Gå til innhold

Sunt kosthold på begrenset budsjett?


Vegard L

Anbefalte innlegg

Faktumet er at det er billigere å få inn deler av proteininntaket ditt gjennom whey pulver og det er fullstendig uproblematisk å gjøre det mtp helse. Dette kan du ikke diskutere imot.

Proteintilskudd er et tilskudd, ikke endel av et kosthold.

Siden du mener det er prisen som skal avgjøre, bør man få i seg ALL protein fra proteintilskudd ?

I så fall hvorfor, eventuelt hvorfor ikke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Proteintilskudd er et tilskudd, ikke endel av et kosthold.

Siden du mener det er prisen som skal avgjøre, bør man få i seg ALL protein fra proteintilskudd ?

I så fall hvorfor, eventuelt hvorfor ikke ?

Metthetfølelse, og at det blir rimelig kjedelig å spise alt fra samme kilde(proteinshake og ris; nei takk). Fleste folk vil ikke kunne få i seg all proteinen sin fra en bestemt kilde. Blir litt det samme som å si "få alt fra biff", dette utelukker da også ris, pasta og andre karbohydratkilder. Noe som vil føre til at man kanskje må helle innpå med noe sukker for å få dekket karbs.

Jeg forstår virkelig ikke tankegangen din her? Hva er det du egentlig er uenig i ernæringmessig?

Er ikke et tilskudd en del av et kosthold? Proteintilskudd er en genial og billig måte å få dekt behovet sitt på uten at det koster skjorta. Mener det står "på begrenset budsjett" i trådtittelen her. Nå må du gi deg.

Mener du at proteinpulver koster mer enn vanlig mat ut i fra proteininnholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Jeg heter ikke Vegard Lysne, men jeg kan sitere det han skrev om fett:

For en som er frisk så kan man fungere fint på et bredt spekter av kosthold. Jeg ville imidlertid ikke gått særlig lavt på fettet, og pleier å ha 1g/kg som tommelfingerregel. Det burde ikke være noe problem å gå ned til 0,5g/kg heller, men det vil jeg si er et minstekrav!

Kaloriunderskudd! | Fitnessbloggen Forum

Proteininntak, tja, det vil avhenge av fettprosent, alder, kaloriinntak, proteinkilder med mer. 1,5 g/kg holder sikkert med mindre du legger deg i kaloriunderskudd. (Tok utgangspunkt i deg og at du løfter vekter.) Øvrige makros etter preferanser for å få passelig kalorimengde.

IIFYM/Fleksibelt kosthold | Fitnessbloggen Forum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ligger anbefalingene på i k/p/f når man skal ha et sunt og godt kosthold?

Om man skal snakke om gjennomsnittsbefolkningen så kan vi ta utgangspunktet i de offentlige anbefalingene. Med et fornuftig valg av matvarer er ikke disse så gale, selv om jeg personlig mener at de fleste ville tjene på å erstatte en del av karbohydratene med fett/protein på grunn av at aktivitetsnivået generelt sett er ganske labert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal snakke om gjennomsnittsbefolkningen så kan vi ta utgangspunktet i de offentlige anbefalingene. Med et fornuftig valg av matvarer er ikke disse så gale, selv om jeg personlig mener at de fleste ville tjene på å erstatte en del av karbohydratene med fett/protein på grunn av at aktivitetsnivået generelt sett er ganske labert.

Men hva om valget står mellom PKF og PK? (Tråden har sklidd ut allerede, så whatever.) For å ta et konkret eksempel:

300 g mager vaniljekesam: 225 kcal og 27 g proteiner

300 g vaniljekesam: 375 kcal og 18 g proteiner

På diett synes jeg den magre varianten er vinneren. Man kan spise et 50 % større volum for samme kalorimengde og får 50 % mer proteiner per boks. 125 % mer proteiner per kalorimengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva om valget står mellom PKF og PK? (Tråden har sklidd ut allerede, så whatever.) For å ta et konkret eksempel:

300 g mager vaniljekesam: 225 kcal og 27 g proteiner

300 g vaniljekesam: 375 kcal og 18 g proteiner

På diett synes jeg den magre varianten er vinneren. Man kan spise et 50 % større volum for samme kalorimengde og får 50 % mer proteiner per boks. 125 % mer proteiner per kaloriinnhold.

Når det gjelder meieriprodukter som kesam er jeg enig med deg, pga proteininnholdet. Men mager vaniljekesam smaker til gjengjeld hoppetaumarinert hoggorm, så den styrer jeg unna i alle tilfeller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips for å spare penger på matvarer,er å gå til innvandrerbutikker, der får man som regel veldig gode deals på ris, linser og bønner. Kjøp deg en tyvekilos sekk med ris for en hundrings, sleng den over skuldra så du får med deg litt trening på veien hjem,og la den stå i et hjørne av kåken så den ikke blir våt. Om man bruker 150gram ris per måltid/middag, får man et hundre og tretti fire måltider ut av den ene sekken. Det må sies å være ganske rimelig, spesiellt vurdert opp mot Uncle Bens Boil in bag til femti kroner for fire pakker,elns.

I frysedisken til rema får man ofte kjøpt hel frossen laks til seks kroner kiloet, ta den med hjem, sjekk ut filleteringsvideoer på youtube, skjær den til, porsjoner, og frys ned igjen; gå sammen med noen venner og kjøp en halv gris(40kr kiloet) og del den opp selv ,porsjoner/inviter på fest. Evt kan man gå til restauranter/hoteller og spørre om man kan få kjøpe noe varer av de,da matindustrien har flere utgaver av mat i XXXXL-porsjon. Kasse med 300 egg f.eks, 5liters plastdunk med pasteuriserte eggeplommer, 2liters "melkepakker" med omelettmix, alt sammen til lavere pris enn man får i dagligvarebutikkene, mulighetene er mange for den som er kreativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...