Gå til innhold

Markerte muskler - store armer - Sixpack


Mrfuckinperfect

Anbefalte innlegg

Heisann folket! Jeg er en gutt på 15 år og veier 75KG.

Jeg ønsker meg nå den perfekte kroppen - (har en lang vei)

Men ja skal komme til poenget. Jeg vil først trene meg sterk, og få markerte muskler ved styrketrening. Hvordan skal da egentlig kosholdet være? Skal jeg gå i kcal overskudd eller underskudd? Kan dere gi meg all tips jeg trenger. Og hvis jeg skal være på et ''overskudd'' kan jeg da spise mye usunt som feks. macern godteri osv? Eller må jeg få det overskuddet ved sunn mat?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes 15 er for ungt å starte med seriøst kosthold og tung styrketrening på ett senter.

Tren push, sit og hang-ups som resten av vennnene dine.

Er 15 selv, kostholdet er jeg delvis enig i, han kan vente til han flytter ut.

Merker selv at det er vanskelig når man bor hjemme å få alt det man skal ha.

Men han kan fortsatt kjøre hard styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 år er helt perfekt for å begynne å løfte seriøst med vekter. Begynt med et godt program for å bygge en god grunnstyrke. Sjekk ut programmer som Stronglift 5x5, RYP eller noen av de andre nybegynner programmene du finner her på Fitnessbloggen. Overskudd er viktig for å få mest ut av treningen din, siden du er nybegynner vil du få gode resultater uansett. Kostholdet ditt bør ha mye proteiner og være generelt sunt, du kan spiser macern og sånn, men gjør det mer til en helgegreie, ikke en hverstorefrigreie :p

Generelt sett så må man ligge i underskudd for å få markerte muskler og overskudd for å bygge muskler. Så du må nesten bestemme deg for hva som er mest viktig for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann folket! Jeg er en gutt på 15 år og veier 75KG.

Jeg ønsker meg nå den perfekte kroppen - (har en lang vei)

Men ja skal komme til poenget. Jeg vil først trene meg sterk, og få markerte muskler ved styrketrening. Hvordan skal da egentlig kosholdet være? Skal jeg gå i kcal overskudd eller underskudd? Kan dere gi meg all tips jeg trenger. Og hvis jeg skal være på et ''overskudd'' kan jeg da spise mye usunt som feks. macern godteri osv? Eller må jeg få det overskuddet ved sunn mat?

Takk for svar!

Du bør nok være i overskudd hvis du har tenkt til å bli sterkere. Og ja, du kan fint spise på macern, bare pass på å få ca 2g proteiner per kg kroppsvekt per dag så funker alt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknikk og bevegelighet, flere reps med minimal belastning(trenger ikke kjenne det i musklene da du kommer til ønsket antall reps) tenk gjennomføring. Kroppen din er ikke ferdig utviklet enda, så hvis du skal ha mest mulig effekt når du blir eldre venter du med mer belastning til du ihvertfall er blitt 16. Pushe litt ekstra for hvert halvår som går etter det.

Altså: frem til du er fyllt 16 så konsentrerer du deg om å vekke kroppen din og holde den i bevegelse og sysselsatt, da får du ett godt utgangspunkt ved fyllte 16.

Ang mat: spis mest naturlig fett, fine karbos(ikke søtsakejuks) og sunne proteiner, ellers alt av vitaminer du finner i grønt og kalsium for sterk benbygning.

Gooooooooood tid, og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde strengt tatt prøve så mange idretter som overhode mulig i den alderen. Styrkeløft en del, kanskje du liker det. Ikke ha så ekstremt fokus på kalori underskudd tbh. Når man er så ung trenger man sannsynligvis det man får i seg. Med mindre du er overvektig.

Prøv tennis, bordtennis, hockey, Orientering. Kjør på. Det er en av de få tinga jeg virkelig ikke angrer på er at jeg drev av med mange idretter når jeg var ung.

Du hører folk alltid si når dem blir gamle, at dem kunne ønske dem kunne spille et instrument. Det samme gjelder idretten. Bli allsidig. Kroppen din har godt av det. Balanse, kroppsbeherskelse etc. Her får du veldig mye ut av det. Jeg angrer veldig på at jeg ikke kjørte hardt på turn når jeg var mye yngre. Hadde hatt en bedre kropp både funksjonelt og estetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tren tungt på baseøvelser med god teknikk, spis i overskudd (da mener jeg spise overskudd av bra mat, ikke trøkk i deg to dobbel big mac på slutten av dagen bare for å gå i overskudd den dagen) og drit i hva kompisene dine sier når de tror de trener fullkropp uten å ha en eneste beinøvelse i programmet, kjører 400 sett med isolasjonscurl i uka eller tar situps til ribbeina knekker for å få sixpack.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å trene tung styrke bør ikke gjøres før skjelettet er ferdig utvokst, dvs 17-19- års-alderen. Nå er skjelettet "mykt" og utsatt for skade ved tunge løft. Det vil ikke si at du ikke kan trene styrke, det er viktig å ha en sterk kropp som holder deg oppe, men det kan gjøres med pushups, hangups, planke, dips, statiske øvelser osv. Dette er øvelser som blir brukt i bla langrenn der utøverne er yngre enn 16 år og som ikke belaster skjelettet i samme grad som f.eks knebøy med stang.

Jeg synes du er veldig ung, så vil si som andre her inne, prøv mye forskjellig, ikke lås deg nå. Ha det gøy med det du gjør, og ikke la kosthold og styrke styre deg og din hverdag. Da kan du fort havne inn i en ond sirkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å trene tung styrke bør ikke gjøres før skjelettet er ferdig utvokst, dvs 17-19- års-alderen. Nå er skjelettet "mykt" og utsatt for skade ved tunge løft. Det vil ikke si at du ikke kan trene styrke, det er viktig å ha en sterk kropp som holder deg oppe, men det kan gjøres med pushups, hangups, planke, dips, statiske øvelser osv. Dette er øvelser som blir brukt i bla langrenn der utøverne er yngre enn 16 år og som ikke belaster skjelettet i samme grad som f.eks knebøy med stang.

Har denne påstanden noen som helst vitenskapelig basis?

Å trene tung styrke vil nok ikke være det mest optimale, men jeg ser ingen gode argumenter for at man ikke skal kunne trene verken knebøy eller markløft som 15-åring. For gutter er ikke skjelettet ferdig utvokst før i midten av 20-årene heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg lærte da jeg gikk idrett hvertfall, og det som blir praktisert i mange klubber. For all del, kunnskap forandres, men det er det olympiatoppen anbefaler. Kan trene styrke før 16, men da med fokus på teknikk, ikke tunge løft-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å trene tung styrke bør ikke gjøres før skjelettet er ferdig utvokst, dvs 17-19- års-alderen. Nå er skjelettet "mykt" og utsatt for skade ved tunge løft. Det vil ikke si at du ikke kan trene styrke, det er viktig å ha en sterk kropp som holder deg oppe, men det kan gjøres med pushups, hangups, planke, dips, statiske øvelser osv. Dette er øvelser som blir brukt i bla langrenn der utøverne er yngre enn 16 år og som ikke belaster skjelettet i samme grad som f.eks knebøy med stang.

Jeg synes du er veldig ung, så vil si som andre her inne, prøv mye forskjellig, ikke lås deg nå. Ha det gøy med det du gjør, og ikke la kosthold og styrke styre deg og din hverdag. Da kan du fort havne inn i en ond sirkel.

Denne karen satte verdensrekord i en alder av 16 år.

http://www.youtube.com/watch?v=STLdYxJUnfs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du tenker på er nok at vekstsonene i de lange rørknoklene i armene og beina ikke er fullt utviklet. Rasjonalet bak er at en tenker seg at kompresjon kan føre til at vektsonene blir sammenpresset og at en dermed får redusert lengdevekst.

Det finnes meg bekjent ingen evidens i litteraturen for dette annet enn antagelser. I store studier gjort på unge vektløftere finnes ikke noen slik virkning av styrketrening på rørknoklenes lengdevekst.

Når en løper eller hopper vil beina absorbere mye mer belastning enn selv et svært tungt knebøy, isåfall bør all aktivitet som innebærer landing på ett bein frarådes barn. Slutt å leke - du kan slutte å vokse.

Såvidt meg bekjent oppstod teorien når en så redusert/forkortet lengdevekst blant unge vektløftere som tidlig begynte med AAS og veksthormoner, uten at resultatene kan overføres til å være et resultat av belastning på skjelettet.

Fant dette:

Trening med stor ytre belastning bør først igangsettes når en er ferdig utvokst, og når vekstsonene i

skjelettet har lukket seg. Det skjer vanligvis rundt 16 til 18års alderen. Før den tid bør

styrketreningen foregå som lekbetonte og varierte aktiviteter som utvikler styrken i hele

kroppen. Unntaket er løfteteknisk trening med liten ytre belastning (kosteskaft eller lett

vektstang) hvor hensikten er å lære seg riktig løfteteknikk.

+

Styrketrening med stor ytre belastning anbefales ikke før i 16-års alder. Det skyldes ikke

hovedsakelig risikoen for skader, men at teknikk- og koordinasjonstrening er viktigere i ung

alder. Hensikten med barne- og ungdomstreningen er at flest mulig ønsker å drive idrett, og at

treningsinnholdet legger til rette for en fremtidig toppidrettskarriere

http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/ungeutovere/maanedens_tips/media3810.media

Jeg hører det du sier Bøe, men jeg klarer ikke helt å likevel kunne stå for en anbefaling av å starte slik styrketrening. Men, det er bare det jeg mener. Folk for mene det de vil. Hvis han velger det, bør han hvertfall få seg en god PT som kan gi han veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er trådstarter 15 år gammel da. Folk er utviklet i svært ulikt tempo, så vi kan vel strengt tatt ikke si så mye om hvor utvokst han er. Som sagt så kan gutter vokse til uti 20-årene, så å sette en generalisert "aldersgrense" vil ikke være så veldig nyttig egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...