Gå til innhold

Valgår!


Kaiman

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvordan har bønder i Norge, og i resten av den vide verden, klart seg før i tia?

Det var jo vanlig med gjetere til å passe på husdyrene sine engang. Nå settes jo bare sauen ut på et eller annet beite og må passe på seg selv. Gaupe og jerv tar jo f.eks. langt mer sau enn det de lusne 32 ulvene vi har igjen i Norge gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo vanlig med gjetere til å passe på husdyrene sine engang. Nå settes jo bare sauen ut på et eller annet beite og må passe på seg selv. Gaupe og jerv tar jo f.eks. langt mer sau enn det de lusne 32 ulvene vi har igjen i Norge gjør.

Gjetere finnes den dag i dag.. Hunder brukes også.. Ikke bare finnes de, men de er i full jobb.

Men ikke i norge, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, men har familiehytte både i indre Finnmark, og langt til skogs i fjellet på sørlandet, og har satt føttene mine utenfor asfaltjungelen mesteparten av livet mitt.

Jeg skjønner ikke hvilken RETT vi har til å utrydde en dyreart som hører hjemme i norsk natur.

Om jeg oppholder meg i et område med ulv, bjørn eller andre farlige rovdyr, så tar jeg forhåndsregler og aksepterer risikoen.

Om jeg kjører bil, så aksepterer jeg risikoen. Jeg blir ikke forbanna og skal forby bilbruk.

Her er det ikke snakk om å utrydde en art, men å ha begrenset bestand.

Total utryddelse er det nok et svært begrenset mindretall som ønsker og er heller ikke utgangspunktet for rovdyrdebatten i Norge.

Grunnen til at det framstilles slik er at debatten av og til blir dominert av folk med meninger helt i ytterkanten der noen vil utrydde alt og andre med holdninger som dine som ser på meningsmotstandere som "bonderednecks " isteden for å prøve å forstå hvorfor de har sine meninger.

I kjerneområdet for bjørn der jeg har hytte har så godt som alle sluttet med sau som følge av rovdyr. Dette var en av hovednæringene der tidligere for bønder.

Jeg har noen spørsmål til deg:

Har du noen gang truffet et rovdyr på nært hold ute i naturen? (svar helt ærlig nå).

Hvis vi skal ta bjørn som jeg er mest opptatt av, hvor stor bestand mener du at vi bør ha i Norge og hvor skal den være?

Regner med at du som er opptatt av at "den andre siden" ikke har gode argumenter har tenkt grundig gjennom denne problemstillingen i møte mellom mennesker og rovdyr.

Hvorfor tror du at det stort sett bestandig er folk som bor tett opp til der det befinner seg rovdyr som er mest skeptisk til deres nærvær og det er folk som bor i by og som kanskje bare er ute i naturen en gang innimellom som er for store bestander?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke snakk om å utrydde en art, men å ha begrenset bestand.

Total utryddelse er det nok et svært begrenset mindretall som ønsker og er heller ikke utgangspunktet for rovdyrdebatten i Norge.

Grunnen til at det framstilles slik er at debatten av og til blir dominert av folk med meninger helt i ytterkanten der noen vil utrydde alt og andre med holdninger som dine som ser på meningsmotstandere som "bonderednecks " isteden for å prøve å forstå hvorfor de har sine meninger.

I kjerneområdet for bjørn der jeg har hytte har så godt som alle sluttet med sau som følge av rovdyr. Dette var en av hovednæringene der tidligere for bønder.

Jeg har noen spørsmål til deg:

Har du noen gang truffet et rovdyr på nært hold ute i naturen? (svar helt ærlig nå).

Hvis vi skal ta bjørn som jeg er mest opptatt av, hvor stor bestand mener du at vi bør ha i Norge og hvor skal den være?

Regner med at du som er opptatt av at "den andre siden" ikke har gode argumenter har tenkt grundig gjennom denne problemstillingen i møte mellom mennesker og rovdyr.

Hvorfor tror du at det stort sett bestandig er folk som bor tett opp til der det befinner seg rovdyr som er mest skeptisk til deres nærvær og det er folk som bor i by og som kanskje bare er ute i naturen en gang innimellom som er for store bestander?

Jubel for forslag om å utrydde ulven - Hedmark og Oppland - NRK Nyheter

Vil skyte all ulv i Norge - Hedmark og Oppland - NRK Nyheter

SP har kommet med forslag om full utrydning av ulv i Norge.

Jeg er helt for å begrense ulvebestanden. Per dags dato er bestanden så liten at den akkurat klarer å holde seg noenlunde genetisk bærekraftig.

Og nei, jeg skal være ærlig å si at jeg ikke har møtt rovdyr i norsk natur. Det antar jeg de færreste også har. Normalt kan en bo et helt liv i noe som klassifiseres som et ulveområde uten å se ulven. Rovdyr i norsk natur er sky og unngår mennesker i de aller, aller fleste tilfeller.

Sier heller ikke at vi skal ha full oppblomstring av rovdyr-bestander, men det må da gå an å ha bærekraftige bestander som ikke trenger kunstig tilførsel av nye gener fra utlandet?

Argumentet ditt om at det kun er folk i byen som vil beholde ulven fungerer derimot ikke.

"En spørreundersøkelse foretatt i 2000 om nordmenns holdninger til rovdyr, viser at hele 54 prosent av de som bor i rovviltkommuner er helt eller delvis enig i at ulven har rett til å leve i norsk natur. For bjørn og jerv var tallene henholdsvis 70 og 77 prosent, mens hele 82 prosent av de spurte i rovviltkommuner mener at gaupe har rett til å leve i norsk natur. Det betyr at det er flere som støtter rovdyrene på landsbasis enn i rovdyrkommuner, men at vi også i rovdyrkommuner ser en relativt bred oppslutning om de fire rovdyrene. Det er derimot en sammenheng mellom holdninger til rovdyr og en rekke andre faktorer, blant annet mellom holdninger til ulv og utdanning og alder. Støtten til fredning av ulv tiltar med utdanningsnivå og avtar med alder."

Kilder:

NINA Oppdragsmelding 722, 2002

NINA Fagrapport 70, 2003

NINA Fagrapport 68, 2003

WWF Norway - Spørsmål og svar om rovdyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst og bodd store deler av livet så langt på en gård, tett opp mot skog og fjellet. Har hatt ulv utenfor døra, og møtt på bjørn på ridetur. Til tross for dette mener jeg at det ikke skader å ha noen av disse dyrene i Norge (antall kan jeg ikke si da det krever mer tall og statistikker jeg ikke kjenner til). Jeg mener antallet dyr skal være kontrollert, men med for eksempel debatten av ulv som har vært oppe i media den siste tiden har vi ikke for mange av disse.

Sett fra menneskenes syn: rovdyrene i Norge dreper sjeldent mennesker, og om det skjer er det ofte på grunn av dum oppførsel fra menneskenes side. Om en møter på et rovdyr burde en vise sunn fornuft, og ikke gå nærmere, provosere osv. for å få et godt bilde eller en god historie.

Fra dyrenes syn: Rovdyr tar husdyr som sau, men her finnes det enkle måte å hindre dette på som andre land klarer helt fint til tross for en enda større rovdyrbestand. Norske bønder er late, og støtten for mistet dyr er for liten, med enkle grep kunne dette problemet blitt så mye mindre enn det allerede er. Hva om vi skyter mindre elg/rådyr hvert år og lar rovdyrene få mat, da er ikke husdyrene like attraktive lenger, og dyrene trenger heller ikke trekke inn til befolkede strøk for å få tak i mat.

Kanskje litt rotete skrevet. Uansett, ikke helt sikker på hva jeg skal stemme, men det heller mot høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke så glad i overformynderi, og dermed er det ikke et eneste seriøst parti man kan stemme på. Jeg er nok mest enig med ap, men i år blir det stemme på frp. Å stemme Høyre og få en slik fantastisk Bondevik lignende regjering igjen er uaktuelt. Krf og SV er partier jeg ikke fatter at noen stemmer på. Venstre sin frie innvandring er heller ikke helt spiselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke glad i overformynderi men er enig med Ap. Fantastisk:)

Artig å lese i denne tråden og se på at folk virkelig tror det er forskjell på stortingspartiene. Seriøst, les dere opp på litt politisk teori og filosofi så forstår dere selv hvor dumt dette ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer Høyre, fordi jeg kan og jeg vil. Heller død enn rød, knus sosialismen!

Vet ikke om dette er ironi eller ikke? Du vet at store deler av Ap-folka har byttet til Høyre etter at de ble mer populære? Bar for å illustrere hvor stor forskjell det er på politikken.

Sammenlignet, hvor mange konverterer mellom religion ift politiske partier?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen? :p

Vel, her er en av tinga som irriterer meg med hvordan ting er i norge akkurat nå.

Brev til Jens vekker stort engasjement - Vestfold Blad

VEIER.

For å ikke snakke om kollektiv transport, dyrere avgifter på alt, (greit nok at de var høye, men at de faktisk har gått betraklig opp de siste årene), dårligere helse tilbud, skoler som forfaller, +++

Når landets befolkning hvert eneste år sutrer og krever høyere lønn, så trenger man ikke å være en rakettforsker for å skjønne at prisnivået også stiger. Hvert eneste ledd skal ha høyere lønn, fra de som pakker varene, frakter varene, til de som kjører det på lageret, og de som selger det videre i dagligvarebutikken. Typisk FRP velger som syter uten å kunne se sammenhengen mellom ting.

Jeg kan også nevne at store deler av Norge er vanskelig å bygge på geologisk pga av kvikkleire og marinsedimenter fra etter istiden og landhevingen, det er ikke bare å kjøre på slik som andre land nede i Europa med stabil geologisk grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke ironi, jeg bare illustrer at jeg foretrekker Høyres fremstilling av valgfrihet kontra AP og resten av venstresiden sin såkalte liberalisme. AP er et sentrumsparti per dags dato, men har fortsatt et stort antall medlemmer som er venstreorienterte. AUF er ganske venstre radikale feks. Jeg liker ideene til høyre om skattelette og valgfrihet innen skole og helse.

Norge går i underskudd hvert år så i teorien så er ikke skattelette spesielt smart, men jeg velger å se på det som en mulighet til å revurdere de offentlige utgiftene Norge har. Feks så blir alle nye bygg, skole, sykehus osv pålagt å bruke en viss sum på kunst. Allerede har kan vi spare inn millioner ved å droppe slik idioti.

I tillegg synes jeg at den Norske modellen for U-landshjelp er ganske elendig, i tillegg går 1,1% av BNP til bistand.

Jeg er en hardbarka Liberalist, jeg har ikke noe behov for å bokse eller kjøre vannskuter, men jeg synes at folk som vil det bør få lov til det. Jeg hadde gitt faen om de hadde legalisert Hasj, jeg hadde nok ikke prøvd det uansett. Dette er riktignok ikke en sak Høyre går inn for, men min Liberale natur og forakt for sosialisme gjør at jeg stemmer høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når landets befolkning hvert eneste år sutrer og krever høyere lønn, så trenger man ikke å være en rakettforsker for å skjønne at prisnivået også stiger. Hvert eneste ledd skal ha høyere lønn, fra de som pakker varene, frakter varene, til de som kjører det på lageret, og de som selger det videre i dagligvarebutikken. Typisk FRP velger som syter uten å kunne se sammenhengen mellom ting.

Vel, de fleste eg kjenner får dårligere råd hvert år i samme jobben pga økte avgifter, så eg veit ikkje eg da men..

Og ja, eg er fult klar over det du sier, men meiner enda at det ikkje henger på greip.

Se feks på han som hadde det brevet til Jens Stoltenberg, som må ut med to netto månedslønninger i året for å bare få bruke veien til jobben sin. Hvor mange prosent i lønn må han opp for å tilsvare den avgiften? Du kan jo regne på det :)

"Typisk FRP velger" ? Hadde du i det heile tatt gidda å lest det eg skreiv så stemmer eg faktisk på Høyre, dog håper på et samarbeid med Frp.

OG, som "ALLE AP VELGERE/eventuelt et av de andre rødgrønne partiene" (Satt litt på spissen, bare for å få fram eksempelet mitt) så gadd du ikkje å svare på spørsmålet eg quota til. Kan du nevne 5 ting som har blitt BEDRE i Norge de siste 8 årene? Eg kan nevne fleire ting som har blitt værre...

Angående det med vei, så kan eg vel bare vise til våre naboer...

Og det går fint an å bygge vei i Norge, ein må bare ikkje spare penger på det, og når ein først gjør det, så gjør det skikkelig.

*Edit, legger til at eg veit at Høyre og støtter opp under bompenger, men vil forhåpentligvis utifra det de sier ihvertfall gi mere penger til vei + ordne et annet opplegg for bompenger, det som er nå funker dårlig. (Ref. Div artikler i aviser i det siste om feks hva som faktisk går inn i bompenger, og hva som kommer ut til vei). Samtidig som at kanskje FRP kan holde de litt i tøylene eventuelt og begrense litt.... Men det blir bare spekulasjoner fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men hvis du sparer over to timer daglig – i forhold til kollektivtrafikk – på å kjøre gjennom bom, kan du trekke fra bompenger. Da skal det gjøres på følgende detaljerte måte: Men det krever at du har over 3300 kr i året iutgifter. Hvis du har over 3300 kr i utgifter, får du fradrag fra første krone. "

Er vel få som sparer to timer på å kjøre bil (i fartsgrensen) kontra kollektiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke ironi, jeg bare illustrer at jeg foretrekker Høyres fremstilling av valgfrihet kontra AP og resten av venstresiden sin såkalte liberalisme. AP er et sentrumsparti per dags dato, men har fortsatt et stort antall medlemmer som er venstreorienterte. AUF er ganske venstre radikale feks. Jeg liker ideene til høyre om skattelette og valgfrihet innen skole og helse.

Norge går i underskudd hvert år så i teorien så er ikke skattelette spesielt smart, men jeg velger å se på det som en mulighet til å revurdere de offentlige utgiftene Norge har. Feks så blir alle nye bygg, skole, sykehus osv pålagt å bruke en viss sum på kunst. Allerede har kan vi spare inn millioner ved å droppe slik idioti.

I tillegg synes jeg at den Norske modellen for U-landshjelp er ganske elendig, i tillegg går 1,1% av BNP til bistand.

Jeg er en hardbarka Liberalist, jeg har ikke noe behov for å bokse eller kjøre vannskuter, men jeg synes at folk som vil det bør få lov til det. Jeg hadde gitt faen om de hadde legalisert Hasj, jeg hadde nok ikke prøvd det uansett. Dette er riktignok ikke en sak Høyre går inn for, men min Liberale natur og forakt for sosialisme gjør at jeg stemmer høyre.

Din liberale natur og forakt for sosialisme gjør at du stemmer på et sosialdemokratisk parti? :D Come on...

Og hvorfor er det ikke lurt å la folk beholde mer av sine egne penger og disponere disse slik de selv ønsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...