Gå til innhold

Hva synes dere om Crossfit?


Alex86

Anbefalte innlegg

Man kipper for å gjøre kondisjonstrening utav det. Logikken er litt av den samme som push press vs. skulderpress. Viss målet er overkroppstyrke kjører man strict, viss man vil gjøre sirkeltrening for bedre arbeidskapasitet kan kipping pull ups være et verktøy.

Å kombinere en press-øvelse med en dra-øvelse kan være en effektiv måte å få gjort mye arbeid på kort tid. "Fran" som er en kombinasjon av thrusters og kipping pull ups er et eksempel.

Pushpress vs press er nok hakket mer nyansert enn styrke vs kondisjon. Spesielt for olympiske løftere. Analogien holder ikke helt vann.

Ja for han forteller at alle bevegelser finnes i forskjellige tidsdomener. Du har f.eks. få, trege knebøy med høy vekt. Du har mange knebøy med lav vekt. Du kan sprinte alt du kan, men du vil aldri kunne utfordre "peak tension" uten å belaste mer enn det du har. Da kan du gjøre det ved å legge på vekt eller du kan kippe. Poenget er å skape bevegelse som utfordrer deg i det du vil oppnå: økt arbeidskapasitet.

I tillfellet med knebøy og sprinting gir det jo forsåvidt mening. Hvilke bevegelser er det pullups tilsvarer på samme måte som knebøy "tilsvarer" sprinting i dette eksempelet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pushpress vs press er nok hakket mer nyansert enn styrke vs kondisjon. Spesielt for olympiske løftere. Analogien holder ikke ?

Ikke den beste sammenligningen nei. Kipping pull ups gjør pull ups til en slags fullkroppsøvelse siden man bruker hoftene mye. Man gjør noe av det samme i push press, og det kan være effektivt i sirkeltrening for arbeidskapasitet. Push press har selvsagt mange andre bruksområder, spesielt for vektløftere som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen er vel det eneste jeg misliker ved crossfit. Nærmeste box for meg blir Crossfit Yggdrasil og der er prisen 1100 for 3 ggr i uken og 1350 kr/mnd for alle dager... :huh:

Geez... Vi snakker om det rett ved rundkjøringa? Basert på den generelle standarden på bygningen så hadde jeg gjetta på at det var ett av de virkelig rimelige alternativene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geez... Vi snakker om det rett ved rundkjøringa? Basert på den generelle standarden på bygningen så hadde jeg gjetta på at det var ett av de virkelig rimelige alternativene...

Jupps, det er den. Trodde selv den ville være billigere, ser litt liten også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen er vel det eneste jeg misliker ved crossfit. Nærmeste box for meg blir Crossfit Yggdrasil og der er prisen 1100 for 3 ggr i uken og 1350 kr/mnd for alle dager... :huh:

Hvis målet ditt bare er å komme i form er det en særdeles dyr måte å gjøre det på spør du meg, med all den lett tilgjengelige gode informasjonen som flyter på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis målet ditt bare er å komme i form er det en særdeles dyr måte å gjøre det på spør du meg, med all den lett tilgjengelige gode informasjonen som flyter på internett.

Nei du misforstår. Det er bra at det er dyrt! På den måten slipper vi å trene med fattig rask av NAV klienter og liknende som er av lavere sosial klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du misforstår. Det er bra at det er dyrt! På den måten slipper vi å trene med fattig rask av NAV klienter og liknende som er av lavere sosial klasse.

De fleste vil nok si seg enig i at NAV-klienter er av høyere sosial rang enn Crossfitere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vil nok si seg enig i at NAV-klienter er av høyere sosial rang enn Crossfitere

Bare fordi man forteller seg selv noe, gjør det ikke sant. Rotter som spiser fin mat er fortsatt rotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin måte å kritisere elitistiske crossfittere på, gutter; pleier dere å pisse i motvind også?

Vent, var du seriøs nå? Er ikke dette den store trolle lol'e tråden? o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Banan Arne

Han som fant det opp er feit og en krøpling. I tillegg så har jeg lest at det er veldig mange som skader seg da teknikk begynner å fail da man begynnerå bli sliten, hence, mye skader.

megan_GlassmanOpenUpdate1-26.png

Vil du tatt trenings råd fra han her???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som fant det opp er feit og en krøpling. I tillegg så har jeg lest at det er veldig mange som skader seg da teknikk begynner å fail da man begynnerå bli sliten, hence, mye skader.

Vil du tatt trenings råd fra han her???

Du tar ikke råd fra Mark Rippetoe heller da kanskje?

Mark-Rippetoe2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...