskjellige tidsdomener. Du har f.eks. få, trege knebøy med høy vekt. Du har mange knebøy med lav vekt. Du kan sprinte alt du kan, men du vil aldri kunne utfordre "peak tension" uten å belaste mer enn det du har. Da kan du gjøre det ved å legge på vekt eller du kan kippe. Poenget er å skape bevegelse som utfordrer deg i det du vil oppnå: økt arbeidskapasitet.

Jeg tror i tillegg du spiller litt dum her. Du hører jo hva han sier. Jeg føler du legger vrangviljen din til her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...