Gå til innhold

Er egentlig sunn mat dyrere enn usunn?


Espen Espelund

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om du skal regne pris per kalori så er nok sunn mat dyrere..

Det har du nok rett i, men det er nok et fåtall som handler etter filosofien om å få "mest for pengene" kontra enkelhet og det at man rett og slett ikke har kunnskapen. De samme som handler mye usunn mat er nok også de som hadde hatt godt av å kutte i inntaket.

(Men det er jo utenfor temaet uansett fra min side, når vi snakker PRIS)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1liter olje koster? ;)

Hehe, ja jo... Men du lever jo ikke på en liter olje om dagen:P

Men om du regner et sunt kosthold på 2000kcal med en god andel proteiner så mener eg å tro at et kosthold som er "usunt" på 2000kcal som regel blir billigere (sett utifra at det er samme antall varmåltid feks, og ingen ting kjøpt i varmdisk/gatekjøkken, etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja jo... Men du lever jo ikke på en liter olje om dagen:p

Men om du regner et sunt kosthold på 2000kcal med en god andel proteiner så mener eg å tro at et kosthold som er "usunt" på 2000kcal som regel blir billigere (sett utifra at det er samme antall varmåltid feks, og ingen ting kjøpt i varmdisk/gatekjøkken, etc).

Det er sant, men nå var jo også "hvor mye metter maten" et viktig poeng - og man holder ikke lenge på 2000kcal fra frossenpizza feks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Det er bare tull imo! Det finnes dyr og billig sunn mat, og det finnes dyr og billig usunn mat.

Hvis man kun skal spise proteiner og grønnsaker omtrent, a la PSMF f.eks, da kan jeg være med på at det blir litt dyrt.

Men, ved et normalt sunt kosthold finnes det mange alternativer som er billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil tro man tjener i lengden på å kjøpe sunn mat, ikke da med tanke på selve maten, men alle ekstra kostnadene som kommer ved å leve på pizza og cola. Vil tro at de absolutt fleste blir generelt sykere av å leve på slik mat, og da går en del utgifter på medisiner, om det så er snakk om paracet og nesespray så koster dette også i lengden. Og det faktumet at man må kjøpe nye større klær hele tiden hvis man lever på et slikt kosthold.

Men vil tro de felste her inne er oppegående nokk til å klare å lage sunn mat billigst mulig (hvis det er behov for det selvfølgelig). Tar meg heller råd til å spise sunt enn å kjøpe nye klær på stipendet :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier jo seg selv at en del synes det er forferdelig dyrt å leve sunt, siden de insisterer på å kjøpe frukt og grønnsaker som ikke er i sesong året rundt uansett hva det koster, småhandler, og insisterer på dyrt kjøtt og fisk. I tillegg (dette er kanskje viktigere) så tenker folk ofte på lightprodukter eller "sunnere" alternativer når de tenker på sunn mat. Siden folk er så innprentet med at sunn mat skal være dyrere, kan man da som produsent ofte tilby folk et dårligere alternativ (fettet er fjernet og byttet ut med fyllmasse eller mel, eller man har rett og slett bare en jævlig liten porsjon).

Det mest perverse eksempelet jeg har sett så langt er dette:

post-600-14440826649989_thumb.png

Altså nesten 500 kr/kg for tørket pasta, eller nesten 40 kr pr porsjon. Produsentene må le så de griner på vei til banken. Jeg sjekket det opp mot et par av de andre "ferdigpastarettene" og forskjellen i næringsinnhold var nesten ikke tilstedeværende. (Nutrilett tilsetter litt vitaminer og sånt, men hvem vil egentlig ha det i en pastarett?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinrik og sunn mat som kylling og frossen fisk, men også mye fersk fisk er veldig billig, sikkert mellom 20-40kroner. Frosne grønsaker er også billig, tror du får det for ca. 20 kroner,og det varer jo til mer enn en middag.

I tillegg vil vel de fleste ha noe saus til kyllingen, koster vel en 10-15kroner.

En ferdigrett fra Fjordland: 60kroner. men du blir jo ikke like mett, og de eventuelle 20 kronene ekstra du betaler tror jeg er vel verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke en detaljert sammenligning med "usunn" mat, men ikke uvanlig dag for meg kan se slik ut.. Tallene kan ha forandret seg noe da jeg skrev det for snart to år siden (http://baliba.blogg.no/?c=1326119791):

Kosthold for en dag:

1. 50gr proteinpulver, 40gr havregryn, neve frosne bær (12,50+2+3,5=18)

2. 6 eggehviter og 2 plommer, 1 banan (9,5+2=11,5)

3. 250gr laks, ½ brokkoli (21+4,5=25,5)

4. 6 eggehviter og 2 plommer, 1 paprika, ½ rødløk (9,5+3,5+2=16)

5. 50gr proteinpulver, 1 banan (12,50+2=14,50)

6. 250gr laks, ½ brokkoli (21+4,5=25,5)

Totalt: 18+11,5+25,5+16+14,50+25,5 = 111,-

Hva som er sunt og ikke vil jo vel og merke være en evig diskusjon, men dette fungerer ihvertfal bra for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser jo lavkarbo og mange spør meg om det ikke er mye dyrere. For min del er det viktigere å ha et sunt kosthold, som for meg meg er rent kjøtt i mest mulig grad (det sniker seg inn en del kjøttdeig, men det er fordi det er rimeligere enn karbonadedeigen..) og grønnsaker. Vil jeg ha brød eller knekkebrød så lager jeg det selv (eller kjøper fedon eller møllerens lavkarbobrød). Jeg handla på lørdag, for to personer. Lavkarbo. Da har vi alt vi trenger til alle dagens måltider. 700 kr totalt. Jeg synes ikke det er så ille, 350 kr pr person for ei uke. Riktignok hadde vi en del grønnsaker i fryseren, men hvis jeg skulle handla alt hadde det kanskje blitt 100 kr ekstra for alle grønnsakene(da jeg stort sett kjøper de billige frosne grønnsakene).

Om det så hadde vært billigere for vår del å spise usunt så får man jo ikke noe tilbake, egentlig. Jeg personlig trenger den maten jeg spiser fordi jeg tåler ikke pasta/mel/melk o.l og fordi jeg har et mye mer stabilt humør når jeg spiser slik jeg spiser (faktisk, jeg blir grinete hvis jeg får i meg feil mat:meh:). Jeg har myyye mindre problemer med kviser. Jeg orker mere. Jeg føler meg bra. Jeg klarer det jeg skal klare på trening osv. Så vi får nå mer tilbake på sunt kosthold. Og det er langt viktigere enn å spare mest mulig penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jo. Men det er faktisk alltid godt, selv om det til tider er stress å få i seg.

Jeg tror jeg hadde hatt problemer med å få i meg 1 kg kjøtt pr dag, men så er jeg et supervanedyr, så jeg lager det alltid på samme måte..noe som jeg ser for meg at du kanskje ikke gjør når du spiser 1 kg pr dag:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...