Gå til innhold

Hva er fordelen med å spise glutenfritt?


Annix

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Noen mener at gluten ikke er bra for oss, men takler DIN kropp det, så ville jeg fortsatt å spise det. Min kropp reagerer ikke på gluten, og siden jeg glad i bakverk, kommer jeg til å spise det...:thumbsup:

Noen mener også at melkeprodukter ikke er bra. Utrolig at jeg lever, når brød- og melkeprodukter er en stor del av mitt kosthold :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kuttet ut både gluten og laktose fra min kost, pga kjæresten reagerer kraftig på begge deler. Kan fremdeles spise bakverk... det finnes jo glutenfrie alternativer. Jeg er mye mindre oppblåst, blir ikke like "daff" etter kakespisingen heller;) Melk savner jeg ikke, (noe som er rart siden jeg kunne bøtte nedpå 1-2 kartonger om dagen) de gangene melk eller fløte er en stor del av en oppskrift så bruker jeg Tine sine laktose frie produkter. :) Trives veldig godt uten både gluten og laktose!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Jeg har en tendens til å bli fort oppblåst, men har testet negativt for matallergi. Lurer på om denne oppblåstheten kan skyldes et høyt proteininntak? Spiser mye kjøtt, grønnsaker, frukt, melkeprodukter, yoplait 0% og proteinbarer (max 1 om dagen). Spiser lite av poteter, brød, pasta og ris.

Noen som har opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Veldig mange blir til oppblåste ballonger av bakst som brød og boller, og de fleste har bare godt av å spise mindre av de fleste kornsorter, men utenom det er det ingen grunn til å spise glutenfritt om man ikke har cøliaki eller en intoleranse. Glutenfrie ferdigprodukter er svindyre og smaker stortsett forferdelig kjipt. Føler man att man blir oppblåst og jævlig av korn og bakst, kan man prøve å kutte ut kun hvete, og ikke all gluten i første omgang, husk bare å les innholdsfortegnelsen på hver eneste ferdig toro pose, glass, flaske, boks og sjokolade du har tenkt å putte i deg, for hvete og gluten er det i nesten alt som du ikke har lagd selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke har cøliaki, så vil du dersom du spiser glutenfritt over lengre perioder spise på deg en glutenintoleranse. Dersom man mistenker at man reagerer på gluten, er det derfor ikke anbefalt å spise glutenfritt før du har fått det sjekket hos legen, siden du da kan risikere å få en diagnose du egentlig ikke har.

Dersom du ikke reagerer på gluten så ser jeg hvertfall ingen grunn til å kjøpe glutenfrie produkter til daglig. Du kan selvfølgelig gjøre det, og om noen andre i huset reagerer kan det være praktisk.

Om du derimot ønsker å kutte korn ut av kostholdet ditt som en del av en helhetlig livsstilsendring, som det er flere gode grunner til å gjøre (ref: Pål Jåbekks bloggpost som det linkes til over her), så blir saken en annen. Da blir kostholdet ditt automatisk glutenfritt. Dette vil med all sannsynlighet være helt uproblematisk med mindre du plutselig begynner å spise masse brød igjen. Da kan du regne med å reagere på glutenet, og må i værste fall være forberedt på å velge glutenfritt dersom du går tilbake til et kornbasert kosthold igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil med all sannsynlighet være helt uproblematisk med mindre du plutselig begynner å spise masse brød igjen. Da kan du regne med å reagere på glutenet, og må i værste fall være forberedt på å velge glutenfritt dersom du går tilbake til et kornbasert kosthold igjen.

Det er jo forskjell på korn også og de glutenholdige kornsortene er generelt mer inflammatoriske enn ris (polert) og mais f.eks.

Jeg leste at de fleste ville kunne venne seg til gluten igjen om man kuttet det ut i en lengre periode. Men at man da må innføre det gradvis for at kroppen skal oppjustere produksjonen av de enzymene som bryter ned gluten. Har dessverre ikke noen referanser på dette nå, men skal se om jeg kan finne noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, man kan nok venne seg til gluten igjen ja, og det var derfor jeg skrev i værste fall. I begynnelsen må man regne med å reagere på det.

Når jeg skrev kornbasert, så mente jeg såklart brødbasert, som i de fleste tilfeller betyr med gluten. Å kutte ut hvete, men beholde havre, vil f.eks. være et godt tiltak for de aller fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke har cøliaki, så vil du dersom du spiser glutenfritt over lengre perioder spise på deg en glutenintoleranse. Dersom man mistenker at man reagerer på gluten, er det derfor ikke anbefalt å spise glutenfritt før du har fått det sjekket hos legen, siden du da kan risikere å få en diagnose du egentlig ikke har.

Dersom du ikke reagerer på gluten så ser jeg hvertfall ingen grunn til å kjøpe glutenfrie produkter til daglig. Du kan selvfølgelig gjøre det, og om noen andre i huset reagerer kan det være praktisk.

Om du derimot ønsker å kutte korn ut av kostholdet ditt som en del av en helhetlig livsstilsendring, som det er flere gode grunner til å gjøre (ref: Pål Jåbekks bloggpost som det linkes til over her), så blir saken en annen. Da blir kostholdet ditt automatisk glutenfritt. Dette vil med all sannsynlighet være helt uproblematisk med mindre du plutselig begynner å spise masse brød igjen. Da kan du regne med å reagere på glutenet, og må i værste fall være forberedt på å velge glutenfritt dersom du går tilbake til et kornbasert kosthold igjen.

... og dersom man spiser mye dårlig brød (lyse baguetter, boller o.l.) til vanlig, kan man også spise på seg en glutenintoleranse. Det går begge veier; finn en balanse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig brød = mye hvetemel i fin form

Blir aldri mett av brød uansett, og du bygger heller ikke muskler av det (~7g protein pr 100g). Spis protein for å oppnå termisk effekt (øke metthetsgraden) og fett (mer mettere over tid) for å justere overskudd/underskudd/vedlikehold og reguler karbohydrater ut i fra aktivitetsnivå. Er ikke stort verre. Ris, potet, havregryn og frukt er mye bedre alternativer enn brød som ikke er godt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...