Gå til innhold

"Hetsing" av sunne matvalg


Hanne

Anbefalte innlegg

[ATTACH]53563[/ATTACH]

Dette var matpakken til 3. klassingen min en dag i forrige uke (selvfølgelig fullkornspasta, selv om det ikke ser sånn ut på bildet). Jeg liker å lage sunne, varierte matpakker og ungene mine synes både det er godt og spennende med noe annet en brødskiver i lunchen. Jeg la akkurat dette bildet ut på fb-siden min, og opplevde kommentarer som: "herregud, at det går an!", "kaninfor" osv osv. Noen ble selvfølgelig inspirerte også, så kommentarene var ikke utelukkende negative. Trenger jeg å nevne at de negative kommentarene kom fra utrente, brusdrikkende, vaffel- is og sjokoladespisende (hver dag) kolleger, som også gjør narr av meg når jeg ikke spiser kake og sjokolade hver gang det er et eller annet som skal feires på jobb? ;)

Det jeg vil fram til, er at det er helt greit å hetse folk som er bevisst sin egen, og barnas helse, mens det å være usunn i hverdagen oppfattes som helt normalt (på min arb.plass i hvert fall). Jeg trenger vel ikke nevne at je g overhode ikke bryr meg om dette, men sparker tilbake så fort anledningen byr seg- og det gjør den ganske ofte! :)

post-113-14440881853326_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stå på :) Skulle ønske eg hadde ei mor som gjorde det der for meg når eg vokste opp :)

Levde på nugatti og brødskiver (og litt for mange) på skolen, og var kraftig(feit).

Misforstå meg rett, har verdens beste foreldre. Men i matveien, så skulle eg ønske de gjorde ting anderledes når eg var mindre..

Så du har en heldig sønn/datter! :)

Angående folk på jobb så er det bare å blokkere det ute. Til slutt så gidder de ikkje å bry seg lengere.. :)

Kanskje de til og med spør deg om tips etterhvert... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tilbakemeldinger :) Tidsklemma...vel, jeg er alene med to barn (5 og 8), har et alt for svært Trønderlån med dertil plen som skal vedlikeholdes, jeg er med barna på både fotball, svømming og turntreninger hver uke- og kamper i helgene, jeg trener 3- 5 ganger selv hver uke, i tillegg baker jeg alltid brød selv, og serverer aldri "posemat", men lager alt fra bunnen. Jeg jobber riktignok bare 80% (fri hver onsdag), men tidsklemma? Den har ikke jeg sett noe til, så de som prater om den, får dessverre ingen forståelse fra meg ;) Er så heldig å ha familie i nabohusene som kan passe barna når jeg trener, hvis ikke hadde jeg nok ikke fått trent såpass mye, men det meste går an med god planlegging!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn ( 4 og 5 år) får også sånne matpakker. Ungene flokker seg om mine barn når de åpner matpakka for det er så mye spennende der:)

Vi har forresten en tråd om barn og sunne matvaner. Mange gode tips til alle barnefamilier der ute og fyll gjerne på med bilder og andre tips.

Til dere med barn - Tips til sunne måltider | Fitnessbloggen Forum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker som å spise sunt er farlig og skremmende blant folk flest. Når jeg sitter i kantina på sogn vgs og spiser, eller på bussen og drar frem matboksen med standard kylling og ris, ser man at folk blikker med en gang og begynner å snakke seg i mellom. For å ikke snakke om hvor mye rare blikk og kommentarer jeg fikk når jeg satt på trappa på oslo s og spiste maten min før det var trening på 24fitness. Jeg utdanner meg for å begynne å jobbe i barnevernet, og syns det er supert at du gir barna dine gode matvaner! (y)(y)(y)(y)

Når jeg jobba i barnehage i fjor så ble jeg skremt over matvanene til barna, kun brød med masse sukker, kaker og kjeks til dessert... Og når ungene snakket om gårsdagens middag, var det enten pizza, pannekaker med sukker, eller sukker med ekstra sukker oppå, skremmende ! Hadde en unge som spiste havregryn til frokost hver dag, og spurte om han ble like sterk som meg en dag, han likte jeg veldig godt! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott at barna får slik mat! Men jeg tror jeg forstår (nå setter jeg meg inn i deres tankegang, ikke sympatiserer!) hvorfor enkelte reagerer. De som ikke er vant med å spise slik oppfatter gjerne slik sunn mat som "lite og slankende". Salater spiser man jo bare på diett, og slikt blir man ikke mett av! Det er sikkert lett for enkelte (kunnskapsløse) folk å trekke slutninger mellom slanking og dine barns matpakke her. De forstår ikke at det metter godt og er bra for kroppen, uansett alder.

Det var bare mine tanker rundt saken, og hvorfor noen kan være negative. Det skyldes som regel bare ignoranse. Så ingen grunn til å bry seg (men det gjør du jo ikke ;)). Stå på! Sunn mat til folket! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ATTACH]53563[/ATTACH]

Dette var matpakken til 3. klassingen min en dag i forrige uke (selvfølgelig fullkornspasta, selv om det ikke ser sånn ut på bildet). Jeg liker å lage sunne, varierte matpakker og ungene mine synes både det er godt og spennende med noe annet en brødskiver i lunchen. Jeg la akkurat dette bildet ut på fb-siden min, og opplevde kommentarer som: "herregud, at det går an!", "kaninfor" osv osv.

.

Hærlig å se andre som gjør det samme som vi gjør hjemme :) Noen ganger er det selvfølgelig med brødskiver i matpakken også, men ofte er det litt av hvert som du har til ditt barn. Sunt og variert kosthold til barna er godt videre for matveien deres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arrgh jeg kommer nettopp fra barnehagen, har levert en unge som var superstolt over å ha med masse frukt og gulerot i matpakken, å vaniljekesam til å dyppe den oppskjærte frukten i. Fornøyd viser han det til de som jobber der og de bare flott det Lucas, men i morgen skal vi på tur, da må du ha med mat som gir energi, som feks brødskive! Og jeg bare eæææh tuller du eller? Mener du at en skive kneip med slapp ost gir mer energi enn frukt, grønnsaker og kesam? Og hun bare eeeh....

Jeg blir oppgitt, de maser om at barna skal ha sunn mat, men deres versjon av sunn mat er brødskive med gulost eller leverpostei -.-

Så I feel you!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrgh jeg kommer nettopp fra barnehagen, har levert en unge som var superstolt over å ha med masse frukt og gulerot i matpakken, å vaniljekesam til å dyppe den oppskjærte frukten i. Fornøyd viser han det til de som jobber der og de bare flott det Lucas, men i morgen skal vi på tur, da må du ha med mat som gir energi, som feks brødskive! Og jeg bare eæææh tuller du eller? Mener du at en skive kneip med slapp ost gir mer energi enn frukt, grønnsaker og kesam? Og hun bare eeeh....

Jeg blir oppgitt, de maser om at barna skal ha sunn mat, men deres versjon av sunn mat er brødskive med gulost eller leverpostei -.-

Så I feel you!!!

Lite kunnskap der i gården, ja.. :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunt er et begrep mange ser veldig forskjellig på. Sunt for en person kan være usunt for andre. Jeg velger å kalle det variert kosthold.

Jeg syns det er syns om barn skal bli "hetsa" pga hva de har i matboksen. Man skulle tro at vi hadde kommet litt lenger i 2012. Men det er tross alt foreldrene som oppdrar barna og da ser vi hvor oppførselen kommer i fra. Se bare på "Nanny 911" eller hva det heter. Der er det ofte foreldrene som får oppdragelse av nannyen;)

Det er ikke noe galt med en brødskive, men hovedtyngden av maten i løpet av en dag bør ikke være brød syns jeg. det er mange andre gode ting å gi barna også. Mine barn spiser alt som blir satt på mmiddagsbordet. Grønnsaker sklir ned.

To av favorittrettene til ungene er:

  • Wraps med grilla kylling, grønnsaker og philidelpiaost ( brukt som "lim" )
  • Pastasalat med skinke\kylling, cherrytomater, agurk, fetaost ++

Fruktsalat med vaniljekesam er veldig populært og funker fint som kveldsmat eller frokost. Jeg har gjerne på litt havregryn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Festmatpakke hver dag?» -osloby

Du skjønner at verden (folkehelsa) vil gå åt skogen etterhvert når cherrytomater, egg og frukt er "festmat" og ikke hverdagsmat...

Sånn jeg har oppfattet kritikken mot disse 'festmatpakkene' går det mer på utseendet, det at man lager ulike former av fiskepuddingen, blomster av salamien og presser ut bokstaver i ost og gudene vet hva, ikke så mye innholdet. Skulle man klare å formere seg, ville nok poden fått med seg et utvalg grønnsaker og frukt (oppkuttet), protein i form av kjøtt eller fisk, og egg ja. Men ikke faen om jeg står og lager sommerfugl av reker og leverposteien!

Når det er sagt, har jeg inntrykk av at det er mange barnehager og lærere som henger fast ved "norsk kosthold", dvs tørre kneipskiver med svett ost og uttørka leverpostein som det sunneste av alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...