Gå til innhold

Er egentlig sunn mat dyrere enn usunn?


Espen Espelund

Anbefalte innlegg

Jeg spiser også ganske store mengder mat per dag og har et matbudsjett på 2500kr som holder veldig bra ut hele måneden. Men jeg er prisbevisst. Tar en tur til Sverige hver måned, kjøper billige Rema-varer på vei fra jobb + billige Rimi- og Kiwi-varer på vei fra trening. I tillegg hamstrer jeg av god, gammel vane mat til potensielt dårligere tider, så jeg leker tetris i fryseren + at skap og matboden snart er full. Jeg har riktignok lunsj på jobb, så lommeboka slipper unna med knappe 300kr/mnd for et solid måltid + 2 frukt hver arbeidsdag.

Men det gikk vesentlig mye mer penger når jeg spiste junk, selv om jeg også da var prisbevisst. Lå vel aldri under 3500kr per måned, og når vi var to som gumlet drittmat (og mye av det) ble det lett opp mot 7-8000kr i måneden for to munner. Nå er jeg temmelig sikker på at jeg kunne mettet to for halvparten så mye med god, sunn mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg hadde hatt problemer med å få i meg 1 kg kjøtt pr dag, men så er jeg et supervanedyr, så jeg lager det alltid på samme måte..noe som jeg ser for meg at du kanskje ikke gjør når du spiser 1 kg pr dag:p

Du skulle bare visst. Jeg er flinkere til å variere nå, men har sikkert spist det samme 28 av dagene iløpet av en mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo for moro skyld ramse opp et relativt typisk matinntak med kostnadsoverslag. Der jeg har vært litt i tvil, er det blitt rundet oppover.

mellommåltid/før/under trening osv.

1 proteinshake (40 g) = 10 kr

1 banan = 2 kr

1 eple = 3 kr

50 g cashewnøtt = 5 kr (1/2 pose, kunne egentlig kjøpt større kvanta hehe)

Lunsj

3 egg= 5 kr

1 ss rapsolje = 50 øre (egentlig langt mindre men gadd ikke regne literpris)

hjemmelaget salat av tomater, kikerter og bønner

Kikerter = 1,50

Bønner =1,50

Cherrytomat = 5 kr (1/2 boks)

Hermetisk tomat = 1 kr (1/5 av boks til 5 kr lol :D )

Middag

300 gram svinekjøtt strimlet = 16 kr

400 gram kålrabi = 3 kr

1/2 dl laktoseredusert melk = 1 kr

1/4 isbergsalat = 4 kr

Hermetisk tomat = 3 kr

(+ krydder. Bruker ikke noe fancy eller dyre greier, men kan slenge på en krone)

1 boks mager kesam = 16 kr

Total sum: 77,5 kr, eller rundt 2300 kr/mnd

Ballet summerer seg til:

2000 kcals (nesten nøyaktig)

post-600-14440826666209_thumb.png

Om jeg hadde vært fullstendig robbet for skrupler ville det blitt noe sånt :D

For rettferdighetens skyld tok jeg bare mat man lager hjemme, og holdt kcal antall omtrent likt. La oss si jeg baserte det på en ekstremversjon av kostholdet fra første året jeg bodde hjemmefra.

Frokost

Kaffe latte = 25 kr

Lunsj

Skolebolle = 15 kr

Litago sjokolademelk = 17 kr

I løpet av dagen:

Brus (uten sukker) = 16 kr

Middag

Pizza originale = 30 kr

Snacks

Sur supermix (100 gram) = 15 kr

2 kick lakris = 12 kr

Litt yoghurtnøtter = 10 kr

Totalt: 2116 kcal

Total pris: 140 kr, eller 4200 kr/mnd

post-600-14440826671359_thumb.png

Så ok 100 kcal mer enn eksempelet overfor, men næringsinnholdet er crap og dyrere ble det også, gitt :) (og jeg ville etter all sannsynlighet vært ihjelsulten nesten hele dagen)

post-600-1444082666591_thumb.png

post-600-14440826670917_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

(Litt pris gjetting her da..)

Hva jeg kan finne på å spise i løpet av en dag nå:

1 knekkebrød med egg - ca 5 kr

Eple - ca 4 kr

1 boks Cottage Cheese - ca 25 kr

1 kyllingfilet - ca 25 kr

200 g Wok grønnsaker - ca 10 kr

1 knekkebrød med egg - ca 5 kr

Sum: 74 kr

Før:

En Go Morgen Yoghurt - 15 kr

En Toro Rett i Koppen Bolognese - 20 kr

En baguett med ost - 30 kr

Sjokolademelk - 15 kr

Kveldskos sjokolade - 10 kr

Sum: 90 kr

Litt billigere er det for meg å spise sunt :) Mest fordi den veldig usunne meg også var lat og aldri gadd lage seg mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(Litt pris gjetting her da..)

Hva jeg kan finne på å spise i løpet av en dag nå:

1 knekkebrød med egg - ca 5 kr

Eple - ca 4 kr

1 boks Cottage Cheese - ca 25 kr

1 kyllingfilet - ca 25 kr

200 g Wok grønnsaker - ca 10 kr

1 knekkebrød med egg - ca 5 kr

Sum: 74 kr

Håper du spiser mer en det her om dagen ? Eller trener du ikke?

Sunn mat er nok billigere, holder du deg unna ting som nutrilett osv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du leve på poteter, pasta, nuddler, fiskegrateng (sånn frossen til 10kr) og brød, drite i treneing, kosttilskudd, vitaminer, variert kosthold, osv så kan du sikkert leve på under 200 kr uken om du er gjerrig nok.. Usunt kosthold er ikke bare et kosthold med mye snop og ferdigmat i mine øyne vertfall.. En klarer fint å spise dyrt og likevel usunt.

Derfor vil jeg påstå at "sunt" kosthold er dyrere, fordi du klarer ikke å få i deg det du trenger for så lite penger..

Litt mer interessant hadde det vert å faktisk få sett hvor billigt det kan være å få i seg sunn variert mat kombinert med hva man trenger av kosttilskudd, det hadde vert en bra artikkel. Gjerne med eksempel til mann på 90 kg som spiser samboeren ut av huset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...