Gå til innhold

Valgår!


Kaiman

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg blir, som sist, å stemme FrP. Ikke fordi jeg tror de kommer til å slå noe mer gjennom enn andre alternativer, men fordi:

Jeg er drittlei av å bo i verdens rikeste land, som er verdens største bidragsyter av u-hjelp (krone-for-krone altså, ikke bare i forhold til innbyggertall) mens eldre og syke ikke får pleie, og vi har Europas dårligste veinett og kollektivtilbud. Vi har private sykehus, sykehjem og pleiehjem som står tomme og går konkurs fordi de ikke får samme støtte per pasient som offentlige sykehus samtidig som folk dør i behandlingskøene til de offentlig godkjente anstaltene. Dette til tross for at private og offentlige har akkurat samme krav til kompetanse og drift, og at de private antagelig kan gjøre enhver jobb mer effektivt enn de offentlige.

Det samme gjelder bygging av vei, og antageligvis det meste annet som går på drift her til lands. Staten sparer seg til fant, som det så fint heter. Det at Norge er et kronglete land er da slettes ikke et argument mot å bruke penger på transport? Vi ha vei for å transportere varer, og frakte folk. Sykehusene skal jo sentraliseres, og da er det lite interessant å humpe bortover en E18 som har kvalitet som en Albansk skogsvei i 3 timer når en har et hjerteinfarkt. :grumpy:

Er drittlei av idiotiske argumenter som at vei må bomfinansieres. I verdens rikeste land. Fordi økte bevilgninger til vei vil bety mindre penger til syke og eldre. At folk ikke kan se hvor fullstendig avkledt Ap er når det er det eneste argumentet de har mot FrP's økonomi skremmer meg. Er virkelig helse- og omsorgssektoren det eneste stedet vi kan kutte penger, eller er det kanskje litt å spare på å kutte ned på verdens største, mest ineffektive byråkrati..?

Greit nok at Jens ser bra ut i internasjonales øyne med verdens laveste arbeidsledighet, men når denne kommer av at vi ansetter 40 nye byråkrater hver dag til å sitte og diskutere og klø seg i ræva mens regeringa klager på at de ikke har penger til eldre, syke og barn.. vel, da er det noe som lukter råttent lang vei. Halvparten av 10-åringer i Norge kan ikke svømme! Klart, det er svikt fra foreldre også, men Jens lovet høyt og hellig "Vann i alle basseng" for en del år tilbake, men dette er det klart ikke penger til for etter u-landshjelpen er gitt og byråkratiet lønnet er det visst slutt på givergleden.

Kommer til å stemme FrP fordi jeg er enig med dem i et viktig prinsipp, nemlig at folk er for viktige til å nektes viktig medisinsk behandling eller omsorg på sine eldre dager fordi.. vel, gudene vet hvorfor.

Edit: inb4 idiotargumentasjon:

Jeg mener altså ikke at u-hjelp er noe vi skal slutte med men at dersom det var slik nåværende regering påstår, nemlig at vi må snu på hver krone for å ikke bli "fattige", så bør eldre og syke i vårt eget land få den pleie og omsorg de trenger før vi skal bruke flere hundre milliarder på å redde verden (og imaget til top-politikerne våre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker FRP fremfor AP, men når jeg ser alle "Vi bor i verdens rikeste land, derfor bør stuff n shit bli billigere" så ser jeg alvorlige mangler i folks mattematiske kunnskaper. Å pumpe ut oljepenger vi skape inflasjon, det er ikke positvit. Alternativet er å leie utenlandske arbeider for å gjøre jobben, spanjoler og grekere jobber vistnok ganske billig om dagen.

Jeg håper bare at de private vil bli mer innvolvert i helse, skole osv. Noen reguleringer vil nok dette trenger for å unngå radikale religiøse skoler osv, men om eliten i Norge blir mer elitistiske er ikke dette et problem for min del.

SV og AP har gjort det de kan for at alle skal bli behandlet likt, selv om det er helt tydelig at noen grupper er villig til å investere kapital for å få komparative fortrinn, argumentet om at de beste lærerene og legene går til det private føler jeg også blir feil. Jeg tror dette vil skape incentiver for å få flere leger og lærere da de som virkelig er gode vil tjene mer cash money.

Stem Høyre om du ikke vet hva du skal stemme, da er det mest realistisk at stemmen din vil telle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryddet litt i tråden, hold dere til temaet folkens.

-Mod.

Igjen, hvorfor rydder du i en off topic tråd? Og helt seriøst nå; og svar helt ærlig på dette super-dype politiske spørsmålet:

Hvis et parti skulle være hai, hvilket ville det vært?

Wild Vegan bringer også opp noe veldig interessant, og hvis man går i sømmene, veldig filosofisk:

Skal vedde på at folk som trener føler seg mer fri enn andre.

Jeg liker folk som stemmer noe annet enn AP, de virker litt mer fri........

Jeg/vi trener. Et valg som vi selv har valgt, og som omhandler den menneskelige frihet og vår eksistensialisme. Ved å se nærmere på Wild Vegan sine uttalelser kan man se at han betrakter menneskets eksistens som et mer grunnleggende faktum enn dets vesen eller essens. Altså, det er først gjennom menneskets eksistens, deres eget liv, at mennesket etter hvert former sitt eget vesen, sin essens, og derved, gjennom sitt frie valg, pådrar seg ansvar.

Og sakte men sikkert har vi peilet oss inn til kjernen på det Wild Vegan egentlig, men veldig forsiktig ville ha frem: handlingslivet og den enkeltes bevisstgjorte og reflekterte holdning til seg selv og andre. Eller som en vis mann en gang sa: "With great power comes great responsibility. This is my gift, my curse".

Så vær så snill, ta ansvar og ikke stem på hai-partiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker FRP fremfor AP, men når jeg ser alle "Vi bor i verdens rikeste land, derfor bør stuff n shit bli billigere" så ser jeg alvorlige mangler i folks mattematiske kunnskaper. Å pumpe ut oljepenger vi skape inflasjon, det er ikke positvit. Alternativet er å leie utenlandske arbeider for å gjøre jobben, spanjoler og grekere jobber vistnok ganske billig om dagen.

Jeg håper bare at de private vil bli mer innvolvert i helse, skole osv. Noen reguleringer vil nok dette trenger for å unngå radikale religiøse skoler osv, men om eliten i Norge blir mer elitistiske er ikke dette et problem for min del.

SV og AP har gjort det de kan for at alle skal bli behandlet likt, selv om det er helt tydelig at noen grupper er villig til å investere kapital for å få komparative fortrinn, argumentet om at de beste lærerene og legene går til det private føler jeg også blir feil. Jeg tror dette vil skape incentiver for å få flere leger og lærere da de som virkelig er gode vil tjene mer cash money.

Stem Høyre om du ikke vet hva du skal stemme, da er det mest realistisk at stemmen din vil telle.

Nuhja, nå er jeg ingen økonom men jeg kjøper ikke oljepenge-/inflasjonsargumentet ukritisk. Om vi effektiviserer bort noen titalls tusen byråkrater og ansetter et par tusen (kompetente, arbeidsvillige) veiarbeidere, noen tusen helsepersonell i 100% stillinger og bevilger samme mengde kroner per prosedyre/pasient til private medisinske foretak som vi gjør til offentlige.. Pengene ut av statskassa blir det samme, om ikke mindre, men landet blir mer verdt og vi tar vare på våre egne. Det blir lettere å handle med utlandet da trailersjåfører verden over ikke ler av oss, og tror du en polakk er interessert i disse 266kr i bompenger bare mellom Horten og Larvik..? Det er ikke bare nordmenn som skal bruke Europavei-18!

Kutt i avgifter vil heller ikke være negativt. At folk får mer penger å rutte med betyr jo ikke at de gjør som Stoltenberg og enten sender pengen sine til utlandet eller bare ruger på dem. Når jeg betaler 400 av 750kr for full tank på bilen rett i lomma på Staten er det penger som "forsvinner". Om jeg derimot fikk beholde de 400 kronene hadde jeg antagelig brukt dem på å kjøpe en vare som har blitt importert (toll, importavgift), fraktet (inntektsskatt), solgt i butikk (inntektsskatt, mva, osv). Mer penger stimulerer markedet.

Om alle skulle betale 90% inntektsskatt for at Staten skulle ha nok å rutte med hadde alle endt som statsansatte og alt hadde stagnert. Nei, (relativt) fritt marked, og penger til å bruke på det jeg vil. Staten kutter jo flesk av hver eneste krone brukt, og Statistisk Sentralbyrå er jo faktisk enig i at FrPs alternative statsbudsjett er bra og ville stimulert økonomien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuhja, nå er jeg ingen økonom men jeg kjøper ikke oljepenge-/inflasjonsargumentet ukritisk. Om vi effektiviserer bort noen titalls tusen byråkrater og ansetter et par tusen (kompetente, arbeidsvillige) veiarbeidere, noen tusen helsepersonell i 100% stillinger og bevilger samme mengde kroner per prosedyre/pasient til private medisinske foretak som vi gjør til offentlige.. Pengene ut av statskassa blir det samme, om ikke mindre, men landet blir mer verdt og vi tar vare på våre egne. Det blir lettere å handle med utlandet da trailersjåfører verden over ikke ler av oss, og tror du en polakk er interessert i disse 266kr i bompenger bare mellom Horten og Larvik..? Det er ikke bare nordmenn som skal bruke Europavei-18!

Kutt i avgifter vil heller ikke være negativt. At folk får mer penger å rutte med betyr jo ikke at de gjør som Stoltenberg og enten sender pengen sine til utlandet eller bare ruger på dem. Når jeg betaler 400 av 750kr for full tank på bilen rett i lomma på Staten er det penger som "forsvinner". Om jeg derimot fikk beholde de 400 kronene hadde jeg antagelig brukt dem på å kjøpe en vare som har blitt importert (toll, importavgift), fraktet (inntektsskatt), solgt i butikk (inntektsskatt, mva, osv). Mer penger stimulerer markedet.

Om alle skulle betale 90% inntektsskatt for at Staten skulle ha nok å rutte med hadde alle endt som statsansatte og alt hadde stagnert. Nei, (relativt) fritt marked, og penger til å bruke på det jeg vil. Staten kutter jo flesk av hver eneste krone brukt, og Statistisk Sentralbyrå er jo faktisk enig i at FrPs alternative statsbudsjett er bra og ville stimulert økonomien.

Problemet med kutt i avgifter er at nesten all empiri vi har, viser til at folk sparer når vi får en skattelette, IKKE bruker pengene de tjener på det. Det er derfor mange økonomer argumenterer om at man bør ØKE skattene i dårlig tider for å få samfunnet til å gå rundt. Dette er riktig nok superupopulært og skjer nesten aldri.

Siden du ikke er en økonom så kan jeg forklare deg kjapt hvordan pengepolitikken fungerer.

Mer penger i en økonomi = pengene er verdt mindre

Norske oljepenger i investert i utlandet.

Henter vi de hjem = Norske kronen verdt mindre.

Dette er fakta enten du velger å tro på det eller ei.

Om du tror at staten med vilje jobber ueffektivt så er du naiv. Hvis et parti skal vinne på å effektivisere den offentlige sektoren, betyr det jo at de andre ikke ønsker det. Selvfølgelig kreves det mange offentlige ansatte når vanlige mennesker skal ha så jævla mange rettigheter, rett til individuell behandling, rett til å klage, rett til en annen fagpersons mening. VI kan jo eventuelt gjøre som fascist Italia. 1 mann sa til 10 politifolk, ta med dere hele mafiafamilien og skyt dem. Mens vi i dagens system ville trengt masse folk for å få ut en arrestordre på mafiaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med kutt i avgifter er at nesten all empiri vi har, viser til at folk sparer når vi får en skattelette, IKKE bruker pengene de tjener på det. Det er derfor mange økonomer argumenterer om at man bør ØKE skattene i dårlig tider for å få samfunnet til å gå rundt. Dette er riktig nok superupopulært og skjer nesten aldri.

Siden du ikke er en økonom så kan jeg forklare deg kjapt hvordan pengepolitikken fungerer.

Mer penger i en økonomi = pengene er verdt mindre

Norske oljepenger i investert i utlandet.

Henter vi de hjem = Norske kronen verdt mindre.

Dette er fakta enten du velger å tro på det eller ei.

Ser at jeg formidlet poenget mitt dårlig. Jeg mente ikke at jeg ikke forstår begrepet inflasjon. Flere kroner betyr så klart mindre verdi per krone. Det jeg ikke kjøper er at vi må tømme oljefondet for å ha råd til eldreomsorg eller å bli kvitt sykehuskøer.

Om du tror at staten med vilje jobber ueffektivt så er du naiv. Hvis et parti skal vinne på å effektivisere den offentlige sektoren, betyr det jo at de andre ikke ønsker det. Selvfølgelig kreves det mange offentlige ansatte når vanlige mennesker skal ha så jævla mange rettigheter, rett til individuell behandling, rett til å klage, rett til en annen fagpersons mening. VI kan jo eventuelt gjøre som fascist Italia. 1 mann sa til 10 politifolk, ta med dere hele mafiafamilien og skyt dem. Mens vi i dagens system ville trengt masse folk for å få ut en arrestordre på mafiaen.

Det er ikke snakk om hva jeg tror. Norge er vel et av landene i verden med størst andel av befolkningen lønnet av Staten. Omlag 1/3* av Norges befolkning er ansatt i offentlig forvaltning. Det vil si at byråkratiet er så ineffektivt at det kreves en halv fulltidsstilling for å godkjenne min selvangivelse og kreve inn min veiavgift og kringkastingsavgift. Satt på spissen selvsagt, jeg vet jeg "koster" samfunnet mer enn som så, men sammenlign med andre land.

Tror du Kina med sine 1,35 milliarder mennesker har 420.000.000 mennesker ansatt i Staten? Hva med USA, med sine 300 millioner innbyggere? Tror du de har 93 millioner statsansatte? Vi oppretter 39 nye "byråkrat"-stillinger hver eneste arbeidsdag, mennesker som ikke på noen måte driver verdiskapning. Ja, jeg forstår at noen må holde landet i gang, men en vekst på 9000 stillinger i året..?

Fra: ALTINN - Vil ha Altinn-kildekoden - tu.no/it

Utviklingskontrakten hadde en kostnad på rundt 400 millioner kroner, mens den samlede prislappen var på rundt 1 milliard kroner.

Enda et eksempel på Statlig inkompetanse og ineffektivitet som du hardt kan argumentere for at er fornuftig. Jeg er selv webutvikler, og anser meg selv som kompetent til å uttale meg om Altin-fiaskoen. År etter år er løsningen full av tekniske feil. Den tåler ikke belastningen av færre besøkende enn en gjennomsnittlig populær internasjonal nettside. Løsninga? Øke statsbevilgninga for 2013 med ytterligere 100 millioner kr. Har du noen anelse om hvor mange nettverks- og driftseksperter man kan ansette og hvor hinsides mye maskinkraft man kan kjøpe for 100 millioner kroner (som er økninga per år altså, den totale årlige bevilgningen er 250 millioner)!? Antagelig nok til å levere en tilsvarende tjeneste til hele EU, og de klarer ikke engang Norge. Hadde dette vært gjort av private, ikke av Stat, hadde et kompetent firma blitt valgt til utviklings- og driftsjobben, og hele pakka hadde kosta en biiiiiiitteliten brøkdel av det de har brukt.

Det er en nettside. For innsending av skjemaer. Fuck me, hadde jobben gått ut på privat anbud skulle jeg tilbudt meg å gjøre den på et år for 100 millioner, og leid inn utviklere, designere og systemarkitekter jeg kjenner og vet er damn dyktige for det ene året, og levert en løsning som fungerte.

* Valgaktuelt - Stortingsvalget 2009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er en rentierstat, hva forventer du? Selvfølgelig er mange ansatt av staten. Å sammenligne Norge med Kina er igjen helt på trynet. Kinas vekst ljuger på papiret, statskapitalismen som Kina kjørere har ført til en intens segmentering av landet. Mange av de kinesiske provinsene har en levestandard og barnedødlighet som vi i norden hadde på 1820 tallet. USA er tradisjonelt konservative og har en liten offentlig sektor i forhold til sin størrelse. Norge i forhold til Sverige og Danmark blir mer naturlig, vi er større enn dem, men ikke mye.

En av grunne til at norsk sektor fortsatt er stor ar de rødgrønnes arbeid i 2008/9 for å stanse finanskrisa, da norske skog gikk konk så sponsa Jens og kommunistgjengen hans en dørfabrikk i Telemark for å "tvinge" inne arbeidsplasser, dette er lite effektivt for økonomien, men det redder arbeidsplasser.

Å inkludere private aktører mener jeg er viktig for å skape flere verdier, men akuratt sider som Altinn, bør de ikke har kontroll over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er en rentierstat, hva forventer du? Selvfølgelig er mange ansatt av staten. Å sammenligne Norge med Kina er igjen helt på trynet. Kinas vekst ljuger på papiret, statskapitalismen som Kina kjørere har ført til en intens segmentering av landet. Mange av de kinesiske provinsene har en levestandard og barnedødlighet som vi i norden hadde på 1820 tallet. USA er tradisjonelt konservative og har en liten offentlig sektor i forhold til sin størrelse. Norge i forhold til Sverige og Danmark blir mer naturlig, vi er større enn dem, men ikke mye.

En av grunne til at norsk sektor fortsatt er stor ar de rødgrønnes arbeid i 2008/9 for å stanse finanskrisa, da norske skog gikk konk så sponsa Jens og kommunistgjengen hans en dørfabrikk i Telemark for å "tvinge" inne arbeidsplasser, dette er lite effektivt for økonomien, men det redder arbeidsplasser.

Sammenlignet med Kina ene og alene fordi de er landet med størst befolkningstall. Tok med USA fordi de er enormt store sammenlignet med oss, og fordi mannen-i-gata der har en levestandard som er sammenlignbar med oss. Store, fine ord og bortforklaringer gjør ikke argumentet mitt noe mindre gyldig, det gjør bare at du høres ut som en Ap-politiker. At 1/3 av Norges arbeiderskare skal være lønnet av Staten er ikke nødvendig, samme pokker hvordan man vrir og vender på det!

Kan jo komme med en personlig anekdote bare for moro: Jeg jobbet for en tid tilbake på IT-avdelingen i en lokal kommune. Vi var 13 fast ansatte pluss 4 lærlinger, og brukte store penger på innleid konsulenthjelp fordi ledelse uten nevneverdig fagkompetanse til stadighet tok dårlige valg rundt innkjøp av systemer. Vet du hvor mange en privat bedrift hadde ansatt for å drifte samme IT-løsning..? Toppen 3 mennesker, og kanskje en lærling eller to. Toppen. Ikke er det snakk om dårlig lønnede kommunalt ansatte opp mot høytlønnede privat ansatte heller. Jeg fikk nemlig se lønnslistene i forbindelse med lønnsforhandlinger, og selv om jeg lå på 284.000 (grunnet yrkesfaglig utdanning) lå resten av avdelinga på "høgskolestigen" med årslønner som hører mer hjemme i Oslo sentrum enn i Vestfold.

Det er en anekdote, ja, og har derfor ingen veldig stor verdi. Inntrykket mitt er dog at denne typen vanskjøting av penger og ressursjer er svært utbredt på alle plan i det kommunale og statlige. Store innkjøpskostnader rundt systemer man ikke trenger eller som ikke passer behovene skikkelig, tatt av ledelse som har lite kontakt med fagområdet etter møte på møte med høy wienerbrød- og kaffeføring. Store driftskostnader fordi nevnte systemer må holdes oppe, samt bankes og tvinges til å løse problemstillingene de som nevnt ikke passet til. Enda mer store driftskostnader grunnet krav om bruk av de dårligst utviklede fagsystemene du noen sinne vil finne på denne planeten, tredd nedover ørene på lokale avdelinger grunnet --nok en gang-- dårlige avgjørelser fra ledelse etter koselige møter og flashy presentasjoner fra de få leverandørene Staten tillater handel med.

Å inkludere private aktører mener jeg er viktig for å skape flere verdier, men akuratt sider som Altinn, bør de ikke har kontroll over.

Hva mener du? At en privat aktør ikke kan utvikle og drifte Altinn? Det er jo nettopp det som er gjort, dog tydeligvis en privat aktør som enten er komplett udugelig eller som vet å sko seg på Statlig pengeødsling. Hadde den jobben vært satt ut på helt åpent privat anbud (med en god nok kravspesifikasjon til at dette var trygt) hadde jobben ikke bare kosta lommerusk sammenlignet med det den har kosta til nå, den hadde også fungert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ineffektive offentlige systemer er det umulig å bli kvitt.

De kan gjøres mer effektive eller en kan sette inn private aktører - men helt kvitt blir vi ikke offentlig sløsing. Det betyr at vi må se på hvilke merkostnader det gir oss å velge offentlig fremfor privat organisering. Og - selvfølgelig - vi må se på hvilke gevinster det kan gi. Noe ønsker vi skal være offentlig, selv om det er dyrere - andre ting kan privatiseres. Alt slikt må evalueres - og til evaluering hører utredninger, konsekvensanalyser og utstrakt komiteearbeid. Slik koster penger. Mye penger. Offentlige penger.

En runddans.

Så ofte blir den poltiske kampen mer et spørsmål om prinsippiell tilnærming enn om fornuftige og pragmatiske løsninger. Utrolig slitsomt for dem som skal oppholde seg i den virkeligheten politikere så gjerne ønsker å skape i sitt bilde. Det stilleross over for et valg. Skal jeg gi faen eller skal jeg engasjere meg? De fleste velger noe midt i mellom. Og folk flest har en egen evne til å være pragmatisk og fornuftssøkende på tema de kan mye om - men kun generell, og i beste fall prinsippiell, i forhold til slikt som er litt på siden av deres kompetanse.

Vi har verdens største offentlige sektor i Norge og den gjør mye bra for oss, hver dag, hele tiden. Den beskjeftiger seg med mye meningsløst også og det får en vel gripe tak i, men også etter valget i 2013, og etter det i2017 for den del, kommer Norge til å ha en gigantisk offentlig sektor. Det er fordi vi ønsker det slik - de revolusjonære partiene ikke er representert på Stortinget. En må gjerne tro at FrP og SV er som natt og dag - men i regjeringsposisjon som del av en flertallskonstellasjon så vil forskjellene mellom dem, realpolitisk, være ytterst små og kun knyttet opp mot symbolsaker. Togene kommer fortsatt til å være forsinket. Budsjettene kommer fortsatt til å være rause. Sykehjemsplasser kommer til å være valgkampsak også i 2021. Pensjonsforlik, miljøforlik - det ruller og går. Forskjellene vil forbli små.

Er du glad i Lofotoen? Stem deretter.

Er du mot innvandring? Stem deretter.

Er du opptatt av næringsinteresser? Stem deretter.

Er du mot ulven? Stem deretter.

Er du sosionom? Stem deretter.

Norge forblir Norge uansett.

Heldigvis.

:)

Selv vil jeg stemme på Fitnesspartiet og håper dermed på at knebøyrack blir delt ut til alle husstander.

:happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...