Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det gikk ikke.

Å, ja...du har for få innlegg. Skriv tre jalla-innlegg, send en melding til ham, og slett jalla-innleggene ;)

EDIT: Lag deg en loggbok og legg jalla-et der, så plager det ikke noen andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har begynt å lese meg opp på PSMF, og det virker meget interessant. jeg vil i første omgang prøve det i 2-4 uker. Jeg har en så og si stillesittende kontorjobb. Jeg planlegger 3 helkroppsøkter(man-ons-fre), og 2/3 fjellturer per uke iløpet av dietten. Fjellturene er mest for kosens skyld, og intensiteten blir lav iløpet av denne perioden.

Begynte for fullt med trening igjen i slutten av februar, og har merkbart fremgang. Formålet med dietten er å ta av litt overflødig fett!

Jeg veier for øyeblikket 80 kg.

Jeg har nå sett meg ut ett kosthold som gjør at jeg lander på 170g protein(2.1g per kg), og +-1100 kcal.

Jeg har og lagt til rette for ca 150g grønnsaker per måltid.

Tilskuddene jeg kommer til å ta ved siden av er: olje(udos choice - 1ss morgen - 1ss kveld), daily vit og daily min fra PF, ZMA, Optimum nutrition whey proteinpulver.

Er det noe annet kosttilskudd dere vil anbefale når man går så drastisk til verks som ved dette kostholdet? Vurderer sterkt BCAA.

Viss det er noen som har flere tips å komme med, så er jeg utrolig takknemlig for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss det er noen som har flere tips å komme med, så er jeg utrolig takknemlig for det!

Ser greit ut. Kanskje litt mye kalorier, men neppe noen krise når du er såpass lavt i vekt allerede. Jeg vil anbefale deg å heller gå for en animalsk omega-kilde, men bortsett fra det er det ikke mye å kommentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har omega 3 tabeletter i hus, fungerer det?:)

Som regel må man svelge ganske mange av dem for å komme opp i fornuftig mengde, så flytende er anbefalt. I tillegg er ofte oljen i slike kapsler harsk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Prøver meg på andre omgang av PSMF etter suksess rett etter jul, men trenger nå litt feedback fra folk som kjenner dette bedre enn meg. Jeg har lest Lyle McDonald sin "Rapid fat loss handbook" og sitter igjen med en følelse av at det ikke kun dreier seg om å holde protein inntaket høyt (dvs over 2 -2,5 g pr kroppsvekt) og kalorier (og selvsagt fett) lavt, men også å holde karbohydratene under ketose nivåer (dvs 15 g pr dag for kvinner, 20 g for menn).

Når jeg nå har lest det jeg kommer over av litteratur om PSMF andre plasser, ser jeg dette ikke nevnt noe sted, er det kun Lyle som praktiserer dette? Eller har jeg misforstått?

Selv om jeg spiser enorme mengder protein og holder fettet til under 5% pr dag, kommer jeg vanskelig under både 15 og 20 g karbohydrater pr dag, så vet jeg ikke er i ketose. Men har det noe å si for fremgangen min mtp vektnedgang?

Jeg ligger høyere på kcl inntak på treningsdager fordi jeg spiser etter Leangains metoden og kjører syklisk periodisk faste ( rundt 700-800 kcl på aktive hviledager og rett rundt 1000 kcl på styrketreningsdager). Noen som har noe feedback på dette oppsettet?

Ellers vil jeg bare takke for et supert forum med flinke folk som tar seg tid til å svare på spørsmål! Good job! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har lest en del nå om dietten og er inne i dag 2 av den. Det jeg lurer på er.

Jeg skal ha 300g protein i løpet av en dag. I går fikk jeg i meg 220g protein, 31.5 g fett og 22g karbo og havnet på ca 1300kcal.

Er det viktigere og fylle opp med protein enn og tenke på kalloriene? Skal prøve og komme meg ned på rundt 1000kcal om dag men må ha litt innkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg nå har lest det jeg kommer over av litteratur om PSMF andre plasser, ser jeg dette ikke nevnt noe sted, er det kun Lyle som praktiserer dette? Eller har jeg misforstått?

Det er ingen ting magisk med ketose, men Lyle vil at man skal gå absolutt så lavt i kalorier som mulig uten å miste muskler. For å gjøre det er han veldig klar på at man skal ha minst 2.5xlbm +10g EFA. Alt annet er bare unødvendig tjafs som kan fjernes for å komme fortest mulig i mål. I tillegg må man også trene som Lyle sier.

Lyle sier selv også at mange av "de magiske fordelene" man først trodde man fikk med ketose var ønsketenkninger.

Jeg er veldig fan av Lyle sin versjon, men det er ikke alle som vil gå så langt. Faktisk er det mange som ikke vil under 1500kcal, ser det ut som, og i tillegg ikke vil trene som foreskrevet - så jeg har nesten gitt opp å prøve å dytte folk inn på den veien. I så måte er nok FB og Børge sine versjoner bra, siden folk får litt mer variasjon. Lyle er ikke kjent for å bekymre seg så veldig for om folk har det miserabelt på diett eller ikke så lenge de får optimalt resultat ;)

Hei.

Jeg har lest en del nå om dietten og er inne i dag 2 av den. Det jeg lurer på er.

Jeg skal ha 300g protein i løpet av en dag. I går fikk jeg i meg 220g protein, 31.5 g fett og 22g karbo og havnet på ca 1300kcal.

Er det viktigere og fylle opp med protein enn og tenke på kalloriene? Skal prøve og komme meg ned på rundt 1000kcal om dag men må ha litt innkjøring.

300g protein? Hvor mye muskler har du egentlig? 120kg med muskler? I think not, så du har nok regnet feil. I tillegg er du veldig høyt på fett om ikke det er inklusive EFA-ene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Prøver meg på andre omgang av PSMF etter suksess rett etter jul, men trenger nå litt feedback fra folk som kjenner dette bedre enn meg. Jeg har lest Lyle McDonald sin "Rapid fat loss handbook" og sitter igjen med en følelse av at det ikke kun dreier seg om å holde protein inntaket høyt (dvs over 2 -2,5 g pr kroppsvekt) og kalorier (og selvsagt fett) lavt, men også å holde karbohydratene under ketose nivåer (dvs 15 g pr dag for kvinner, 20 g for menn).

Når jeg nå har lest det jeg kommer over av litteratur om PSMF andre plasser, ser jeg dette ikke nevnt noe sted, er det kun Lyle som praktiserer dette? Eller har jeg misforstått?

Selv om jeg spiser enorme mengder protein og holder fettet til under 5% pr dag, kommer jeg vanskelig under både 15 og 20 g karbohydrater pr dag, så vet jeg ikke er i ketose. Men har det noe å si for fremgangen min mtp vektnedgang?

Jeg ligger høyere på kcl inntak på treningsdager fordi jeg spiser etter Leangains metoden og kjører syklisk periodisk faste ( rundt 700-800 kcl på aktive hviledager og rett rundt 1000 kcl på styrketreningsdager). Noen som har noe feedback på dette oppsettet?

Ellers vil jeg bare takke for et supert forum med flinke folk som tar seg tid til å svare på spørsmål! Good job! :D

Har ikke så mye å si på alt det andre du skriver, for er ny her selv.. Men det er noen som kommer i ketose selvom de ikke er under 15g karbo om dagen. Det er veldig individuelt og noen kan komme i ketose selvom de er opp i mot det dobbelte og kanskje mer av karbo om dagen også.. Har du tatt sånn ketose stikk? :) Lykke til, og jeg syns iallfall at opplegget ditt hørtes bra ut :) Må nok nesten få mer konkrete svar fra de litt mer erfarne her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye å si på alt det andre du skriver, for er ny her selv.. Men det er noen som kommer i ketose selvom de ikke er under 15g karbo om dagen. Det er veldig individuelt og noen kan komme i ketose selvom de er opp i mot det dobbelte og kanskje mer av karbo om dagen også.. Har du tatt sånn ketose stikk? :) Lykke til, og jeg syns iallfall at opplegget ditt hørtes bra ut :) Må nok nesten få mer konkrete svar fra de litt mer erfarne her inne :)

Ketose er ikke magisk, og man er vel strengt tatt i ketose så lenge man går ned i fett. Det er heller ikke noe krav å få utslag på ketostix, for det er bare en indikasjon på om man produserer flere ketonlegemer enn man forbruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da lærte vi oss noe nytt idag og :) Har vært inne på lavkarbo stien før, og der var det mye snakk om ketose og den stikken :p Sitter inne med mye info du! :)

Lurer forresten på noe selv.. Hvor lenge skal man gå på vedligehold? Når man går på det så er det vel at man skal holde seg på like mye inntak som forbruk av kcal ila dagen? Er ikke dette noe man på en måte må gjøre resten av livet da? Går man over så legger man jo bare på seg igjen.. Kommer selvsagt ann på trening og sånt ved siden av da, men sånn generelt liksom? Har ikke satt meg noe spesifikke mål med hvor mange uker jeg skal gå på dietten, for liker heller å ta det som det kommer mtp om jeg er fornøyd eller ikke.. Veier igjen 68kg og er 164 cm høy, om det skal hjelpe deg med å svare :) Takker :p

Edit: Vil helst ned til 55-57 kg, men er jeg fornøyd føre det så fortsetter jeg ikke på dietten.. Har heller ikke sett noe sted om det står noe om det er noen matvarer man skal kutte helt ut etter endt diett? Sånn som på lavkarbo skal man helst ikke spise ris, pasta brød osv.. Med mindre det er fullkorn og maks en gang om dagen.. Er det noe slik på denne dietten og? Eller er det bare moderate mengder av det man vil ha? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge skal man gå på vedligehold? Når man går på det så er det vel at man skal holde seg på like mye inntak som forbruk av kcal ila dagen?

At man er på vedlikehold betyr at man over tid spiser like mye som man forbruker. Om man overspiser en dag har ikke så mye å si om man spiser litt mindre dagen før, dagen etter, eller fordelt over flere dager - så lenge totalen blir lik mellom forbruk og inntak. Så, ja...så lenge man ikke skal opp eller ned i vekt må man være på vedlikehold. For vektnedgang og -oppgang er det det samme. Som du spiser 500kcal ekstra i tre dager og så spiser 500kcal for lite i tre dager, så står du på stedet hvil. Skal du opp må du derfor spise ekstra over tid. Skal du ned må du spise mindre over tid. Tenk på det som en sparebøsse - det du la på eller tok ut i går blir ikke annulert over natten. Det er totalen som teller.

Si at du spiser for mye i et helt år og legger på deg 20.000kcal. Hvis du de tre neste årene spiser 7.000kcal for lite totalt, så vil du da etter fire år veie 1000kcal mindre enn du begynte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I artikkelen http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/ står det at man kan spise et mellommåltid med cottage cheese og bringebær blandet med sukrin e.l.

Kan man spise det til kvelds i stedet? spiser lunsj kl 12 og spiser middag kl 16-17. Da blir det for tett.

Du kan i prinsippet spise all maten din i ett måltid om det er preferansen din. Det har ingen ting å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har lest feil men var det ikke 2.5g protein pr kilo man veide? Jeg veier 120 kg.

I dag er jeg nede i 24g fett, 14,5g karbo, 254g protein og 1300kcal totalt.

Det er 2-2.5g. Det betyr at for veldig overvektige er det 2g mens for folk som er nærme idealvekten er det 2.5. Det er fordi man ikke trenger å tilfører fettet energi. Om du er litt optimistisk kan du si at idealformen din kanskje er 90kg, som vil gi deg ca 220g protein og også gjøre at du slipper å spise så mye - hvilket vil gjøre det lettere å redusere karbo og fett. Det igjen betyr at du kanskje kan redusere 2000kcal i uken, som blir over 1kg fett ekstra forbrent i løpet av måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næringsinnhold

null.gif

Energi 968

null.gif

Basert på ditt ADI

Fett 21.3g

Mettede fettsyrer 1.12g

Flerumettede fettsyrer 3.12g

Enumettede fettsyrer 0.72g

Kolesterol 0mg

Natrium 164mg 11%

Karbohydrat 17.6g 14%

Kostfiber 20.8g 83%

Tilsatt sukker 0g

Protein 167g 363%

null.gif

Er dette ok PSMF dag med trening, for jente på 68-70kg 164kg ?

Ser ikke alt for ille ut, men du kunne sikkert skviset deg litt lavere i kalorier. Hva trener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig tung styrke og en time eller to cardio i uken.

Skal kun gå på i 10dager, men neste uke blir det vel å følge treningen som er satt opp som eksempel til dietten.

Ett annet eksempel blir:

Da spiser jeg 600g first price kylling sammen med 1 brokkoli og 1 blomkål

Energi 868

null.gif

Basert på ditt ADI

Fett 12.6g

Mettede fettsyrer 1.12g

Flerumettede fettsyrer 3.12g

Enumettede fettsyrer 0.72g

Kolesterol 0mg

Natrium 164mg 11%

Karbohydrat 17.6g 14%

Kostfiber 20.8g 83%

Tilsatt sukker 0g

Protein 163g

Drop kardioen. Resten bør være greit for 10 dager uten carbup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal droppe den ca. har hund, å han trenger litt tur :)

Tenke kun å spise ca. 2000kcal neste lørdag, da en stor del karb. For så å fortsette å legge meg på vedlikehold/litt minus, høres det ut som en plan?

Har du ikke ligget lenge i underskudd fram til nå? I så fall blir det vel feil med PSMF nå (eller hva sier du LEtC?). Eller har du hatt ei spiseuke eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes gode nettsider for logging så du slipper å lage exel-ark selv. www.mylog.no eller www.diett.no er fine, der finner du de fleste vanlige matvarer i Norge.

Jeg har for et år siden lastet ned en gratis versjon som heter "mat på data 5.1" . Her har du det meste. Du kan også legge til egne matvarer og retter kjempe enkelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...