Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

LETC!

Leste et sted her inne at du spiser etter 16-23.. Betyr dette at du kun spiser mellom 16.00 og 23.00 ila dagen? Kanskje jeg er helt på jordet. Men om dette er noe som fungerer ved at man da bruker opp kcal som allerede er i kroppen ila formidagen, før man får i seg nytt ved å spise. Så er vel dette noe vi andre bør gjøre og? Eller er det kun fordi du ikke er sulten før kl 16? De sier jo at frokosten er det viktigste måltidet ila dagen for å starte forbrenningen, men gjelder kanskje ikke dette på psmf? Har ikke lest noe om dette på artikkelen med psmf, hadde selvsagt ikke spurt om jeg fant noe om det et annet sted. :)

Ja, jeg spiser alltid bare på kvelden, som nano skriver. Hvis jeg først skal spise skal jeg spise et manne-måltid. Kanapeer er for homoseksuelle franskmenn :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må virkelig si jeg liker denne dietten! Hadde forventet å gå rundt sulten hele dagen og være slapp, men det er jeg absolutt ikke! Blir spennende å se om det blir noen merkbare resultater på kroppen.

Anbefales for de som vurderer å prøve den ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da starter jeg opp i morgen, blir spennende og se hvor fort resultatene vil vise seg! Nå går jeg riktignok fra en lavkarbovariant der jeg har vært litt restriktiv med fett, så det er ikke voldsomt store overgangen, men skal bli gøy lell!

Er sushi forresten et OK oppkarbingsmåltid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da starter jeg opp i morgen, blir spennende og se hvor fort resultatene vil vise seg! Nå går jeg riktignok fra en lavkarbovariant der jeg har vært litt restriktiv med fett, så det er ikke voldsomt store overgangen, men skal bli gøy lell!

Er sushi forresten et OK oppkarbingsmåltid?

Hva er makroene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Fitnessbloggen

Fitnessbloggen har på kort tid blitt Norges største nettside om trening og kosthold, og har nå godt over en halv million besøk i måneden.

Sammen med en mengde kunnskapsrike skribenter og tusenvis av engasjerte brukere har vi som mål å gjøre god og riktig informasjon om trening og kosthold tilgjengelig til alle, og gi de den samme muligheten til å ta kontroll over sin egen kropp og helse.

Vi vektlegger kvalitet i alle ledd, og har derfor grundig kvalitetssikring av alt innhold på nettsiden før publisering. Vi har så langt 1027 artikler, oppskrifter og øvelser.

Dette er bare starten! Engasjer deg, og vær med å skape et friskere og gladere samfunn du også! icon_smile.gif

Dette står så fint om fitnessbloggen og siden jeg er ny i gamet (jeg beveget meg første gang inn på ett treningsstudio i august 2011) så syntes jeg det er SUPERT at det finnes en slik side der man kan få hjelp av engasjerte, oppegående folk som er intr. i det samme som meg.

Så om du/dere syntes det er frekt at folk stiller spm så vil jeg anbefale å trekke vekk fra forumet der folk kan utveksle erfaringer og kunnskap ( det var i allefall mitt inntrykk frem til i dag, da jeg selv hadde ett spm å komme med! ) jeg syntes dere skal ta dere selv et seriøst tak i nakken ved å kalle kunnskapssøkende folk frekke og antyde at de er mindre smarte, fordi man er forsiktig med å sette sammen ett eget kosthold.... hadde det vært gjort på 1,2,3 og OVERHODE ingen hokuspokus så hadde det ikke vært over 60 sider med innlegg og mange innlegg med spm. folk lurer på forskjellige ting på grunnlag av forskjellig bakgrunn og erfaringsgrunnlag. Hvis det er slik at fitnessbloggen kun er for de erfarne som VET med 100 % sikkerhet hvordan ting skal gjøres så melder jeg meg ut i dag! For jeg beklager virkelig at jeg delte min søken etter råd med dere. Og hvis dere som river dere i håret over oss som spør ikke vil svare så IKKE svar! det kommer vi alle mye lenger med... Sjelden blir jeg frustrert over mennesker jeg ikke har møtt men det har dere klart i dag. TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei alle sammen:)

blir utrolig inspirert over all kunnskapen som er her inne, og etter å ha lest gjennom uttallige sider med informasjon tror jeg jeg begynner å få litt tak på ting, men hadde vært flott dersom noen av dere med mer kunnskap enn meg hadde hatt lyst til å se over dette:

i følge diett.no er kostholdsplanen jeg har satt opp en blanding av 80% protein, 15% fett og 6% karbo ( eller, i gram: 8.44g karbo, 120.7g protein (tatt ut fra å gange kroppsvekt med 2-2.5) og 10.6g fett)

planen jeg har satt opp er ca slik jeg spiser nå, bare med litt minskinger i mengde:)

håper noen av dere har lyst til å svare meg på om dette er helt på bærtur eller om jeg ligger greitt innenfor retningslinjene. (har med brokkoli til hvert måltid, av den enkle grunn at jeg ELSKER brokkoli)

på forhånd takk til de som eventuelt gidder gi meg et svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei alle sammen:)

i gram: 8.44g karbo, 120.7g protein (tatt ut fra å gange kroppsvekt med 2-2.5) og 10.6g fett)

Hei! :)

Det ser veldig bra ut, forutsatt at du veier 50kg. Siden jeg regner med at du *ikke* veier 50kg (om du gjør det burde du ikke prøve å gå ned i vekt) bør du gå litt opp i protein. Minimum 2.5g pr kg lbm, men for enkelthets skyld 2.5g pr kg kroppsvekt om du ikke er veldig overvektig. I tillegg må du ta litt EFA (omega).

Men ser ut som et veldig godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK!

Vet du hva. Vi er to stykker som sitter her og svarer på de samme spørsmålene dag ut og dag inn for folk som ikke prøver på egen hånd og som ikke leser det som tidligere har blitt skrevet. Frustrasjonen øker når man helt klart ikke leser de fire tingene som er viktig på dietten, for dette er et latterlig enkelt konsept. Det du burde gjøre er å trykke på "rapporter"-knappen på de innleggene du mener er upassende, og så kan du se hva som skjer når de to eneste som gidder å svare på spørsmål her inne og som tør å si ting rett ut ikke lenger forsøker å hjelpe fordi noen føler seg tråkket på fordi vi ikke har lyst til å bruke all fritiden vår pluss en god del av arbeids- og studietid på å sette opp planer for folk som selv ikke gidder å bruke en time på å sette seg inn det. De fleste av oss som er seriøse har lest tekniske manualer om denne, og andre dietter, og brukt mye tid på å forstå helheten og sammenhengene som er viktige. Får vi fornuftige spørsmål svarer vi mer enn gjerne, og om det i det minste virker som om folk har forsøkt svarer vi gjerne på mindre fornuftige spørsmål også.

Som sagt - trykk gjerne på rapporter på innleggene mine som er upassende. Jeg har en god samling av slike innrapporteringer fra før, så det gjør meg ikke så mye. For min del er det mye mer givende å være på to andre forum der jeg faktisk kan hente inn informasjon selv og lære mer om et område som interesserer meg. I stedet forsøker jeg å hjelpe, og det vet jeg nano også gjør.

Ta et lite tankeeksperiment...Forestill deg at du jobber i en butikkk og det står 10 stykker i kø for å stille deg et spørsmål. Samtlige spør deg i hvilken ende melkekartongen åpnes. Forestill deg da mens du er i gang at dette skjer *hver* dag og de som står i kø nekter å følge med når du tålmodig forsøker å instruere den foran om hvordan kartongen åpnes. Mens du holder på får du kjeft fra sjefen fordi du ikke gjør de andre pliktene dine og du må jobbe ulønnet overtid. Hadde du smilt og lekt papegøye hver dag med glede eller hadde du hengt opp et skilt og forventet at folk i det minste skulle *forsøke* å åpne kartongen på egen hånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for raskt og bra svar!:)

har endret det slik at proteinen nå er høyere, det førte til at fett gikk fra 15% til 16% og fett fra 6% til 5%, regner ikke med at dette har så alt for mye og si(?) :)

har omega 3 tabeletter i hus, fungerer det?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er næringsinnholdet?

Hva er næringsinnholdet?

Til de to over her, så er det nesten litt frekt at dere vil at andre skal slå opp og regne ut for dere. Retningslinjene er utrolig simple, så det er jo bare å sjekke og svare selv. Ut fra hodet og uten å gidde å regne for dere vil jeg si følgende:

*Sjokkoninja: Jeg tror ikke det er det verste du kan gjøre.

*puuzen86: Salmalaks inneholder hva i tillegg til proteiner? Soyasaus er hva? Wasabi har jeg ingen anelse om, så jeg gidder ikke å spekulere, men som et hint til spørsmålene mine vil jeg tro du legge til en del fett...

Det er uansett ingen magisk grense for når dere plutselig går i forråtnelse og mødrene deres blir demente. Hva skjer om man spiser 10g ekstra fett? Jo, men har muligheten til å forbrenne 10g mindre fett. Hva skjer om man gjør det hver dag i en måned? Jo, men går ned ca en kvart kg mindre. Det samme gjelder for karbohydrater og ekstra protein. Og for å nevne det en gang til, så skyter man seg i foten om man jukser ved å spise for lite protein og fett også.

http://myrevolution.no/vital-arctic-oil-300ml-261 - kjøp en 10-pack, så er den grisebillig og veldig bra.

Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for raskt og bra svar!:)

har endret det slik at proteinen nå er høyere, det førte til at fett gikk fra 15% til 16% og fett fra 6% til 5%, regner ikke med at dette har så alt for mye og si(?) :)

har omega 3 tabeletter i hus, fungerer det?:)

Det er nok ikke verdens undergang å gå opp en prosent, selv om det sier veldig lite når man ikke vet hvor mange kalorier du spiser. Prøv å hold deg under 15g fett og karbo i det minste, men 10g må være målet.

Omega3-tabletter gjør jobben, men du skal svelge ganske mange for å få i deg nok fett. Ofte er de på 0.5g og da må du ha i deg 20stk for å gjøre jobben til det tilskuddet jeg tipset mjau om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LECT: Du sa du veide 90kg, men jeg bare lurer på, spiser du nesten ikkeno annet enn kjøttet du skal ha i deg? i og med at karbs skal være tilnræmet lik 0, og f. eks brokkolitopper er 4,1 eller noe pr 100 g, så er det ikke akkurat mye grønt man kan få i seg der? legg til litt løk, paprika, purre, etc. og BOOM.. man "sprenger" jo karb-grensa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LECT: Du sa du veide 90kg, men jeg bare lurer på, spiser du nesten ikkeno annet enn kjøttet du skal ha i deg? i og med at karbs skal være tilnræmet lik 0, og f. eks brokkolitopper er 4,1 eller noe pr 100 g, så er det ikke akkurat mye grønt man kan få i seg der? legg til litt løk, paprika, purre, etc. og BOOM.. man "sprenger" jo karb-grensa

Ja, jeg *veide* 90kg, ja ;) Jeg spiste mye asparges. Uansett er 200g brokkolitopper ganske mye, så det er godt mulig å komme seg under 10g karbo om dagen. 100g brokkolitopper og 100asparges to ganger om dagen ville gjort susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååå, kjenner meg igjen. Stallen stjeler all tid! Men blir du ikke uthungret av alt stallarbeidet? Det ble jeg, kunne lett trøkke i meg 400 g kjøttdeig etter en kveld i stallen.

Jeg har alltid vært en leser, så jeg bare LAGER tid til å sitte i ro med bok og mat. Er sikker på at det på alle vis er positivt å ta seg tid til å sitte i ro med maten, for å få den mentale følelsen av at man har spist, gi kroppen tid til å roe seg og la spisehormonene jobbe osv.

me

Stallen stjeler mye tid, men er også god trening når man ikke kan drive med kardio. Men har denne kjipe/herlige(?) evnen av å glemme alt av matlyst når jeg er i gang.. noe som er stort sett hele tiden. Men prøver å sitte stille å spise frokost, lunsj og middag når jeg endelig er hjemme igjen.

Du kan også ta noen proteinshaker om du sliter med å spise nok mat, men ikke bruk melk - bland i vann. Det er en vanesake, men mitt tips er å bruke så lite vann som mulig. Proteinbarer er for det første veldig dyre og egentlig ikke så veldig mye bedre enn snickers :p
Er det noe spesiellt proteinpulver du anbefaler?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe spesiellt proteinpulver du anbefaler?

Jeg synes Optimum Nutrition sjokolade-kasein er det som smaker minst ekkelt i vann. Bland med 2dl vann, så blir det helt grei konsistens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spiser vel etter et prinsipp kalt periodisk faste. Søk litt på det, og du finner mange artikler og tråder om det her på Fitnessbloggen. Konklusjonen er at du skal spise slik det passer deg, men frokost er absolutt ingen nødvendighet.

Takk :) Leste noe om PF, men fikk ikke med meg at det var det det var :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt grei med en newbie da.. ;-) Hva mener du?

Næringsinnhold. Protein, fett og karbohydrater. Hvis ikke du vet så er det i hvert fall vanskelig for oss å gjette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...