Gå til innhold

Valgår!


Kaiman

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er ikke glad i overformynderi men er enig med Ap. Fantastisk:)

Artig å lese i denne tråden og se på at folk virkelig tror det er forskjell på stortingspartiene. Seriøst, les dere opp på litt politisk teori og filosofi så forstår dere selv hvor dumt dette ser ut.

staten gir og staten tar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke glad i overformynderi men er enig med Ap. Fantastisk:)

Artig å lese i denne tråden og se på at folk virkelig tror det er forskjell på stortingspartiene. Seriøst, les dere opp på litt politisk teori og filosofi så forstår dere selv hvor dumt dette ser ut.

Du ser at det du skriver i første setning motsier det du skriver i andre?

Jeg er mest enig med Ap, med liker ikke overformynderi. Mener du at alt av ap sin politikk er basert på overformynderi og at dette er det eneste de har på partiprogrammet? Sånn "hva kan vi tvinge folk til i dag?" er det som diskuteres på morgenmøte?

Det er betydelig forskjell på partiene i Norge. Men ja, enkelte andre land har enda større forskjeller. Dette er gjerne land som det står veldig mye dårligere med enn hva som er tilfellet for Norge. Men for å ha det klart, det ville være et hav og tre kontinenter i forskjell på om vi ble styrt av Frp eller SV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Florida Museum of Natural History compares these statistics with the much higher rate of deaths from other, less feared causes. For example, an average of more than 38 people die annually from lightning strikes in coastal states, while less than 1 person per year is killed by a shark.[15][16] In comparison, 100 million sharks are killed every year by humans.[17][18][19]

Shark attack - Wikipedia, the free encyclopedia

Drapsratio 1 : 100 000 000, men haien er rovdyret (y)

Føck ulven, alt handler om oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke glad i overformynderi men er enig med Ap. Fantastisk:)

Artig å lese i denne tråden og se på at folk virkelig tror det er forskjell på stortingspartiene. Seriøst, les dere opp på litt politisk teori og filosofi så forstår dere selv hvor dumt dette ser ut.

Du er ganske aktiv på denne tråden med meninger om hva andre står for.

Kan du ikke si litt om hva du står for selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er ironi eller ikke? Du vet at store deler av Ap-folka har byttet til Høyre etter at de ble mer populære? Bar for å illustrere hvor stor forskjell det er på politikken.

Sammenlignet, hvor mange konverterer mellom religion ift politiske partier?:)

Sammenligner du religion med politikk?

Da er du jo fint på linje med teokratier som for eksempel Iran og som Afganistan var under Taliban.

Religion er stort sett basert mer på blind tro enn på fornuft, mens et oppegående resonnerende menneske selvfølgelig kan bytte politisk ståsted underveis i livet basert på de erfaringer man gjør seg underveis.

Dette har kanskje vært et lite problem i Norge at mange stemmer ut fra gammel vane isteden for å sette seg inn i den politikken som til enhver tid føres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei, jeg skal være ærlig å si at jeg ikke har møtt rovdyr i norsk natur. Det antar jeg de færreste også har. Normalt kan en bo et helt liv i noe som klassifiseres som et ulveområde uten å se ulven. Rovdyr i norsk natur er sky og unngår mennesker i de aller, aller fleste tilfeller.

Sier heller ikke at vi skal ha full oppblomstring av rovdyr-bestander, men det må da gå an å ha bærekraftige bestander som ikke trenger kunstig tilførsel av nye gener fra utlandet?

Jeg kommer opprinnelig fra ei bygd på Østlandet som ligger i et ulveområde, og føler egentlig jeg har ganske godt grunnlag for å uttale meg om akkurat rovdyrpolitikken. For å ha det på det rene først og fremt: jeg er positiv til ulv. Det jeg ikke liker er de hybridene som løper rundt hushjørnene og spiser opp hundene som står i bånd på gårdstunet.

For det er ikke til å komme fra at den ulven som holder til øst for Glomma på langt nær er "ren" ulv. Ulven som var i Norge på 1800-tallet VAR sky og holdt seg jevnt over vekk fra folk. Nå er det imidlertid hybrider som løper rundt, og det har vært flere tilfeller der den ser ut til å oppsøke mennesker:

- Jaget ulven – reddet hunden | indre.no

- - Ulvene sirklet rundt meg | indre.no

- Ulven angrep ved husveggen | indre.no

- http://www.indre.no/lokale_nyheter/article6141825.ece

Å ha en bærekraftig bestand av ulv som fortrinnsvis holder seg i skogen og spiser de naturlige byttedyrene sine er jeg utvilsomt positiv til, og ser faktisk på det som en berikelse å ha alle de opprinnelige norske rovdyrene i naturen. Det er imidlertid ikke så enkelt nå til dags, ettersom den norske ulven ble utryddet, og det nå er svensk-russiske blandinger som løper rundt.

Det ble påkjørt en ulv i bygda for en god del år siden som folk fikk sjansen til å se før den ble sendt til undersøkelser, og den hadde omtrent like store poter som en voksen manns hender. Den var dessuten jevnt over mørk grå, med lysere partier på brystet, og hadde et svært, bredt hode.

Da en bekjent av familien var på fisketur i fjor sommer fikk han tatt gode bilder av et par ulver som løp langs vannet. De var mye mindre enn en påkjørte ulven, var mørke på ryggen, men rødlige/brune på sidene og foran. I tillegg hadde de et mye mindre og spissere hode. Sier ikke at alle ulver skal se like ut, men sammenligner man de to så har det skjedd en rivende utvikling som virkelig underbygger påstandene om at det settes ut hybridulver i Sverige, og at det er disse som nå har slått seg til i området.

Når du sier at det må gå an å ha en bærekraftig bestand som ikke trenger kunstig tilførsel av nye gener fra utlandet er jeg altså enig med deg i det, men hybridene som holder til rundt husene hjemme er jo utblandet ulv som allerede har så mye kunstig tilførsel av gener (fra hunder?) at den har mistet i alle fall en stor grad av skyhet.

Min mor var forresten ute og gikk tur med hunden en ettermiddag for et par uker siden da det plutselig reiste seg to ulver i skogkanten 30-40 meter unna veien, som tydeligvis hadde ligget og slappet av. I stedet for å komme seg unna hadde de stått og sett på henne før de etterhvert hadde luntet inn i skogen. Dette er ikke første gangen moren min treffer på ulv når hun er ute og går tur, og etter å ha hatt dem nært innpå seg flere ganger begynner hun nå å bli engstelig for å gå i skogen alene med hunden, da det er usikkert hvor mye som skal til før de faktisk går til angrep. Holder det at man tar med seg hunden inn i deres revir når de er i området? Å ha hunden løs er jo videre helt uaktuelt, så det legges en god del restriksjoner på hundeholdet hvis man ikke vil utsette den for fare i alle fall.

Vil også tilføye at småbarnsforeldre faktisk ikke tør å la ungene leke ute i skumring/mørket lenger, da det har blitt observert ulv innpå byggefeltene mer enn en gang.. Der jeg kommer fra har man innfunnet seg med at ulven ikke kommer til å forsvinne selv om folk jakter på den, legger ut giftåte, kjøttstykker med glassbiter i osv. for å minske bestanden (ja, det er faktisk fakta at det skjer). Men det blir samtidig sagt at den dagen en unge blir tatt så kommer det til å bli reaksjoner som forhåpentligvis åpner øynene for andre enn "bonderednecks".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis et parti skulle være hai, hvilket ville det vært?

Arbeiderpartiet. Bortsett fra at hvithaier er ikke like flinke til å stelle med kompisene sine og gi dem deler av byttet sitt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer opprinnelig fra ei bygd på Østlandet som ligger i et ulveområde, og føler egentlig jeg har ganske godt grunnlag for å uttale meg om akkurat rovdyrpolitikken. For å ha det på det rene først og fremt: jeg er positiv til ulv. Det jeg ikke liker er de hybridene som løper rundt hushjørnene og spiser opp hundene som står i bånd på gårdstunet.

For det er ikke til å komme fra at den ulven som holder til øst for Glomma på langt nær er "ren" ulv. Ulven som var i Norge på 1800-tallet VAR sky og holdt seg jevnt over vekk fra folk. Nå er det imidlertid hybrider som løper rundt, og det har vært flere tilfeller der den ser ut til å oppsøke mennesker:

- Jaget ulven – reddet hunden | indre.no

- - Ulvene sirklet rundt meg | indre.no

- Ulven angrep ved husveggen | indre.no

- http://www.indre.no/lokale_nyheter/article6141825.ece

Å ha en bærekraftig bestand av ulv som fortrinnsvis holder seg i skogen og spiser de naturlige byttedyrene sine er jeg utvilsomt positiv til, og ser faktisk på det som en berikelse å ha alle de opprinnelige norske rovdyrene i naturen. Det er imidlertid ikke så enkelt nå til dags, ettersom den norske ulven ble utryddet, og det nå er svensk-russiske blandinger som løper rundt.

Det ble påkjørt en ulv i bygda for en god del år siden som folk fikk sjansen til å se før den ble sendt til undersøkelser, og den hadde omtrent like store poter som en voksen manns hender. Den var dessuten jevnt over mørk grå, med lysere partier på brystet, og hadde et svært, bredt hode.

Da en bekjent av familien var på fisketur i fjor sommer fikk han tatt gode bilder av et par ulver som løp langs vannet. De var mye mindre enn en påkjørte ulven, var mørke på ryggen, men rødlige/brune på sidene og foran. I tillegg hadde de et mye mindre og spissere hode. Sier ikke at alle ulver skal se like ut, men sammenligner man de to så har det skjedd en rivende utvikling som virkelig underbygger påstandene om at det settes ut hybridulver i Sverige, og at det er disse som nå har slått seg til i området.

Når du sier at det må gå an å ha en bærekraftig bestand som ikke trenger kunstig tilførsel av nye gener fra utlandet er jeg altså enig med deg i det, men hybridene som holder til rundt husene hjemme er jo utblandet ulv som allerede har så mye kunstig tilførsel av gener (fra hunder?) at den har mistet i alle fall en stor grad av skyhet.

Min mor var forresten ute og gikk tur med hunden en ettermiddag for et par uker siden da det plutselig reiste seg to ulver i skogkanten 30-40 meter unna veien, som tydeligvis hadde ligget og slappet av. I stedet for å komme seg unna hadde de stått og sett på henne før de etterhvert hadde luntet inn i skogen. Dette er ikke første gangen moren min treffer på ulv når hun er ute og går tur, og etter å ha hatt dem nært innpå seg flere ganger begynner hun nå å bli engstelig for å gå i skogen alene med hunden, da det er usikkert hvor mye som skal til før de faktisk går til angrep. Holder det at man tar med seg hunden inn i deres revir når de er i området? Å ha hunden løs er jo videre helt uaktuelt, så det legges en god del restriksjoner på hundeholdet hvis man ikke vil utsette den for fare i alle fall.

Vil også tilføye at småbarnsforeldre faktisk ikke tør å la ungene leke ute i skumring/mørket lenger, da det har blitt observert ulv innpå byggefeltene mer enn en gang.. Der jeg kommer fra har man innfunnet seg med at ulven ikke kommer til å forsvinne selv om folk jakter på den, legger ut giftåte, kjøttstykker med glassbiter i osv. for å minske bestanden (ja, det er faktisk fakta at det skjer). Men det blir samtidig sagt at den dagen en unge blir tatt så kommer det til å bli reaksjoner som forhåpentligvis åpner øynene for andre enn "bonderednecks".

Hvordan føler du media fremstiller saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan føler du media fremstiller saken?

Skal du skrive en oppgave om treningsglade personers politiske holdninger?

Synes media som vanlig kun presenterer ytterpunktene, noe som gjør at det blir enda vanskeligere å få til en saklig debatt der man klarer å se saken fra flere sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du skrive en oppgave om treningsglade personers politiske holdninger?

Synes media som vanlig kun presenterer ytterpunktene, noe som gjør at det blir enda vanskeligere å få til en saklig debatt der man klarer å se saken fra flere sider.

Ingen oppgave her i gården. Deler med treningsvenner.

Veldig bra formulert. Støtter den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...