Gå til innhold

Er egentlig sunn mat dyrere enn usunn?


Espen Espelund

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

kl 8: 2-3 kneipskiver med syltetøy

kl 11: 2-3 kneipskiver med syltetøy

kl 14: 2-3 kneipskiver med syltetøy

kl 17: En hel billigpizza fra f.eks First Price e.l. + en billig øl

kl 21: 2-3 kneipskiver med syltetøy

Dette kunne nok holdt meg mett eller iallfall gitt en følelse av at magen var full.

Man får et billig kneipbrød tll ca 7 kr, syltetøy til ca 15 kr, pizza til rundt 15 kr og øl til 10 kr. Da er du oppe i 47 kr. 37 hvis du er avholds!

Jeg tror sunn mat er en smule dyrere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk dag nå;

5 egg

450 g cottage cheese

+ litt div krydder o.l ("proteinpannekaker")

250 g laksefilet

250 g potet

250 g grønnsaker

80 g havregrøt + 20 g linfrø

+- 2200 kalorier.

Tror ikke det er så feil om jeg sier 80 kroner.

Typisk dag før:

8 brødskiver

2 glass melk

(holder på å sulte ihjel)

En youghurt

En frukt

(besvimer snart)

Middag; gjerne feks 3 farsekaker, en potet og noe stæsj. Eller feks pasta

To brødskiver

+- 1500 kalorier (skjønner hvorfor jeg ofte var sulten)

Litt mer usikker på pris. Men hver dag var en kamp mot blodsukkeret og sulten:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løst på hukommelsen. Dette er kostholdet jeg bygde på i noen år. Heldigvis er nå kostholdet eksemplarisk. Det kommer vel noen å setter opp et mer balansert eksempel på sunn/usunn mat.

4Ostepølsermedlomper

FindusPyttipanne

3Medisterkakermedost

Proteinshake med melk

Noen ostesmørbrød

3lPepsiMax

175kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kl 8: 2-3 kneipskiver med syltetøy

kl 11: 2-3 kneipskiver med syltetøy

kl 14: 2-3 kneipskiver med syltetøy

kl 17: En hel billigpizza fra f.eks First Price e.l. + en billig øl

kl 21: 2-3 kneipskiver med syltetøy

Dette kunne nok holdt meg mett eller iallfall gitt en følelse av at magen var full.

Man får et billig kneipbrød tll ca 7 kr, syltetøy til ca 15 kr, pizza til rundt 15 kr og øl til 10 kr. Da er du oppe i 47 kr. 37 hvis du er avholds!

Jeg tror sunn mat er en smule dyrere...

Er det sånn en matdag ser ut for deg nå? Eller er dette før?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg regnet meg frem til en dag på diett - om det er bra nok eksempel?

Lunsj - 29kr

304g seifilet first price

4 egg first price

Salat, tomat, paprika first price, sopp first price

Middag - 25kr

304g seifilet first price

400g brokkoli fersk

tomat, paprika first price, sopp first price

Kvelds - 46,88kr

100g ris Euroshopper (5kg for 44kr = 0.88kr for 100g)

300g mager kesam

60g proteinpulver

100g bringebær Eldorado

100kr1800kcal

250g protein

126g karb

32g fett

EDIT: pluss 1/4 flaske fun light = 8kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WHAT :eek: er ikke kneipskive med syltetøy sunt? :rofl:

Sammenlikner man matvare for matvare så er nok det sunne alternativet noe dyrere i de fleste tilfellene. Men med litt kreativitet så går det fint ann å lage sunn mat som er billig også. Mye billig fiskemat f.eks om man kjøper på rett plass (eller fisker selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 Isberg

500 gram paprika

2 agurker

1 pakke spinat

2 blomkål

1 brokkoli

1 kg søtpotet

1 pakke hasselnøtter

ca 150 kr, avhengig hvor jeg handler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandler (30.0g)

Kesam Mager (Sans) (300.0g)

Jordbærsyltetøy, uten tilsatt sukker (50.0g)

Tomatpure (70.0g)

Honning (10.0g)

Karbonadedeig (200.0g)

Rødløk (50.0g)

Paprika rød (75.0g)

Paprika rød (75.0g)

Champignon (80.0g)

Kyllingfilet (250.0g)

Brokkoli (100.0g)

Woksaus, soya, hvitløk & ingefær (40.0g)

Rødløk (40.0g)

Mandler (10.0g)

Eple (150.0g)

Mager kesam vanilje (300.0g)

Dette er mat på treningsfrie dager, skal ha mer grønnsaker + frukt og sikkert supplere med proteinshake dagene jeg trener. Tipper jeg (som jente 175 høy, 65 kg, 21 år) kommer til å bruke 4000 kr/mnd på mat, om ikke mer.

Om jeg skulle spist usunt, hadde jeg langt i fra brukt så mye penger på mat. Jeg kunne spist uendelige mengder med ting jeg liker, som pasta, brød og godteri, som så og si ikke koster noen ting, jeg har i hvert fall aldri brukt så mye penger på mat som da jeg byttet om kostholdet helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker ikke helt det der med at "det er så dyrt å spise sunt".

Det er jaggu meg dyrt å spise usunt også. Færre poser sjokolade til 50 kroner, færre poser potetgull til 24.90, mindre 4pakninger med cola til 49 kroner, mindre posemat fra toro til 40 kroner og mindre grandis til...hva koster grandisen nå ?

Sunn mat kommer jo ikke i tillegg til dette, sunn mat blir jo en erstatning, og dessuten opplever man større metthet og tilfredshet så man spiser mindre.

Typisk metthet her

1 pk karbonadedeig - 33 kroner

1 pk hakka tomater - 8 kroner

30 gram natturris - 3 kroner

1 boks kokosmelk - 10 kroner

4 tomater, 1/2 agurk, 2 babyauberginer, 50 gram squash - 20 kroner

1/2 kylling eller fiskeblokk- 20 kroner + noe grønt ca 10 kroner

Før

2 brødskiver, pålegg og melk - 15 kroner da

1 baguette, brus - 60 kroner

3-4 poteter, 1 kotelett - hmm...

1 pose ferdigmat . 30 kroner

1 baguette - 45 kroner

1 sjokoladeplate, brus 40 kroner

Sparetips kan dere lese her, og også her er en liten anekdote.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen år siden tenkte jeg kun på at jeg fikk i meg nok proteiner og utover det var det ikke viktig. Det betydde at det OFTE ble kjøpt helt totalt unødvendig dyr usunn mat på butikken, som feks brus, ferdigpizza, ferdig posemat o.l (blir fort 50kr ekstra dage, 350kr ekstra i uka, 18000kr i året!!!) Etter jeg skjerpa meg og spiste sunt så brukte jeg mindre penger, MEN så måtte jeg ete mer og da gikk sluttsummen en del opp. Alt i alt mener jeg usunn mat er mye dyre, bare plukk med deg det du får lyst på/ser godt ut så blir det fort en del hundre kroner i kassa.. (Syns dog kjøtt/kylling kunne vært billigere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hva som er dyrest, men ser for meg at sluttsummen blir omtrent den samme fordi mange som spiser mye usunn mat også kjøper mer snacks/tilbehør o.l. som strengt tatt ikke er nødvendig. Tenker da at mot en helg kjøpes det kanskje potetgull, godteri, is, dessert ++. I et sunt kosthold vil i mange tilfeller innkjøpene være mer jevnt fordelt, slik at man ikke få den dyreste "helgehandlingen". I tillegg blir det sjeldnere alkohol, turer på byen som fort koster litt ekstra og nattmat.

Jeg vet ikke, men synes iallefall ikke det er så fryktelig dyrt å spise sunt, rent og godt :) (så er jeg da også en liten person som ikke trenger voldsomme mengder mat :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg er off-topic nå, men drister meg ut på denne. Rema1000 har jo disse heftene sine med middagsmat til under 100,-

http://www.rema.no/under100/Kampanjer/Januar/article59315.ece

500 g Laksefilet naturell 500g Godehav

2 stk Gulrot

1 stk Purreløk

800 g Poteter

1,5 dl Lettmelk Tine

+ smør, grønnsaksbuljong, muskat, salt og pepper

Til 64 for ingrediensene i lista. Det kan vel ikke være så altfor usunt? Og det er jo ""4"" porsjoner. Så si det holder til 2 måltider, Greit under 40,- per måltid for alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er proteinene som er dyre for min del, samt frukt og bær. Eg et ikkje så mykje dyrt kjøtt, men det blir uansett nokre kroner av det.

Som karbohydrat går det i ris, grønnsaker, poteter, frukt, bær og havregryn. 10kr for ein pakke havregryn og 30 for 4kg ris!

Totalt sett ligg eg vel rundt 100 kroner dagen. Var opp i 150 for ei tid tilbake, men eg må få inn nokre gode vaner sidan eg blir student til hausten.

At sunn mat er så dyrt trur eg er ei løgn folk fortel seg sjølv som ein unnskyldning for å kjøpe usunn mat, eventuelt at dei går på Meny og ser på prisane i ferskvaredisken der. Dei som klager har neppe studert markedet og gjort eit forsøk på å finne sunn mat til ein billig penge. Du kjem langt med fisk, kylling, svin osv. Det som ligg bak er nok heller at dei ikkje gidd ta seg tida til å finne og lage sunn mat.

Det mest positive eg har gjort for mitt kosthald er å byrje å trene fast. Eg hadde ikkje noko dårleg kosthald tidlegare heller, men etter at eg byrja å trene i april i fjor har eg ikkje kjøpt ein einaste frossenpizza, som det gjekk ein del av før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...