Gå til innhold

"Hetsing" av sunne matvalg


Hanne

Anbefalte innlegg

Synes du er kjempeflink som disker opp så digg matpakke til ungen din=), da kan han vokse å utvikle seg optimalt. Å slippe å bli mobbet for at han har litt ekstra. Drit i ka de negative tullingene sier, greit å kose seg men ikkje for mye. Å at de hetser deg fordi du ikke spiser sånn de liker å spise sier bare masse om de som personer. Bare hev deg over det, så lever du sånn du liker det, så kan de spise å kose seg sånn de vil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tenkt litt, og jeg lurer på hva slags signaler slike mennesker gir barna våre ?

Som de som jobber i barnehagen vår, hva lærer de barnet mitt når jeg etter mye tid har fått han til å like sunn mat, og de sier så han hører det at slik mat ikke gir nok energi? De ødelegger barnets glede over maten sin og kan i noen tilfeller sørge for at han ikke vil spise det likevel. Burde ikke de oppmuntre gode matvaner?

I kveld skal jeg "svette over grytene". Skal jaggu meg gi dem matpakke med mye energi til turen jeg! Gutten min skal få fråtse i egg, skinke, grønnsaker, frukt og annet sunn nammenam, og de kan bare våge seg å påstå at det ikke er bra nok!

Jeg lurer på hva foreldre egentlig ønsker seg jeg? Barn som er misunnelige over at den andre har finere/mer spennende matpakke? Eller barn som blir mobbet fordi de er tjukke? Jeg tror barnet mitt heller vil ønske å takle den misunnelsen, enn å mobbed pga fedme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt, og jeg lurer på hva slags signaler slike mennesker gir barna våre ?

Som de som jobber i barnehagen vår, hva lærer de barnet mitt når jeg etter mye tid har fått han til å like sunn mat, og de sier så han hører det at slik mat ikke gir nok energi? De ødelegger barnets glede over maten sin og kan i noen tilfeller sørge for at han ikke vil spise det likevel. Burde ikke de oppmuntre gode matvaner?

I kveld skal jeg "svette over grytene". Skal jaggu meg gi dem matpakke med mye energi til turen jeg! Gutten min skal få fråtse i egg, skinke, grønnsaker, frukt og annet sunn nammenam, og de kan bare våge seg å påstå at det ikke er bra nok!

Jeg lurer på hva foreldre egentlig ønsker seg jeg? Barn som er misunnelige over at den andre har finere/mer spennende matpakke? Eller barn som blir mobbet fordi de er tjukke? Jeg tror barnet mitt heller vil ønske å takle den misunnelsen, enn å mobbed pga fedme.

Ikke bare fedme, men generelt bedre helse, håper jeg...!

Nå har jeg ikke barn, men er det feil å få fokuset over på helse og sunnhet og ikke feit/ikke-feit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare fedme, men generelt bedre helse, håper jeg...!

Nå har jeg ikke barn, men er det feil å få fokuset over på helse og sunnhet og ikke feit/ikke-feit?

Formulerte meg kanskje dårlig, men for barn som mobber barn driter de i sunnhet, de bryr seg om hva de ser kroppslig. Men jeg er såklart for sunnere mat pga helse generelt også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super matpakke :D Litt off-topic, hvor får man kjøpt slike matbokser?

Faktisk ble denne boksen kjøpt på Coop Prix, fant flere nettbutikker som solgt matbokser med flere rom før jeg fant denne, men de var litt små. Du kan google litt rundt og se om det har kommet større typer nå, det er lenge siden jeg sjekket det ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen har vel kanskje mer fokus på danderingen av ting enn selve ingrediensene?

Nei, hovedfokuset er hvilke næringsstoffer jeg ønsker at de skal spise når de er på bhg og skole, men ja, det er også viktig at maten ser bra ut, man spier med øynene også:!: Det vil ikke si at jeg står å trykker ut mat med pepperkakeformer og skjærer sirlige mønster av agurken, det gjør jeg aldri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt protip er:

Annoying fucktard: "Haha, du spiser kaninfôr! LOL! Kake er godt! NANANANA!!!!"

Meg selv: *jeg klyper personen i sideflesket*

Meg selv: "Bacon er også godt. Ser du er godt i gang med produksjonen" eller "Ja, hvordan fungerer drittmaten for deg? og så klype litt ekstra.

Skjønner ikke at folk får så mye pes for maten de spiser når det er SUNN MAT. Får aldri noe negativt for maten jeg spiser. Det kan være fordi de vet at de blir nedsablet om de prøver seg, men det fungerer uansett. Venner har jeg også, utrolig nok.

Faktisk er det mest irriterende med å ha feite venner at man ikke kan si hva man vil om feite mennesker mens de er i nærheten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk ble denne boksen kjøpt på Coop Prix, fant flere nettbutikker som solgt matbokser med flere rom før jeg fant denne, men de var litt små. Du kan google litt rundt og se om det har kommet større typer nå, det er lenge siden jeg sjekket det ut :)

Takk for tips! Skal sjekke diverse matbutikker. Har funnet noen på nett, men enten er de for store eller for små :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt protip er:

Annoying fucktard: "Haha, du spiser kaninfôr! LOL! Kake er godt! NANANANA!!!!"

Meg selv: *jeg klyper personen i sideflesket*

Meg selv: "Bacon er også godt. Ser du er godt i gang med produksjonen" eller "Ja, hvordan fungerer drittmaten for deg? og så klype litt ekstra.

Skjønner ikke at folk får så mye pes for maten de spiser når det er SUNN MAT. Får aldri noe negativt for maten jeg spiser. Det kan være fordi de vet at de blir nedsablet om de prøver seg, men det fungerer uansett. Venner har jeg også, utrolig nok.

Faktisk er det mest irriterende med å ha feite venner at man ikke kan si hva man vil om feite mennesker mens de er i nærheten :D

Et av de "beste argumentene" jeg får er: "jeg vil heller spise det jeg vil og dø lykkelig som 50-åring" (les: brus, kaker, vaffel, sjokolade, pølser, chips, salt på skinkebrødskiva-ja, du leste riktig! osv osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av de "beste argumentene" jeg får er: "jeg vil heller spise det jeg vil og dø lykkelig som 50-åring" (les: brus, kaker, vaffel, sjokolade, pølser, chips, salt på skinkebrødskiva-ja, du leste riktig! osv osv).

Er jo ikke noe problem å spise sånn om man trener litt. Spiser mye slikt jeg, men jeg brenner av rundt 40 000 kcal i måneden på trening. Det blir noen kilo sjokopudding for å si det slik.

Du kan jo svare: "Du dør ikke lykkelig som en femtiåring. Du dør som et impotent vrak av en femtiåring, som knapt klarer å røre seg. Familien din setter nok forøvrig pris på at du velger å spise en sjokolade fremfor å leve 20 år ekstra sammen med dem."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det mulig å i det hele tatt sette pris på smaken av sjokolade hvis du trykker det i trynet hver jæ#¤%/ dag??

Har endel med hjerte og blod problemer i omgangskretsen min .. De kan komme med typisk slike argument, "kose seg mens en lever blablabla" samtidig så har de alldeles glemt at besteforeldrene, foreldrene og onkler og tanter har død av slag, blodprop, infarkt osv i altfor tidlig alder. Er du skikkelig heldig så får du gjerne belaste familien din med å være tungt pleietrengende noen år før du dør. Trene?? Er du gal.. det har vi jo ikke tid til. Vi må jo kjøre barna de 462 meterene bort til skolen.

Men tilbake til matpakka... Vi pleier normalt å sende med noe a'la det du viste... Pleier også å skjære opp endel frukt å sende med. Som regel tom matboks når det kommer hjem.

Med litt planlegging så er det ikke så mye arbeid heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår hvorfor folk blir sure. Her i norge skal vi ha likhet for alle barn. Da kan ikke du bare komme å ødelegge alt med å gi ungene dine et sunt kosthold som sikrer dem vitamin og mineral opptak, kan jo risikere at de barn presterer bedre enn andre barn både akademisk og i kroppsøvning. Det kan vi ikke ha noe av ! fysjameg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hvorfor folk blir sure. Her i norge skal vi ha likhet for alle barn. Da kan ikke du bare komme å ødelegge alt med å gi ungene dine et sunt kosthold som sikrer dem vitamin og mineral opptak, kan jo risikere at de barn presterer bedre enn andre barn både akademisk og i kroppsøvning. Det kan vi ikke ha noe av ! fysjameg

Det du sier her er igrunn det største problemet jeg har med samfunnet i dag. Likhetsfikseringen har tatt helt av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hvorfor folk blir sure. Her i norge skal vi ha likhet for alle barn. Da kan ikke du bare komme å ødelegge alt med å gi ungene dine et sunt kosthold som sikrer dem vitamin og mineral opptak, kan jo risikere at de barn presterer bedre enn andre barn både akademisk og i kroppsøvning. Det kan vi ikke ha noe av ! fysjameg

Helt riktig, og hvis noen unger gjør det dårlig på skolen, blir mobba eller er tjukke er det skolen sin feil! Husker dere den nyhetssendinen i fjor men han ungen som var så god i fotball at laget han gav han en kvote på hvor mange mål han fikk lov å score?

Synes du bør fortsette å gjøre matpakken sunnere jeg. Foreldrene mine var flinke med meg i matveien i alle fall, da jeg kom ut av sykehuset etter 7 uker etter å ha brukket låret spurte pappa hva jeg ville ha å spise. Jeg sa Baguett med ost, skinke og salat. Det er viktig å lære ungene sunne matvaner tidlig. Jeg var veldig dårlig når det kom til brus osv, men i matveien har jeg alltid vært relativt sunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns den matpakken så super ut! Jobber selv som lærer, og når jeg ser elever som har med seg mye frukt og grønt, skryter jeg høyt om det om hvor heldige de er, og hvor sunt det er. Barna kan jo ikke noe for hva foreldrene sender med dem, men det kan i det minste bli en god stemning rundt det å ha med seg noe annet enn brødskiver:)

JA til sunne og varierte matpakker(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Åh! Får alltid kommentarer på matpakkene mine jeg også! Men i det siste har jeg bare fått positive kommentarer så det er jo bra!

Men det som irriterer meg mest er når folk sier at det er lov å kose seg innimellom. Koser meg med maten min jeg. Lager da ikke ting som smaker dritt! Og hvorfor bruke mat som kos? I forrige uke gikk jeg og venninna mi en lang skitur og det var mer kos enn hva godis og pottis på sofaen hadde vært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...