Gå til innhold

Foreldre og deres mas og uvitenhet om sunt kosthold :P


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest ....

Hva med å bruke de ekstra plommene til noe i stedet for å slenge de i kjøleskapet? Ekstra plommer i omeletten f.eks.?

Det gjør jeg faktisk ganske ofte, men helt ærlig så glemmer jeg dem nesten like mye også så da ender det med at dem blir dårlige før jeg får brukt dem til noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=":))' date=' post: 295945, member: 9488&quot]

Gleder meg alltid til dager der jeg får anledning til å lage min egen middag! Mamma er søt da og smaker alltid på det sunne jeg baker, men hun synes aldri det er godt. Smaker kunstig sier hun alltid.

Vis meg det liksombakverket som smaker like godt som noe laget av smør, sukker og hvetemel, og jeg er overbevist. Innen da er det bare å avfinne seg med at moren din ikke gidder å lyve :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjøper jeg all maten min selv, har eget kjøkken og lager maten selv men om jeg forteller hva jeg spiser til foreldrene mine er de ikke enig i valgene.

De klager ikke over dem, men de er skeptiske.

Jeg syntes det er vanskligere å møte venner/resten av familien.

For de vil ikke forstå hvorfor jeg skal gå på diett eller hvorfor jeg ikke kan spise det kakestykket..

DU ER NÅ SÅ TYNN!!...-.-

Får ikke å snakke om kjæresten min som gjør alt han kan for å få meg til å falle av dietten, fordi jeg ikke skal få spise forstyrrelser...?:p

Var i selskap her forleden å noen lurte på hvorfor jeg ikke kunne ta ett lite kakestykke med oreo kake.

Leste på vektklubben for en stund siden at når hun lagde oreo kake endte den på "ca 6324 kcal" på en kake litt over 500 kcal på ett stykke...

Jeg syntes dette er bortkastet bruk av kalorier, på 500 kcal kan jeg spise to nok så store måltid med kylling filet..:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Betaler du for maten selv?

2: Hvor gammel er du?

kjøper mye cc, kesam og proteinpulver å slikt selv ja. Men har en snill mamma som alltid kjøper litt sånn hun vet jeg spiser når hun handler også. Og ting som egg og melk spiser jeg jo det vi har hjemme, men kjøper en god del mat selv om :)

er 19 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kjøper jeg all maten min selv, har eget kjøkken og lager maten selv men om jeg forteller hva jeg spiser til foreldrene mine er de ikke enig i valgene.

De klager ikke over dem, men de er skeptiske.

Jeg syntes det er vanskligere å møte venner/resten av familien.

For de vil ikke forstå hvorfor jeg skal gå på diett eller hvorfor jeg ikke kan spise det kakestykket..

DU ER NÅ SÅ TYNN!!...-.-

Får ikke å snakke om kjæresten min som gjør alt han kan for å få meg til å falle av dietten, fordi jeg ikke skal få spise forstyrrelser...?:p

Var i selskap her forleden å noen lurte på hvorfor jeg ikke kunne ta ett lite kakestykke med oreo kake.

Leste på vektklubben for en stund siden at når hun lagde oreo kake endte den på "ca 6324 kcal" på en kake litt over 500 kcal på ett stykke...

Jeg syntes dette er bortkastet bruk av kalorier, på 500 kcal kan jeg spise to nok så store måltid med kylling filet..:/

har det akkurat make, både med kjæresten og familien/venner i besøk :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma: Du trener så mye, du synes ikke du overdriver litt?

Meg: Nei, jeg elsker å trene, og ønsker å bli sterkere. Vil jo forebygge ryggproblemene du og pappa har gitt meg i arv :p

Mamma: Ja skal du bli sånn bodybuilder da?

Meg: Nei, mamma.....

Mamma: "Lise(lillesøster), Ida(meg) skal bli sånn bodybuilder hun! Var jo det jeg sa!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok mamma og jeg ser ganske likt på kosthold. Vi er nok begge glad i sunn mat, men litt for glad i det usunne også, men med hverandre som støtte, hadde vi sikkert vært et radarpar om jeg fortsatt bodde hjemme. Mamma har innsikt i hvilke mengder det er av energi i ting og tang. Noe annet er samboen hennes, som veksler mellom lavkarbo, høykarbo, lavkalori, "trening" osv. Han levde en gang på en slags puvlerkur der den store mannen på femti år spiste kun 800 kcl dagen. Han ble jææævlig sur og grinete, men gikk naturligvis ned ti kilo i løpet av den perioden. Så skulle han på ferie, og da måtte han jo kose seg, som han sa, så da var det tilbake til det gamle usunne kostholdet. Man lærer jo ikke akkurat kosthold på pulverkur, og kiloene er tilbake, pluss noen ekstra fra alle spareribsene han har hatt i seg siden sist. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har det omvendt jeg:) Og det er jeg veldig glad for! mamma og pappe er kjempeinteresserte i matlaging og sunn mat ( de går på fedon programmet nå, de er jo gamle og har masse andre medisinske ting å ta hensyn til da som diabetes 2, lavt stoffskifte osv. så bra de får legehjelp oxo.) 'Men pappa elsker å komme på besøk til meg fordi jeg alltid disker opp noe sunt som salater eller proteinbakst:) Det er jo så koselig! menn sånn er det når man ikk ebor hjemme da..

Derimot HATER jeg folk rundt meg som ikke skjønner forskjell på sunnhet og ikke sunnhet. eks. vis var vi på svømming med svigers og etterpå tok jeg meg en shake. Jeg var jo sliten og det var minst en time til middag.

Hun: hva er det der? æsj!

Jeg: det er proteinshake

Hun: Du driver vel ikke å slanker deg vel??

Jeg: (FAEN! skjønner jo ingenting!!)

Mannen: Nei, hun trener!

Hun: OK! For du trenger vertfall ikke å bli tynnere!

Jeg: Vil stramme opp.. bli sterkere og har mye mer energi om dagen.

Hun: Jaja, men det så ikke godt ut..

Jeg: (lurer på hvoprfor jeg får spørsmål om å slanke meg når det er jeg som spiser/drikker, mens de andre ikke spiser noe..)

(middagen jeg ble servert ble selvsagt en gryterett med pastaskuer og loff og plantemargarin og lettbrus... så jeg vet ikke jeg, hvem som spiser sunt.. ville gråte når det ikke engang var salat..)

Mannen er flink og støttende mot andre, men han er superskeptisk selv, vil jo gjøre det på sin måte, men jeg begynner å vinne han over tror jeg.. han spørr hele tide: er det der virkelig godt?? Eller spiser du det bare fordi det er sunt?

Gah, hvis det var dritvondt hadde jeg faktisk ikke orket og spise det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smør er usunt, hvordan?

Skulle kanskje ha ordlagt meg litt annerledes her :) Det jeg mente var at når jeg prøver å få i meg lite kalorier, er det ikke et sjakktrekk å steke maten i mye smør. Jeg vil heller fylle på med brokkoli eller noe annet sunt som metter mer! Og selvsagt - smør trenger ikke å være direkte usunt. Det bare "passer ikke inn" i mitt kosthold, og jeg ble veldig glad da pappa tok hensyn til det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle kanskje ha ordlagt meg litt annerledes her :) Det jeg mente var at når jeg prøver å få i meg lite kalorier, er det ikke et sjakktrekk å steke maten i mye smør. Jeg vil heller fylle på med brokkoli eller noe annet sunt som metter mer! Og selvsagt - smør trenger ikke å være direkte usunt. Det bare "passer ikke inn" i mitt kosthold, og jeg ble veldig glad da pappa tok hensyn til det ;)

Utifra de studiene som har sammenlignet ulike kosthold er det absolutt et sjakktrekk å prioritere fett dersom du vil få i deg mindre kalorier. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle kanskje ha ordlagt meg litt annerledes her :) Det jeg mente var at når jeg prøver å få i meg lite kalorier, er det ikke et sjakktrekk å steke maten i mye smør. Jeg vil heller fylle på med brokkoli eller noe annet sunt som metter mer! Og selvsagt - smør trenger ikke å være direkte usunt. Det bare "passer ikke inn" i mitt kosthold, og jeg ble veldig glad da pappa tok hensyn til det ;)

Joda, jeg ser den litt (bortsett fra at fett metter ganske godt og relativt lengre enn grønnsaker), men jeg vil også påpeke at man burde ha fett til grønnsaker pga alle de fettløselige vindundersakene som gjør grønnsakene så bra for oss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra de studiene som har sammenlignet ulike kosthold er det absolutt et sjakktrekk å prioritere fett dersom du vil få i deg mindre kalorier. ;)

Å? Dette visste jeg ikke om! Jaja - kommer nok til å fortsette å steke uten smør uansett :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine tok det ganske greit da jeg begynte å drasse med tunfisk, kesam og proteinpulver hjem. Det eneste jeg fikk kommentar på var da jeg søla sånne kreabolic tabletter i baggen. Så fant pappa et par av de blå og røde kapslene liggende på badet. Da trodde han at jeg hadde begynt å dope meg og konfronterte han med det haha.

Hjalp vel ikke akkurat at jeg fortalte jeg hadde kjøpt de av en kar som er kjent for å dope seg i lokalmiljøet :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja herregud for et gnål.... Pappa prøvde lenge å få meg til å endre trening og kostholdsvanene mine når jeg bodde hjemme, og når jeg nå gjør det, er han redd for at jeg skal bli for selvopptatt og fanatisk !! Er ikke noe creds å få, bare leksjoner på leksjoner :p Bare man begynner å ta vare på kroppen og tenker på hva man spiser, så er det forbundet med bare negative ting.....

- "Nå må du ikke bli for opptatt av dette nå da"

- "Veldig lett å bli for egosentrisk"

- "Pass på ryggen din nå da(ved knebøy og markløft)"

- "Knebøy sliter vel masse på knærne?"

Lista er lang og jeg kan ikke annet enn å bare le når kommentarene kommer :p

Fikk høre av en ikke-trenings-kompis at proteinshaken min så ut som sondemat! Haha den kommentaren glemmer jeg aldri :D

men jeg må innrømme at jeg var akkurat likens når jeg selv ikke trente. Skjønte ikke hvorfor fatter'n gadd å tenke på mat og trening, "man må jo leve litt også må vite!"

Men er jo morro å da, når det er en selv som får resultatene man jobber hardt for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

før maste mamma å de noe sykt, og det at jeg ikke spisste f. eks brødskiver med nugatti og pizza var jo helt forferdig :p NÅÅ skal mamma smake på ALT...ble litt irritert når kesamen og cottage chesene mine forsvant..er litt morsomt når hun alltid kommer hjem fra handleturer med akkurat det tingene jeg har spisst lenge, som hun bare har sett dumt på, f. eks speltlumper, cc, kesam, skyr, riskaker, havregrynsgrøt, splenda, kanel, lett-is osv :p Havregrynsgrøt med kanel, og kylling med ketchup så jo også sååå ekkelt ut, nå spiser hun det hele tiden :p hun snakket til og med om å kjøpe seg proteinpulver, fordi hun likte så godt fluffen min..hehe :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...