Gå til innhold

Valgår!


Kaiman

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tipper en del Frp'ere som roper på privatisering ville fått seg en støkk når konsumet ble privatisert.

Norge har ikke så stor offentlig sektor, hvis vi sammenligner oss med andre europeiske land som vi ofte sammenligner oss med.

Jeg synes det politiske valget er vanskelig, men jeg tror jeg ender opp å stemme på Høyre fordi jeg tror de kan balansere fordelingspolitiske hensyn, sammen med effektivitetshensyn bedre enn de andre alternativene. Jeg har ikke bestemt meg, skal studere partiprogrammene nøyere når det nærmer seg, for å forsøke å ta et mest mulig informert valg.

På lang sikt frykter jeg klimatrusler, selv om det (antakelig) ikke vil ha innvirkninger for meg personlig. Så lenge vi neddiskonterer fremtidige genrasjoner vil det jo ikke være rasjonelt bry seg om hva som skjer om 200 år uansett hvor lav diskonteringsrenten er. På den andre siden hvis diskonteringsrenten er 0 vill dette føre til ekstrem forsakelse for dagens generasjon. Miljø/ressursøkonomisk-teori mangler noen klare svar jeg skulle hatt for å gjøre meg opp en mening her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper en del Frp'ere som roper på privatisering ville fått seg en støkk når konsumet ble privatisert.

Norge har ikke så stor offentlig sektor, hvis vi sammenligner oss med andre europeiske land som vi ofte sammenligner oss med.

Har du noen kilde på dette? Husker ikke hvor jeg fant tallene mine sist, men i Norge er noe sånt som 32% ansatt og lønnet av Stat og kommune, noe jeg synes å huske er svært høyt i forhold til andre vestlige land. Det tilsier altså at det koster et halvt årsverk hver år å dytte rundt papirer relatert til meg, til tross for at disse papirene for min del for øyeblikket er begrenset til selvangivelse, blåresept, og eventuelle flyttemeldinger. Jeg ser vanskelig hvordan jeg kan koste Staten et halvt årsverk, eller hvordan det er holdbart å ha en halv ansatt (med gjennomsnittlig årslønn på 444.000, ref ssb.no) dedikert til meg og min "pencil pushing".

Altså, snittlønnen for Statlig ansatte i 2011 var 444.000, og man regner at en ansatt koster bedriften omtrent det dobbelte av den ansattes lønn. Med andre ord koster min tur gjennom papirmølla Staten 444.000 kroner, mens jeg betaler noe sånt som 140.000 i skatt. Det er ikke et vanskelig regnestykke.

Jeg synes det politiske valget er vanskelig, men jeg tror jeg ender opp å stemme på Høyre fordi jeg tror de kan balansere fordelingspolitiske hensyn, sammen med effektivitetshensyn bedre enn de andre alternativene. Jeg har ikke bestemt meg, skal studere partiprogrammene nøyere når det nærmer seg, for å forsøke å ta et mest mulig informert valg.

På lang sikt frykter jeg klimatrusler, selv om det (antakelig) ikke vil ha innvirkninger for meg personlig. Så lenge vi neddiskonterer fremtidige genrasjoner vil det jo ikke være rasjonelt bry seg om hva som skjer om 200 år uansett hvor lav diskonteringsrenten er. På den andre siden hvis diskonteringsrenten er 0 vill dette føre til ekstrem forsakelse for dagens generasjon. Miljø/ressursøkonomisk-teori mangler noen klare svar jeg skulle hatt for å gjøre meg opp en mening her.

Jeg kunne sikkert også stemt Høyre, men valget faller på FrP fordi jeg er enig i prinsippene bak mye av det de står for, og fordi jeg blir så forbannet lei av "Din jævla FrP-er!"-holdningen så mange uttrykker enda de ikke har den fjerneste anelse om hva partiet faktisk vil. (om du er en av disse.. nei, FrP står ikke for å bruke opp hele oljefondet på å gjøre sprit og bensin billig. Om du tror det kan du bare bli hjemme ved neste valg, for da er du så uinformert at du likegodt kunne slått en terning for å finne ut hva du skal stemme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det etterhvert har blitt like "riktig" å hate SV like mye som FrP. Er det kanskje et utslag for at vi er i ferd med å bli enda mer konforme og ensrettet her til lands? Det politiske bildet er etter mitt skjønn i ferd med å bli enda mer dørgende kjedelig enn det noengang har vært , men samtidig virker det som om støyen når stadig nye høyder...

Viljen til å presentere vidløftige planer og spenstige ideer synes omvendt proporsjonal med muligheten landet i dag faktisk sitter på i forhold til å realisere slike. Tidens mest engasjerende politiske debatt er ja eller nei til hijab i politiet.

Urgh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen kilde på dette? Husker ikke hvor jeg fant tallene mine sist, men i Norge er noe sånt som 32% ansatt og lønnet av Stat og kommune, noe jeg synes å huske er svært høyt i forhold til andre vestlige land. Det tilsier altså at det koster et halvt årsverk hver år å dytte rundt papirer relatert til meg, til tross for at disse papirene for min del for øyeblikket er begrenset til selvangivelse, blåresept, og eventuelle flyttemeldinger. Jeg ser vanskelig hvordan jeg kan koste Staten et halvt årsverk, eller hvordan det er holdbart å ha en halv ansatt (med gjennomsnittlig årslønn på 444.000, ref ssb.no) dedikert til meg og min "pencil pushing".

Altså, snittlønnen for Statlig ansatte i 2011 var 444.000, og man regner at en ansatt koster bedriften omtrent det dobbelte av den ansattes lønn. Med andre ord koster min tur gjennom papirmølla Staten 444.000 kroner, mens jeg betaler noe sånt som 140.000 i skatt. Det er ikke et vanskelig regnestykke.

Jeg kunne sikkert også stemt Høyre, men valget faller på FrP fordi jeg er enig i prinsippene bak mye av det de står for, og fordi jeg blir så forbannet lei av "Din jævla FrP-er!"-holdningen så mange uttrykker enda de ikke har den fjerneste anelse om hva partiet faktisk vil. (om du er en av disse.. nei, FrP står ikke for å bruke opp hele oljefondet på å gjøre sprit og bensin billig. Om du tror det kan du bare bli hjemme ved neste valg, for da er du så uinformert at du likegodt kunne slått en terning for å finne ut hva du skal stemme)

Det finnes mange måter å måle offentlig sektors størrelse på, et par jeg har funnet fornuftige er skatter i alt (etter skatteform) i prosent av bruttonasjonalprodukt. Kilde: Revenue Statistics OECD. 2003 edition. Du kan også finne nyttig informasjon her: OECD National Acounts, vollume II. 2003 Edition. Ellers finner du nyttige sammenligninger i Nasjonalbudsjettet. Det finnes antakeligvis nyere oppdateringer av ovennevnte rapporter, men det var de jeg hadde for hånd akkurat nå, så da henviser jeg til de.

At du har tenkt å stemme FRP på trass, pga. andres holdninger til partiet er ikke akkurat med på å fjerne fordommene en har om den jevne FRP'er. Den flåsete kommentaren, om at jeg burde trille terning kunne du også spart deg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes mange måter å måle offentlig sektors størrelse på, et par jeg har funnet fornuftige er skatter i alt (etter skatteform) i prosent av bruttonasjonalprodukt. Kilde: Revenue Statistics OECD. 2003 edition. Du kan også finne nyttig informasjon her: OECD National Acounts, vollume II. 2003 Edition. Ellers finner du nyttige sammenligninger i Nasjonalbudsjettet. Det finnes antakeligvis nyere oppdateringer av ovennevnte rapporter, men det var de jeg hadde for hånd akkurat nå, så da henviser jeg til de.

At du har tenkt å stemme FRP på trass, pga. andres holdninger tii partiet er ikke akkurat med på å fjerne fordommene en har om den jevne FRP'er. Den flåsete kommentaren, om at jeg burde trille terning kunne du også spart deg for.

Takker og bukker for kildene, skal sjekkes ved første mulige anledning, selv om jeg her og nå vanskelig ser hvordan byråkratiets størrelse kan måles noe mer nøyaktig enn andel av befolkningen som er lønnet av Stat og kommune.

Jeg har ikke tenkt å stemme FrP på trass, learn to read. Jeg har tenkt å stemme FrP fordi jeg er drittlei av å bo i verdens rikeste, fattigste land, styrt av politikere som ikke evner å se så hinsides enkle ting som at vi må ha vann i bassenger for at barn skal kunne ha svømming som en del av undervisningen. Jeg er, som jeg sa, enig i mange av prinsippene FrP står for.

Igjen, learn to read før du svarer, ellers har svaret ditt ingen verdi. Jeg sa ikke at du skal slå terning i kommende valg. Jeg sa at dersom du er en av dem som er anti-FrP uten å ha den fjerneste anelse om hva de står for, som gulper opp galle som "Jeg stemmer ikke på rasister/nazister" eller "Jeg vil heller ha helse og eldreomsorg enn billig sprit as!", så kan du godt bli hjemme på valgdagen. Om du føler du faller innefor den kategorien var utsagnet faktisk ment til deg, og det vil være til alles beste om du holder deg hjemme når viktige avgjørelser skal taes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Verdens rikeste, fattigste land, styrt av politikere som ikke evner å se så hinsides enkle ting som at vi må ha vann i bassenger for at barn skal kunne ha svømming som en del av undervisningen."

Tja... det spørs om alle er enige i din måte å definere Norge på.

Men de som er enige vil nok fort stemme på FrP, ja.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne sikkert også stemt Høyre, men valget faller på FrP fordi jeg er enig i prinsippene bak mye av det de står for, og fordi jeg blir så forbannet lei av "Din jævla FrP-er!"-holdningen så mange uttrykker enda de ikke har den fjerneste anelse om hva partiet faktisk vil. (om du er en av disse.. nei, FrP står ikke for å bruke opp hele oljefondet på å gjøre sprit og bensin billig. Om du tror det kan du bare bli hjemme ved neste valg, for da er du så uinformert at du likegodt kunne slått en terning for å finne ut hva du skal stemme)

Det var denne setningen jeg tenkte på når jeg kommenterte at du stemmer FRP på trass.

Vær så snill å droppe kommentarer som: "learn to read". Hverken konstruktivt, hyggelig, eller fremmende for en debatt.

Dine normative utsagn om hvem som burde bli hjemme på valgdagen er dine subjektive meninger, uten underliggende argumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var denne setningen jeg tenkte på når jeg kommenterte at du stemmer FRP på trass.

Vær så snill å droppe kommentarer som: "learn to read". Hverken konstruktivt, hyggelig, eller fremmende for en debatt.

Dine normative utsagn om hvem som burde bli hjemme på valgdagen er dine subjektive meninger, uten underliggende argumentasjon.

Beklager om formuleringen ble krass, men du vet utmerket godt hva jeg mener. Det er mange som kommer med generaliserende og negative uttrykk mot politiske partier uten å vite hva partiet står for, og tilhører du denne grupper har du ingenting i et valglokale å gjøre.

"Underliggende argumentasjon" er så enkel som at gruppen jeg omtalte består av dem som skal være med på å bestemme hvordan landet styres, uten å hente inn noe mer informasjon om partiene enn hvem det er i vinden å slenge dritt om. Litt som når religiøse fanatikere avskriver evolusjon uten å engang ha gjort en ærlig innsats for å forstå hva det er. Klart, de er berettiget sine meninger, men når de blander seg i hvordan ting skal styres basert på deres manglende vilje til å åpne øya.. vel, da er verden et bedre sted om de holder seg hjemme.

For å presisere i tilfelle det er vanskelig å forstå hva jeg skriver:

Jeg mener ikke at verden blir et bedre sted om alle som ikke stemmer FrP holder seg hjemme. Jeg mener at verden blir et bedre sted om alle som hater og slenger dritt uten å vite hva de slenger dritt om eller hvorfor de gjør det avstår fra å bruke sin evne til å påvirke viktige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du ikke liker Dag Sørås, PlastBox?

*SNIP*

Joda, han er morsom han, for målgruppa som er nettopp gruppa jeg synes kan holde seg hjemme når valgdagen kommer.

Kort sitat fra den første videoen hans:

Æ vil også ha billigere alkohol og lavere avgifter, men æ vil ikke ha det til enhver pris. Æ vil ikke ha mindre avgifter og billigere alkohol *dramatisk pause* og fascisme.

Ja vel. Det er morsomt, og jeg kan godt humre litt over poengene han gjør. Det endrer dog ikke at dersom man gidder å gjøre en minimal innsats for å få med seg hva FrP faktisk ønsker å utrette, så ser man fort at poengene hans ikke har de helt store beina å stå på.

Fascisme - Wikipedia

Den fascistiske statens kjennetegn:

  • Førerdyrkelse
  • Korporativisme
  • En landsdekkende statlig ungdomsorganisasjon
  • Sterk offentlig sektor og velferdstilbud
  • Sentralisering av myndigheter
  • Nasjonalisme (både økonomisk og kulturell)
  • Statlig eierskap og kontroll over en del landsdekkende medier.

Så langt jeg kan se beskriver samtlige av de punktene -med unntak av "kulturell Nasjonalisme"- den sittende regeringen allefall like godt som de beskriver FrP, og dermed blir bruken av ordet forferdelig lite nyttig (for ikke å snakke om barnslig).

Ja, det er kanskje et billig poeng, men det er på ingen måte billigere enn poengene til en standup-komiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe å tenke på før man gir sin stemme til høyresiden.

Nå er jeg ikke den som er mest nedgravd i politikk, så mulig jeg bommer, men..

Det er da veldig, veldig stor forskjell på USA, der alle står ansvarlig for egen helseregning og et Norge styrt av FrP der man har krav på behandling (eller syke-/eldrehjemsplass, eller skole) på Statens regning uavhengig av om institusjonen er privat eller offentlig..?

Er smålei av dette argumentet mot høyresiden. Å "privatisere" i den grad vi tar i bruk mer private ressursjer (utvidet trygderefusjonsordning) der Statlige og kommunale institutter ikke klarer å holde unna køene eller ikke har kompetanse/utstyr til å behandle er da slettes ikke det sammes om å legge ned offentlig helsevesen? oO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelingen av godene er ekstreme i USA, om mange følger president debatten så forstår man det godt.

John McCain klarte ikke å svare for seg da han ble spurt hvor mange hus han eide. For de aller fleste, så er man rimelig klar over antall hus man eier. George Bush Sr, kommer fra en familie som er så rik at han mest sannsynlig aldri har handlet på egenhånd selv. Han holdt en lang tale om hvor fantastisk den amerikanske teknologien var kommet da han tidlig 90 tallet oppdaget en sånn scanner man slår inn varer med, da han tilfeldigvis handlet sokker sammen med et pressekorps.

Da maskinen peip, sa han til dama bak kassa, " What is this, what is this?!" Så folket i USA velger de personene som skaper systemet deres, og de har de gjort lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne sikkert også stemt Høyre, men valget faller på FrP fordi jeg er enig i prinsippene bak mye av det de står for, og fordi jeg blir så forbannet lei av "Din jævla FrP-er!"-holdningen så mange uttrykker enda de ikke har den fjerneste anelse om hva partiet faktisk vil. (om du er en av disse.. nei, FrP står ikke for å bruke opp hele oljefondet på å gjøre sprit og bensin billig. Om du tror det kan du bare bli hjemme ved neste valg, for da er du så uinformert at du likegodt kunne slått en terning for å finne ut hva du skal stemme)

Hva er det som FRP står for som du liker så godt da og hva står de andre partiene for i de samme sakene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som FRP står for som du liker så godt da og hva står de andre partiene for i de samme sakene?

Vel.. sjekk partiprogrammet deres..

Det er et offentlig ansvar at alle får tilgang til nødvendige helse- og omsorgstjenester. Fremskrittspartiet mener befolkningen har rett på nødvendig behandling i helse- og omsorgsinstitusjoner, hos allmennleger og spesialister. Vi vil sikre at pasientene har valgfrihet når det gjelder behandlingssted, slik at de selv styrer helsetjenestetilbudet. Dette gjøres ved at folketrygden betaler for behandling av pasienter basert på stykkpris - uavhengig av behandlingssted. Det skal heller ikke være et krav om at helse- og omsorgstjenester utføres i offentlig regi, men for offentlig regning.

Hva andre sier om det samme er jeg usikker på, men de rødgrønne viser i allefall gjennom mange års praksis at de ikke prioriterer "underklassene" der de står i lange helsekøer.

Vestfold Sentralsykehus har bla. en flott MR-maskin som de ikke har penger til å bemanne mer enn noen få timer i døgnet, så folk blir sent på Unilabs for å bli scannet, med 1-3 måneders ventetid. Man betaler dog (som regel) bare egenandel her også, så hvordan Staten kommer billigere utav å ikke gi sykehuset penger nok til å bemanne utstyret samtidig som folk sendes til et privat foretak for å få akkurat samme undersøkelse må du spørre noen andre enn meg om. :p Mannen-i-gata kommer i allefall ikke spesielt godt utav det. I beste fall er det en måned ekstra med smerter og nedsatt funksjonalitet og livskvalitet, og ekstra fri fra jobb, fordi Sykehusets budsjett ikke strekker til.

My point being: det er ubrukte ressursjer i landet, det er ubehandlede pasienter i landet, og det er penger til å kombinere begge. Om jeg får behandling ved offentlig sykehus om et halvt år, eller om en privat insitusjon får samme kronene for samme behandling i morgen.. Det koster Staten det samme, og jeg kan gå fra å være en belastning på systemet til å være et produktivt medlem igjen desto raskere.

Så er det energipolitikken, der jeg ærlig talt synes nåværende regering er populistiske sokkedukker. Vi trenger olje. Vi trenger gass. Vi har teknologien og ekspertisen til å utvinne begge med minimal risiko, og energiproduksjon fra dette er langt mindre naturfientlig enn de store mengdene energi som produseres fra kullkraftverk i andre deler av verden. At folk som ikke forstår et døyt om oljeboring skal bestemme hvorvidt vi skal bore etter olje er bortimot så dumt som det kan få blitt, så her trenger vi mer handlekraftige mennesker på toppen for å sikre landets fremtid.

Eldreomsorgen:

FrP mener det er et offentlig ansvar å sikre at det finnes gode pleie- og omsorgstilbud for eldre mennesker. Dette tilbudet skal ikke begrenses av at man lever i en ”fattig” kommune. Alle har rett på et verdig og godt pleie- og omsorgstilbud når de har behov for det i sin alderdom. Nettopp derfor ønsker FrP at pleie- og omsorgsfinansieringen skal være et statlig ansvar, og at pengene følger brukeren til det behandlingstilbudet den enkelte selv velger.

Igjen, samme prinsipp som rundt helse. Vi har ubrukte ressursjer, vi har mennesker som trenger hjelp, vi har penger til å gjøre noe med det. En gammel bestemor som har jobbet og skattet hele livet skal ikke måtte tenke over hvordan hu skal overleve eller opprettholde et modikum av livskvalitet den dagen helsa begynner å skrante.

Bilpolitikk:

I 2009 vil bilistene bidra med 50 milliarder kroner i ulike bilavgifter. I tillegg kreves det 6 milliarder i bompenger hvert år. Gjennom den rødgrønne regjeringens tid har bompengeinntektene økt med 30 prosent. Bare 17 milliarder kroner av disse avgiftene er foreslått brukt på riksveiene. Fremskrittspartiet mener det er helt urimelig at bilistene belastes med langt mer i avgifter enn det som faktisk tilbakeføres veinettet.

FrP vil at Staten skal ta ansvar for at vi ikke kjører rundt på Europas dårligste veier, noe vi bortimot gjør per i dag. Avgifter som påvirker kun dem som ferdes på veinettet bør også primært brukes på veinettet, akkurat som kringkastningslisensen (når den første er så vanskelig å bli kvitt) skal betales av dem som kan motta NRK og brukes til å finansiere NRK.

Innvandringspolitikken deres kan man si mye rart om (om man ikke gidder å lese partiprogrammet), men situasjonen i dag er i allefall ikke holdbar. Det er fritt frem for å komme til Norge og like lite gjøres for å sende hjem dem som er her ulovlig som gjøres for å integrere dem som faktisk har rett til å være her.

Skatt- og avgiftspolitikk:

FrP ønsker lavere skatt for lønnstakere, samt å redusere progresjonen i toppskatten. Toppskatten er for mange en urettferdig skatt på overtidsarbeid. Vi vil fjerne arveavgiften, formuesskatten og dokumentavgiften på 2,5 prosent av kjøpesummen for ny bolig. Bilavgiftene skal også reduseres betydelig, slik at familier kan kjøpe seg en nyere, tryggere og mindre forurensende bil. Skatt på bedrifter er å flytte penger fra et sted de kaster av seg til i mange tilfeller et sted de ikke kaster av seg. Lavere skatt for bedrifter betyr tryggere arbeidsplasser.

FrP er et av få partier som skjønner at mer penger i omløp betyr.. vel.. mer penger i omløp. Landet vokser ikke av at Staten tar inn penger og putter dem på en konto. Landet vokser i allefall ikke av at ting som nybilavgiften er så høy at vi har Europas eldste, mest forurensende og minst trygge bilpark, og det er langt fra kompatibelt med politikernes mas om hvor viktig miljøet er.

Statistisk Sentralbyrå har også gått god for FrPs alternative statsbudsjett, så den evindelige sutringen om at FrP kommer til å gjøre Norge konkurs ved å gjøre det lettere å etablere bedrifter og skape arbeidsplasser, samt bygge ut transportnettet vårt, er rett og slett bare pinlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Jepp, vi er styrt av KGB og gamle sovjet, nå under navnet Russland! (Når vi ikke er styrt av USA da som også er litt sånn av og på alt ettersom hva som diskuteres) Arbeiderpartiet har så stor makt via fagforeninger, gammelkommunister og væpnede revolusjonsceller at de overstyrer politiets sikkerhetstjeneste og bruker Jensemann som en marionett for gamle sovjet til å styre dette lille landet vårt med jernhånd, under jernteppet... (ja når vi ikke er er styrt av frimurerne, bankvesenet og sionistene og er israel-vennlig og krigshissere i midtøsten da, i lomma til Obama)

Stakkars Norge, hvordan skal det gå :(

images?q=tbn:ANd9GcThAeEMTEplQRH4zBYH7QuakSC_t2ePzqlpljWkH3KCV50-B0fC

(Beklager om dette virker useriøst, men hvordan mener du jeg skal forholde meg til en 13 år gammel sak fra vg.no uten dine egne kommentarer engang?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...