Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke PT, nei. Bare holdt på i en del år.

Så lavt som du er burde du virkelig investere i boken til Lyle. Det står veldig mye info der, og spesielt er det en del ting som skal klaffe for deg som er "kategori 1". Rådet er visst helkropps treningsprogram tre ganger i uken, 10 dager PSMF uten oppkarbing, og så en periode med oppkarbing ala UD 2.0. Det blir mer og mer teknisk jo lavere du kommer.

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller tittet på leangains og brukt IF-kalkulatoren for å regne ut hvordan du skal gjøre det...

du sitter med så mye gull LECT! Takk for alle bidragene dine! Det er stort å svare på det samme hele tiden + komme med masse nyttig info i denne tråden kontinuerlig! Og den IF-kalkulatoren.. magisk! :D *Tommel opp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm.. Da var dag 1 snart over (spisemessig). Bare middag igjen, blir grillet svinefilet! Har prøvd å legge sammen alt på diett.no nå, og kaloriene summeres opp til ca. 1300. Eneste forskjellen i dag er at jeg brukte kjøttdeig av svin (9% fett) fordi jeg hadde det i kjøleskapet (bytter til kylling i morgen). Høres dette for mye ut? Forøvrig gjenta som tidligere, mann på 110kg m/ca. 38% kroppsfett. Mitt daglige forbruk er jo ca. 2500 kcal (fra beregningene), som blir en deficit på 12-1300kcal. Innspill?

Vil i tillegg fortelle at hvis det er en ekstremdiett som er lett å følge (ja, kan si det fra dag 1 av erfaring), så er det denne. Pulverkurer, atkinson, etc. er mye tyngre. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Da var dag 1 snart over (spisemessig). Bare middag igjen, blir grillet svinefilet! Har prøvd å legge sammen alt på diett.no nå, og kaloriene summeres opp til ca. 1300. Eneste forskjellen i dag er at jeg brukte kjøttdeig av svin (9% fett) fordi jeg hadde det i kjøleskapet (bytter til kylling i morgen). Høres dette for mye ut? Forøvrig gjenta som tidligere, mann på 110kg m/ca. 38% kroppsfett. Mitt daglige forbruk er jo ca. 2500 kcal (fra beregningene), som blir en deficit på 12-1300kcal. Innspill?

Vil i tillegg fortelle at hvis det er en ekstremdiett som er lett å følge (ja, kan si det fra dag 1 av erfaring), så er det denne. Pulverkurer, atkinson, etc. er mye tyngre. Anbefales!

Hvis du er nogen lunde sikker på fettprosenten din kan du fint ta 2,5*(fettfri masse * 1,1) = 190g protein. Da kommer du under 800kcal derfra og bør klare å komme deg under 1000kcal totalt.

Protein: 190-200g

EFA: 10g

Total: 850-890kcal

10g ekstra fett = 90kcal

10g karbo fra grønnsaker = 40kcal

Total: 980-1020kcal

Ved å spare 300kcal om dagen sparer du 2000kcal i uken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er nogen lunde sikker på fettprosenten din kan du fint ta 2,5*(fettfri masse * 1,1) = 190g protein. Da kommer du under 800kcal derfra og bør klare å komme deg under 1000kcal totalt.

Protein: 190-200g

EFA: 10g

Total: 850-890kcal

10g ekstra fett = 90kcal

10g karbo fra grønnsaker = 40kcal

Total: 980-1020kcal

Ved å spare 300kcal om dagen sparer du 2000kcal i uken ;)

Supert! Takk! Var mange forskjellige formler der ute, så var vanskelig å vite hvilken som skulle brukes. Syntes det var sinnsyke matmengder jeg skulle spise :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er nogen lunde sikker på fettprosenten din kan du fint ta 2,5*(fettfri masse * 1,1) = 190g protein. Da kommer du under 800kcal derfra og bør klare å komme deg under 1000kcal totalt.

Protein: 190-200g

EFA: 10g

Total: 850-890kcal

10g ekstra fett = 90kcal

10g karbo fra grønnsaker = 40kcal

Total: 980-1020kcal

Ved å spare 300kcal om dagen sparer du 2000kcal i uken ;)

Problemet nå blir å få nok protein i løpet av en dag, samtidig som man unngår at kcal overstiger 1000. Har klart å presse ned til 900 (inkludert alle grønnsakene og magre proteinkilder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet nå blir å få nok protein i løpet av en dag, samtidig som man unngår at kcal overstiger 1000. Har klart å presse ned til 900 (inkludert alle grønnsakene og magre proteinkilder).

Er det inklusive EFA også? Jeg spiste mye svinekjøtt - det er ganske magert. Det finnes mye mager fisk også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg er ei jente på 167 cm og 108 kg, med andre ord overvektig klasse 3.

Jeg skal altså ha 270 gram proteiner per dag hvis jeg regner 2,5 gram pr kg, hvis jeg har forstått det riktig.

Jeg har fått innvilget Gastric Bypass før neste sommer av helsemessige grunner, men ønsker ikke at det skal være løsningen for meg. Derfor ønske jeg prøve denne kickstarten. Har lest det meste her inne på forumet, og holder på å lese boka til Lyle McDonald. Mens jeg leser har en rekke spørsmål dukket opp.

Første spørsmål: Hvor lenge kan jeg kjøre dietten?

2. Hvor mye væske burde jeg få i meg i løpet av dagen? Kan jeg da drikke fun light (hjelper mot

søtsuget)?

3. Er bringebær en god løsning for litt søtt?

Leste her en plass at det var det pga 4 gram karb på 100 gram. Hvor mange bringebær per dag (tenker et måltid hvis jeg er søtsugen)?

4. Måles vekt på kjøttet før eller etter steking?

5. Har fått med meg de vanligste grønnsakene, men hvordan er det med Sopp, Spinat, Selleri, Hvitløk, Chili, Squash (til lasagne)?

Har vært litt uenighet om dette tidligere i forumet.

6. Kan jeg spise egg? Leste et sted at eggehviter var ok, men maks en eggeplomme om dagen, mens andre mente egg i det hele tatt burde unngås.

7. Hva er næringsinnholdet i gelatin? Ser mange har laget gelé av fun-saft, og brukt det. Lurte bare på om det ødela noe.

Refeed dagene:

8. Ettersom jeg skal gå lengre på kuren enn de fleste andre her inne har gjort, hvor ofte burde jeg ha refeeds?

9. Hva spiser dere her? Bare loff og nugatti, eller burde jeg her fokusere på frukt, bær, grovt brød ++ ?

Beklager horden med spørsmål, men ønsker å tenke ordentlig gjennom dette før jeg kaster meg på. Lykkes jeg her kan det hende driven til å fortsette!

Tusen takk på forhånd for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det inklusive EFA også? Jeg spiste mye svinekjøtt - det er ganske magert. Det finnes mye mager fisk også :)

Vet ikke hva EFA står for, men antar du mener proteintilskuddet, og ja det er det. 10g proteinpulver i CCn :)

Edit:

EFA, essential fatty acids.. tar Nycoplus Omega-3 multi, komplett kosttilskudd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første spørsmål: Hvor lenge kan jeg kjøre dietten?

2. Hvor mye væske burde jeg få i meg i løpet av dagen? Kan jeg da drikke fun light (hjelper mot

søtsuget)?

3. Er bringebær en god løsning for litt søtt?

Leste her en plass at det var det pga 4 gram karb på 100 gram. Hvor mange bringebær per dag (tenker et måltid hvis jeg er søtsugen)?

4. Måles vekt på kjøttet før eller etter steking?

5. Har fått med meg de vanligste grønnsakene, men hvordan er det med Sopp, Spinat, Selleri, Hvitløk, Chili, Squash (til lasagne)?

Har vært litt uenighet om dette tidligere i forumet.

6. Kan jeg spise egg? Leste et sted at eggehviter var ok, men maks en eggeplomme om dagen, mens andre mente egg i det hele tatt burde unngås.

7. Hva er næringsinnholdet i gelatin? Ser mange har laget gelé av fun-saft, og brukt det. Lurte bare på om det ødela noe.

Refeed dagene:

8. Ettersom jeg skal gå lengre på kuren enn de fleste andre her inne har gjort, hvor ofte burde jeg ha refeeds?

9. Hva spiser dere her? Bare loff og nugatti, eller burde jeg her fokusere på frukt, bær, grovt brød ++ ?

Beklager horden med spørsmål, men ønsker å tenke ordentlig gjennom dette før jeg kaster meg på. Lykkes jeg her kan det hende driven til å fortsette!

Tusen takk på forhånd for alle svar!

1. Til du er ferdig ;)

2. Drikk som vanlig

3. Tja...noen synes det. Jeg tar heller litt fun light-gele med vaniljeproteinsaus på

4. Før du steker

5. Hold deg til det Lyle skriver ;)

6. Ja, men ikke plomme. For mye fett. Husk at du skal holde fett lavt

7. Tror du stort sett bare kan overse det

Når det gjelder kalorier kan du egentlig ta en vekt noe over "idealen" og gang med 2.5. Jeg ville sagt 150g...

8. Til å begynne med et måltid om dagen. Etter hvert oftere. Det står veldig bra i boken til Lyle.

9. Jeg liker brioche og cola, men det finnes langt mer strukturerte måter å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har undersøkt mye og tror at dette skal være ok, rett meg gjerne om jeg tar feil nå. Ser det like greit ut som jeg tror det er?

Frokost

- Skyr (18g protein + 6g Karb + 1g Fett) 98 Kcal

Lunsj

- Proteinshake 60g (54g protein + 1g Fett) 225 Kcal

- Kylling med salat (35g protein + 10g Karb + 2g Fett) 156 Kcal

Mellommåltid

- Frukt/appelsin (2g Protein + 13g Karb) 67 Kcal

Middag

- Laks med salat (30g protein + 10g Karb + 20g Fett) 300 Kcal

Kvelds

- CC med funsaft og kanal (19g protein + 2g Karb + 6g Fett) 140 Kcal.

Ellers lurer jeg litt på denne refeedsperioden. Hvor langt over "kcalbudsjettet" går dere denne dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har undersøkt mye og tror at dette skal være ok, rett meg gjerne om jeg tar feil nå. Ser det like greit ut som jeg tror det er?

Jeg synes du spiser for mye karbo og for lite grønnsaker.

Når det gjelder refeed kommer det egentlig helt an på fettprosent, men for de fleste holder det bra å spise et skikkelig måltid en gang i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har bestemt meg for at dette vil jeg virkelig prøve, men jeg har ikke så mye peiling på hva som inneholder hva, er det noen her som kunne satt opp en forslag til hva jeg kunne spist i løpet av en dag, tenker jeg vil gå på dietten til jeg er fornøyd.

er gutt på 178 cm og 86.5 kg

Hadde satt veldig pris på hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du spiser for mye karbo og for lite grønnsaker.

Når det gjelder refeed kommer det egentlig helt an på fettprosent, men for de fleste holder det bra å spise et skikkelig måltid en gang i uken.

Når jeg skriver salat så innebærer dette bla. agurk, tomater, paprika, isbergsalat. Slik at karbinnholdet blir relativt høyt ved hver middag. Hva mener du om det? Kan såklart droppe den ene frukten som inneholder hele 13, men har lest rundt i loggen her at det kan hjelpe med en frukt rett før trening.

Takk for at du gidder å svare :) på noe som med all sannsynlighet er simple spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei jeg har bestemt meg for at dette vil jeg virkelig prøve, men jeg har ikke så mye peiling på hva som inneholder hva, er det noen her som kunne satt opp en forslag til hva jeg kunne spist i løpet av en dag, tenker jeg vil gå på dietten til jeg er fornøyd.

er gutt på 178 cm og 86.5 kg

Hadde satt veldig pris på hjelp :)

Kylling, magert svinekjøtt, magert rødt kjøtt, mager fisk, grønne grønnsaker. Bland og krydre etter smak.

Når jeg skriver salat så innebærer dette bla. agurk, tomater, paprika, isbergsalat. Slik at karbinnholdet blir relativt høyt ved hver middag. Hva mener du om det? Kan såklart droppe den ene frukten som inneholder hele 13, men har lest rundt i loggen her at det kan hjelpe med en frukt rett før trening.

Takk for at du gidder å svare :) på noe som med all sannsynlighet er simple spørsmål.

Det du beskriver som grønnsaker er ikke akkurat det jeg kaller grønnsaker. Få i deg brokkoli og andre grønnsaker med mye fiber og lite karbo. Med riktig grønnsaksblanding kan du komme deg under 5g til hvert måltid og allikevel spise deg så mett som du aldri har vært...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :) hvordan er det med alkohol mens man holder på med dette? er det lov å gå ut en gang i blandt?

Det er ikke optimalt. For det første spiser du for lite til å klare å "holde på alkoholen", og for det andre forbrenner du ikke et gram fett så lenge det er alkohol i systemet ditt. Det kommer egentlig mest an på hvor fort du vil nå målet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke optimalt. For det første spiser du for lite til å klare å "holde på alkoholen", og for det andre forbrenner du ikke et gram fett så lenge det er alkohol i systemet ditt. Det kommer egentlig mest an på hvor fort du vil nå målet...

Ja ser den, da er det bare å være streng med seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ser den, da er det bare å være streng med seg selv :)

Det er noe med det å gjøre en skikkelig jobb for å komme seg videre, ja. Her ville det passet veldig bra med uttrykket "To get something you've never had, you have to do something you've never done". Fest og slanking passer skjelden sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg leste om Martin i avisen og syns det hele er interessant. Jeg er utdannet ernæringslærer og kunne tenke meg å prøve dette. I begynnelsen av tråden virket det som om det var mest mennesker med høy kunnskap og erfaring innen både trening og treningskosthold som skrev her, men nå ser det ut som om det er mer "vanlige" folk også :)

Jeg er 162 cm og 74kg og er 40 år. Jeg trener 2-3 ganger i uke på treningssenter; spinning, zumpa eller puls. Stort sett det som går på kondisjon.

Hvorfor ikke gjøre et forsøk med en kvinne som dere gjorde med Martin? Jeg stiller meg gjerne disponibel :cool:

Menn er kanskje litt flinkere til å skryte av det de har fått til enn vi kvinner, noe som er så bra. Skulle ønske vi gjorde det litt mer vi også, i stedet for å skule på hverandre og kritisere.

Ok, jeg vil gjerne prøve denne måten og kvitte meg med minst 10 kg. Jeg bygger lett muskler, eller jeg gjorde det for 3-4 år siden da jeg var mye mer aktiv med styrketrening. Håper det gjelder ennå. Jeg LIKER det ihvertfall veldig, nesten bedre enn kardio.

Skal jeg ta ugangspunkt i dietten for jente som står på denne siden http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/?

Og hvordan bør jeg trene?

På samme måte som Martin eller bør jeg følge opplegget som står på linken over også?

Håper og takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg leste om Martin i avisen og syns det hele er interessant. Jeg er utdannet ernæringslærer og kunne tenke meg å prøve dette. I begynnelsen av tråden virket det som om det var mest mennesker med høy kunnskap og erfaring innen både trening og treningskosthold som skrev her, men nå ser det ut som om det er mer "vanlige" folk også :)

Jeg er 162 cm og 74kg og er 40 år. Jeg trener 2-3 ganger i uke på treningssenter; spinning, zumpa eller puls. Stort sett det som går på kondisjon.

Hvorfor ikke gjøre et forsøk med en kvinne som dere gjorde med Martin? Jeg stiller meg gjerne disponibel :cool:

Menn er kanskje litt flinkere til å skryte av det de har fått til enn vi kvinner, noe som er så bra. Skulle ønske vi gjorde det litt mer vi også, i stedet for å skule på hverandre og kritisere.

Ok, jeg vil gjerne prøve denne måten og kvitte meg med minst 10 kg. Jeg bygger lett muskler, eller jeg gjorde det for 3-4 år siden da jeg var mye mer aktiv med styrketrening. Håper det gjelder ennå. Jeg LIKER det ihvertfall veldig, nesten bedre enn kardio.

Skal jeg ta ugangspunkt i dietten for jente som står på denne siden http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/?

Og hvordan bør jeg trene?

På samme måte som Martin eller bør jeg følge opplegget som står på linken over også?

Håper og takker for svar

Send en melding til Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...