Gå til innhold

Hva synes dere om Crossfit?


Alex86

Anbefalte innlegg

x22p3g0



Trådens tittel får det til å fremstå som om det er rom for meninger.

Crossfit er som heroin eller crack. Noen få kan bruke det uten smertefulle, horrible skader men det gir deg ingenting annet enn samhold (med andre junkies), så det er like greit å drite i det og spare seg for smerten og skadene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår ikke: er greia å løfte mest (uavhengig av teknikk) eller fortest eller hva dømmer de egentlig etter? Og hva mener de når de snakker om "join the rebellion"? Er det rebelsk å løfte med dårlig teknikk eller er det øvelsene de snakker om? Ma head iz confused

Du kan trøste deg med at du har skjønt noe, for det er vel bare strengt tatt personer innad i idretten som vet hva det konkurreres i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at crossfittere blir hårsåre når vi andre påpeker dårlig teknikk, bruk av kipping, etc. Og motargumentet er da at det finnes haugevis av dårlige PT'er og dårlig teknikk i massevis på vanlige gym også. Og det er selvsagt gode argumenter. Det finnes dårlige crossfit-gym, jeg nekter å omtale de som bokser, og det finnes gode. Det er crossfittere som har en ekstremt god fysikk.

Når det gjelder dårlig teknikk, hjelper det lite å hevde at en god crossfit-trener (er det det de kalles, eller box masters eller noe annet vås kanskje) vil terpe teknikk når en ser hva som godkjennes som løft i crossfit games.

Det hjelper lite å syte over å si at kipping pullups har sin plass når de sier at de gjør pullups. Nei, dere gjør ikke pullups. Dere gjør kipping pullups. Si det med en gang så er man ferdig med den saken.

Når det gjelder overtrening, som i denne saken, hjelper det lite å argumentere med gode trenere igjen all den tid man ser t-skjorter og annet med Uncle Rhabdo og Pukie the Clown som jeg har inntrykk av brukes som trofeer innen crossfit.

Crossfit fremstår ved første øyekast som en svært god måte å komme i veldig god form på. Mye avhenger av et god gym og gode folk, som med alle andre treningssentre. Mitt enorme problem med denne treningsformen, i tillegg til det nevnt over, ar også at det til tider fremstår mer som en kult enn en treningsform, at dette er sirkeltrening i ny innpakning og holdningen om at "Crossfit er best, ingen protest og alle andre trener helt feil."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg burde vel la være å skrive i denne tråden, men nå trener jeg i en crossfit box da og følger denne tråden :confused:

Som regel skrives det negativ om crossfit i denne tråden og det er tydeligvis mange som har problemer med treningsformen. Som regel påpekes det at alle/de fleste som driver med crossfit har et holdningsproblem iforhold til å være kunnskapsløse om trening og teknikk, samtidig som de promoterer seg selv som bedre enn alle andre treningsformer.

Det ironiske er at det er ingen crossfittere som jeg har sett på dette forumet som gjør nettopp det, men derimot er det kritikerne som er nærmest samme dårlig holdning. De sier kanskje ikke at egen treningsform er bedre enn alle andres, men de sier det i alle fall at det er bedre enn crossfit.

Kanskje det er noe i den teite quoten "haters gonna hate"? Det begynner å passe rimelig bra på enkelte enfoldige folk her inne som ikke klarer å gjøre annet enn å generalisere ;). Så lighten the fuck up :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt enorme problem med denne treningsformen, i tillegg til det nevnt over, ar også at det til tider fremstår mer som en kult enn en treningsform, at dette er sirkeltrening i ny innpakning og holdningen om at "Crossfit er best, ingen protest og alle andre trener helt feil."

Jeg må faktisk si meg enig i dette, til tross for at jeg trener crossfit. Jeg tror forskjellen mellom meg og mange jeg kjenner er at jeg trenger ikke hele tiden bevise at crossfit er best. Jeg trener f.eks styrkeløft i tillegg og for tiden går det mer i styrkeløft enn noe annet, men jeg trener likevell heller her på crossfit-senteret pga bedre utstyr og at det er litt mer sosialt her.

Godt mulig dette ble et veldig rotete innlegg, men jeg har jobbet natt og ligger her og kjenner etter om jeg skal trene nå eller gå hjem og sove :p det jeg ville frem til er at selv om jeg driver med crossfit er jeg heller ikke noe fan av den holdningen du nevner her. Vi er alle forskjellige og liker forskjellige treningsformer, det er bare ikke alle som har fått det med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må faktisk si meg enig i dette, til tross for at jeg trener crossfit. Jeg tror forskjellen mellom meg og mange jeg kjenner er at jeg trenger ikke hele tiden bevise at crossfit er best. Jeg trener f.eks styrkeløft i tillegg og for tiden går det mer i styrkeløft enn noe annet, men jeg trener likevell heller her på crossfit-senteret pga bedre utstyr og at det er litt mer sosialt her.

Godt mulig dette ble et veldig rotete innlegg, men jeg har jobbet natt og ligger her og kjenner etter om jeg skal trene nå eller gå hjem og sove :p det jeg ville frem til er at selv om jeg driver med crossfit er jeg heller ikke noe fan av den holdningen du nevner her. Vi er alle forskjellige og liker forskjellige treningsformer, det er bare ikke alle som har fått det med seg.

TAKK!

Som sagt, crossfit fremstår som en ekstremt god måte å komme i form på, og å holde seg form på. Men for min del, er det en del ting som skrurrer som jeg nevnte i innlegget mitt, ikke minst dette.

Godt å se at det er crossfittere som opplever det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som deg FrkDiaz. Trener styrke (GSLP) på et crossfit senter. Jeg skiller meg kanskje litt ut der, for jeg trener mest styrke og ikke så mye wods, samtidig som jeg nekter å bruke de engelske ordene for knebøy, markløft, rykk, vendig og støt ;). Trener der som deg pga utstyret, kompetansen, oppfølgingen og miljøet.

Jeg er heller ikke uenig at det flere som er veldig opptatt med å ta selfies, instagramme og legge ut bilder av seg selv som de råååeste i byen. Det har imidlertid ingenting med crossfit å gjøre, men med enkelte personers oppmerksomhetsbehov. Du finner de samme typene innenfor alle treningsformer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"guns don't kill people. People kill people".

Det betyr ikke at man ikke kan rette kritikk mot organisasjoner som nærmest religiøst tilber biceps, og som tydelig tiltrekker seg andre bicepsentusiaster.

Snakker du om crossfit nå eller noe annet? Crossfit er vel en av de treningsformene som i minst grad trener biceps. Jeg har aldri sett noen som har curlet i de årene jeg har trent på et crossfit senter.

Men for all del. alle har rett til å kritisere. Det er bare litt slitsom med personer som på død og liv skal generalisere alle som driver med crossfit som en bestemt type. Det er like hensiktsmessig som å generalisere alle som trener på Elixa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du om crossfit nå eller noe annet? Crossfit er vel en av de treningsformene som i minst grad trener biceps. Jeg har aldri sett noen som har curlet i de årene jeg har trent på et crossfit senter.

Men for all del. alle har rett til å kritisere. Det er bare litt slitsom med personer som på død og liv skal generalisere alle som driver med crossfit som en bestemt type. Det er like hensiktsmessig som å generalisere alle som trener på Elixa.

Absolutt, og det har jeg full forståelse for at er slitsomt.

Dog er det vanskelig å ikke komme med en generell kritikk av CrossFit når en ser den teknikken som brukes av de som liksom skal være de beste av de beste under f eks CrossFit Games og som godkjennes som gjennomført av dommerne. Og nå snakker jeg om olympiske løft der det faktisk eksisterer en konkurransestandard.

Eller når en ser videoen fra crossfit oslo som det var linket til tidligere i tråden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til Zigma FrkDiaz og Gamlebyen,

Jeg, som en CF skeptiker, annerkjenner Crossfit for dét det er; sirkeltrening.

CF skal også ha for et enormt samhold, og evne til å få folk opp av sofaen. Det er ting andre idretter kan misunne CF som sport for i lange baner.

Uansett oppstår problemene i kort format her:

  • Crossfit HQ kommer med åpenbar feilinformasjon. En av mange eksempler er gudifiseringen av kipping pullups, og når det står rett ut i deres eget informasjonhefte om hvor dårlig pullups er mot kipping pullups burde det ringe en bjelle. Hvilken sportsorganisasjon går åpenlyst ut og sier slikt?
  • Crossfit har bruker AMRAP veldig vidt. Dette er diskutert en haug ganger tidligere i tråden og selv om AMRAP har sine bruksområder til sin tid bommer CF her
  • Navnifisering. Det er ikke helt ukjent at CF:HQ har laget egne navn på allerede kjente øvelser, eller gjort en liten vri og kalt dem noe nytt. Helt greit for min del (du ser det samme i Chalistenics miljøet) men når du går ut og sier at den "nye" formen er den beste og ingenting kan sammenlignes da er du på gjordet.
  • Kipping generelt. Hvorfor vil du kippe i håndstående? Forsvaret av kipping hos CF:HQ er følgende: at i øvelser som C&J (støt) og Snatch (Rykk) bruker man en kipp i hoften, slik har de utviklet en kipp til pullups for å oppnå samme effekten. Sånn sett bort fra at den hoftekippen CF:HQ snakker om ikke ligner det spor på hva vektløftere gjør så finner jeg det rart å bruke den argumentasjonen. Går du virkelig i dybden har du argumentasjonen på at det er eenorm forskjell mellom en "lukket" muskulær kjede og en "åpen" muskulær kjede. Det henger rett og slett ikke på greip.
  • Du ser filmer fra de offisielle Crossfit games hvor teknikker åpenbart ignoreres. Hva slaks beskjed sendes ut til nybegynnere og amatører? Når det er greit å kimse med teknikk i Crossfitgames hvorfor bry seg?
  • Og så har du argumentet om at det finnes Crossfit gymmer som ikke "kipper", som ikke bruker så mye "AMRAP" og som fokuserer på teknikker. Det er veldig bra, men hvorfor tar de avstand fra slike fundamentære elementer i sporten?

Overnenvte argumenter finner jeg ikke igjen hos særlig mange andre idretter. Hvertfall ikke hva konkurranseformen tillater, hva slags informasjon det kommer fra hovedforbundet og navnifiseringen og gudifiseringen av "nye" øvelser.

Hadde CF oppført seg mer som "Chalistenics" bevegelsen hadde jeg hatt svært lite i mot det. Chalistenics bevegelsen er hvertfall åpen på hva de er ute etter og hvorfor de gjør som de gjør, de rakker heller ikke ned på gymnaster eller sikusartister og er heller ikke særlig optatt at de nye navnene som de bruker på øvelsene er den totalt riktige måten å gjøre det på. Forskjellen tror jeg ligger i at Crossfit er en pengemaskin ("oppfunnet" av Greg og Lauren Glassman) mens bevegelser som Calisthenics er bygget på andre prinsipper enn bare å tjene penger.

Det har jeg glemt å kreditere Crossfit for, snakk om å selge isbiter på antarktisk, de er fantastiske gode på å markedsføre produktet sitt slik at folk faktisk betaler for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, og det har jeg full forståelse for at er slitsomt.

Dog er det vanskelig å ikke komme med en generell kritikk av CrossFit når en ser den teknikken som brukes av de som liksom skal være de beste av de beste under f eks CrossFit Games og som godkjennes som gjennomført av dommerne. Og nå snakker jeg om olympiske løft der det faktisk eksisterer en konkurransestandard.

Eller når en ser videoen fra crossfit oslo som det var linket til tidligere i tråden her.

Folk må gjerne kritisere treningsfilosofien og standarden på både enkelte topputøvere og utøvende dømming i CrossFit Games.

Jeg mener derimot at det ikke er gyldig logikk å slutte at fordi enkelte topputøvere får godkjent elendig teknikk, så innebærer det at alle som trener crossfit også har dårlig teknikk, eller at alle trenere/dommere er ræva.

Halvparten av eksemplene i de såkalte "crossfit FAIL videoer" er jo fra folk som trener på vanlig gym (ala failen til Tor på clean&jerk ;)). Disse brukes jo ofte som eksempler på å vise standarden på crossfit utøvere, men det er jo like lite representativt, som å si at vekktløfting innebærer dårlig teknikk og så vise til video av folk som failer på olympiske løft (uavhengig om de er vektløftere eller ikke).

Det er heller ikke en gyldig sammeheng mellom at fordi enkelte oppmerksomhetssyke crossfittere legger ut masse av seg selv på sosiale medier hvor de skryter crossfit og seg selv opp i skyene, så representerer de alle som driver med crossfit. Faktum at de fleste som trener crossfit er vanlige folk som trenger organsierte timer for å få motivasjon til å i det hele tatt trene.

Samtidig er det viktig å ikke ta seg selv så høytidlig og jeg liker mye humor på CrossFit sin bekostning (ala ElgIntensity før han ble kasta ut av youtube og CrossFi+ av the cloons). Forskjellenen er at det ene er humor på stereotyper, mens andre alvorlig sliter med å se forskjell på stereotyper og generalisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må gjerne kritisere treningsfilosofien og standarden på både enkelte topputøvere og utøvende dømming i CrossFit Games.

Jeg mener derimot at det ikke er gyldig logikk å slutte at fordi enkelte topputøvere får godkjent elendig teknikk, så innebærer det at alle som trener crossfit også har dårlig teknik, eller at alle trenere/dommere er ræva.

Halvparten av eksemplene i de såkalte "crossfit FAIL videoer" er jo fra folk som trener på vanlig gym (ala failen til Tor på clean&jerk ;)). Disse brukes jo ofte som eksempler på å vise standarden på crossfit utøvere, men det er jo like lite representativt, som å si at vekktløfting innebærer dårlig teknikk og så vise til video av folk som failer på olympiske løft (uavhengig om de er vektløftere eller ikke).

Problemet er jo nettopp at dette skjer i Crossfit Games som liksom skal vise frem det beste av det beste.

Og jeg synes det at den elendige teknikken som godkjennes der, sier svært mye om filosofien som kommer fra toppen og som er med på å danne den generelle kulturen i Crossfit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...
Usikker på om du rakk å lese posten min før du svarte gamelbyen.

Uansett er jeg litt enig (i delen med youtube og generell hating), men uenig når det kommer til godkjent ellendig teknikk. Gamlebyen oppsumerer det greit.

Om det er OK i "the games" og av "skaperne", hvilke holdninger forventer de at resten av fanskaren skal ha? Og hva med all feilinformasjonen som sprees? jeg har linket til bare ett av mange tilfeller der åpenbar feilinformasjon kommer fra noen som hevder de har svaret. Er dette riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crossfit HQ kommer med åpenbar feilinformasjon. En av mange eksempler er gudifiseringen av kipping pullups, og når det står rett ut i deres eget informasjonhefte om hvor dårlig pullups er mot kipping pullups burde det ringe en bjelle. Hvilken sportsorganisasjon går åpenlyst ut og sier slikt?

Fuck Crossfit HQ. De er fulle av piss :D

  • Crossfit har bruker AMRAP veldig vidt. Dette er diskutert en haug ganger tidligere i tråden og selv om AMRAP har sine bruksområder til sin tid bommer CF her

Tja. AMRAP kan være fint det, men det er ikke nødvendigvis hensiktsmessig med hundrevis av repitisjoner. I alle fall ikke hvis målet er styrkeøkninger. Samtidig er det vel hver enkelt person nivå som avhenger av hvor stor volum og intensitet en tåler uten å risikere overtrening og Rhabdo.

  • Navnifisering. Det er ikke helt ukjent at CF:HQ har laget egne navn på allerede kjente øvelser, eller gjort en liten vri og kalt dem noe nytt. Helt greit for min del (du ser det samme i Chalistenics miljøet) men når du går ut og sier at den "nye" formen er den beste og ingenting kan sammenlignes da er du på gjordet.

Jeg er vel en av få som helst forsøker å bruke norske uttrykk, så skjønner hva du mener. Meningen min om CFHQ har jeg vel allerede nevnt.

  • Kipping generelt. Hvorfor vil du kippe i håndstående? Forsvaret av kipping hos CF:HQ er følgende: at i øvelser som C&J (støt) og Snatch (Rykk) bruker man en kipp i hoften, slik har de utviklet en kipp til pullups for å oppnå samme effekten. Sånn sett bort fra at den hoftekippen CF:HQ snakker om ikke ligner det spor på hva vektløftere gjør så finner jeg det rart å bruke den argumentasjonen. Går du virkelig i dybden har du argumentasjonen på at det er eenorm forskjell mellom en "lukket" muskulær kjede og en "åpen" muskulær kjede. Det henger rett og slett ikke på greip.

Jeg har aldri forsøkt å kippe faktisk. Kanskje derfor jeg har gode skuldre. Personlig ser jeg ikke helt poenget med kipping. Heller 5 strikte enn 20 kipping i en WOD synes nå jeg. For meg blir det litt som å ta pushups på knærne.

  • Du ser filmer fra de offisielle Crossfit games hvor teknikker åpenbart ignoreres. Hva slaks beskjed sendes ut til nybegynnere og amatører? Når det er greit å kimse med teknikk i Crossfitgames hvorfor bry seg?

Godt poeng. Det burde absolutt vært bedre teknikksikring på det som legges ut.

  • Og så har du argumentet om at det finnes Crossfit gymmer som ikke "kipper", som ikke bruker så mye "AMRAP" og som fokuserer på teknikker. Det er veldig bra, men hvorfor tar de avstand fra slike fundamentære elementer i sporten?

Selvstendig tenkende mennesker kan jo velge ut det de selv synes er bra og velge vekk det som ikke appelerer :)


  • Overnenvte argumenter finner jeg ikke igjen hos særlig mange andre idretter. Hvertfall ikke hva konkurranseformen tillater, hva slags informasjon det kommer fra hovedforbundet og navnifiseringen og gudifiseringen av "nye" øvelser

Hadde CF oppført seg mer som "Chalistenics" bevegelsen hadde jeg hatt svært lite i mot det. Chalistenics bevegelsen er hvertfall åpen på hva de er ute etter og hvorfor de gjør som de gjør, de rakker heller ikke ned på gymnaster eller sikusartister og er heller ikke særlig optatt at de nye navnene som de bruker på øvelsene er den totalt riktige måten å gjøre det på. Forskjellen tror jeg ligger i at Crossfit er en pengemaskin ("oppfunnet" av Greg og Lauren Glassman) mens bevegelser som Calisthenics er bygget på andre prinsipper enn bare å tjene penger.

Det har jeg glemt å kreditere Crossfit for, snakk om å selge isbiter på antarktisk, de er fantastiske gode på å markedsføre produktet sitt slik at folk faktisk betaler for det.

Gode poeng i konklusjonen din. Kanskje derfor jeg heller ikke har så mye til overs for verken CFHQ eller CF Games. Liker derimot energien, folkene og kompetansen der jeg trener.[/qute]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje derfor jeg heller ikke har så mye til overs for verken CFHQ eller CF Games. Liker derimot energien, folkene og kompetansen der jeg trener.

Det er det siste du sier der, som jeg liker ved Crossfit. Deretter er min oppfattning at om individer innad i crossfit tar et steg utenfor boksen (pun intented) og tenker selv så ender mange opp med nettopp den konklusjonen du og jeg sitter å funderer på - hva er det egentlig med Crossfit man liker sett bort fra energien, folkene og kompetansen som er der.

For min del er nettopp de tre argumentene og noen flere for at jeg velger å bedrive den sporten jeg gjør.

Crossfit er desverre unikt mer i negativ forstand enn i positiv forstand om man ser helhetlig, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...