Gå til innhold

Foreldre og deres mas og uvitenhet om sunt kosthold :P


Gjest

Anbefalte innlegg

andre her som er lei av foreldre og deres mas? Jeg er vertfall utroolig lei :p Får hele tiden høre av pappa at han ikke kan forstååå hvordan jeg kan være så tynn, å spise så mye mat (prøver å ligge på ca 2000-2500 kcal om dagen), og da går det store mengder av blandt annet CC og kylling :p Må bare le, han skjønner jo ikke at min svære porsjon med kylling og salat inneholder ca halvparten av kaloriene i skivene med nugatti han trykker i seg :p

Også er det maset om at jeg må spise mer "vanlig" mat, altså pizza og pølser som de spiser til middag :p Eller så spiser jeg for mye egg, eller jeg har tatt alle bananene (sjokolade-bananfluff, naam :p). Og muffins eller andre ting jeg baker tørr de ikke smake på, "de er jo sunn, da kan de jo ikke være god" :p guu jeg er lei uvitene foreldre og maset :p

flere som har det sånn hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er absolutt ikke den eneste! Mye mas her hjemme også - men det har gitt seg litt i det siste. De ser at mitt kosthold fungerer for meg, og at jeg har det bedre når jeg får spise på min 'egen' måte. Hadde faktisk en herlig opplevelse i dag. Sist uke skulle vi ha laks til middag...

Meg: er det greit at jeg steker min egen laksefilét, siden du bruker så mye smør i panna?

Pappa: ja, jo, det er greit.. men hvorfor vil du ikke at din skal stekes i smør?

Meg: fordi så mye smør er usunt, og det inneholder utrolig mye kalorier.

Pappa: mener du at du ikke trenger fett?

Meg: jojo, selvsagt!

Pappa: men hvor får du fettet ditt fra, da? hæ?

Meg: fra laksen vel? Laks er en fisk som er proppa full av sunt fett!

Pappa: hm... jaja...

I dag når vi skulle ha laks igjen hadde han stekt alle sammen uten smør! DA ble jeg glad :D

Det går seg til etter hvert, når de ser at livsstilen fungerer.

hehe, jeg og steiker alltid min egen mat, er så unødvendig med alt det smørret :p Men det har de begynt å respektere, kjøper alltid egen kyllingkjøttdeig til meg når vi har f. eks taco, og steiker ofte kjøtt i en egen panne til meg uten smør i faktisk :p Mamma som går på lavkarbo har også begynt å spørre meg litt å vil smake på tingene mine, de ser jo at kostholdet mitt fungerer for meg, så går jo fint. Er mer pappa som tyter om at jeg spiser så mye mat (fordi han ikke kjønner min mat inneholder lite kalorier) :p irriterende å høre på :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater å bo hjemme når det kommer til foreldre og matlaging! Du kan tro jeg fikk rare blikk og mange spørsmål da jeg kom hjem med en boks proteinpannekake-pulver. Mamma skjønte ikke hvorfor jeg trengte det når jeg ikke spiste usunt. Og her en dag kom mamma og spurte om jeg drev å prøvde ut nye dietter fordi jeg spiste kesam. Det var helt greit så lenge jeg ikke fikk spiseforstyrrelser sa hun, men faktum er jo at jeg spiser mer nå enn før haha. Merker at de følger godt med på hva jeg spiser. Hadde vondt i magen også her en dag og mamma konkluderte med at det var fordi jeg ikke spiser brødskiver(??).

Gleder meg alltid til dager der jeg får anledning til å lage min egen middag! Mamma er søt da og smaker alltid på det sunne jeg baker, men hun synes aldri det er godt. Smaker kunstig sier hun alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er ikke smør usunt da, og hel....mye bedre enn vita hjertegod og fry light og gudene veit hva.

Det er nå så enkelt med det at "jeg spiser det jeg vil så får du spise det du vil". Tror jeg var ganske langt oppi tjueårene når mamma enda la seg opp i hårfrisyre og klesvalg. Det stoppa ganske effektivt når jeg begynte med "det er helt greit at du mener det, men nå er det nå en gang sånn at jeg bestemmer selv hvordan jeg vil se ut".

BTW: Jeg er snart 27 år og jeg bor i vertikaldelen hos morra mi. Det er som å ha ett gigantisk soverom hjemme hos mamma noen ganger =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ....

Jeg kjøper all maten min selv utenom egg og melk, men det får jeg alltid høre at det går så mye av:p og at eggeplommene jeg legger igjen i kjøleskapet blir dårlige siden jeg bare bruker eggehviten. Ellers går det greit, mamma lurer ofte på ting og smaker litt og liker det. Får også litt tips fra broren min som spiser omtrent det samme som meg, så det er fint. Det er jo ganske dyrt for meg å kjøpe alt selv, noe jeg hadde sluppet hadde jeg spist "normal" mat, men jeg syns det er verdt det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper all maten min selv utenom egg og melk, men det får jeg alltid høre at det går så mye av:p og at eggeplommene jeg legger igjen i kjøleskapet blir dårlige siden jeg bare bruker eggehviten. Ellers går det greit, mamma lurer ofte på ting og smaker litt og liker det. Får også litt tips fra broren min som spiser omtrent det samme som meg, så det er fint. Det er jo ganske dyrt for meg å kjøpe alt selv, noe jeg hadde sluppet hadde jeg spist "normal" mat, men jeg syns det er verdt det:)

Hvorfor spiser du ikke hele egg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ....
Hvorfor spiser du ikke hele egg?

Kan ikke når jeg skal lage proteinkrem og andre ting der jeg bare skal ha eggehvite:) Ellers hvis jeg lager omelett ol spiser jeg hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er absolutt ikke den eneste! Mye mas her hjemme også - men det har gitt seg litt i det siste. De ser at mitt kosthold fungerer for meg, og at jeg har det bedre når jeg får spise på min 'egen' måte. Hadde faktisk en herlig opplevelse i dag. Sist uke skulle vi ha laks til middag...

Meg: er det greit at jeg steker min egen laksefilét, siden du bruker så mye smør i panna?

Pappa: ja, jo, det er greit.. men hvorfor vil du ikke at din skal stekes i smør?

Meg: fordi så mye smør er usunt, og det inneholder utrolig mye kalorier.

Pappa: mener du at du ikke trenger fett?

Meg: jojo, selvsagt!

Pappa: men hvor får du fettet ditt fra, da? hæ?

Meg: fra laksen vel? Laks er en fisk som er proppa full av sunt fett!

Pappa: hm... jaja...

I dag når vi skulle ha laks igjen hadde han stekt alle sammen uten smør! DA ble jeg glad :D

Det går seg til etter hvert, når de ser at livsstilen fungerer.

Smør er usunt, hvordan?

Kan ikke når jeg skal lage proteinkrem og andre ting der jeg bare skal ha eggehvite:) Ellers hvis jeg lager omelett ol spiser jeg hele.

Hva med å bruke de ekstra plommene til noe i stedet for å slenge de i kjøleskapet? Ekstra plommer i omeletten f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, er med i den klubben der jeg også...

Pappa bryr seg ikke nevneverdig, han har vært idrettsutøver på landslagsnivå og skjønner at kroppen trenger skikkelig næring for å funke.

Mamma derimot, hehe. Hun synes jeg er så teit som ikke vil spise boller med henne. Det er ikke det at jeg ikke kan spise boller. Jeg orker bare ikke spise boller og bakst så ofte.. For det første blir jeg slapp og får et vanvittig sult/søtsug (mye vil ha mer!), dessuten får jeg vondt i magen:thumbsdown: . Hun mener nå at denne maten har gått "helt i hodet på meg", og at man bare har godt av litt sjokolade, lyst mel, brus, sukker, kaker osv innemellom. Dette sier hun samtidig som hun drar seg i fettpølsa på magen og klager fordi hun er "sååååå-tjukk!" :confused: og rister på hodet av alle proteinene mine. Hvis hun en sjelden gang får frie tøyler til å lage mat til meg så tar hun den helt ut. Favoritten er poteter badet i smør.

Jeg tror det beste vi kan gjøre er å vise dem. Jeg har prøvd å si at det hjelper ikke å dra ræva ned på Elixia og svette seg gjennom cardio saltimer hvis ikke kostholdet er fornuftig. Men hun hører ikke. Så jeg gleder meg til den dagen jeg kan dra opp genseren og flashe en tight sixpack :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan da ikke gi noe så god næring som eggeplommer til hunden i stedet for å spise de selv vel?

Litt sant, men noen dager har jeg sånn 5 plommer ekstra, og det får jeg aldri brukt opp så bedre at hun får de :) Hun er hvertfall storfornøyd om dagen :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...