Gå til innhold

Christian leker med maten.


Aurelius

Anbefalte innlegg

Da jeg er utdannet kokk,så tenkte jeg at jeg kanskje skulle lage min egen lille tråd her og gi dere andre forumfolkene et lite innblikk i noe av det jeg holder på med på jobb,og kanskje bidrar med litt inspirasjon:)

Advarsel til folk på diett; denne tråden kommer ikke til å inneholde sunnifisering av mat eller "light"-noesomhelst,men heller plenty av ting som utelukkende smaker digg;som sjokolade,smør og eggeplommer, blandt annet. Om lesning her får deg til å løpe til nærmeste matbutikk og tømme hyllene for digg, er det helt og holdent ditt valg:P

Sjokoladedelice ala Solvold

(Fransken min er litt rusten, men det skal ihvertfall bety noe ala "diggen sjokolade ala Solvold. Godt er det ihvertfall)

Dette er kanskje den enkleste sjokoladekaka jeg vet om, det eneste du trenger, er en mikser, en kjele, en vekt, og et elektrisk ovnstermometer,eller et termometer som tåler over 120 grader celsius.

Ingredienser;

650g sjokolade

550g sukker

450g smør

8 egg

4 dl vann

Til nyttårsaften laget jeg en tredobbel runde av denne oppskriften,men det ble såpass mye at vi fyllte en langpanne, en brødform, og to små glassboller(smaksprøve, nom nom), så jeg vil anslå at en dobbel oppskrift burde holde for en langpanne.

Fremgangsmåte;

Vei opp og gjør klar alt av ingredienser på forhånd.Smøret hakkes i grove biter, sjokoladen hakkes/brytes i ruter,sukkeret veies opp, og egg klekkes i en bolle.

Da vi skal leke med sukkerlake,er vi nødt til å ha alt klart når sukkeret er ferdig; hvis du ikke har alt klart når sukkeret er ferdig, risikerer vi at sukkeret blir til karamell,svir seg, og får brannalarmen til å gå av mens du roter rundt etter det du trenger. Og sånt suger.

Du starter med å helle vannet i en ren kasserolle,og setter denne på høy varme på stekeovnen. Ha sukkeret oppi,smyg termometeret i og la koke til termometeret forteller deg at den når 120 grader.

[ATTACH]87010[/ATTACH]

(her ser du jeg bruker et sukkertermometer som er designet for å brukes til dessertlaging, men et vanlig digitaltermometer funker og)

Smøret has i bollen til mixmastern din(det funker også med blender om du ikke har annet)

[ATTACH]87012[/ATTACH]

Når sukkeret nå når 120 grader, heller du det over smøret,og lar det stå i 10-15 sekunder. Start så mikseren, og la den gå rundt i noen omdreininger, før du tilsetter all sjokoladen.

post-2517-14440921152144_thumb.jpg

Det finnes to måter å herpe denne oppskriften på; den ene inntreffer hvis du driter i å lese oppskriften, heller glovarm sukkerlake over kald sjokolade,som vil føre til at sjokoladen blir så varm at den svir seg; isåfall; kast alt sammen,vask bollen og begynn på nytt.

Den andre måten oppskriften kan tulle med deg på,er om du gjør som jeg sier. Etter at sukkerlaken har smeltet smøret og sjokoladen begynner å blandes inn, vil emulsjonen sprekke, og røren vil se ut som noe ala det siste bildet, da det ikke er nok fett i miksen til at sukkeret,smøret og sjokoladen klarer å leke sammen som en stor happy familie. Det er helt greit, for nå skal vi introdusere eggene.

post-2517-14440921198456_thumb.jpg

Ha først i 2-3 egg, og la maskinen gå noen runder,før du så heller oppi resten, og lar maskinen gå til hele blandingen bli homogen og diggen. aaaw yeah!

post-2517-14440921224174_thumb.jpg

Om du har gjort alt riktig(det har du mest sannsynligvis gjort,gratulerer), vil sjokoladerøra se ut som dette. Looking good, yes?

Ha alt sammen i en form bekledd med bakepapir og smurt med formfett, og sett inn i en ovn med varmluft på 100*C, og la stå til en kniv/spiss greie kommer ut uten særlig med kakerøre på seg. Det kommer ca til å ta 2-2,5-3 timer, og kjøkkenet ditt kommer til å lukte jævlig digg^^

Når den kommer ut av ovnen smaker den godt,men om du har viljestyrke nok til å sette den kaldt og la den kjøle seg ned til litt etterpå, vil den smake ENDA bedre, samt bli mye enklere å skjære/porsjonere.

Den kan også fryses ned, og holder seg i et par uker i kjøleskapet. Må du kaste den fordi du ikke spiste den opp før den ble dårlig ,så blir jeg skuffet.

Mer kommer senere(=

post-2517-14440921140374_thumb.jpg

post-2517-1444092114383_thumb.jpg

post-2517-14440921146532_thumb.jpg

post-2517-14440921149269_thumb.jpg

post-2517-14440921195023_thumb.jpg

post-2517-14440921217749_thumb.jpg

post-2517-14440921220991_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Ja,da var det på tide med en ny oppskrift:)

Denne gangen skal vi ta for oss et lite stykke brødmat, nemlig klassisk fransk Brioche.

"Brioche? Huh? Hva er så det?" lurer du kanskje på? Vel, Brioche er hva man får når man tar noe digg(nybakt brød), slenger oppi noe annet digg(egg), og for å være helt sikker på at det blir jævlig godt,har man oppi ENDA MERE DIGG! (Smør)

At oppskriften i tillegg er ganske rett frem og forholdsvis enkel, er heller ikke dumt:)

Utstyr;

kjøkkenmaskin med bakebolle og deigkrok,

brødformer

plastfolie

Ingredienser;

2500 g Hvetemel

1.5 L egg

375 g sukker

140 g gjær

50 g salt

+

1 kilo smør, i grove biter.

Det starter ganske enkelt, med at du tar alt det tørre,unntatt saltet, og slenger det i bakebollen.Rekkefølgen spiller ingen rolle.

[ATTACH]87775[/ATTACH]

Ved siden av knekker du eggene. Du skal ikke skille de,så om du ikke får alle til å knekkes perfekt uten at de går istykker gjør det absolutt ingenting:) Merk; her oppgis for en gangs skyld en ingrediens i volum, vi snakker en og en halv LITER egg.

Det burde bli ca en 30-40 egg et sted,så er bare å gå til storinnkjøp på rema, plukk med deg en pakke bacon så du har til egg og baconfrokost i morgen og;)

[ATTACH]87776[/ATTACH]

[ATTACH]87777[/ATTACH]

Når eggene er ferdig klekket, er det bare å helle de oppi bakebollen.

[ATTACH]87778[/ATTACH]

[ATTACH]87779[/ATTACH]

Som du sikkert ser,så er bakebollen vi bruker ganske stor, så dette blir egentlig rimelig MYE brød. Sånn sett går det fint å halvere/fjerdedele oppskriften,alt ettersom hvor brødsulten du er.eller så får du gleden av digg brød i flere dager på rad:)

post-2517-14440922180901_thumb.jpg

Start opp kjøkkenmaskinen, kjør den i ca 5 min, før du så tilsetter saltet,og så kjører i 5 min til. Nå begynner deigen å se ganske ferdig ut. Men det er en liten ingrediens som mangler. Du husker kanskje jeg nevnte noe om smør?

post-2517-1444092218618_thumb.jpg

Kutt opp smøret i grove chunks, og sleng alt sammen oppi bakebollen. Nå skal deigen få lov til å gå på medium hastighet til den slipper bollen,samler seg rundt kroken, og gir fra seg omtrent samme lyder som når du tar noen/blir tatt hardt bakfra.

Siste leddsetningen var direktesitat fra kjøkkensjefen da han gav meg oppskriften^^.

For best resultat bør deigen heve i kjøleskap under plastfolie i et døgn,men har du hastverk går det fint an å bruke den samme dag,bare gi den et par timer(eller en halvtimes heving på varmt sted(bad eller lignende) på kjøkkenbenken til heving under plastfolie.

[ATTACH]87784[/ATTACH]

Det er vanskelig for meg å med et enkelt bilde beskrive hvor sykelig gode disse brødene er med bare ett bilde,så her må dere nesten bare prøve selv. Tro meg, det er verdt det.

PS; for best resultat bør de pensles med melk før du slenger de i ovnen. 160 grader varmluft til de er ferdige, hvor lang tid det tar avhenger av hvor store du baker de. sånne bittesmå kuvertrundstykker på ca 2x3 cm tar 7 min i varm ovn.

post-2517-14440922164344_thumb.jpg

post-2517-14440922167304_thumb.jpg

post-2517-14440922169922_thumb.jpg

post-2517-14440922172746_thumb.jpg

post-2517-14440922175356_thumb.jpg

post-2517-14440922178069_thumb.jpg

post-2517-144409221837_thumb.jpg

post-2517-14440922188749_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Nå begynner det å bli en stund siden jeg har oppdatert her,så da får man trå til verket og blogge mere!:)

For mange er påskeferien synonymt med harrytur til sverige, og hva bedre i så tilfelle enn å utnytte lave svenskepriser og raske med seg tilbake billig porky goodness?

Spareribs

Denne fremgangsmåten er finfin for de av oss som kunne tenkt seg Spareribs året rundt, selv de delene av året hvor grillen er nedsnødd og forfrossen.

Utstyr

Ovn

Stekebrett

Aluminiumsfolie

Tang/Pølseklype

Sil

Kasserolle

Ingredienser

Spareribs naturell

Krydder og goodies.(Mer om dette senere)

Spareribs tilhører en gruppe med kjøttbiter som er relativt fulle av kollagen, i form av seigt og uspiselig bindevev/sener. Derfor kan du ikke behandle de som du ville en fin biff, da resultatet ville blitt seigt ,traust og forferdelig.

Isteden må man smøre seg med tålmodighet, skru ned varmen, tilsette en skvett med væske, og bryte ned kollagenet til gelatin.For DA blir det godt<3

[ATTACH]99351[/ATTACH]

For å tilberede spareribs på en skikkelig måte i en normal stekeovn, må man leke litt MacGuyver. Både for å kutte ned på mengden søl,og for å gjøre resultatet skikkelig bra.

[ATTACH]99350[/ATTACH]

Brett aluminiumsfolie dobbelt og lag en avlang form som du senere legger spareribsen i. Det er ekstra ekstra viktig at det ikke er hull i denne. Når ribsa er i, bør den ikke flyttes eller løftes på.

Det er nå tid for krydderiene. Det vi er ute etter,er en balanse i surt,søtt,salt og diggent.

Her er det litt opp til deg hvilke ingredienser du velger, sålenge du får med deg noe fra hver smaksgruppe

Selv brukte jeg følgende denne gangen:

Surt; En dæsj hvitvinseddik ,litt balsamico, en skvett halvdaff hvitvin

Salt: Soyasaus og ketjap manis

Søtt: Brunsukker og honning.

Diggent: Worchestershiresaus, søt chilisaus, chipotlesaus.

Ellers; Kvernet sort pepper, hvitløkspulver

+ 0,5 liter vann. Vannet er det særdeles viktig at du får med, uten dette, ingen skikkelige spareribs, ei heller noe digg saus.

[ATTACH]99352[/ATTACH]

Hvilken rekkefølge du har på tingene i,spiller ingen rolle, få det på. Lag så et nytt lokk av dobbeltpakket aluminiumsfolie og pakk tett rundt.

[ATTACH]99353[/ATTACH]

Sett så brettet inn i oven. Jo bedre tid du gir middagen, jo bedre resultate får du. Har du hastverk her, blir ribsa mest sannsynligvis tørre og næsty. 70-80 grader uten varmluft>>>150 med grill og varmluft.

Nå sitter du mest sannsynligvis og lurer; Men hvordan i huleste ser man når middagen er ferdig?

Jo, du tar ut brettet,fjerner lokket, og mest sannsynligvis ser de ut som dette;

[ATTACH]99354[/ATTACH]

Vi kan se at kjøttet har trukket seg sammen, at kjøttsafta begynner å få fin farge, og at beina er mer synlige.Ta tak i ett beinstykke og vri. Om ribsa er ferdig, vil beinsplinten kunne roteres rundt sin egen akse. Sitter det fast, så må den tilbake inn i ovnen.

Når ribsa er ferdige, tar vi ut brettet, og heller av stekejuicen. Sil denne over i en kasserolle, og reduser så juicen ned til en tykk, diggen og shiny saus. Du vet, til den ser ut som om man kunne helt den på flaske og solgt den på butikken.

Dette kan ta litt tid, men det er verdt det.. Pass spesiellt på mot slutten,da det kan svi seg.

Når sausen er ferdig, pensles/smøres denne på ribbeina, som nå settes tilbake i ovnen(uten lokket denne gangen), med varmluft og grillelement på 180 grader.

Det er nå helt kjempeviktig at du ikke går noen sted/på do/lufter hunden/sjekker mailen/henter kidsa fra barnehagen. Pass godt på. Det er mye sukker i sausen,og med all varmen så svir den seg fort. Og vi vil ikke ha svidd middag, vil vi vel? HMM?

[ATTACH]99355[/ATTACH]

[ATTACH]99356[/ATTACH]

Nytes med... tjah...trenger de noe særlig mer,egentlig ? Jeg synes ikke det. Men om du på død og liv må; en frisk salat med syrlig vinaigrette funker, eller så kan du lage typ...potetsalat, biscuits, grillede maiskolber, en iskald øl, og hva annet du føler for.

PS; Kjøp mer enn du tror du trenger. Du kommer garantert til å spise mer enn du tror du klarer:) Også; Dat smell.

post-2517-14440934821425_thumb.jpg

post-2517-14440934823723_thumb.jpg

post-2517-14440934826208_thumb.jpg

post-2517-14440934828974_thumb.jpg

post-2517-14440934831967_thumb.jpg

post-2517-14440934834517_thumb.jpg

post-2517-14440934836995_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...