Gå til innhold

Grandiosa


Anny92

Anbefalte innlegg

1. Hvis du sammenligner ris og potet, så får du en sammenligning av to matvarer som har samme bruksområde, og om det måtte være behov for det kan du velge det som måtte passe deg best utifra dine målsetninger. Om du sammenligner grandiosa med potet så får du en like tilbakestående sammenligning som ris vs grandiosa.

2. Da er det kanskje greit å sammenligne ting som har samme bruksområde, sånn at det skal være noe poeng å gjøre en sammenligning i det hele tatt.

ffs mann

Jeg som faktisk var snill i det eksemplet og sammenlignet per 100 gram og ikke per kalorimengde. Pizzaen kommer ennå bedre ut kalori for kalori siden man da kan gange det med 1,7 eller noe sånn. Jepp, 70 % mer micros, skal jeg ta fram kalkulatoren?

Pizza inneholder mange fler ingredienser som gir den en helt annen sammensetning og andre næringsstoffer.

Hva er lettest å overspise på?

AkkuratSomOmDetErEtArgumentMotPizza. Trodde det ble anbefalt å spise variert?

Det er faktisk lett å overspise på nøtter også. Usunt fordi det er kaloririkt?

Vet at dere hater å tape diskusjoner mot folk med less education than thou, men prøv å se på argumentene plz.

COME AT ME, BROS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne diskusjonen har sporet kraftig ut. For det første virker det som de fleste i diskusjonen er enig i at kontekst er viktig og at en matvare fint kan være en del av et normalt kosthold til tross for at matvaren i seg selv ikke nødvendigvis er den mest gunstige for den personen per målene den personen har nå.

Hva er det dere prøver å vinne frem med nå? Eller hva er det du spesifikt prøver å vinne frem med nå konstantinovs? Spesifikt, hva prøver du å vinne frem med? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvis du sammenligner ris og potet, så får du en sammenligning av to matvarer som har samme bruksområde, og om det måtte være behov for det kan du velge det som måtte passe deg best utifra dine målsetninger. Om du sammenligner grandiosa med potet så får du en like tilbakestående sammenligning som ris vs grandiosa.

2. Da er det kanskje greit å sammenligne ting som har samme bruksområde, sånn at det skal være noe poeng å gjøre en sammenligning i det hele tatt.

Tror du at du kan forklare hva du mener med bruksområde?

Muligens jeg har hoppet over en av svarene du har skrevet hvor du har nevnt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det dere prøver å vinne frem med nå? Eller hva er det du spesifikt prøver å vinne frem med nå konstantinovs? Spesifikt, hva prøver du å vinne frem med? :)

Jeg har latt være å svare i flere timer, men jeg blir bare så jævlig provosert når Vegard kaller eksemplet tilbakestående når det helt klart ikke er det, og disse ekspertene overser helt legitime argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bare så jævlig provosert når Vegard kaller eksemplet tilbakestående når det helt klart ikke er det, og disse ekspertene overser helt legitime argumenter.

100g ris vs 100g pizza?

Det er ikke akkurat en rettferdig sammenligning, men poenget ditt står fordiom. Hva om man heller sammenligner noe litt mer realistisk? Hva med et isokalorisk måltid:

Ris, grønnsaker, egg (vanlig måltid)

pizza (vanlig måltid)

Hva med oppfølgingsspm?

Hva metter mest?

Hva får deg til å føle deg mest oppegående?

Hva er mest naturlig å innta?

Hva vil realistisk på sikt være anbefalt å innta?

IIFYM er ikke en unnskyldning for å spise pizza vær dag, men en mulighet til å faktisk ikke begrense seg så mye som 95% faktisk tror.

Ditt syn virker for meg å ha blitt vridd til KUN usunt, mens andre er mer vridd på KUN sunt. Det må da være naturlig å forstå at ALT har sin plass i sin mengde.

Er du enig i det konstantinovs?

Er du og enig i at en pizza kan ikke sammenlignes med ris? (unaturlig eksempel)

Er du videre enig i at hoveddelen av et kosthold bør, for de fleste, innebære et variert kosthold basert på naturlige matvarer, men med innslag av "mindre naturlige" matvarer når tiden passer for det?

Er du enig i at du er litt unyansert i ditt slik det står akkurat nå?

Er du enig i at det ikke handler bare om micros og macros?

Er du enig i at ting må settes i kontekst relativt til klienten eller til personen du skal veilede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at du kan forklare hva du mener med bruksområde?

Muligens jeg har hoppet over en av svarene du har skrevet hvor du har nevnt det :)

Pizza spiser du alene som et fullverdg måltid. Folk spiser sjelden ris alene, men bruker det ved siden av noe annet.

Jeg har latt være å svare i flere timer, men jeg blir bare så jævlig provosert når Vegard kaller eksemplet tilbakestående når det helt klart ikke er det, og disse ekspertene overser helt legitime argumenter.

Så du mener at pizza og ris er likeverdige matvarer som brukes på samme måte? Hmm, skal jeg ha pizza eller ris til middag i morgen tro... Sorry, men eksemplene du har kommet med i tråden her er idiotiske.

Og det handler ikke om å overse legitime argumenter, for som både meg og Thomas har sagt ganske mange ganger, så er det ingen av oss som har sagt at det du sier er feil i den ene konteksten du snakker utifra. Argumentene vår går hovedsakelig på at man må ta hensyn til at folk er i ulike kontekster, og det har noe å si hvordan man formulerer seg i forhold til kostrådgivning.

Du diskuterer jo på bakgrunn av ting ingen har sagt, henger deg opp i begreper som ingen har brukt og bygger argumentasjonen din rundt dette.

Jeg som faktisk var snill i det eksemplet og sammenlignet per 100 gram og ikke per kalorimengde. Pizzaen kommer ennå bedre ut kalori for kalori siden man da kan gange det med 1,7 eller noe sånn. Jepp, 70 % mer micros, skal jeg ta fram kalkulatoren?

Hva med å sammenligne realistiske porsjonsstørrelser da, siden ingen her lever i et laboratorium og får en oppmålt kalorimengde levert på døren hver dag.

Vet at dere hater å tape diskusjoner mot folk med less education than thou, men prøv å se på argumentene plz.

COME AT ME, BROS

Fint for deg at du kårer deg selv til vinner av diskusjonen. Du evner jo ikke å se lenger enn din egen nesetipp mann. Sitter der og finregner på mikronæringsstoffer og så starter du med et utgangspunkt som ikke er reellt for fem flate øre.

Gratulerer, du vant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

wall of text

wall of text

Hele poenget er at disse argumentene som brukes imot pizza likeså gjerne kan brukes imot andre ting som klassifiseres som sunt.

"Pizza er kaloririkt". Javel, det er nøtter også.

"Pizza har lite vitaminer og mineraler". Nei, ikke om vi sammenligner med andre "sunne" matvarer.

Jeg har forøvrig fortsatt ikke skjønt hva som er så ille med Grandiosa for folk som tenker over hva de putter i seg. Men det er bare å prøve igjen?

Argumentene vår går hovedsakelig på at man må ta hensyn til at folk er i ulike kontekster

Er jo det jeg har sagt hele tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger dette inn her.

Vil dere klassifisere et kosthold som dette usunt eller sunt:

Frokost:100g havregryn.

Lunch: 300g kylling og 100g ris.

Middag: en hel grandiosa

mellommåltid: 40g proteinpulver.

kveldsmat: 100g havregryn + 40g proteinpulver.

Er det dette dere mener med at det kommer an på konteksten? Selv om ett måltid er ikke det sunneste, så kan fortsatt kostholdet være sunt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn med et kjapt overblikk vil jeg først og fremst påpeke at du får lite basedannende matvarer, lite c-vitamin, muligens dårlig med jern (litt avhengig av evne til absorbsjon), lite essensielt fett. Dette er såklart gitt at dette er det du spiser daglig.

Dette her var et eksempel, jeg spiser ikke sånn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konstantinovs Du leser ganske klart det du vil lese, og ingenting annet enn det. Det er ingen av oss som har sagt at du tar feil, vi sier du bør tenke litt lenger, og se ting fra andre perspektiver, noe du tydeligvis ikke evner. Med en gang diskusjonen blir litt avansert tar du deg vann over hodet og snakker så overfladisk om ting at det er direkte provoserende. Hersketeknikkene du benytter deg av og selve argumentasjonen din er mildt sagt flau og umoden, og det har den vært lenge. Vi har prøvd å holde oss så saklige som mulig, mens du i de fleste tilfeller slenger med kjeften og poster generelle fakta som IKKE KAN GENERALISERES TIL EN HEL BEFOLKNING. Ikke for å være ufin, men at du ikke er villig til å akseptere dette eller andre perspektiver beviser bare at du strengt tatt har ekstremt lite å fare med i diskusjoner som hever seg litt over nivået til mannen i gata.

Det er viktig å gjøre ting enkelt, men når det kommer til pasient/klient-kommunikasjon er det ikke alltid det er det beste, det handler også om trygghet og hva andre identifiserer seg med. Å diskutere på et subjektivt nivå som du gjør og som du nekter å rikke deg fra beviser ikke annet enn at du er en ignorant klovn.

Med det melder jeg meg forresten ut. Det har ikke noe for seg å diskutere dette videre.

Tror jeg skal endre nick til bro_ ols.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hersketeknikkene du benytter deg av og selve argumentasjonen din er mildt sagt flau og umoden, og det har den vært lenge.

2. Vi har prøvd å holde oss så saklige som mulig, mens du i de fleste tilfeller slenger med kjeften og poster generelle fakta som IKKE KAN GENERALISERES TIL EN HEL BEFOLKNING. Ikke for å være ufin, men at du ikke er villig til å akseptere dette eller andre perspektiver beviser bare at du strengt tatt har ekstremt lite å fare med i diskusjoner som hever seg litt over nivået til mannen i gata.

Det er viktig å gjøre ting enkelt, men når det kommer til pasient/klient-kommunikasjon er det ikke alltid det er det beste, det handler også om trygghet og hva andre identifiserer seg med. Å diskutere på et subjektivt nivå som du gjør og som du nekter å rikke deg fra beviser ikke annet enn at du er en ignorant klovn.

1. Så at Vegard bruker ord som "tilbakestående" og "idiotisk" er mye bedre, ja vel. Og der kom det både "ignorant" og "klovn" på slutten av innlegget også. Dere er jo mye bedre selv ser jeg :)

clappinghands.gif

2. Og når har vi egentlig spesifisert at hele diskusjonen handler om generelle kostholdsråd for mannen i gata? Det har vi aldeles ikke, og all argumentasjonen er ikke rettet mot det. Noen som nevnte kontekst, lol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...