Gå til innhold

Christian leker med maten.


Aurelius

Anbefalte innlegg

Da jeg er utdannet kokk,så tenkte jeg at jeg kanskje skulle lage min egen lille tråd her og gi dere andre forumfolkene et lite innblikk i noe av det jeg holder på med på jobb,og kanskje bidrar med litt inspirasjon:)

Advarsel til folk på diett; denne tråden kommer ikke til å inneholde sunnifisering av mat eller "light"-noesomhelst,men heller plenty av ting som utelukkende smaker digg;som sjokolade,smør og eggeplommer, blandt annet. Om lesning her får deg til å løpe til nærmeste matbutikk og tømme hyllene for digg, er det helt og holdent ditt valg:P

Sjokoladedelice ala Solvold

(Fransken min er litt rusten, men det skal ihvertfall bety noe ala "diggen sjokolade ala Solvold. Godt er det ihvertfall)

Dette er kanskje den enkleste sjokoladekaka jeg vet om, det eneste du trenger, er en mikser, en kjele, en vekt, og et elektrisk ovnstermometer,eller et termometer som tåler over 120 grader celsius.

Ingredienser;

650g sjokolade

550g sukker

450g smør

8 egg

4 dl vann

Til nyttårsaften laget jeg en tredobbel runde av denne oppskriften,men det ble såpass mye at vi fyllte en langpanne, en brødform, og to små glassboller(smaksprøve, nom nom), så jeg vil anslå at en dobbel oppskrift burde holde for en langpanne.

Fremgangsmåte;

Vei opp og gjør klar alt av ingredienser på forhånd.Smøret hakkes i grove biter, sjokoladen hakkes/brytes i ruter,sukkeret veies opp, og egg klekkes i en bolle.

Da vi skal leke med sukkerlake,er vi nødt til å ha alt klart når sukkeret er ferdig; hvis du ikke har alt klart når sukkeret er ferdig, risikerer vi at sukkeret blir til karamell,svir seg, og får brannalarmen til å gå av mens du roter rundt etter det du trenger. Og sånt suger.

Du starter med å helle vannet i en ren kasserolle,og setter denne på høy varme på stekeovnen. Ha sukkeret oppi,smyg termometeret i og la koke til termometeret forteller deg at den når 120 grader.

[ATTACH]87010[/ATTACH]