Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Begynte på PSMF i dag, men har ikke fått handlet inn matvarer enda. Noen som har noen tips til hva jeg burde kjøpe?

Sliter litt med å få i meg frokost, for er aldri sulten om morgenen. Men hvis jeg kunne fått en viss pekepinn på en del råvarer som er ok, så hadde det vert flott :)

Du begynte på PSMF i dag, uten matvarer og uten å vite hva du skal spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har noenlunde oversikt, har prøvd forskjellige dietter før ( Gikk ned 23 kg i fjor ) men bare lurte på om det var noen spesifikke matvarer som har veldig høyt proteininnhold i forhold til kcal. Kanskje litt dårlig formulert i første innlegg.

Kyllingbryst, sei og magert rødt kjøtt.

Om det er 17g eller 19g protein pr 100g kjøtt har liksom ikke så mye å si. Tenk heller på hva du kan få tak i av magert kjøtt og fisk. Ellers står det info om maten på pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg helt ny her så har ikke fått lagt ut bildet. Pr dags dato veier 69kg og er 160cm. Det er 6 mnd siden jeg fikk en liten jente. Jeg har blitt større enn jeg var, men får på meg gamle bukser. Meste av min vekt sitter på overkroppen. Altså rundt magen. Til sommeren skal jeg inn å ha en mageplastikk, men jeg trener så ofte jeg kan for å komme iform igjen og ta vare på kroppen min.

Jeg prøvde ut denne dietten for 5 år siden og ble kjempe fornøyd, men jeg husker ikke hva jeg spiste da. Gikk selvsagt i proteiner, men hva spiser dere? Til vanlig tar jeg en proteinshake i løpet av dagen som et måltid ved siden av eggehakk. Har bestil Kreatin, men vet ikke om det er annbefalt å gå på det, mens jeg er på denne dietten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har lite kunnskap når det kommer til trening,kosthold og underkategoriene her så jeg henvender meg her i håp om at en veltrent samaritan kanskje kan være behjelpelig i å få satt opp ett program til meg.

Pr 19.01 2012 veide jeg 92.8kg, er 177cm høy, nå den 10.04 veier jeg 83.6 å har følgelig hatt en betydelig vektnedgang siste 3mnd. Men jeg føler selv jeg ikke har maksimert effekten jeg kunne hatt. Jeg har som sagt lite til ingen kunnskap om kosthold å har følgelig valgt å spise mindre å det jeg antar som sunt uten å vite fordeling fett/protein/karbohydrater.

Men til poenget. Jeg vil prøve meg på en 10-14 dagers psmf kur å ville satt umåtelig stor pris på om noen kunne gi meg ett kostholdsskjema jeg må følge.

Jogger 2 ganger i uken (3km og 9km)

Spiller fotball 2x 90min på en uke.

Ror 5-6km i medium hastighet på romaskin 1 gang i uken.

177cm, 83.6kg.25år.

har ett inntak på 1800-2000kcal til dagen.

Er åpen for alternativ trening utover det jeg oppgir over.

Noen som vil prøve seg å ta eierskap i kroppen min å følgelig kan smykke seg med tittelen (uofisiell personlig trener for ukjent individ 2012)? En offentlig hyllest på mediumene facebook og/eller twitter kan forventes sammen med lønn i himmelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har lite kunnskap når det kommer til trening,kosthold og underkategoriene her så jeg henvender meg her i håp om at en veltrent samaritan kanskje kan være behjelpelig i å få satt opp ett program til meg.

Pr 19.01 2012 veide jeg 92.8kg, er 177cm høy, nå den 10.04 veier jeg 83.6 å har følgelig hatt en betydelig vektnedgang siste 3mnd. Men jeg føler selv jeg ikke har maksimert effekten jeg kunne hatt. Jeg har som sagt lite til ingen kunnskap om kosthold å har følgelig valgt å spise mindre å det jeg antar som sunt uten å vite fordeling fett/protein/karbohydrater.

Men til poenget. Jeg vil prøve meg på en 10-14 dagers psmf kur å ville satt umåtelig stor pris på om noen kunne gi meg ett kostholdsskjema jeg må følge.

Jogger 2 ganger i uken (3km og 9km)

Spiller fotball 2x 90min på en uke.

Ror 5-6km i medium hastighet på romaskin 1 gang i uken.

177cm, 83.6kg.25år.

har ett inntak på 1800-2000kcal til dagen.

Er åpen for alternativ trening utover det jeg oppgir over.

Noen som vil prøve seg å ta eierskap i kroppen min å følgelig kan smykke seg med tittelen (uofisiell personlig trener for ukjent individ 2012)? En offentlig hyllest på mediumene facebook og/eller twitter kan forventes sammen med lønn i himmelen.

Anbefaler deg å lese noen artikler om PSMF. Da vil du se at trening skal holdes til minimum, altså skal all kondisjonstrening droppes. En helkroppsøkt med styrke skal gjennomføres tre ganger i uken. Om du bedrive kondisjonstrening av en eller annen grunn, er ikke PSMF noe for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler deg å lese noen artikler om PSMF. Da vil du se at trening skal holdes til minimum, altså skal all kondisjonstrening droppes. En helkroppsøkt med styrke skal gjennomføres tre ganger i uken. Om du bedrive kondisjonstrening av en eller annen grunn, er ikke PSMF noe for deg.

Hva om man har 4 styrkeøkter i uken istedet for helkroppsøkt, type x-size?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Jeg trenger litt hjelp! Begynner på PSMF i morgen, og lurer på om det er ok å ta udos choice på dette? Jeg har ikke satt meg inn i alle slags mulige oljer som finnes, og hva som er ok og hva som ikke er :)

Leser dette "2g EPA og 1,5g DHA. 20ml sel- fiske eller lakseolje dekker dette på en tilstrekkelig måte" - er det noe som kan sammenlignes med udos choice? Fikk ikke skriften tilbake etter sitat jeg gitt :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om man har 4 styrkeøkter i uken istedet for helkroppsøkt, type x-size?

Du har ikke nok kalorier til å tåle det trykket. Du vil uansett ikke kunne bli sterkere. Hvorfor må folk prøve å optimalisere en diett som allerede er skrapet?

Eg har kjørt en PSMF i ca 14 dager med PF ligger på ca 1500 kalorier om dagen. under 50 gram karb og fett. og rundt 200 gram protein. Har ikkje vært så strikt og havna på fylla 3 ganger på de 14 dagene men er superfornøgd.

Har mistet 2 kilo i vekt. Har ikkje målt fettprosenten men den har gått kraftigt ned.( tipper eg låg på ca 20% men nå kanskje 5 % ned) fettet renner av meg. (ikkje så my igjen nå..)

Eg trener knallhardt styrketrening 4-5 ganger i uka.

Faster Dere som kjører PSMF?

1. Du spiser for mye til å kalle det en PSMF

2. Du trenger for mye for kaloriene du spiser, og i hvert fall for mye for en PSMF

3. PSMF emulerer en faste, så kroppen din tror den faster samme pokker.

Igjen...Hvorfor må folk prøve å optimalisere en diett som allerede er skrapet?

Hei :) Jeg trenger litt hjelp! Begynner på PSMF i morgen, og lurer på om det er ok å ta udos choice på dette? Jeg har ikke satt meg inn i alle slags mulige oljer som finnes, og hva som er ok og hva som ikke er :)

Leser dette "2g EPA og 1,5g DHA. 20ml sel- fiske eller lakseolje dekker dette på en tilstrekkelig måte" - er det noe som kan sammenlignes med udos choice? Fikk ikke skriften tilbake etter sitat jeg gitt :eek:

Udo's Choice er plantefett. Fiske- og seloljer er mye mer effektive.

Fett - denne: http://myrevolution.no/vital-arctic-oil-300ml-261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke nok kalorier til å tåle det trykket. Du vil uansett ikke kunne bli sterkere. Hvorfor må folk prøve å optimalisere en diett som allerede er skrapet?

1. Du spiser for mye til å kalle det en PSMF

2. Du trenger for mye for kaloriene du spiser, og i hvert fall for mye for en PSMF

3. PSMF emulerer en faste, så kroppen din tror den faster samme pokker.

Igjen...Hvorfor må folk prøve å optimalisere en diett som allerede er skrapet?

Udo's Choice er plantefett. Fiske- og seloljer er mye mer effektive.

Fett - denne: http://myrevolution.no/vital-arctic-oil-300ml-261

You little engine that could.. bli min personlige kostholdsekspert? :D takk for svar. Du er så god du! Svarer alltid :) Skal da gå til innkjøp av en bedre olje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke nok kalorier til å tåle det trykket. Du vil uansett ikke kunne bli sterkere. Hvorfor må folk prøve å optimalisere en diett som allerede er skrapet?

1. Du spiser for mye til å kalle det en PSMF

2. Du trenger for mye for kaloriene du spiser, og i hvert fall for mye for en PSMF

3. PSMF emulerer en faste, så kroppen din tror den faster samme pokker.

Igjen...Hvorfor må folk prøve å optimalisere en diett som allerede er skrapet?

Enig at det ikkje er en PSMF.

Men min diett vertfall funker som bare det. med utgangspunkt i PSMF og fasting i 14-16 timer per dag.

Eg setter rekord annenhver treningøkt og er overrasket at det går så bra.

Så eg gir kroppen min en overdose fasting eg da.. eller noe sånt..

Eg har forandret på den for å tåle hardere styrketrening og holde ut lenger.. i mitt hodet finnes det ingen fasit.. man plukker litt her og der og forandrer.. og vips har man noe nytt. kanskje bedre kanskje dårligere. learning bye doing me guidelines..

Eg kaller dietten min: 9 ICE fatburn! ( awesome!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at det ikkje er en PSMF.

Men min diett vertfall funker som bare det. med utgangspunkt i PSMF og fasting i 14-16 timer per dag.

Eg setter rekord annenhver treningøkt og er overrasket at det går så bra.

Så eg gir kroppen min en overdose fasting eg da.. eller noe sånt..

Eg har forandret på den for å tåle hardere styrketrening og holde ut lenger.. i mitt hodet finnes det ingen fasit.. man plukker litt her og der og forandrer.. og vips har man noe nytt. kanskje bedre kanskje dårligere. learning bye doing me guidelines..

Eg kaller dietten min: 9 ICE fatburn! ( awesome!)

Det fungerer sikkert, men det hører mer hjemme i IF/PF-tråder enn i en PSMF-tråd. Selv om det fungerer for deg er det milevis unna en PSMF, og da blir det litt dumt å forvirre folk som kommer inn hit for å få hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer sikkert, men det hører mer hjemme i IF/PF-tråder enn i en PSMF-tråd. Selv om det fungerer for deg er det milevis unna en PSMF, og da blir det litt dumt å forvirre folk som kommer inn hit for å få hjelp...

Enig. slettet innlegget mitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2. dagen i dag. Det går strålende. Har like mye energi og føler meg helt fin :) Ser litt uenigheter om CC er med i dietten. Personlig klarer jeg ikke å spise kjøtt til frokost. Er det ok med 200g CC med litt bringebær i stede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som kan hjelpe meg med ett enkelt oppsett ? tenkte en 3-4 uker på PSMF. Spiser pr nå etter PF prinsippene og trives godt med det så kan godt tenke meg å fortsette med spisevinduet som jeg har pr. nå om det er mulig.

Jeg er 171 høy, veier 68 kg. Har en morgentur hver dag (7 dager i uken) enten 45-60 min gåtur, 25-35 min løpetur eller en kortere intervalløkt i bakke. Trener også styrke 6 dager i uken (der styrkedelen ligger på 1 time - 1, 15 også går jeg 5 min før og 15 min etter styrken) Ligger pr nå på ca 1800 kcal om dagen... gikk på en diett for en mnd tid tilbake (varighet 10 uker) som besto av 90 gr ris, 200 gr brokkoli, 300 gr kylling, 30 gr proteinpulver og 50 gr havregryn til frokost... føler jeg ikke får de endringene jeg ønsker så derfor vil jeg gjerne at noen mer kyndig skal ta en titt..... :)

Krysser fingrene og på forhånd TAKK :D

Vet du hva PSMF går ut på? Lest noen artikler rundt emnet?

På 2. dagen i dag. Det går strålende. Har like mye energi og føler meg helt fin :) Ser litt uenigheter om CC er med i dietten. Personlig klarer jeg ikke å spise kjøtt til frokost. Er det ok med 200g CC med litt bringebær i stede?

Her tror jeg du vet svaret selv. Du vil uansett ligge i et solid underskudd, men som det er skrevet utallige ganger før; jo mer ekstrem du er i matveien, jo mer ekstrem vil resultatene bli. Med andre ord anbefales ikke melkeprodukter, frukt og bær med mindre du holder på å kollapse. Hva med å ikke spise frokost, og heller legge opp dietten som periodisk faste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har gått på en diett nå i 9 dager og har gått ned 4,5kg. Tenkte jeg skulle poste det her for å få tilbakemeldinger på hva som er bra og hva som kan gjøres annerledes. Har gått litt bort ifra det orginale oppsettet, pga det ble så inn i #"¤" dyrt å følge.

Skal sies jeg også har vært ganske aktiv på treningstudioet, med 4-5 dager i uken. Men har aldri kjørt meg helt tom.

Spisetider, sånn ca

· frokost 0930ish

· mellommåltid 13

· middag 4

· mellommåltid 7

· så resten av middagen klokka 22

Mandag

Frokost:

En boks vaniljekesam, 1 dl blåbær, tran

Lunch:

Shake

Middag:

300gram kylling, en halv brokkoli, 25gram ris

Mm:

Shake

Kvelds:

Omelett, tran

Tirsdag

Frokost:

2 egg, 1 knekkebrød, 1 spiseskje tran

Lunch:

Nutrilett

Middag:

200 gram karbonadedeig med løk og kokte gulerøtter

Mm:

Shake

Kvelds:

200 gram karbonadedeig med løk og kokte gulerøtter, tran

Onsdag

Frokost:

Cottage cheese + 10g proteinpulver, tran

Lunch:

Shake

Middag:

250gram svinefileet, halv brokkoli og 25 gram byggris

Mm:

2 knekkebrød med pålegg

Kvelds:

250gram svinefileet, halv brokkoli og 25 gram byggris, tran

Torsdag

Frokost:

2 egg og 1 knekkebrød, 1 spiseskje tran

Lunch:

Shake

Middag:

300gram kylling, en halv brokkoli, 25 gram ris

Mm:

Nutrilett

Kvelds:

Omelett, tran

Fredag

Frokost:

1/1 boks cottage cheese +10g proteinpulver, tran

Lunch:

Shake

Middag:

200 gram karbonadedeig med løk og kokte gulerøtter

Mm:

Shake

Kvelds:

200 gram karbonadedeig med løk og kokte gulerøtter, tran

Lørdag

Frokost:

2 egg og bacon, 1 spiseskje tran

Lunch:

Shake

Middag:

Lakse fileet, salat

Mm:

Bacongull ½ pose

Kvelds:

Omelett, tran

Søndag

Frokost:

2x Proteinpannekaker

Lunch:

Shake

Middag:

250gram svinefileet, halv brokkoli og 25 gram ris

Mm:

Bacongull ½ pose

Kvelds:

250gram svinefileet, halv brokkoli og 25 gram byggris, tran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

For det første skal all kondisjonstrening kuttes ut, dette inkluderer morgenturene dine. Kaloriunderskuddet er for stort til at du skal bedrive kondisjonstreningen. Underskuddet kommer fra kostholdet, ikke fra treningen. Seks økter med styrketrening i uka er også uaktuelt under PSMF. Treningen skal bestå av tre helkroppsøkter med styrke. Ikke overdriv på treningene heller. Du trener ikke for å bli sterkere eller for hypertrofi - du trener for å gi kroppen signaler om at den ikke skal tære på musklene.

Du skriver hvordan du har spist før, men hvordan planlegger du kostholdet nå fremover om du skal sette i gang med PSMF?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Dette er ikke PSMF. Bra at du har får resultater og at du har funnet din vei, men fortsatt ikke PSMF... Du har jo fått bra resultater, så er vel bare til å fortsette som du gjør.

Om du vil modifisere den til en skikkelig PSMF må du i hvert fall droppe bacon, eggeplommer, ris, knekkebrød og en del pålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo det jeg er på utkikk etter da.... treningen vil jeg regulere etter hva kroppen min orker så det er ikke noe problem men jeg kunne godt tenke meg ett oppsett for meg, mine kilo og min høyde osv.... det ligger jo noen oppsett ute men de er for lettvektere i forhold til meg, og som sagt er jeg redd for å feile før jeg har startet ved å sette sammen selv :)

2,5 g protein per kg kroppsvekt. 10 g fiskeolje eller annen omega-3-kilde. Så lite som overhodet mulig av fett og karbohydrater. Spis gjerne etter perodisk faste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Trenger litt hjelp/veiledning her, vi er et par som tenkte å prøve oss på en periode med Psmf. Har skjønt at vi må begrense oss til tre styrkeøkter i uken, og mer eller mindre hvilke matvarer som er ok. Men jeg lurer litt på hvor mye protein hver av oss skal ha, og hvor lenge vi burde holde oss på dietten for å oppnå en ok reduksjon. Hun: 172 cm, 80 kg, veldig usikker på fettprosent, men muskuløst bygget. Han: 176 cm, 78 kg, normal.

Også lurte jeg på en ting, når man skal steke kjøtt el fisk, hvordan gjør man det da? Man kan vel ikke steke i olje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...