Gå til innhold

"Gud så tynn du er, du burde spise mer."


OhMickey

Anbefalte innlegg

Forrige sommer var i den absurde situasjonen å veie omtrent 70 kg. da jeg kom hjem etter 6 måneder i Asia. Hadde vært på 3 ukers vandring i fjellene i Nepal og pådratt meg et influensalignende virus som la meg langflat i omtrent 3 uker med null matlyst. Hadde ca. 9 i fettprosent og det av muskler jeg hadde trent opp halvåret før var så godt som borte. Følte jeg i alle fall.

Så godt som alle kommenterte at jeg var sykt tynn, med vekt på sykt. Det er klart at det er ubehagelig for folk når folk legger vekt på sykt i stedet for tynn. Noe som forbindes med sykdom er det jo aldri bra å bli sammenlignet

Jeg likte det heller ikke noe særlig så jeg spiste på meg 6 kg i løpet av de første to ukene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vokste selv opp med samme greie. Jeg var skam tynn som ung dame, var veldig glad i idrett, og det hjalp vel ikke på. Men jeg spiste som en hest. Min far kommenterte til og med en gang at jeg spiste han ut av huset :D Men la aldri på meg.

Grunnen til at det er greit å "slenge med leppa" til tynne folk, fremfor til større personer, er vel fordi det alltid i nyere tid har vært ett "skjønnhetstegn" å være tynn fremfor stor. De viser jo bare tynne mennesker på tv og all propaganda, og jeg tror det alltid kommer til å være slik. Så folk har et syn som sier at det nesten er litt "snillt" å si at man er for tynn, eller hvertfall mye mer greit enn når man er big boned.

Men endelig har det faktisk begynnt å være et skjønnhetstegn å være trent som kvinne og :) Jeg syns alle skal få ha sin egen mening om hva som er vakker og ikke, men de skal søren meg respektere andre sine meninger og da :)

Jeg lærte meg å heller ta det til meg på en positiv måte, blei alltid sur og snurt når folk sa det, så til slutt svarte jeg bare tilbake; åh, tusen takk tror jeg, ja jeg kan vel spise ALT jeg vil uten å legge på meg! Er ikke det bare greit da? Vær litt "frekk" tilbake, så holder de kjeft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke gjør det da, er nok minst like kjipt å høre for oss overvektige gitt.

Ja, det er det nok, men overvektige får vel kanskje ikke så mange kommentarer? Det er jo ganske normalt i dagens samfunn å være overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det nok, men overvektige får vel kanskje ikke så mange kommentarer? Det er jo ganske normalt i dagens samfunn å være overvektig.

Nei, men vi blir vel fortere "ekskludert" fra samfunnet. Klesstørrelser for eksempel, idealet som helst skal være undervektig.

Men poenget mitt var ikke å si at de som er store har det VÆRRE enn de som er tynne altså, men det å være tynn blir oftere sett på som et skjønnhetstegn enn det å være stor. Pluss at det kan VIRKE som om det kan være lettere å gå opp i vekt en ned (spise på kalorioverskudd høres jo ut som en drøm for de fleste som er glad i mat, og da lettere enn å hele tiden måtte begrense seg.)

MEN. Det er klart, man skal ikke kommentere det. Og det er vondt å få kritikk for kroppen sin, uansett om man er tynn eller stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men vi blir vel fortere "ekskludert" fra samfunnet. Klesstørrelser for eksempel, idealet som helst skal være undervektig.

Men poenget mitt var ikke å si at de som er store har det VÆRRE enn de som er tynne altså, men det å være tynn blir oftere sett på som et skjønnhetstegn enn det å være stor. Pluss at det kan VIRKE som om det kan være lettere å gå opp i vekt en ned (spise på kalorioverskudd høres jo ut som en drøm for de fleste som er glad i mat, og da lettere enn å hele tiden måtte begrense seg.)

MEN. Det er klart, man skal ikke kommentere det. Og det er vondt å få kritikk for kroppen sin, uansett om man er tynn eller stor.

Om det er lettere å gå opp i vekt eller ned avhenger vel litt av person tenker jeg, og de undervektige som vil opp i vekt misunner jo sikkert de som faktisk har lett for å gå opp i vekt. Når det gjelder klesstørrelser så er vel "størrelsene" blitt større, har de ikke? Siden normal-vekten i samfunnet har blitt større. Følger ikke så mye med innen klesfronten, men mener jeg har lest det et sted.

Uansett så er det ganske ufint å kommentere sånt uavhengig av hvordan man ser ut. Folk burde vel rett og slett tenke seg litt bedre om før de snakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er lettere å gå opp i vekt eller ned avhenger vel litt av person tenker jeg, og de undervektige som vil opp i vekt misunner jo sikkert de som faktisk har lett for å gå opp i vekt. Når det gjelder klesstørrelser så er vel "størrelsene" blitt større, har de ikke? Siden normal-vekten i samfunnet har blitt større. Følger ikke så mye med innen klesfronten, men mener jeg har lest det et sted.

Uansett så er det ganske ufint å kommentere sånt uavhengig av hvordan man ser ut. Folk burde vel rett og slett tenke seg litt bedre om før de snakker.

Det er jeg helt enig i, det siste der. Kommentarer i negativ retning på kropp er sårende UANSETT størrelse.

Ja, størrelser har blitt større, men man finner ikke egne butikker for tynne, de kan handle i normale butikker. Om man er stor nok så må man i spesialbutikk. Om det er positivt eller negativt at overvektige har egne butikker kan jo såklart diskuteres, men jeg tviler på at det er spesielt morsomt å henvises til en "BIG"-avdeling eller en egen spesialbutikk. Nå har jeg aldri vært helt der, da jeg har klart å få på meg de øverste størrelsene i vanlige butikker, men jeg ville følt meg enda mer ille til mote om jeg, i tillegg til å være feit, hadde måttet gå inn på en "plus size"-butikk.

Men hva mener du med at det er forskjellig fra person til person om det er lett å legge på seg eller ikke? (ren nysgjerrighet) Er det ikke kcal inn - kcal ut som gjelder? En tynn person kan ta gainer, ete et par ekstra sjokoladeplater, større middagsporsjoner, peise på med fett og ikke trene carido, og personen vil da gå opp? Vil to personer med lik forbrenning gå like mye opp på like høyt kaloriunderskudd?

Det er ihvertfall dette overvektige får høre, det er jo BARE å ligge på underskudd, så enkelt er det. Og grunnen til at mange ikke klarer å gå ned i vekt er jo nettopp derfor, fordi de spiser for mye/trener for lite, og altså går i null eller pluss. Ikke fordi "kroppen min vil ikke slanke seg".

Eller tar jeg helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i, det siste der. Kommentarer i negativ retning på kropp er sårende UANSETT størrelse.

Ja, størrelser har blitt større, men man finner ikke egne butikker for tynne, de kan handle i normale butikker. Om man er stor nok så må man i spesialbutikk. Om det er positivt eller negativt at overvektige har egne butikker kan jo såklart diskuteres, men jeg tviler på at det er spesielt morsomt å henvises til en "BIG"-avdeling eller en egen spesialbutikk. Nå har jeg aldri vært helt der, da jeg har klart å få på meg de øverste størrelsene i vanlige butikker, men jeg ville følt meg enda mer ille til mote om jeg, i tillegg til å være feit, hadde måttet gå inn på en "plus size"-butikk.

Men hva mener du med at det er forskjellig fra person til person om det er lett å legge på seg eller ikke? (ren nysgjerrighet) Er det ikke kcal inn - kcal ut som gjelder? En tynn person kan ta gainer, ete et par ekstra sjokoladeplater, større middagsporsjoner, peise på med fett og ikke trene carido, og personen vil da gå opp? Vil to personer med lik forbrenning gå like mye opp på like høyt kaloriunderskudd?

Det er ihvertfall dette overvektige får høre, det er jo BARE å ligge på underskudd, så enkelt er det. Og grunnen til at mange ikke klarer å gå ned i vekt er jo nettopp derfor, fordi de spiser for mye/trener for lite, og altså går i null eller pluss. Ikke fordi "kroppen min vil ikke slanke seg".

Eller tar jeg helt feil?

Det jeg mente med at det varierer fra person til person er at det finnes ulike kroppstyper. Les dette: Styrketrening for fyrstikker - Fitnessbloggen :) Men ja, sånn veldig forenklet så dreier det seg om kcal inn - kcal ut. Så to personer med lik forbrenning, mat og treningsmengde burde i teorien gå opp like mye. Nå skal det sies at jeg ikke er noen ekspert på dette, så kan sikkert hende jeg sier noe galt. Altfor lenge siden jeg leste meg opp på det her. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å gå opp i vekt er absolutt det vanskeligste jeg har prøvd på. Vil påstå at det er akkurat like vanskelig som å gå ned i vekt :)

Fordi du ikke klarte å spise nok? Bare nysgjerrig, jeg har aldri prøvd å gå opp selv, så fortell gjerne litt rundt det :) Vil kroppen bruke lengre tid på å gå opp enn å gå ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du ikke klarte å spise nok? Bare nysgjerrig, jeg har aldri prøvd å gå opp selv, så fortell gjerne litt rundt det :) Vil kroppen bruke lengre tid på å gå opp enn å gå ned?

Fordi du må spise deg "mer enn mett", du blir lett kvalm av større mengder mat enn vanlig, det å innse etter kveldsmaten at du ligger på 600kcal for lite å må tvinge i deg en kveldsmat til selvom du er mett fra før av. Prøver ofte å spise større posjoner enn jeg pleide før, og ender ofte med at jeg blir så mett at jeg blir kvalm og må ligge på sofaen i en halvtime, selvom det egentlig ikke er mer enn en vanlig person spiser. Har selv gått ned i vekt og synes at å spise på underskudd er enklere enn å spise på overskudd.

Men slikt oppleves nok annerledes for mange :) Har brukt 1 år på å gå opp 2kg. Føler liksom at får å nå nok kalorier må jeg ty til mer "usunne" matvarer (er veldig glad i lettprodukter o.l. men har måtte byttet flere ut med fullfett-produkter) og av og til blir det sjokoladepålegg for å nå kalorimålet :p

Men igjen, har aldri slanket meg. Om jeg spiser slik jeg føler for(uten å logge maten eller telle kalorier) så ligger jeg på 700kcal i underskudd hver dag. Men vet såklart at det ikke er alle som har så lett for å spise på underskudd :) Merkelig hvordan man er satt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du ikke klarte å spise nok? Bare nysgjerrig, jeg har aldri prøvd å gå opp selv, så fortell gjerne litt rundt det :) Vil kroppen bruke lengre tid på å gå opp enn å gå ned?

Ja, fordi man ikke spiser nok i forhold til kroppens forbrenning. Jeg har kunne spise det overvektige spiser i større mengder uten å legge på meg noe særlig (1-2kg maks), og holde meg på den vekta mens de gjerne oser over. Til tross for dette var det ikke før jeg begynte med et skikkelig treningsopplegg og spise mye mer(3000-3500kcal av "ren mat") at jeg begynte å legge på meg litt muskler. Så ja det å legge på seg kan være vanskelig for noen. En av søsteren min sine bestevenniner fikk faktisk utprøvd medikamenter fra legen sin for å dempe forbrenningen hennes slik at hun kunne legge på seg(var vel 25-26 da); ingenting skjedde. Og hun ser bare tynn ut, ikke noe sykelig eller noe og har virkelig prøvd så utrolig mye. Så det er nok ikke bare å spise mer for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du må spise deg "mer enn mett", du blir lett kvalm av større mengder mat enn vanlig, det å innse etter kveldsmaten at du ligger på 600kcal for lite å må tvinge i deg en kveldsmat til selvom du er mett fra før av. Prøver ofte å spise større posjoner enn jeg pleide før, og ender ofte med at jeg blir så mett at jeg blir kvalm og må ligge på sofaen i en halvtime, selvom det egentlig ikke er mer enn en vanlig person spiser. Har selv gått ned i vekt og synes at å spise på underskudd er enklere enn å spise på overskudd.

Men slikt oppleves nok annerledes for mange :) Har brukt 1 år på å gå opp 2kg. Føler liksom at får å nå nok kalorier må jeg ty til mer "usunne" matvarer (er veldig glad i lettprodukter o.l. men har måtte byttet flere ut med fullfett-produkter) og av og til blir det sjokoladepålegg for å nå kalorimålet :p

Men igjen, har aldri slanket meg. Om jeg spiser slik jeg føler for(uten å logge maten eller telle kalorier) så ligger jeg på 700kcal i underskudd hver dag. Men vet såklart at det ikke er alle som har så lett for å spise på underskudd :) Merkelig hvordan man er satt sammen.

Ah ok, slikt å se :) Ja det skal ikke være lett noen av delene tydligvis, men jeg merker jo at det er relativt enkelt å gå ned så lenge man har mentaliteten på plass. Det er somregel det som er det største problemet for folk på diett, og det er litt av en jobb å endre tankegang. Nå når JEG har ordnet opp i hodet så tar det jo relativt kort tid å gå ned :) og der har man kanskje fordelen..

Men takk, nå lærte jeg noe i dag og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fordi man ikke spiser nok i forhold til kroppens forbrenning. Jeg har kunne spise det overvektige spiser i større mengder uten å legge på meg noe særlig (1-2kg maks), og holde meg på den vekta mens de gjerne oser over. Til tross for dette var det ikke før jeg begynte med et skikkelig treningsopplegg og spise mye mer(3000-3500kcal av "ren mat") at jeg begynte å legge på meg litt muskler. Så ja det å legge på seg kan være vanskelig for noen. En av søsteren min sine bestevenniner fikk faktisk utprøvd medikamenter fra legen sin for å dempe forbrenningen hennes slik at hun kunne legge på seg(var vel 25-26 da); ingenting skjedde. Og hun ser bare tynn ut, ikke noe sykelig eller noe og har virkelig prøvd så utrolig mye. Så det er nok ikke bare å spise mer for alle.

Ok, takk for svar rundt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter er: IN THE MONEY!

Det er utrolig hvor provoserende det er at noen tror at det er legitimt og OK hvordan de kan fortelle tynniser hvordan de skal spise og det hele for å gå opp i vekt. At det ikke er bra å være under det ene eller andre i BMI. (BMI er bollocks for de som trener anyway)

Særlig også fordi dette gjerne kommer fra jevnaldrene som man går på skole med / jobb / familie etc. Mange av disse har også null peiling på kosthold, og skulle hold kjeft lenge før de begynte å snakke om vekt trening eller idealer.

Hadde noen forklart en tjukkas hvordan de skulle kommet seg ned ville det vært både mobbing, ufølsomt, mangel på EQ og det hele.

Ja jeg har fått høre at jeg var en tynnis og ditt og datt fra 7-15 år. Ikke gøy.

Society sier at dette er greit, men neste gang jeg høre noe om dette i all offentlighet enten på jobb eller i en sosial sammenheng skal jeg jammen slå et slag for tynnisen og virkelig la motpart få høre hvor ufølsomme de er og at de beveger seg inn i "hostile territory"....

Tynniser fortjener ikke å høre det, samme gjelder feite folk. Jeg tror de aller fleste som har ikke har psykiske lidelser og noenlunde vanlige øyne vet hvor ståa er.

Om du ser noen som har gått ned i vekt eller forandret seg til det bedre, for gudsskyld la de høre det. De fortjener det. Janteloven, brenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...