Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

et lite spørsmål til : måler dere maten før dere steker den eller etter ? med tanke på at feks karbonade deig mister jo litt veske og vil veie mindre ettter steking.

Når alt kommer til alt er nok ikke store forskjellen, men jeg føler at Gilde er litt magrere. Men...ikke så alt for viktig. Mat veies rå, som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...

Det der blir bare for dumt. Du spør etter et skreddersydd kostholdsoppsett. Du kan jo sjekke ut hvor mye Børge Fagerli blant annet tar for å lage et slikt program, så kan du revurdere om det er så forbanna fælt av oss å ikke sette oss ned for å lage et opplegg til deg - et opplegg som faktisk er utrolig simpelt - et opplegg jeg (og LEtC) utallige ganger har forklart hvordan skal settes opp.

Det er faktisk en grunn til at vi ber dere om å prøve og sette opp en plan selv. Dere lærer utrolig mye mer selv og dere får større forståelse for hvorfor dere spiser sånn. Det er dessuten dere som kjenner dere seg selv best. Vi aner da virkelig ikke hvordan dere foretrekker å spise eller hvilken mat dere liker. Jeg kunne godt satt opp en plan som ba deg spise 5 bokser tunfisk og grønnsaker klokken 15.37. Men for alt jeg vet, takler du ikke tunfisk og du liker å spre måltidene utover i hundre minimåltider i stedet for å spise ett måltid kl. 15.37.

Grunnen til at det er over 60 sider her, er fordi folk er late. Folk forventer utrolige resultater med ekstremdiett de selv ikke gidder å lese seg opp på. Hvis du ser gjennom tråden, er det nøyaktig de samme spørsmålene som går igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst til å begynne på en PSMF-kur.

Var ordentlig fit for 3-4 år siden, men etter mange skader og lange perioder som sengeliggende, en kneoperasjon, to prolapsoperasjoner og en graviditet har vekta økt med over 26 kilo jeg helst vil bli kvitt.

Nå har jeg fått av de første 5, men det går sakte og er utrolig vanskelig.

Er forsåvidt relativt nyoperert etter siste prolaps, så det er så som så med trening... 3 x trimkvarteret om dagen og en trilletur med vogna..

Frem til jeg har gått ned i vekt skal jeg også være forsiktig med for tung trening, pga rygg og knær... Vil helst ikke ha flere skader nå, så det er hovedsaklig maten jeg må gjøre noe med.

Om en uke skal jeg på kontroll på sykehuset, da får jeg vite om jeg kan begynne å trene litt ordentlig igjen.

Så, det jeg lurer på er; går det ann å gå på PSMF uten å trene noe særlig styrke? Har lest en del artikler nå, men føler at det er litt uklart..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har en ryggskade som gjør at jeg ikke har fått trent på flere uker, og det ser ut som jeg blir sengeliggende noen uker til :(

Synes dette er uendelig kjipt med tanke på trening, har minimal bevegelse for tiden, noen korte gåturer og matlaging.

Lurer på om jeg skal begynne på PSMF men jeg får ikke trent styrke, og er redd for å miste for mye muskelmasse, men det gjør jeg sikkert uansett siden jeg ikke får trent, men vil tapet være mye høyere om jeg kjører PSMF? Har jo uansett tenkt å miste noen kilo fett, hadde vært litt gøy og være ripped til jeg får trent igjen men..

Hva tenker folket? kaloribalanse vs. PSMF i min situasjon?

Veier 80kg, 181cm, ca. 15% fett.

Tusen takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, det jeg lurer på er; går det ann å gå på PSMF uten å trene noe særlig styrke? Har lest en del artikler nå, men føler at det er litt uklart..?

All vektnedgang uten skikkelig styrketrening er katabolt som rakkern. Jo lavere du går i kalorier uten trening, jo verre er det. Så - PSMF er nok antakelig vis det verste du kan gjøre uten trening (på en diett med adekvat protein)

Lurer på om jeg skal begynne på PSMF men jeg får ikke trent styrke, og er redd for å miste for mye muskelmasse, men det gjør jeg sikkert uansett siden jeg ikke får trent, men vil tapet være mye høyere om jeg kjører PSMF?

Se over... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All vektnedgang uten skikkelig styrketrening er katabolt som rakkern. Jo lavere du går i kalorier uten trening, jo verre er det. Så - PSMF er nok antakelig vis det verste du kan gjøre uten trening (på en diett med adekvat protein)

Kjipt for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg er ny her, og har et par spørsmål angående PSMF.

Jeg har tidligere drevet ganske aktivt med trening, men etter at jeg begynte å jobbe skift for et par år siden, noe som også inkluderte mye "fast food" på natterstid så har formen dalt nedover! Jeg er en gutt, som er 185, og veier 93kg. Så her er det noe å ta tak i! Jeg har vel hovedsakelig fett rundt magen.

Jeg prøver å være ute å jogge 1 til 2 ganger i uken, samt at jeg trener styrke 1 til 2 ganger i uken. Slik jeg har forstått det er det ikke noen hensikt å være ute å jogge når man går på denne dietten?

Så til noen av spørsmålene jeg har, nei jeg har ikke tenkt å be dere om å sette opp et program for meg, for det har jeg tenkt og brukt endel tid på slik at jeg lærer underveis, både med tanke på kosthold, trening, både før, underveis og etter at dietten er ferdig.

Jeg jobber fast i en 5 skift ordning, samtidig som jeg studerer. Jeg er også med i industrivernet som røykdykker på jobb. Dagene er generelt hektiske. Frem mot Juni har jeg nå 5 eksamener, og 10 prøver jeg må bruke endel tid på å konsentrere meg for å levere gode resultater, samt at jeg i slutten av april har en arbeidsrelatert røykdykkertest som jeg må prestere ganske bra på. Bør jeg vente med å starte på dietten til etter at alt dette er ferdig? Eller kan jeg starte nå, men kanskje "bunkre" opp en dag, eller to i forveien til røykdykkertesten? For så å fortsette på dietten etter at den er ferdig? Som dere forstår så har jeg lyst til å prestere ganske bra på testen, da det er en liten "prestisje" i laget å forbedre seg for hvert år...

Jeg har jo lest igjennom flere sider av denne tråden, og ser at enkelte blir ganske så slapp og energifattige under dietten, mens andre ikke. Og det finnes jo helt sikkert ikke noe fasitsvar på dette før man selv har testet det ut.

Men hva tror dere? Har jeg mulighet for å starte nå, for så å "bunkre" opp en, eller to dager før testen for å yte optimalt? Og vil en slik diett påvirke konsentrasjonen og motivasjonen i forhold til studiene?

Per i dag mangler jeg mye struktur i kostholdet, jeg har ingen problemer med å gå sulten i timesvis, for så å spise mye, og enkelte dager spiser jeg mye, evnt jevnt utover hele dagen, mens andre dager hvor jeg har det travelt "glemmer" jeg og spise... Dette er jo noe jeg vil få gjort noe med! Så jeg har "aliert" meg med ett par kompiser og kollegaer som skal hjelper til å følge opp programmet når jeg starter.

Håper dette ikke ble altfor rotete og at noen har noen fornuftige svar å komme med! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det er det ikke noen hensikt å være ute å jogge når man går på denne dietten?

Kaloriunderskuddet kommer av dietten, ja, så jogging er ikke bare "uten hensikt" det er også negativt for resultatene.

Så til noen av spørsmålene jeg har, nei jeg har ikke tenkt å be dere om å sette opp et program for meg

Du kan se forslag til program under PSMF nederst i artikkelen til Børge Fagerli:

http://myrevolution.no/s/hurtig-vektnedgang-med-psmf/

Dagene er generelt hektiske. Frem mot Juni har jeg nå 5 eksamener, og 10 prøver jeg må bruke endel tid på å konsentrere meg for å levere gode resultater, samt at jeg i slutten av april har en arbeidsrelatert røykdykkertest som jeg må prestere ganske bra på. Bør jeg vente med å starte på dietten til etter at alt dette er ferdig?

Jeg ville ventet. Ikke så mye fordi du blir slapp, men fordi du ikke vet hvordan du vil reagere på dietten. Med mye stress og fysisk aktivitet ville jeg uansett valgt et annet program...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare tenkte på det siden det står en hel boks med CC som mellommåltid i artikkelen. Men ser poenget ;) Periodisk faste har jeg brukt før så det går jo an. Tenkte at det muligens blir for ekstremt. Men, vel så lenge jeg får dekket proteinbehovet så er jeg berja.

Takk for tipset nano ;)

Jeg har stort sett bare lest denne http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/ og her på tråden. Har jeg Gått glipp av noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett bare lest denne http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/ og her på tråden. Har jeg Gått glipp av noe?

Nei, det er bare at det ikke har så mye å si *når* du spiser så lenge du får i deg nok kalorier. Enkelte liker å heller spise litt mer når man først spiser, så da er PF (intermittent fasting) en god måte å gjøre det på. Makroene forblir de samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ugunstig er det å bevege seg opp mot 20 g fett pr dag fremfor 10? Ser nå at etter 200 g karbonadedeig og en halv boks CC blir det sei, asparges og spinat resten av dagen gitt....

Som jeg skrev på forrige side, så blir det ca en kvart kg i måneden du *ikke* går ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes du er flink til å hjelpe mr. little engine that could

Props til deg! :)

Takk. Prøver i det minste. Noen ganger må man prøve å hjelpe folk til å hjelpe seg selv, men er ikke alle som setter pris på det uansett hva man gjør :p

Hyggelig at noen setter pris på det i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev på forrige side, så blir det ca en kvart kg i måneden du *ikke* går ned...

Takk! Du er veldig snill og tålmodig som gidder å svare, men litt av en autoritær bryskhet du har ;-) Nervøs som ei småjente før første skoledag når jeg tør å spørre :-P

Tror jeg har koll nå, så da skal du slippe mer mas fra meg, takk igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Du er veldig snill og tålmodig som gidder å svare, men litt av en autoritær bryskhet du har ;-) Nervøs som ei småjente før første skoledag når jeg tør å spørre :-P

Tror jeg har koll nå, så da skal du slippe mer mas fra meg, takk igjen :)

Neida, det er lov å spørre. Absolutt. Men ja, jeg er nok litt brysk noen ganger, men det er jeg på privaten også. Hvorfor bruke lange setninger på å si noe man kan si kort og konsist? Akkurat her inne er det nesten litt passende, for det er en god oppvarming til hvordan dere kommer til å oppleve dietten etter hvert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har forslag til en ukesmeny? Jeg vurdere å begynne på denne, for 1 uke eller noe får se hvordan det går. er 164 cm og veier nå 59 kg.

Lengre opp på siden sto denne linken: http://myrevolution.no/s/hurtig-vektnedgang-med-psmf/ . Hvis du søker på PSMF på forsiden av portalen får du også opp en tråd. I tillegg er det en egen diskusjonstråd her inne med PSMF-mat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg prøver å legge en liten plan før jeg starter med PSMF i morgen. Spørsmålet mitt er i forhold til hvordan lage maten på forhånd. Grunnet arbeid og skole, ønsker jeg å lage opp litt mat på forhånd, men lurer på hvor lenge jeg kan lagre f. eks stekt kylling med grønnsaker før det blir dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke verdens undergang å gå opp en prosent, selv om det sier veldig lite når man ikke vet hvor mange kalorier du spiser. Prøv å hold deg under 15g fett og karbo i det minste, men 10g må være målet.

Omega3-tabletter gjør jobben, men du skal svelge ganske mange for å få i deg nok fett. Ofte er de på 0.5g og da må du ha i deg 20stk for å gjøre jobben til det tilskuddet jeg tipset mjau om ;)

Jeg så på tv'en i høst at omega3 tabletter ofte er laget av gammel fiskeolje, derfor ikke like bra som flytende olje. Tran blir laget i Norge, mens tablettene blir laget i Peru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...