Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Jeg så på tv'en i høst at omega3 tabletter ofte er laget av gammel fiskeolje, derfor ikke like bra som flytende olje. Tran blir laget i Norge, mens tablettene blir laget i Peru.

I kapsler er den ofte harsk også. Flytende kjenner man fort på smaken når det er på tide å kjøpe ny.

Ad det andre spørsmålet ditt, så aner jeg ikke...vakumpakk det, så holder det i hvert fall en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det er litt skremmende hvor mange som går i gang med denne dietten uten å vite hva de egentlig gjør eller hvordan de skal gjennomføre dette. Dette er ingen kvikk fix for å bli kvitt masse kg på to dager. Dette er en diett som ikke er ment til å vare over lengre tid og den den vil medføre ett stort energiunderskudd som etter all sannsynlighet vil frarøve deg mye energi, humør og overskudd i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er egentlig "lengre tid"? Så han fra FHM gikk vel på denne i 6 uker? Jeg er bare i min 3. dag, men jeg fungerer greit til vanlig og har nok energi til hverdagslige ting + trening. Planen var å kjøre denne dietten i 10-14 dager, men jeg vurderer lenger, siden han gjorde det, og fordi jeg ikke føler at det er noe problem (hvertfall til nå). Si en mnd eller noe da, med refeed hver 7. dag, deretter legge meg på 2000kcal frem til sommeren. Eller skader det bare mer enn det gjør nytte for seg? Men alle reagerer vel forskjellig. Noen takler det fint, mens andre møter veggen (ut i fra denne tråden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er egentlig "lengre tid"? Så han fra FHM gikk vel på denne i 6 uker? Jeg er bare i min 3. dag, men jeg fungerer greit til vanlig og har nok energi til hverdagslige ting + trening. Planen var å kjøre denne dietten i 10-14 dager, men jeg vurderer lenger, siden han gjorde det, og fordi jeg ikke føler at det er noe problem (hvertfall til nå). Si en mnd eller noe da, med refeed hver 7. dag, deretter legge meg på 2000kcal frem til sommeren. Eller skader det bare mer enn det gjør nytte for seg? Men alle reagerer vel forskjellig. Noen takler det fint, mens andre møter veggen (ut i fra denne tråden).

3-4 måneder begynner å bli lengre tid om du er overvektig, om du er passe normalvektig og skal fjerne ett par pyntekilo er dette for lang tid - spesielt uten noe oppkarbing. Ser ikke noen spesielle problemer med en måned så lenge at du ikke føler det sliter på deg og at du refeeder ofte nok. Spørs vel egentlig hvor mye du skal ha bort.

Jeg vil vel også adressere at jeg nok siktet noe til de som absolutt skal på proteinfaste og a.b.s.o.l.u.t.t skal fortsette å trene den vante treningsmengden sin og ikke skjønner hvorfor de ikke presterer eller er dårlige eller ikke får fremgang, og i tillegg de som ikke får med seg at fett og karbohydrater skal være minimalt nok og at protein skal utgjøre hoveddelen. Det betyr at nei, du kan ikke spise plommen på egget eller spise proteinbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt skremmende hvor mange som går i gang med denne dietten uten å vite hva de egentlig gjør eller hvordan de skal gjennomføre dette. Dette er ingen kvikk fix for å bli kvitt masse kg på to dager. Dette er en diett som ikke er ment til å vare over lengre tid og den den vil medføre ett stort energiunderskudd som etter all sannsynlighet vil frarøve deg mye energi, humør og overskudd i hverdagen.

For min del er ikke dette en varig løsning, men få en liten kikkstart på en vektreduksjonen. Jeg tror de fleste som starter opp med denne dietten er klar over at den tar slutt og at den vil gjøre noe med deg. Ved vektreduksjon vil en ha energiunderskudd, men jeg mener denne dietten tar i større grad vare på energien enn andre dietter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaloriunderskuddet kommer av dietten, ja, så jogging er ikke bare "uten hensikt" det er også negativt for resultatene.

Jeg ville ventet. Ikke så mye fordi du blir slapp, men fordi du ikke vet hvordan du vil reagere på dietten. Med mye stress og fysisk aktivitet ville jeg uansett valgt et annet program...

Har du noen tips i forhold til hvilket program som passer meg bedre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du noen tips i forhold til hvilket program som passer meg bedre ?

Legg deg på et kalorinivå der du kan gå ned 500-1000g i uken og pass på å tren hele kroppen minst to ganger i uken med baseøvelser. Det viktige er trening og at du holder protein på minst 2g pr kg kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er ikke dette en varig løsning, men få en liten kikkstart på en vektreduksjonen. Jeg tror de fleste som starter opp med denne dietten er klar over at den tar slutt og at den vil gjøre noe med deg. Ved vektreduksjon vil en ha energiunderskudd, men jeg mener denne dietten tar i større grad vare på energien enn andre dietter.

Det er akkurat det mange vil oppleve problemer med. Jenter på 17 år som veier 56 kg og mener de feitest i hele verden, går inn i denne dietten uten å være et snev kritisk. I tillegg til et stort underskudd fra maten, tenker de vel at en joggetur i ny og ne spiller ingen rolle.

Som jeg har skrevet titt og ofte - dette er en psykisk tung diett dersom man har et snev av forvrengt kroppsbilde eller et snev av problemer med mat. For å gjennomføre en slik diett til punkt og prikke, må han ha et ekstremt fokus på mat den tiden dietten foregår. Maten skal veies og loggføres, og mange vil få problemer med å gå over til et vanlig kosthold igjen. Resultatene man kan være utrolig bra slik at mange unge jenter (og andre) får mersmak og fortsetter utover hva som er hensiktmessig. En jente på 56 kg vil ha mer ut av et annet oppsett.

Jeg kjente selv da jeg hadde en uke med PSMF hvor lite jeg egentlig hadde lyst på vanlig mat igjen. Det er ikke bare bare å gå fra 700 kcal om dagen til over 2000 kcal. Dagene etter endt diett vil de fleste legge på seg noen kg igjen i form av vann og glykogen. Er man ikke klar over dette får man panikk og tror man må leve på PSMF resten av livet. For min del løste problemet seg raskt ved å trykke i meg flere poser smultringer etter endt diett, men har man problemer fra før av er det ikke mye som skal trigge gammelt tankemønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Fitnessbloggen

..........

TAKK!

Det er sjeldent jeg gidder å bruke hverken tid eller energi på å svare på sånt som dette, men dette provoserte meg grusomt mye. Du legger opp til at det er medlemmene med kunnskap som er slappe og ikke orker å svare deg, når du spør om ting som står GRUNDIG forklart i artikkelen(e), og i denne tråden.

Hadde du bare tatt deg tid til å lese gjennom dette, som alle andre har gjort- som besitter kunnskapen nå, så hadde du ikke sittet her og vært provosert og irritert som du sier at du er. Du skyter deg selv bare i leggen med det du skriver.

Fant et passende bilde :)

not-sure-if-trolling-fry-vbgLqx.jpg

Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Fitnessbloggen

Jeg har vært medlem her noen få måneder, etter at jeg tilfeldigvis kom over en artikkel om PSMF dietten. Øverst i den artikkelen står det spesifisert hvor viktig det er å lese nøye, og gjerne flere ganger og. Jeg gjorde nettopp det, leste sikkert 10 ganger.. Etter jeg hadde gjort det, begynte jeg å lese i denne tråden, på side 1, jeg leste alle spørsmålene som andre kom med, og leste alle svarene, og etter jeg hadde gjort det, så var det i grunn ganske enkelt å lage mitt eget kostholdsprogram... ta din egen vekt og gang med 2 - 2,5 så har du prottiser. Grønne grønnsaker og karboer står også veldig nøye beskrevet i psmf artikkelen. Og fett.. ikke noe utenom det som er i karbodeig, kyllingfilet osv osv osv bortsett fra fiskeolje.

jeg er ikke erfaren!! Men når jeg nå ser at annethvert innlegg i denne tråden handler om at noen trenger en meny, et program, osv osv, da kan man jo ikke ha lest verken tråd eller artikkel.

Det er lov å legge ut ting du lurer på her, men et minimumskrav hvis du har tenkt å begi deg ut på psmf som er Ekstremt... er vel at du har satt deg inn i bittelitt..!!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et spørsmål til alle dere der ute som har prøvd, eller holder på med PSMF. Jeg ser på siden der alt står om denne dietten, at man kombinerer middag og kveldsmat. Så leser jeg også andre som skriver at de har frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Noen som har svar på om hva som er best? Tre måltid med et mellommåltid eller fire måltid og et mellommåltid?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et spørsmål til alle dere der ute som har prøvd, eller holder på med PSMF. Jeg ser på siden der alt står om denne dietten, at man kombinerer middag og kveldsmat. Så leser jeg også andre som skriver at de har frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Noen som har svar på om hva som er best? Tre måltid med et mellommåltid eller fire måltid og et mellommåltid?

:)

Måltidsfrekvens har ingen ting å si. Det er enkelte hormonelle fordeler ved å kjøre periodisk faste, men det er ikke alle som takler det. Det er uansett små forskjeller før man kommer ned til veldig lav fettprosent, og på det tidspunktet bør man ikke gå på PSMF uansett. Det det da koker ned til er - liker du å spise "store" måltider, eller liker du å spise flere ganger om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et spørsmål til alle dere der ute som har prøvd, eller holder på med PSMF. Jeg ser på siden der alt står om denne dietten, at man kombinerer middag og kveldsmat. Så leser jeg også andre som skriver at de har frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Noen som har svar på om hva som er best? Tre måltid med et mellommåltid eller fire måltid og et mellommåltid?

:)

Ettersom man har lite kalorier som skal inntas, foretrekker jeg å ha tre middels store måltid. Flere måltid enn dette gjør at måltidene blir usannsynlig små og jeg blir aldri mett. Det er rett og slett en smaksak om du vil ha alle kaloriene på færre måltid og bli skikkelig mett, eller om du vil spe de utover i mange små måltid og dermed gå småsulten hele dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måltidsfrekvens har ingen ting å si. Det er enkelte hormonelle fordeler ved å kjøre periodisk faste, men det er ikke alle som takler det. Det er uansett små forskjeller før man kommer ned til veldig lav fettprosent, og på det tidspunktet bør man ikke gå på PSMF uansett. Det det da koker ned til er - liker du å spise "store" måltider, eller liker du å spise flere ganger om dagen?

Alright, men da er det jo bare å finne ut hva som passer best :) Jeg er egentlig fan av å spise "store" måltid, og bli ordentlig mett, enn de små måltidene som gir lav metthetsfølelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alright, men da er det jo bare å finne ut hva som passer best :) Jeg er egentlig fan av å spise "store" måltid, og bli ordentlig mett, enn de små måltidene som gir lav metthetsfølelse!

Da kan du forsøke å spre dem ut over 8-10 timer og faste resten av døgnet. Om du sover 8 timer, så er det bare 6-8 timer uten mat, og det klarer du fleste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Jeg er på første dag på PSMF-dietten og lurer på om man kan drikke pepsimax og spise tyggegummi under dietten? :)

Jupp, så lenge det er tilnærmet kalorifritt. Mange opplever å bli sulten av tyggis, så der må du nesten se om det funker for deg eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har forslag til en ukesmeny? Jeg vurdere å begynne på denne, for 1 uke eller noe får se hvordan det går. er 164 cm og veier nå 59 kg.

Du veier kanskje litt lite for å gå på denne dietten? Det er en ekstrem diett for de som har litt mer på kroppen enn deg eller for de som skal konkurrere :) Ville nok heller bare trappet litt ned på matmengden og gått for litt sunnere varianter kanskje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...