Gå til innhold

Sunt kosthold på begrenset budsjett?


Vegard L

Anbefalte innlegg

Men for all del, forkast det som usunt fordi det er et "unaturlig pulver"

Nei, jeg forkaster det fordi det ikke inngår i et naturlig, balansert kosthold.

Min påstand er at ingen, absolutt ingen som er nybegynnere på jakt etter et sunt, balansert kosthold, bør BEGYNNE å rote i hyllene med proteintilskudd. Det er et totalt feilgrep, som regelrett sender folk i helt feil retning ift hva de EGENTLIG ønsker å oppnå. Dessuten får de aller, aller fleste i seg nok proteiner ved å spise variert, justert norsk mat.

Har man spesielle behov, er situasjonen en helt annen, men det er ikke det vi diskuterer her. Spør noen om en god, naturlig C vitaminkilde, er det ingen som anbefaler tilskuddspiller, det er etter alle vanlige begreper løsningen dersom VANLIGE kilder viser seg utilstrekkelige.

For å få nok C vitamin, spiser vi sitrusfrukter, kiwi, brokkoli kålrot og potet. Antar man at dette ikke er nok, da kjører man tilskudd, i form av piller i stedet.

Går man ut å anbefaler C-vitaminpiller før man har sjekket de NATURLIGE kildene, og inntaket av disse, er man etter min mening på totalt helt ville veier. Det gjelder i mine øyne for ALLE næringsstoffer, ikke bare C vitamin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Nei, jeg forkaster det fordi det ikke inngår i et naturlig, balansert kosthold.

2. Min påstand er at ingen, absolutt ingen som er nybegynnere på jakt etter et sunt, balansert kosthold, bør BEGYNNE å rote i hyllene med proteintilskudd. Det er et totalt feilgrep, som regelrett sender folk i helt feil retning ift hva de EGENTLIG ønsker å oppnå. Dessuten får de aller, aller fleste i seg nok proteiner ved å spise variert, justert norsk mat.

3. Har man spesielle behov, er situasjonen en helt annen, men det er ikke det vi diskuterer her. Spør noen om en god, naturlig C vitaminkilde, er det ingen som anbefaler tilskuddspiller, det er etter alle vanlige begreper løsningen dersom VANLIGE kilder viser seg utilstrekkelige.

For å få nok C vitamin, spiser vi sitrusfrukter, kiwi, brokkoli kålrot og potet. Antar man at dette ikke er nok, da kjører man tilskudd, i form av piller i stedet.

Går man ut å anbefaler C-vitaminpiller før man har sjekket de NATURLIGE kildene, og inntaket av disse, er man etter min mening på totalt helt ville veier. Det gjelder i mine øyne for ALLE næringsstoffer, ikke bare C vitamin

1. Jo, proteinpulver er en naturlig del av mitt sunne kosthold. Det er sukker også forresten.

2. Det er ikke så enkelt å få i seg 200 gram proteiner hver eneste dag. Litt enklere og billigere å styrte en proteinshake enn å steke biff, eller hur? Hva med å se på hva et produkt faktisk inneholder i stedet for å uttale seg basert på fordommer om hva som er naturlig og ren mat? Er tran usunt fordi det er et tilskudd? Hva med fleinsopp og fluesopp, det er jo naturlig ikke sant? Les igjennom de fire punktene jeg listet opp, og fortell meg igjen hvorfor proteinpulver er usunt.

3. I vår ikke-ideelle verden så er det ikke alle som liker og spiser all mulig mat. Da er det billig, ukomplisert og enkelt å ta en multivitamin for å dekke opp for eventuelle vitamin- og mineralmangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal mye til å få for lite protein gjennom kostholdet, og tilskudd er unødvendig for de aller fleste. 200 g er et kunstig høyt behov. Ja, det kan være nytyig, men det er langt over det som er nødvendig. Vi kan godt droppe diskusjonen om hvor bra proteintilskudd er, da det for det første er irrelevant til diskusjonen og for det andre er diskutert mange andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin artikkel med mye konseptuell kunnskap, men jeg føler ofte det hjelper mer med spesifikk informasjon som hvilken butikk som har en vare billig. F.eks Nordfjord karbonadedeig på rema til 34 kr.

På rema med meg ligger den på rundt 45 kr nå. Men de har et 600 g alternativ med 5 % fett till 50 kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal mye til å få for lite protein gjennom kostholdet, og tilskudd er unødvendig for de aller fleste. 200 g er et kunstig høyt behov. Ja, det kan være nytyig, men det er langt over det som er nødvendig. Vi kan godt droppe diskusjonen om hvor bra proteintilskudd er, da det for det første er irrelevant til diskusjonen og for det andre er diskutert mange andre steder.

La oss ta meg som eksempel. Jeg veier ca. 93 kg. La oss si jeg begynner på diett i morgen. I tråd med standardanbefalingen om 2,2 g/kg havner behovet på over 200 gram per dag. Jeg er ikke interessert i hva som er nødvendig for å overleve, men hva som er optimalt for kroppskomposisjon. Dette vet du godt, Vegard...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men nå handler tråden om studenter med begrenset økonomi, ikke om folk som er opptatt av kroppskomposisjon. 2.2 g er standardanbefalingene i treningsmiljøet, ikke det som nødvendigvis trengs for å spise sunt og ha god helse.

Men, om du som student går inn på fitnessbloggen for å få råd om hvordan man skal spise sunt, er det et av de mest brukte rådene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor så mye fokus på karbonadedeig her når kjøttdeig har flere (sunne) kalorier per kr?

Det er vel pga. karbonadedeig har lavere fett % enn, kjøttdeig. Ikke at jeg her skal si at karbonadedeig er sunnere ut i fra dette.

Alt er jo avhengig av hva du ønsker at maten du putter i deg skal hjelpe deg med å oppnå. Jeg foretekker karbonadedeig mest pga det smaker mer som "skikkelig" kjøtt og kan spise mer av det i forhold til høyere kalori-produkter.

Men ja, dette er ikke tråd for hva som er sunt og usunt.

Artikkelen Vegard skrev er god den. Stort sett handler det bare om prioriteringer og planlegging. Du kan leve veldig billig og samtidig få i deg de protein/fat/carbs, vitaminer og mineraler du ønsker bare du gjør en liten innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ligger anbefalingene på i k/p/f når man skal ha et sunt og godt kosthold?

Nå vet jeg ikke om du spurte meg direkte eller generelt. Og vet heller ikke om du var veldig seriøs :)

Men i alle fall. Jeg skrev "Du kan leve veldig billig og samtidig få i deg de protein/fat/carbs, vitaminer og mineraler du ønsker bare du gjør en liten innsats."

Som med alt, det kommer an på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig, men meningen med denne diskusjonen var sunn mat og pris, ikke hvorfor den ulike maten er sunn og hva som er sunnest :)

Jeg ville nå påstå at det har en sammeheng. Alle individer har forskjellige oppfatninger av hva som er sunt og hva det vil si å føre en sunn livsstil. Med den nye fasen som går nå (som inkluderer bl.a. styrketrening, fitness, ol.), så er det flere og flere som søker råd på sider som fitnessbloggen, eller fra andre kilder som fremmer "ja til mer protein, mindre carbs - kutt brød". De tipsene som kommer om hva som er sunt er ikke akkurat spesielt studentvennlige mtp økonomi.

Så, om man skal diskutere sunn mat i sammenheng med pris, avhenger det da av hva det er individene (eks. studentene) forbinder med sunn mat. Grovbrød og egg som pålegg -> billig alternativ. Kylling/karbonadedeig + en mengde grønnsaker -> not so much. Når det i tillegg blir diskutert inne på en slik side som fitnessbloggen, vil flertallet gå ut ifra et syn om at mye proteiner er bra. Dermed vil strengt tatt proteinpulver være en billigere kilde til å få dette inn i kostholdet enn mye eksempelvis mye kjøtt.

If you catch my drift. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så går det i mye hel melk, havregryn, frosne grønnsaker, first price egg, first price karbonadedeig, jasminris, og frosen first price kyllingfilet. Havner på rundt 100-lappen dagen hvis jeg er flink.

Proteinpulver er et tilskudd til kostholdet, men inngår ikke som en matvare på linje med egg, kjøtt, grønnsaker osv.

Det kan heller ikke defineres som "sunt " utifra normale begreper på ordet " sunt "

Proteinpulver kan uansett kontekst ikke defineres som endel av et sunt kosthold.

Nei, jeg forkaster det fordi det ikke inngår i et naturlig, balansert kosthold.

Min påstand er at ingen, absolutt ingen som er nybegynnere på jakt etter et sunt, balansert kosthold, bør BEGYNNE å rote i hyllene med proteintilskudd. Det er et totalt feilgrep, som regelrett sender folk i helt feil retning ift hva de EGENTLIG ønsker å oppnå. Dessuten får de aller, aller fleste i seg nok proteiner ved å spise variert, justert norsk mat.

Sist jeg sjekket så handlet tråden om tips til studenter med trang økonomi og ikke om hva du mener inngår i et naturlig og balansert kosthold. Faktumet er at det er billigere å få inn deler av proteininntaket ditt gjennom whey pulver og det er fullstendig uproblematisk å gjøre det mtp helse. Dette kan du ikke diskutere imot.

Hvorfor så mye fokus på karbonadedeig her når kjøttdeig har flere (sunne) kalorier per kr?

Høyere proteininntak og generelt "bedre" matvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...