larskr Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Der fikk jeg oppmerksomheten din tenker jeg ja Det er en gjenganger her på forumet at en nybegynner spør om råd, og som oftest blir nybegynneren fortalt at han/hun bør fokusere treningen sin rundt baseøvelser som knebøy, markløft, chinups, og benkpress. Noen brukere ser ut til å ha dette på utklippstavla og bruker dette som svar nesten uansett hva spørsmålet er. Selv om jeg ikke er helt uenig, ser det ut som om dette gis som råd noe ukritisk. I denne tråden skal du få muligheten til å støtte opp under påstandene dine! Jeg skal sette opp en rekke påstander (som jeg er uenig med, husk det ), og du skal få forklare nøyaktig HVORFOR du mener noe annet. Det blir en god øvelse i å forklare hvorfor du mener som du gjør, slik at du ikke bare gjentar noe du antar er sant. Alle som leser her får også muligheten til å lære noe. Prøv å ikke ta for deg mer enn ett punkt pr post, slik at andre også slipper til Baseøvelser er helt unødvendig! Det beste for å bli sterkere og for muskler er isolasjonsøvelser i maskinerDet er mye bedre å splitte opp treningen i én kroppsdel pr økt pr uke enn å trene fullkroppsøkter Forskning viser at man ikke trenger mer enn 0,8 gr proteiner pr kg kroppsvekt.Proteinpulver er helt unødvendig, det bare tisser man utCrossfit er kjempebra trening for idrettsutøvere på alle nivåerJogging er bedre enn intervalltrening hvis man vil ned i vekt, for da ligger pulsen i fettforbrenningssonenKreatin ødelegger nyrene dineYoga og pilates former musklene, slik at de blir lange og slanke, og ikke "bulete"Jeg er morbid overvektig på grunn av genene minePuls-Yngvar er Norges beste personlige trener Sett igang Velvet, bassefar, Anya og 14 andre 17 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9812-base%C3%B8velser-er-un%C3%B8dvendig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ILU Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 9. Kan vi si overvektig? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9812-base%C3%B8velser-er-un%C3%B8dvendig/#findComment-361228 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velvet Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 5. Crossfit er kjempebra trening for idrettsutøvere på alle nivåer Nei, fordi: Crossfit som trening er ett perfekt eksempel på trening hvor man prøver å bli god på mange ting samtidig, men ender opp med å bli average god på mange ting, samtidig. Muskelforvirring på høyt nivå. Man må fortelle kroppen de rette tingene for å få de rette resultatene. Crossfit gjør deg altså til en hybridmix. Crossfit er meget god trening for den som bare vil trene og svette, men fordi av oss som har spesifikke mål med vår trening, er ikke crossfit veien å gå. Om du vil bli langdistanseløper må du nesten trene på langdistanseløping for å bli god, og vil du bli strongman så hjelper det altså ikke å løpe langdistanse. Vil du bygge muskler så må du nesten løfte en tung nok vekt nok mange ganger ofte nok. Planlagte, strategiske variabler i treningen er det som gir best resultat for å oppnå spesielle mål, og med fare for å gjenta meg selv - det du forteller kroppen din er det kroppen din gjør. Får den masse signaler blir den like forvirret som Velvet i de første dagene i ny jobb. larskr 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9812-base%C3%B8velser-er-un%C3%B8dvendig/#findComment-361278 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 1. Baseøvelser trener mange muskler på en gang. Hvorfor kjøre rygghev for korsrygg, leg curl for hamstring og hantel hold for grep, når du trener alt i ett på en øvelse? Det er i tillegg mye enklere å ha progresjon i de store øvelsene kontra de små. Isolasjonsøvelser i maskiner har sin plass i et treningsprogram det også, men da som et supplement. Hvis man tar utgangspunkt i at en sterkere muskel er en større muskel, er baseøvelser den letteste måten å øke i styrke/volum på. Og siden styrketrening handler om å øke i styrke og/eller muskelmasse, bør baseøvelsene inngå i ethvert treningsprogram. Når det gjelder baseøvelser kontra isolasjonsøvelser i maskiner, stiller baseøvelsene større krav til støttemusklatur, og fungerer på den måten skadeforebyggende. En sterk kjerne er viktig for å unngå mange skader/plager. I tillegg er bevegelsen som skjer i hofta under markløft veldig lik den bevegelsen som skjer i hofta ved sprint, noe som gjør at økt styrke her er veldig overførbart til en raskere sprint. Det samme gjelder knebøy og spenst. Ja, isolasjonsøvelser har også sin plass i et treningsprogram, men da som et supplement for å styrke baseøvelsen, eller for forfengelighetens skyld. 2. Hvorfor trene en muskel kun en gang per uke, når en muskel er ferdig restituert etter 48-72 timer? Svært ueffektivt!. I løpet av en uke er det 168 timer, og det er mye mer effektivt å la muskelen vokser i 146 timer (3 treninger per uke) kontra 48 timer med en trening i uka. 3 ganger så rask fremgang! 4. Man kan ikke tisse ut næringsstoffer, overskuddsenergi lagres i kroppen som glykogen, fett eller muskler. Det kan med andre ord ikke tisses ut igjen, da ville ingen blitt verken fete eller muskuløse. Proteinpulver en nødvendig som et supplement i kostholder DERSOM man ikke får i seg nok protein gjennom vanlig mat. Skal jeg være ærlig, så synes jeg proteinpulver er bedre enn å spise en masse kjøtt/fisk fordi: 1: mye billigere per 100 gram protein (whey 80 fra gymgrossisten er 1000 ganger billigere enn å spise en masse kyllingfilet som proteinkilde) og 2: er mye enklere/parktisk fordi du kan ta med deg en shaker overalt, og det tar mye mindre tid å tilberede. Aminosyresammensetningen i whey-protein er i tillegg minst like god som i kjøtt. 6. Fettforbrenning handler om kalorier inn vs. kalorier ut over en periode. Hvis man over en periode går i energiunderskudd, tar kroppen energi fra kroppens vev, for å dekke underskuddet (i form av fettvev eller muskelvev). Om du trenger 2000 kalorier for å holde vekten, spiser 2000 kalorier men jogger bort 500 kalorier om dagen, vil du miste ca. 0,5 kg i uken (for å miste 1 kg fett må man gå ca. 7000 kcal i underskudd). Om underskuddet kommer av at du kutter i maten, eller gjør kardio, har ingenting å si. Når det gjelder høyintetnsitets vs. lavintensitets kardio, handler fettforbrenning fortsatt om kalorier. Fettforbrenningssone er igrunn et tullete begrep, ettersom forbrenningen av karbohydrat/glykogen under høyintensitetskardio uansett vil jevne seg ut. 8. Muskelfester og en muskels form er genetisk bestemt, men du kan forandre muskelfibrenes tverrsnitt gjennom styrketrening. Ja, du kan endre på størrelsesforholdet mellom musklene, og forholdet mellom muskler og fett, men du kan ikke endre en muskels form, bare størrelsen. Lange, slanke muskler=små muskler. 9. Du er feit fordi du har spist mer kalorier enn kroppen din forbrenner. Enten fordi du spiser for mye/for kaloritett mat, eller beveger deg for lite (lite energiforbruk i forhold til energiinntaket). Kroppen din er et resultat av spisevanene dine, det er bevist at forskjellen mellom "høy" og "lav" forbrenning ikke er spesielt stor, om man i det hele tatt kan snakke om "høy" og "lav forbrenning. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9812-base%C3%B8velser-er-un%C3%B8dvendig/#findComment-361289 Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-bone Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Tusen takk! Prøvde å forklare nr. 8 til ei venninne, men jeg mislyktes helt... Hun trodde ikke på at muskelens form er genetisk bestemt, men at påstod hardnakket man fikk lange slanke muskler av pilates og yoga.. Uansett hvor mye jeg forklarte! Kristyle 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9812-base%C3%B8velser-er-un%C3%B8dvendig/#findComment-361332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
DukeNukem Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Baseøvelser er helt unødvendig! Det beste for å bli sterkere og for muskler er isolasjonsøvelser i maskiner Feil! Baseøvelser har rykte på seg for å være de beste fordi de innvolverer mange muskler og setter større krav tl utførelse enn isolasjonsøvelser. Store øvelser øker også kroppens naturlig testosteronprodusksjon som fører til enda bedre effekt. MEN ønsker man kun muskelvekst, kan isolasjonsøvelser med fokus på kontakt ha større effekt enn baseøvelser.Det er mye bedre å splitte opp treningen i én kroppsdel pr økt pr uke enn å trene fullkroppsøkter Uenig. Kroppen bruker 2-4 dager på restutisjon så ønsker man best mulig effekt av treningen sin bør man ta hensyn til dette. Men veldig tung trening setter stort krav til nevesystemet ditt og det trenger enda lengre tid enn musklene for å komme seg igjen. Dette er et argument som kan forsvare en 3 splitt feks.Forskning viser at man ikke trenger mer enn 0,8 gr proteiner pr kg kroppsvekt. Vet ingenting om dette, men forskning viser at pasienter kommer seg reskere etter oprasjoner med høyprotein dietter. Dermed kan man vel ta konkusjonen at det vil hjelpe en person og restituere bedre etter trening også. Proteinpulver er helt unødvendig, det bare tisser man ut Dette er et argument man som regel hører av dumme folk. Crossfit er kjempebra trening for idrettsutøvere på alle nivåer Mange idretter bruker former for sirkeltrening som er idrettsspesifikk. Crossfitt er sikkert kjempebra trening, men kan ikke se for meg at alle skal få et positivt utbytte av det, spesielt ikke hvis det skal være for å prestere bedre i en idrett. Jogging er bedre enn intervalltrening hvis man vil ned i vekt, for da ligger pulsen i fettforbrenningssonen Jeg er tjukk, har null peil på dette Kreatin ødelegger nyrene dine Ingenting kan bevise dette. Yoga og pilates former musklene, slik at de blir lange og slanke, og ikke "bulete" Husmor myte, musklene dine er så lange som de er, blir ikke lengre eller kortere. Når man trener dem blir de gradvis tjukkere og tjukkere. Når de blir en viss størrelse er det et utvalg undermennesker som synes de er ekle og bulete. Jeg er morbid overvektig på grunn av genene mine Nei, du er tjukk fordi du spiser mer enn du forbrenner (Veldig få unntak) og er for svak til å innse at du er skyld i din egen lidelse.Puls-Yngvar er Norges beste personlige trener Mannen selger treningstips til idioter, han har sikkert masse peiling, men desverre så selger ikke : "Tren 5x5 powerbuilding med max effort!" Til forsider av NRK, Dagbladet og VG. Mens : "Ta litt situps i ny og ned mens du spiser gress og en helt idiotisk vegitarianerdiett for perfekt balanse og zen i hverdagen" Selger som hakka møkk. fff, kl99, Anya og 3 andre 6 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9812-base%C3%B8velser-er-un%C3%B8dvendig/#findComment-361369 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Danny S Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 5. Crossfit er kjempebra trening for idrettsutøvere på alle nivåer Nei, fordi: Crossfit som trening er ett perfekt eksempel på trening hvor man prøver å bli god på mange ting samtidig, men ender opp med å bli average god på mange ting, samtidig. Muskelforvirring på høyt nivå. Man må fortelle kroppen de rette tingene for å få de rette resultatene. Crossfit gjør deg altså til en hybridmix. Crossfit er meget god trening for den som bare vil trene og svette, men fordi av oss som har spesifikke mål med vår trening, er ikke crossfit veien å gå. Om du vil bli langdistanseløper må du nesten trene på langdistanseløping for å bli god, og vil du bli strongman så hjelper det altså ikke å løpe langdistanse. Vil du bygge muskler så må du nesten løfte en tung nok vekt nok mange ganger ofte nok. Planlagte, strategiske variabler i treningen er det som gir best resultat for å oppnå spesielle mål, og med fare for å gjenta meg selv - det du forteller kroppen din er det kroppen din gjør. Får den masse signaler blir den like forvirret som Velvet i de første dagene i ny jobb. er ikke no feil å bli "average" på mange ting, for da blir man AWESOME totalt. gjennomtrent. sammenlign med MMA. Du kan være verdensmester i EN ting.. f.eks kickboxing.. men da taper du som regel mot en som er Average i kickboxing + bryting.. Bedre å være litt god på mange forskjellige ting, enn jævla god på en ting.. synes jeg men ja, skal du bli supergod på en ting, så må man jo fokusere på det og trene etter det kl99, Lonepone, Sjef og 1 annen 4 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9812-base%C3%B8velser-er-un%C3%B8dvendig/#findComment-361504 Del på andre sider Flere delingsvalg…
larskr Skrevet 23. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2012 er ikke no feil å bli "average" på mange ting, for da blir man AWESOME totalt. gjennomtrent. Enorm feilslutning. Her sier du igrunn at verdens beste utøvere er gjennomsnittlige i mange forskjellige kvaliteter, og dette er langt fra sannheten. I idretten vinner spesialisten. Er man gjennomsnittlig i alt, er man gjennomsnittlig totalt, spesielt når det kommer til idrett. Dette gjelder til og med i MMA. Selv om man trenger å være god i flere kampstiler samtidig, finnes det målbare fysiske kvaliteter som er viktigere enn andre. Foreksempel finnes det visse krav til styrke, eksplosivitet og utholdenhet som er spesifikke for denne typen kampsport, slik at det blir meningsløst å trene som f.eks en sprinter, maratonløper, svømmer, styrkeløfter osv. Det er like meningsløst å trene uten mål og mening som crossfit. Det er heller ikke slik at det er viktig å være jevnt over god på alle kampsportene i MMA. Visse stiler er overlegne andre, og det gir derfor mening å vektlegge disse stilene fremfor andre. F.eks ser man jo at boksere klarer seg dårlig i overgangen til MMA, mens brytere klarer seg ganske bra Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9812-base%C3%B8velser-er-un%C3%B8dvendig/#findComment-361539 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BROrilla Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Jeg tror crossfit kan være løsningen for å komme i en helt rå form, om man har grunnlaget fra før av... Crossfit er hvertfall gøy, men svin tungt! 123abc1, lks og Lonepone 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9812-base%C3%B8velser-er-un%C3%B8dvendig/#findComment-361556 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imu Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Ett punkt skrev du, de andre har tatt alle. Jeg kan ta ett punkt. Nr 2. For en nybegynner som ikke trener veldig tungt og vil trene 3 ganger i uka passer det fint med fullkroppsprogram fordi kroppen rekker å restituere seg innen neste treningsøkt. Og for å få fremgang trenger en å belaste en og samme muskel mer enn 1 gang i uka. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9812-base%C3%B8velser-er-un%C3%B8dvendig/#findComment-361569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imu Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 "Yoga og pilates former musklene, slik at de blir lange og slanke, og ikke "bulete". Muskler blir ikke lenger enn de er, de er knyttet til skjelettet og det blir ikke lengre når man har sluttet å vokse. Grunnen til at de ikke er bulkete er at man ikke bruker større belastning enn ens egen kropp. Kroppen har derfor ikke behov for store muskler. At musklene tøyes, det betyr ikke at de blir lengre men at man får en større bevegelighet og at de ikke er stramme/sammentrukket. Jeg er litt usikker merker jeg så korriger meg gjerne! Dette var morsomt. Å få prøve seg. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9812-base%C3%B8velser-er-un%C3%B8dvendig/#findComment-361582 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imu Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 "Jogging er bedre enn intervalltrening hvis man vil ned i vekt, for da ligger pulsen i fettforbrenningssonen". Jeg prøver meg: Nei, fordi du forbrenner flere kalorier ved intervalltrening pr minutt. Du er i fettforbrenningssonen ved intervalltrening også, når du roer ned, og forbrenner mye i de intensive periodene. Selv om en forbrenner mest fett ved lavere intensitet betyr det prosentvis, det betyr ikke at man ikke forbrenner noe fett ved intensiv trening. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9812-base%C3%B8velser-er-un%C3%B8dvendig/#findComment-361586 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imu Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 "Jeg er morbid overvektig på grunn av genene mine". Man kan ikke bli fet upåvirket av hva man spiser. Litt dårlig setning men dere skjønner hva jeg mener. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9812-base%C3%B8velser-er-un%C3%B8dvendig/#findComment-361590 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zeph Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Er ikkje denne tråden ein spøk, eller er det berre eg som er treg? Sigvar Garfors 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9812-base%C3%B8velser-er-un%C3%B8dvendig/#findComment-361591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imu Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 "Proteinpulver er helt unødvendig, det bare tisser man ut" Man tisser ut avfallsproduktet nitrogen som finnes i protein, ikke aminosyrene. Om det er mye nitrogen i urinen betyr det(hvis man er frisk) at man har mer enn nok protein-inntak. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9812-base%C3%B8velser-er-un%C3%B8dvendig/#findComment-361600 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imu Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Er ikkje denne tråden ein spøk, eller er det berre eg som er treg? Hvorfor det? Jeg er dårlig på å ta en spøk men synes dette var god trening jeg. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9812-base%C3%B8velser-er-un%C3%B8dvendig/#findComment-361601 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velvet Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 er ikke no feil å bli "average" på mange ting, for da blir man AWESOME totalt. gjennomtrent. sammenlign med MMA. Du kan være verdensmester i EN ting.. f.eks kickboxing.. men da taper du som regel mot en som er Average i kickboxing + bryting.. Bedre å være litt god på mange forskjellige ting, enn jævla god på en ting.. synes jeg men ja, skal du bli supergod på en ting, så må man jo fokusere på det og trene etter det Så,om du går ut fra videregående med 4 i alle fag, så har du 6 i gjennomsnitt? MMA er en spesifikk sportsgren, utøverne legger treningen sin opp etter akkurat dette, akkurat som en sprinter fokuserer på eksplosivitet og ikke muskelbygging i sin trening. Crossfit er den type trening mange tror er kjempebra fordi det er blytungt, mens det i realtiteten ikke er spesielt gunstig siden det fører til såkalt "muskelforvirring" (sitat Børge Fagerli) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9812-base%C3%B8velser-er-un%C3%B8dvendig/#findComment-361757 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kl99 Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 CrossFit er sikkert kult om man ikke har noen spesielle ambisjoner. Eneste jeg har sett er at de ikke fokuserer så mye på teknikk, men det varierer sikkert fra studio til studio. Viktigste er at man er aktiv og har det gøy imo. Lilo 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9812-base%C3%B8velser-er-un%C3%B8dvendig/#findComment-361758 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsLars Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Der fikk jeg oppmerksomheten din tenker jeg ja Det er en gjenganger her på forumet at en nybegynner spør om råd, og som oftest blir nybegynneren fortalt at han/hun bør fokusere treningen sin rundt baseøvelser som knebøy, markløft, chinups, og benkpress. Noen brukere ser ut til å ha dette på utklippstavla og bruker dette som svar nesten uansett hva spørsmålet er. Selv om jeg ikke er helt uenig, ser det ut som om dette gis som råd noe ukritisk. I denne tråden skal du få muligheten til å støtte opp under påstandene dine! Jeg skal sette opp en rekke påstander (som jeg er uenig med, husk det ), og du skal få forklare nøyaktig HVORFOR du mener noe annet. Det blir en god øvelse i å forklare hvorfor du mener som du gjør, slik at du ikke bare gjentar noe du antar er sant. Alle som leser her får også muligheten til å lære noe. Prøv å ikke ta for deg mer enn ett punkt pr post, slik at andre også slipper til Baseøvelser er helt unødvendig! Det beste for å bli sterkere og for muskler er isolasjonsøvelser i maskinerDet er mye bedre å splitte opp treningen i én kroppsdel pr økt pr uke enn å trene fullkroppsøkterForskning viser at man ikke trenger mer enn 0,8 gr proteiner pr kg kroppsvekt.Proteinpulver er helt unødvendig, det bare tisser man utCrossfit er kjempebra trening for idrettsutøvere på alle nivåerJogging er bedre enn intervalltrening hvis man vil ned i vekt, for da ligger pulsen i fettforbrenningssonenKreatin ødelegger nyrene dineYoga og pilates former musklene, slik at de blir lange og slanke, og ikke "bulete"Jeg er morbid overvektig på grunn av genene minePuls-Yngvar er Norges beste personlige trener Sett igang Leser ingen av de andre inleggene, så kan jeg komme med mitt eget og se hvor mye jeg har rett/tar feil i etterkant. 1. Det spørs helt på målet ditt. Baseøvelser(chins, benk, bøy, mark) er ikke nødvendig, du kan bli stor og sterk uten dem, men de er ekstremt effektive. Skal du få samme effekten med maskiner/isolasjonsøvelser tar det mye lengere tid både per treningsøkt, og i antall treningsøkter før du ser de samme resultatene. En god sammenligning er å vaske opp med en oppvaskbørste kontra en tannbørste. Hvis du har veldig skitten oppvask, kan det lønne seg å først bruke en oppvaskkost, og så bruke tannbørsten på områdene du ikke fikk skikkelig rent med oppvaskkosten. Dette illustrerer greit hvordan isolasjonsøvelser og baseøvelser bør kombineres. 2. Du får nok god pump av dette, men du trener da hver muskel i kroppen 1 gang i uken kontra 2 eller 3. For de aller fleste vil ikke dette være effektivt. For veldig avanserte utøvere som gjerne går på steroider kan dette være nødvendig for fremgang, men de fleste vil aldri nå et slikt nivå. 3. Trenger for hva? Å overleve? Det er mer interessant å sitere forskning som ser på sammenhengen mellom proteininntak og muskelbygging. 4. Tisser du pulver? Protein er protein, samme om det kommer fra pulver eller fra brødskiver/egg. Molekylært ser det helt likt ut og reagerer likt med enzymene i kroppen din. 5. Det spørs på målsetningen din, og hva du mener med "kjempebra trening". Alt er bedre enn å sitte i sofaen. 6. Det er antall kalorier, og ikke hvor kaloriene kommer fra i kroppen (fett eller glukose) som avgjør effekten av treningen. Intervalltrening kan derfor ansees som mer tidseffektivt fordi du brenner mer kalorier på kortere tid. Er du godt trent kan du sannsynligvis opprettholde jogging i "fettforbrenningssonen" lenge nok til at du forbrenner mer kalorier enn ved intervalltrening(men da er du kanskje ikke typen som trenger vektnedgang?). Lyle McDonald hevder også kardio(type i "fettforbrenningssonen") er gunstig fordi det venner musklene/kroppen til å nytte seg av fett fremfor karbohydrater, og derfor gir deg mer stabil sultfølelse. 7. Bevis det 8. Muskler kan bare bli større eller mindre, du kan ikke "forme" dem. 9. Høyst lite sannsynlig. Du er morbid overvektig fordi du spiser mer enn du forbrenner. 10. Hvem? Lame Nordstrom og Martin T 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9812-base%C3%B8velser-er-un%C3%B8dvendig/#findComment-362221 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsLars Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Så,om du går ut fra videregående med 4 i alle fag, så har du 6 i gjennomsnitt? MMA er en spesifikk sportsgren, utøverne legger treningen sin opp etter akkurat dette, akkurat som en sprinter fokuserer på eksplosivitet og ikke muskelbygging i sin trening. Crossfit er den type trening mange tror er kjempebra fordi det er blytungt, mens det i realtiteten ikke er spesielt gunstig siden det fører til såkalt "muskelforvirring" (sitat Børge Fagerli) Godt eksempel på det som kanskje er problemet med crossfit. Skal du få 6 i alle fag må du jobbe med hvert fag separat, ikke med alle samtidig Målestningen med crossfit tror jeg er noe mange kjenner seg igjen i, men fremgangsmåten for å oppnå den er kanskje ikke den beste. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9812-base%C3%B8velser-er-un%C3%B8dvendig/#findComment-362288 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.