Gå til innhold

Vil spise kjøtt, men får det ikke til.


TEW

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet at man stapper det i munnen, tygger og svelger osv. Har mye erfaring med akkurat den øvelsen;)

Saken er den at når jeg var bare spedbarnet så tålte jeg ikke melk, ble svært dårlig av det. Når jeg så var rundt 3 år gammel så nektet jeg plent å spise kjøtt og fisk. Jeg vet ikke hvorfor, men mener det var fordi jeg ble kvalm og uvel av det.

I voksen alder har jeg flere ganger frivillig eller ufrivillig spist litt forskjellig kjøtt og blitt uvel.

Jeg har flere ganger forsøkt å finne ut av dette men leger osv, ser liksom ikke på det som en stor greie.

Jeg har prøvd å spise noen veldig små biter, i det siste og det har gått greit. Men jeg blir litt engstelig. Snakket litt med foreldrene mine, og de mener at det nok er fordi jeg kastet opp og ble skikkelig dårlig når jeg var liten.

Jeg har ikke noe større problemer med melk nå i voksen alder, jeg drikker lite melk, men spiser mye melkeprodukter, og det går grei, men kjøtt er en annen greie.

Skulle likt å vite hvorfor, om det er fysiologisk eller om det sitter imellom øra?

Er lei av å være ufrivillig vegetarianer, og jeg tror kroppen hadde hatt godt av litt animalske proteiner.

Noen som har vært borte i noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du testet deg for intoleranse/allergi?

Forutsatt at det ikke er noe fysiologisk galt med deg:

Jeg ville forklart fastlegen at dette er et stort problem for meg, og sagt "hvis du ikke kan hjelpe meg får du henvise meg til psykolog for utredning". Da kan du heller la legen argumentere mot henvisning, noe han neppe kommer til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst på vanlig, norsk mat, med mye fisk og kjøttprodukter som pølser og kjøttdeig.

Har alltid hatt store problemer med mage/fordøyelse, men da jeg bestemte meg for å kutte ut kjøtt fra kostholdet mitt ble fordøyelsen min ti ganger bedre og mer effektiv. Kanskje dette gjelder deg også, at fordøyelsen sliter med animalsk protein i form av kjøtt? Fisk går greit for meg, men jeg unngår det som regel om jeg lager mat selv.

Jeg merker i allefall at kroppen min simpelten ikke liker at jeg spiser kjøtt, og siden jeg slutta med det for mange år siden har jeg ikke savna det en eneste gang faktisk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel heller det sitter mellom øra. Når du som treåring allerede ikke ville spise verken fisk eller kjøtt, så har liksom forholdet til fisk og kjøtt blitt programmert i hodet ditt. Har du ikke sett episoden med hun som var med på Hellstrøm rydder opp? Hun spiste ikke frukt, grønnsaker, pålegg osv. Det hadde ingenting med intoleranse å gjøre.

Når det er sagt, så er ikke jeg noen psykolog, men jeg tror allikevel ikke det handler om intolerans ut i fra hvordan du beskriver problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle likt å vite hvorfor, om det er fysiologisk eller om det sitter imellom øra?

Bare en liten kommentar til dette spørsmålet: Svaret er mest sannsynligvis begge deler. Det er ingen distinkt forskjell mellom somatisk (kroppen) og psykisk (hjernen) helse. Når man spiser noe, for å å bli uvel, kommuniseres følelsen av å bli uvel (kvalm, svimmel, kaste opp) av en hjernenerve (nervus vagus) til kjerner i hjernestammen. Videre formidles beskjeden til ulike deler av store hjernen som "hjelper" eg å identifisere maten som gjør deg uvel og dermed unngå den.

Man kan på noen måter si at slike reaksjoner "sitter i ryggmargen" - med det mener man at de er involuntære og inntrer raskt. Dette er svært grunnleggende funksjoner. Flere mener at frykt og avsky (disgust) er de mest grunnleggende følelsene vår hjerne kan oppleve. Det er dermed forståelig dersom du sliter med å overvinne å vekke ubehagelige følelser, men du trenger ikke psykolog av den grunn. En nevrolog vil nok forstå deg bedre enn fastlegen din.

Jeg vet ikke så mye om matallergier - Vegard Lysne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle likt å vite hvorfor, om det er fysiologisk eller om det sitter imellom øra?

Bare en liten kommentar til dette spørsmålet: Svaret er mest sannsynligvis begge deler. Det er ingen distinkt forskjell mellom somatisk (kroppen) og psykisk (hjernen) helse. Når man spiser noe, for å å bli uvel, kommuniseres følelsen av å bli uvel (kvalm, svimmel, kaste opp) av en hjernenerve (nervus vagus) til kjerner i hjernestammen. Videre formidles beskjeden til ulike deler av store hjernen som "hjelper" eg å identifisere maten som gjør deg uvel og dermed unngå den.

Man kan på noen måter si at slike reaksjoner "sitter i ryggmargen" - med det mener man at de er involuntære og inntrer raskt. Dette er svært grunnleggende funksjoner. Flere mener at frykt og avsky (disgust) er de mest grunnleggende følelsene vår hjerne kan oppleve. Det er dermed forståelig dersom du sliter med å overvinne å vekke ubehagelige følelser, men du trenger ikke psykolog av den grunn. En nevrolog vil nok forstå deg bedre enn fastlegen din.

Jeg vet ikke så mye om matallergier - Vegard Lysne ?

Er ikke uenig, men når trådstarter sier han i senere tid har spist litt kjøtt uten noen problemer og selv ønsker å venne seg til det.. da er det vel bare å venne seg til det, right? Hjernen er rimelig fleksibel. Smaker man noe man ikke liker nok ganger venner man seg til smaken og begynner å like det. Om trådstarters hjerne assosierer kjøtt med dårlig mage så er dette uansett en assosiasjon som kan brytes med litt godvilje, er det ikke?

In short, go for it! Prøv masse forskjellig og finn noe du synes ikke er så værst (anbefaler koteletter freset kjapt i panne og dampet med grønnsaker i terakotta-greie i ovnen), lag gode sauser og soppstuing, kanskje ta et glass god vin til maten. Knytt matglede til retter med kjøtt så de negative assosiasjonene får litt konkurranse. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Jeg har vært utredet for mat allergi på Ullevål for noen år siden i forbindelse med ME/CFS utreding pga. langvarig sykdom. Hadde da også litt oppfølging av et team med klinisk ernæringsfysiolog, psykolog, ergoterapeut, fysioterapeut, forskere og gud vet hva.

I tillegg til prøver osv. så gjorde vi da forsøk på og ikke spise gluten, i en periode, og melke produkter i en annen. Eneste resultatet var at jeg tålte glutenfritt dårlig pga. all stivelsen som er i glutenfrie produkter. Det med å ikke tåle kjøtt fikk jeg ikke noe svar på bortsett fra at det var langt vanligere en hva man tror.

Nå føler jeg meg litt dum for ikke å ha gjort mer for å finne ut av dette, for når jeg googlet det så kom jeg over en artikkel på forskning.no om temaet.http://www.forskning.no/artikler/2010/desember/274373

Og det jeg særlig bet meg merke i var.

«Til slutt er barn med melkeallergi en risikogruppe. Disse kan også reagere mot kjøtt, fordi de samme molekylene finnes i kjøttet og kumelka. Vokser barnet av seg melkeallergien, blir kjøttallergien også borte.»

Jeg har i det det store og hele vokst av meg melkeallergien, men skulle jeg for eksempel drikke melk hver dag, så får jeg etter hvert problemer med magen, et glass i ny og ne går greit.

Jeg spiser ikke fugl, eller fisk heller, men spiser egg. Jeg burde nok prøve å finne en kjøtt type/rett som er lett fordøyelig og prøve meg litt frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det samme reaksjon om det er kjøttdeig eller rent kjøtt du spiser?

Jeg hadde det ganske lenge slik med fiskeboller, likte smaken, men ble skikkelig kvalm av det pga jeg ble omtrent tvangsfora på det når jeg var liten. Nå er ikke fiskeboller like stort savn som kjøtt ville vært da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger da ikke spise kjøtt om du ikke ønsker det! Det er plenty av andre matvarer som gir deg mye proteiner, og som er mye bedre for deg. Kjøtt er ikke naturlig for kroppen og derfor tungt og fordøye. Testet tofu? :)

Utdyp. Vil gjerne ha en forklaring på hvorfor kjøtt ikke er naturlig for oss og hvorfor andre proteinkilder er mye bedre for oss. Siden du nå nevnte soya, så kan du også forklare hvorfor soya er bedre enn kjøtt som proteinkilde og matvare generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet for meg er at de flest kilder til proteiner jeg kan spise inneholder enten u-proporsjonalt mye fett, karbohydrater, eller begge deler, i forhold til min diet, med tanke på vektnedgang.

Hadde jeg klart å spise for eksempel kylling og karbonadedeig,, hadde det vært litt enkeltere.

Proteinpulver går bra.

Pr. i dag drikker jeg to proteindrikker daglig for å komme i nærheten av det jeg ønsker å få i meg pr. døgn.

Skulle jeg om ønskelig kutte hardere i fettinntaket et par ukers tid, i form av PSMF så blir det svært lite proteiner som kan komme fra naturlig mat så lenge jeg ikke spiser kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger da ikke spise kjøtt om du ikke ønsker det! Det er plenty av andre matvarer som gir deg mye proteiner, og som er mye bedre for deg. Kjøtt er ikke naturlig for kroppen og derfor tungt og fordøye. Testet tofu? :)

Han ØNSKER jo å spise kjøtt.... ;)

Trådstarter, ny sjekk for allergier, og en tur til psykriater/psykolog? Verdt et forsøk :) Eventuelt som en over her sier, tilvenning.. Prøv å spis litt og litt kjøtt hver dag (snakker helt nedi 50gram om gangen), prøv alt fra kylling til biff til kjøttdeig...

Inntil videre, løsning på proteinproblemet (om det ikke var noen problem å spise melkeprodukter)

Kesam og Cottage cheese... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn med tanke på det som ligger inni hodet ditt... Brukte 3-4 måneder på å "lære" med å spise sardiner rett ut av boksen. Liker det fremdeles ikke, sardinene lukter, ser og smaker ræv ... men det går ned, og det går ned uten at jeg brekker meg.

På den annen side... hva består kostholdet ditt av når du driver styrke trening og i utgangspunktet er vegetarianer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det beste er å begynne i det små, bruke små mengder kjøtt til de forskjellige måltidene, for så å øke etterhvert, så kroppen og psyken blir vant med smaken. Du vil nok ha hjelp av å snakke litt med en psykolog siden det virker som det er noe psykisk sperre bak dette med å spise kjøtt? Du trenger jo ikke spise all slags kjøtt, men siden du vil, så kan du jo lære deg å spise ett par typer, ex karbonadedeig og biff eller kylling ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste faktisk to hele bacon skiver her en dag. Ble litt boblete i magen, men det gikk fint.

Leste litt om det mentale, og det er klart at når man flere ganger har blitt dårlig av å spise et eller annet, så dannes det ganske kraftige antipatier i forhold til det.

Jeg tror kanskje jeg skal legge opp til å prøve og spise noen små biter i ny og ne for å se om jeg kan venne meg til det både mentalt og fysisk.

Det som er greia er at ikke bare er jeg vegetarianer, men jeg har jo også levd på en ketogen diett de siste 16 månedene. Da er det stort sett, karbo fattige grønnsaker, egg og melkeprodukter igjen.

Jeg innser også at kostholdet mitt generelt har inneholdt for mye stivelse i form av mais, poteter, pasta, hvete og ris. Så derfor må jeg også legge om kostholdet mitt når jeg har oppnådd de målene jeg har satt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...