Gå til innhold

"Gud så tynn du er, du burde spise mer."


OhMickey

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Synes det er uhørt at folk skal legge seg oppi andres utseende på en negativ måte.

Om noen helt tydelig har spiseforstyrrelser og det er fare for deres helse, er det en ting, men slik som skrevet i eksemplet over om smågodt og stemor, er det helt tydelig at personen ikke har særlig innsikt i sunn kost.

Har ei venninne som alltid har vært fryktelig tynn. Selv etter graviditet hadde hun fryktelig lav bmi, og slet med å legge på seg. Jeg hjalp henne med kostholdet, og nå har hun for første gang i sitt liv klart å legge på seg litt, og slipper alle de teite kommentarene fra folk om hvor voldsomt tynn hun er.

Tror mange ikke tenker seg om før de snakker. Spesielt jevnaldrede jenter som kanskje har litt for mye er kjapp til å kommentere hvor tynn de synes andre er. De er gjerne misunnelige fordi de ikke selv har helt kontroll på vomma, og skjønner ikke at det de sier sårer andre.

Litt OT, men har i det siste fått kommentarer fra en viss gutt på gymmet som mener jeg er blitt alt så for stor, og må slutte å trene så mye. Han mener det umulig kan være gutter som synes det er pent med ei jente med sååå mye muskler. Det skal sies at muskelmassen min verken er skremmende med eller uten klær på, og at uttalelsene hans begynner å bli et irritasjonsmoment når de gjentar seg flere ganger i uka.

En dag sprekker det, og da skal han få høre hva jeg mener om det vannete trynet hans, og alle de blå kvisene han har fått etter å tydeligvis ha gjort noe svært feil med "havregryna og kyllingen" sin.

Det er faktisk omtrent på nivå med hippier. Altså om du først skal dømme noen, er det vel det samme om det er "negativt" eller "positivt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk omtrent på nivå med hippier. Altså om du først skal dømme noen, er det vel det samme om det er "negativt" eller "positivt"?

Er vel ikke akkurat å dømme noen om en skryter av bra innsats, og det er neppe noen som føler seg krenket om man på en saklig måte skryter av prestasjoner eller utseende.

I mine øyne er det hvertfall folkeskikk å ikke presse folk ned i dritten, eller kritisere dem for deres levemåte :)

Du må gjerne komme med eksempler på å dømme folk på en "positiv" måte, for i mine øyne er å dømme et negativt ladd ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke akkurat å dømme noen om en skryter av bra innsats, og det er neppe noen som føler seg krenket om man på en saklig måte skryter av prestasjoner eller utseende.

I mine øyne er det hvertfall folkeskikk å ikke presse folk ned i dritten, eller kritisere dem for deres levemåte :)

Du må gjerne komme med eksempler på å dømme folk på en "positiv" måte, for i mine øyne er å dømme et negativt ladd ord.

"To form an opinion or estimation of after careful consideration"

"To form an opinion or evaluation"

Judgement - Wikipedia, the free encyclopedia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"To form an opinion or estimation of after careful consideration"

"To form an opinion or evaluation"

Judgement - Wikipedia, the free encyclopedia

Vi kan bli enige om å være uenige. De fleste danner seg inntrykk og meninger om folk rundt seg, i både positiv og negativ forstand. Personlig synes jeg at en kan holde negative ting for seg selv om det ikke er for å hjelpe, eller om en ikke kjenner personen godt nok til at en vet om den tar det personlig eller ikke :)

Som trådstarter og mange andre her poengterer så er det ting som sårer, og i dette tilfelle noe som for mange er vanskelig å gjøre noe med, og da er det mye bedre med et "lykke til på veien" enn et "fy faen så tynn du er, spis mere". Positiviteten lenge leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker før jeg begynnte å trene styrke, så satset jeg på fotball seriøst og trente 5ganger i uken. Jeg var utrolig tynn, og fikk ofte høre "Du er så heldig som er så tynn", "så tynn du er!", det var like sårende for meg så for tykke å høre om hvor feite de er.

Rart at det er lov å si det den ene veien, men ikke den andre... Heldigvis har jeg gått mye opp i vekt:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vet ikke hvor mange ganger jeg har fått kommentarer og spørsmål om vekten min, av både venner og familie som mener jeg er for tynn, og må slutte å trene..det de ikke skjønner er at jeg trener FOR å ligge på meg, å spiser alt jeg kan, og det sårer like mye hver gang :p aner ikke hvor mange ganger kjæresten har sittet å trøstet meg med å prøve å si at folk bare er sjalu, mens jeg trøkker i meg sjokolade :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet til samtlige her inne som reagerer på andres utsagn om egen kropp er fordi dere lar andre påvirke deres egne idealer og virkelighetsoppfatning. Som Emilwoop sier: hvis du virkelig ikke bryr deg, så bryr deg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet til samtlige her inne som reagerer på andres utsagn om egen kropp er fordi dere lar andre påvirke deres egne idealer og virkelighetsoppfatning. Som Emilwoop sier: hvis du virkelig ikke bryr deg, så bryr deg ikke :)

Som regel preller det av meg.

Men når jeg rett og slett blir mobbet og hånet, reagerer jeg med sinne. Heldigvis skjer dette sjelden.

Nå er jeg voksen og takler dette, men det finnes mennesker med spiseforstyrrelser etc. som er sårbare, derfor mener jeg man ikke skal kommentere andres vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange vil se på det å være tynn som et kompliment, mens andre syns det er direkte uhøflig. Nåtidens kroppideal er at å være slank er fint, derfor vil de aller fleste ikke tenke på det som negativt. Har vært tynn hele livet, og hvem og hvordan man sier irriterer i ulik grad. Hvis for eksempel min bestemor på 85 år sier at jeg er så tynn samtidig som hun prøver å tvinge i meg den tredje porsjonen med lammestek eller det åttende kakestykket så tar jeg det med en klype salt. Folk har alltid en mening om alt, det letteste vil være å drite i det eller å si ifra at vedkommende får syns hva faen de vil. For å sette et litt utvanna ordtak på det: haters gonna hate.

Personlig vil jeg ikke se på det som negativt at noen kaller meg tynn, er selvfølgelig forskjell på: Du er så tynn, du ser bra ut eller Du er så tynn, har du i det hele tatt spist i år? Det vel alltid være noen som syns du er for tynn, for tjukk, for muskuløs, for svak, for sterk eller et eller annet. Det eneste man kan gjøre er vel å si ifra at det ikke er greit eller drite i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke hvor mange ganger jeg har fått kommentarer og spørsmål om vekten min, av både venner og familie som mener jeg er for tynn, og må slutte å trene..det de ikke skjønner er at jeg trener FOR å ligge på meg,
Ja, en fyr presterte å si til meg når jeg sa jeg hadde vært på trening at jeg TRENGTE ikke å trene fordi jeg var tynn. Jeg svarte da at jeg trente styrke. Da sa han ikke mer. Veldig rart når trening kun forbindes med vektttap og ikke ønsket om å være i god form.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange vil se på det å være tynn som et kompliment, mens andre syns det er direkte uhøflig. Nåtidens kroppideal er at å være slank er fint, derfor vil de aller fleste ikke tenke på det som negativt. Har vært tynn hele livet, og hvem og hvordan man sier irriterer i ulik grad. Hvis for eksempel min bestemor på 85 år sier at jeg er så tynn samtidig som hun prøver å tvinge i meg den tredje porsjonen med lammestek eller det åttende kakestykket så tar jeg det med en klype salt. Folk har alltid en mening om alt, det letteste vil være å drite i det eller å si ifra at vedkommende får syns hva faen de vil. For å sette et litt utvanna ordtak på det: haters gonna hate.

Personlig vil jeg ikke se på det som negativt at noen kaller meg tynn, er selvfølgelig forskjell på: Du er så tynn, du ser bra ut eller Du er så tynn, har du i det hele tatt spist i år? Det vel alltid være noen som syns du er for tynn, for tjukk, for muskuløs, for svak, for sterk eller et eller annet. Det eneste man kan gjøre er vel å si ifra at det ikke er greit eller drite i det.

Ja det er klart forskjell på "du er tynn nok til å kunne unne deg litt kake" enn når noen prøver å skremme en til å spise mer som exen som var så bekymret at han sa jeg så ut som en konsentrasjonsleirfange. Særdeles overdrevet og stygt sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en fyr presterte å si til meg når jeg sa jeg hadde vært på trening at jeg TRENGTE ikke å trene fordi jeg var tynn. Jeg svarte da at jeg trente styrke. Da sa han ikke mer. Veldig rart når trening kun forbindes med vektttap og ikke ønsket om å være i god form.

fått den før jeg og, jeg trenger ikke trene, fordi jeg er tynn, og når jeg ikke spiser snop (føler bare ikke noe behov for snop og drit hver dag, men spiser jo til gjengeld mye mat), får jeg høre at jeg er den som abselutt kan unne meg det..men kansje det er derfor jeg er den som "kan" unne meg det, fordi jeg ikke gjør det, og fordi jeg trener :p Er så lei av at folk skal blande seg å tro det er greit fordi jeg er tynn, å ikke overvektig :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fått den før jeg og, jeg trenger ikke trene, fordi jeg er tynn, og når jeg ikke spiser snop (føler bare ikke noe behov for snop og drit hver dag, men spiser jo til gjengeld mye mat), får jeg høre at jeg er den som abselutt kan unne meg det..men kansje det er derfor jeg er den som "kan" unne meg det, fordi jeg ikke gjør det, og fordi jeg trener :p Er så lei av at folk skal blande seg å tro det er greit fordi jeg er tynn, å ikke overvektig :p

Det er slitsomt nok å være opptatt av utseende sitt selv, når ikke andre også skal være det. Teit å si at du kan unne deg godteri, det er tross alt ikke noe bra med det. De fleste hormonelt friske mennesker ville vært slanke om de holdt seg borte fra sukkeret men ikke fra treninga, og det vet de fleste og har nok litt dålig samvittighet for å spise godteri og resulatet det fører til. Når de må gjøre det alene fordi du sier nei takk blir noen ekstra usikre. En fyr ble så provosert av mitt nei takk til småsjokoladeskåla hans at han etter å ha mast tre ganger putta skåla under nesa mi for å trolig vekke apetitten min. Han ble sur fordi jeg klarte å stå imot:) Men egentlig i dårlig humør fordi han hadde lagt på seg tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo lov å hate på alle som har fått til noe og som er positivt. Det er ikke lov å hate nedover.

Ikke så få ganger har BOLING blitt tema når jeg er på byen. Alt avhengig av karb/kreatin/nacl-status samt klesplagg seff.

Utdrag fra lufteområdet på et større utested i Oslo:

To gutter som røyker: Faen så trent du var da. Boler du? Du boler.

Meg: (ler). Takk, det tar jeg som et kompliment. Er da lov å ha 'ceps uten å bole? Eller?

To gutter: Jeg trente drit seriøst i 6 mnd og ble ikke så stor som deg. Du boler.

Meg: Hehe, ja, sånn går det når man har bedritne gener! Lykke til med røykingen, treningen og deres velutviklede sosiale antenner.

To gutter: ... (lang maske)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, seks måneder. Og når det ikke gav han megastore muskler gav han opp og begynte å røyke?

Like greit!

Slike frekkasserier er ganske vanlige på byen. Spesielt folk som føler seg litt "truet" av the MaD AEsteTHiCz, og enda mer hvis man er litt høyrøstet og tar litt sosial plass slik jeg gjerne gjør. Det er stort sett veldig lett å kontre. Skal sies at jeg tidvis er både ganske rapp og drøy i kjeften.

Et medlem på dette forumet, som er betydelig større enn meg, fikk følgende i do-kø på en hjemmefest, helt ut av det blå fra en jente han aldri hadde møtt før eller snakket med: (Prikke på skulderen) "Sånne bolere som deg er så jævlig stygge! Æsj! Tror du det er fint eller? Faen så stygg du er.".

DAFUQ is happening with folks oppdragelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...